Gå til innhold

Innafor å invitere barnets venn med til syden?


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Ikke i flere uker. 1-2 uker er ok. Flere uker tenker jeg kun er ok med ungdommer.

Anonymkode: 22dac...d38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal dete ja med andres ungerda bør tid være fastsatt på forhånd. Da kan dere ikke ha en slik en uke kanskje to opplegg. Da bør dere isåfall si nei til eget barn først som sist

Anonymkode: d92cf...20d

Planen var å være fleksibel i tilfelle det blir for lenge eller for kort for barnet. 
 

Om barnet får hjemlengsel eller at hn ønsker å være litt lenger. 
 

Ts

Anonymkode: 0ffc6...5bf

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førskolebarn- aldri. Kanskje fra 12-års alder dersom jeg kjente foreldrene godt.

Virker dessuten dødfødt når dere skal være lenger. Skal en av dere fly frem og tilbake med barnet? Eller spørre foreldrene om å gjøre det? Rart uansett.

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo alltids spørre, men som forelder selv ville jeg aldri sendt et barn på 5-6 år på utenlandsferie med mennesker jeg selv ikke er godt kjent med. 

Anonymkode: ee064...179

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle du måtte tvile på dette? 

Spør guttungen deres, så spør du foreldrene, får du aksept av de så ber du barnet deres spørre vennen. 

Så inviterer dere til et møte med alle for å planlegge, hvilke regler som gjelder bla bla bla.. 

Anonymkode: 5b73d...897

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker det er veldig greit å spørre! Kanskje de trenger den avlastningen dere kan gi?
 

Barnet har muligens godt av å bli tatt med på en familietur og være sosial med vennen sin. Ikke alle familier har det like greit, og jeg tenker at hvis dere legger det frem på en måte som « vi ønsker gjerne å ta hen med på turen» og «barnet vårt ytret ønske om å be han med» så er det ikke noe negativt i det. Er de ikke komfortabel med det så sier de jo bare nei :) 

 

Virker som barnet er veldig trygg på dere og allerede vant med å sove hos dere. 

Anonymkode: 46215...7de

Takk for veldig gode råd🌻

Ja, vi avlaster foreldrene en del, har vi fått høre. Pluss at de ser at barnet trives hos oss siden barnet bruker lang tid på å dra herfra. Men barnet har det også bra hjemme hos seg. 
 

Ts

Anonymkode: 0ffc6...5bf

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Planen var å være fleksibel i tilfelle det blir for lenge eller for kort for barnet. 
 

Om barnet får hjemlengsel eller at hn ønsker å være litt lenger. 
 

Ts

Anonymkode: 0ffc6...5bf

Og hvis barnet plutselig får sterk hjemlengsel så flyr en av dere hjem med barnet? Tenkte ikke det nei.

Anonymkode: bd169...567

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri godtatt. Hyttetur i Norge, ja. Men ikke lang flytur unna, i et land man ikke kan språket/kjenner kulturen. I flere uker? Dette er ikke greit! For et dilemma du setter foreldrene i. De vil jo selvsagt alt godt for barnet sitt, men de kan jo ikke sende et barn bort så lenge. 5-6 år???

Anonymkode: 9834e...5dc

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ts igjen.

Vennen er hos oss omtrent hver dag. Vi henter i barnehagen og foreldrene henter barnet hos oss på ettermiddagene. 
 

Til tider er barnet hos oss og overnatter hele helgen. Foreldrene blir selvsagt oppdatert eller at de snakker sammen på FaceTime. 

Anonymkode: 0ffc6...5bf

Dette høres altfor voldsomt ut. Her bør dere roe dere ned litt faktisk. De blir jo nesten som søsken! Men vennskap blant så små barn pleier ikke å vare, så her er det viktig at dette barnet ikke blir for avhengig av dere og ser på dere som familie.

Anonymkode: bd169...567

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært totalt uaktuelt. Synes det er trist at det i det hele tatt er noe som vurderes.

Anonymkode: 67638...d84

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader aldri å spørre. Hadde personlig aldri sendt barnet mitt - under tenåringsalder- med andre til syden i ukesvis. 

Anonymkode: 5a520...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da barnet mitt var 8 år tok jeg med en av hans nærmeste venner til Spania (har hus der). Sendte foreldrene bilder og informasjon om stedet. De betalte billett og jeg betalte for oppholdet. Sendte de daglige oppdateringer/bilder og både de og barnet var strålende fornøyd. Det samme barnet ble med nok en tur et par år etter og jeg har hatt med meg et par andre barn også. Foreldrene har alltid sagt ja, vært strålende fornøyd og det har barna også. Barna har vært der mellom 7-10 dager og dette har vært i alderen 8-14 år. Gi tydelig informasjon om stedet dere skal til, hvordan dere ferierer osv. Kanskje sende en mail? Da kan man sende bilder av stedet osv og foreldrene kan tenke på det, fremfor å bli overveldet av et såpass stort spørsmål. Bare en tanke, og slik jeg selv har gjort det. 

Lykke til☺️

Endret av Zootopia
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Akkurat det finner vi ut av hvis vennen blir med. 

Anonymkode: 0ffc6...5bf

Det er jo helt essensielt. Barnet kan ikke ta fly alene

Anonymkode: 985d2...be0

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som dere er mer sammen med dette barnet enn foreldrene. Da skjønner jeg at ferie kommer opp, også. Jeg ville tatt et skritt tilbake og sett på hele dette vennskapet. Henter dere omtrent hver dag i barnehagen og i tillegg ofte har barnet på overnatting hele helgen er det på tide å vurdere om dere kanskje har overtatt for mye av foreldrerollen. Jeg mener vel at velfungerende, gode foreldre ikke ville overlatt eget barn så mye til andre foreldre. Og dere kjenner ikke foreldrene  særlig god, heller. Det er barnet dere kjenner.  Er dere med på å tildekke dårlig fungerende foreldre? 

Bidrar dere til en symbiose der svært unge barn har blitt helt avhengige av hverandre? Dette må reguleres av voksne- ikke av barnas ønsker. De er for impuls-styrte og for små til å vurdere når de er så små. 

Ville ikke lagt opp til denne ferien, heller vurdert hvordan håndtere vennskapet mellom barna framover.  

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette høres altfor voldsomt ut. Her bør dere roe dere ned litt faktisk. De blir jo nesten som søsken! Men vennskap blant så små barn pleier ikke å vare, så her er det viktig at dette barnet ikke blir for avhengig av dere og ser på dere som familie.

Anonymkode: bd169...567

Å joda vennskap i den alderen kan selvsagt fint vare

Anonymkode: c0aad...9e8

  • Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hadde vