Gå til innhold

Innafor å invitere barnets venn med til syden?


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Zootopia skrev (31 minutter siden):

Da barnet mitt var 8 år tok jeg med en av hans nærmeste venner til Spania (har hus der). Sendte foreldrene bilder og informasjon om stedet. De betalte billett og jeg betalte for oppholdet. Sendte de daglige oppdateringer/bilder og både de og barnet var strålende fornøyd. Det samme barnet ble med nok en tur et par år etter og jeg har hatt med meg et par andre barn også. Foreldrene har alltid sagt ja, vært strålende fornøyd og det har barna også. Barna har vært der mellom 7-10 dager og dette har vært i alderen 8-14 år. Gi tydelig informasjon om stedet dere skal til, hvordan dere ferierer osv. Kanskje sende en mail? Da kan man sende bilder av stedet osv og foreldrene kan tenke på det, fremfor å bli overveldet av et såpass stort spørsmål. Bare en tanke, og slik jeg selv har gjort det. 

Lykke til☺️

Tusen takk🌻
 

Det er akkurat det vi har tenkt å gjøre. 
 

Om vennen får hjemlengsel, følges barnet selvsagt med en voksen tilbake til Norge. Som sagt så er vi fleksible til enhver problemstilling som måtte komme.

Ts.

Anonymkode: 0ffc6...5bf

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette høres altfor voldsomt ut. Her bør dere roe dere ned litt faktisk. De blir jo nesten som søsken! Men vennskap blant så små barn pleier ikke å vare, så her er det viktig at dette barnet ikke blir for avhengig av dere og ser på dere som familie.

Anonymkode: bd169...567

For en rar ting å si. «Ikke vær for snille med vennene til ungene dine, plutselig er de ikke venner mer». Min mor var dagmamma for en venninne av meg i barndommen, da familien behøvde avlastning, var med oss på ferie og alt mulig. Vi skled fra hverandre i løpet av ungdomsskolen, uten at det var noe drama omkring det, men jeg vet at hun har sporadisk kontakt med min mor. Helt uproblematisk.

Anonymkode: 0a1df...0e8

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydvesta Orkana skrev (8 minutter siden):

Jeg og bestevenninna mi blei kjent i førsteklasse på barneskolen for ca 50 år siden. Den ene overnatta hos den andre mere eller mindre ukentlig. Vi feriere i lag allerede på barneskolen, og har feriert i lag i år også. Så det at unge vennskap ikke varer stemmer nødvendigvis ikke.

I familien vår har det vært vanlig at når barnebarn har reist alene med fly fra sør til nord i høst- og påskeferien for å besøke besteforeldre og annen familie. I påskeferien var det gjerne vært med ei venninne (variert hvilken), og det hat vært 10 dager på fjellhytte uten vann og strøm. 

Disse er nå voksne med egne barn, og et par av dem reiser fortsatt på besøk/ ferie til hverandre.

 

Når dere er så godt kjent med  barnet, så spør foreldrene ❤️ blir dere enige, så er dette fantastiske sommerbilder for begge barna - og dere.

Så koselig å høre❤️

Det er omtrent slik jeg har det med mine venner også. 
 

Vi hadde alltid med oss en venn på reiser/ferier. Noen av de er blitt så nære at de er som familie. Noen har jeg kjent siden vi gikk i barnehagen. 
 

Ts.

Anonymkode: 0ffc6...5bf

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så koselig å høre❤️

Det er omtrent slik jeg har det med mine venner også. 
 

Vi hadde alltid med oss en venn på reiser/ferier. Noen av de er blitt så nære at de er som familie. Noen har jeg kjent siden vi gikk i barnehagen. 
 

Ts.

Anonymkode: 0ffc6...5bf

Ja, og etter alle år der vi har gådd ut og inn i hverandres hjem, vær med til besteforeldre osv, er det nå sånn at den ene  innimellom ser innom  den andres mor ettersom vi nå bor på hver vår kant av landet. 

Foreldrene til ditt barns venn har tydeligvis tillit til at dere henter i barnehagen,  har han ofte på besøk og overnatting- bare spørr 😊

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det høres veldig koselig ut jeg og hvis ungen er så trygg på dere som det høres ut tror jeg ikke det kommer til å bli store problemene. 

Ja mulig han får hjemlengsel, men da må dere bare snakke sammen og han snakke med foreldrene sine, så roer det seg nok. 

Kompisen er heldig som har dere, da får han reist litt bort i sommer også. Hør med foreldrene, så ordner det seg sikkert. 

Anonymkode: c306d...1c8

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

For en rar ting å si. «Ikke vær for snille med vennene til ungene dine, plutselig er de ikke venner mer». Min mor var dagmamma for en venninne av meg i barndommen, da familien behøvde avlastning, var med oss på ferie og alt mulig. Vi skled fra hverandre i løpet av ungdomsskolen, uten at det var noe drama omkring det, men jeg vet at hun har sporadisk kontakt med min mor. Helt uproblematisk.

Anonymkode: 0a1df...0e8

Vel, jeg synes ikke det er «snilt» å nærmest ta over andres barn. Det er ikke snilt verken mot eget barn, mot vennen eller foreldrene. 

Anonymkode: bd169...567

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig at dere har lyst å ha vennen med! 
Men for den praktiske delen så er det greit å vite at noen kvinner blir stoppet i passkontroller fordi deres egen unge ikke har samme etternavn som dem og da trenger de en fullmakt fra faren med offentlig stempel. 
Så det gjelder det samme for en unge som ikke er deres, at det kan være greit å ta med fullmakt fra foreldrene slik at ungen ikke blir sendt med første fly hjem til foreldrene igjen.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare hyggelig. Hvorfor så mange surpomper her på KG? 

Anonymkode: cfff1...66a

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er det innafor å invitere barnets venn i syden? Anonymkode: 0ffc6...5bf

I alle dager da.. Nå har jeg ikke lest hele tråden, men det spriker en del der.

Selvfølgelig er det innafor hvis ungene vil og foreldre gir "ok"! Og som flere skriver er det foreldre som har "siste ord" når ungene er små, hannkjønn sliter med  å tenke konsekvenser til de er omkring 23 :)

Min tanke da jeg leste spørsmålet var litt preget av en tråd om å låne penger til eller av venner, og det henger litt sammen: hvis den ene familien vasser i orden, penger eller annet og den andre familien skraper er det en ulik- eller ujevn-het som kan (merk "kan", ikke "vil") gi gnisning. Å stille enten litt likt eller bidra med hver sine ting over tid tror jeg er bra.

Sosialt og praktisk er det planke rett fram, særlig når dere omgås så mye allerede. Men småtasser overskuer ikke situasjoner og kan reagere, spør noen som har vært på tur med speider'n, korps eller noe sånt: noen henger med nebbet når noe er annerledes, noen digger det og noen vokser veldig på det.

God tur! Hvor drar dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitos skrev (4 minutter siden):

Så koselig at dere har lyst å ha vennen med! 
Men for den praktiske delen så er det greit å vite at noen kvinner blir stoppet i passkontroller fordi deres egen unge ikke har samme etternavn som dem og da trenger de en fullmakt fra faren med offentlig stempel. 
Så det gjelder det samme for en unge som ikke er deres, at det kan være greit å ta med fullmakt fra foreldrene slik at ungen ikke blir sendt med første fly hjem til foreldrene igjen.

Bra du tok dette opp. Den leksa har jeg allerede lært og det skjer ikke igjen😅🙈

Ts

Anonymkode: 0ffc6...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er jo bare hyggelig. Hvorfor så mange surpomper her på KG? 

Anonymkode: cfff1...66a

Bare hyggelig, ja, hvis barnet er 12-13-14 år. Veldig merkelig når barnet, som her er toppen 5-6.

Anonymkode: bd169...567

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bare hyggelig, ja, hvis barnet er 12-13-14 år. Veldig merkelig når barnet, som her er toppen 5-6.

Anonymkode: bd169...567

Skjønner ikke at dette skal være mere merkelig enn om barnet skulle være med f.eks besteforeldre? Ja, foreldrene hjerner hverandre på en annen måte. Men dette barnet har nok mere hverdagskontakt med TS og co enn det mange barn har med besteforeldre, tanter og onkler. Så lenge barnet er så trygg og har så mye omgang med TS sin familie, så skjønner jeg ikke problemet? Barnets foreldre må jo i utgangspunktet ha tillitt til TS og mannen ettersom de er komfortable med henting i barnehage, ofte og lange besøk, overnatting o.l.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at barnet er altfor lite til å reise til syden uten foreldrene, sammen med familien til en venn. 
Etter min mening er det ikke greit å spørre engang. Hvis barnet var minst 12 år hadde det stilt seg annerledes. 

Anonymkode: 4773a...5bf

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sydvesta Orkana skrev (48 minutter siden):

Skjønner ikke at dette skal være mere merkelig enn om barnet skulle være med f.eks besteforeldre? Ja, foreldrene hjerner hverandre på en annen måte. Men dette barnet har nok mere hverdagskontakt med TS og co enn det mange barn har med besteforeldre, tanter og onkler. Så lenge barnet er så trygg og har så mye omgang med TS sin familie, så skjønner jeg ikke problemet? Barnets foreldre må jo i utgangspunktet ha tillitt til TS og mannen ettersom de er komfortable med henting i barnehage, ofte og lange besøk, overnatting o.l.

Nei, det er slett ikke naturlig for et lite barnehagebarn å dra på ferie langt bort med andre enn den nærmeste familien sin. Samme hvem det er, om det er naboer, ansatte i barnehagen eller andre foreldre i barnehagen. Små barn har det som regel best med foreldrene sine. Veldig merkelig hvis foreldrene godtar dette. Jeg tror ikke TS gjør barnet noen tjeneste ved å nærmest «ta det over» i hverdagen heller.

Anonymkode: bd169...567

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til deg, TS: Ville du selv sendt DITT lille barn på ferie til utlandet i flere uker med noen du nesten ikke kjenner? Håper ikke det. Hvis ikke, hvorfor synes du det er innenfor å spørre andre?

Anonymkode: bd169...567

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke er alt for lenge for et så lite barn.

Men om man føler det er litt kleint å be med har jeg ofte lagt det på at mitt barn har det så mye mer gøy om de får ha med en venn å leke med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det innafor å invitere barnets venn i syden? 
 

Vennen har ingen planer i sommer bortsett fra å være hjemme og vi skal reise bort. 
 

Er det da innafor å invitere vennen med? Det blir til et annet land og vi blir borte i flere uker. Vi skal selvsagt dekke alt utenom det barnet vil få av lommepenger fra foreldrene. 
 

Barnet er veldig mye hos oss, i perioder hver dag eller med overnattinger. Vi er glad i barnet, men vi kjenner ikke foreldrene så godt, kun småprat.

Vi har ikke lyst til å ødelegge relasjonen til foreldrene, men kan de bli fornærmet om vi inviterer barnet og betaler for alt? 
Er det frekt? 

Trenger råd fra dere. Det var barnet vårt som foreslo å invitere vennen og vi syntes det var en god idé.

Det er førskolebarn om det har noe å si. 

Anonymkode: 0ffc6...5bf

Å anta at foreldre ønsker å sende sitt eget barn til et annet land i flere UKER med voksne de selv ikke står nær, er jo spesielt. Det er raskt å tenke "h orfor i alle dager tror disse frekke idiotene at vi ikke vil være sammen med barnet vårt?!"

Det kan være det går helt fint, men det ER mulig de blir sure.

Anonymkode: 9d808...9c0

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei, det er slett ikke naturlig for et lite barnehagebarn å dra på ferie langt bort med andre enn den nærmeste familien sin. Samme hvem det er, om det er naboer, ansatte i barnehagen eller andre foreldre i barnehagen. Små barn har det som regel best med foreldrene sine. Veldig merkelig hvis foreldrene godtar dette. Jeg tror ikke TS gjør barnet noen tjeneste ved å nærmest «ta det over» i hverdagen heller.

Anonymkode: bd169...567

Da får vi være enige om å være uenige..

Men lurer på hva du og andre tenker om barn som er "alene" på ferie hos besteforeldre, hos forelder som ikke har daglig omsorg og som de ser kun f. eks bare i ferier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare hyggelig, ja, hvis barnet er 12-13-14 år. Veldig merkelig når barnet, som her er toppen 5-6.

Anonymkode: bd169...567

Er det vel ikke

Anonymkode: c0aad...9e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg mener at barnet er altfor lite til å reise til syden uten foreldrene, sammen med familien til en venn. 
Etter min mening er det ikke greit å spørre engang. Hvis barnet var minst 12 år hadde det stilt seg annerledes. 

Anonymkode: 4773a...5bf

Selvsagt er det greit å spørre

Anonymkode: c0aad...9e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...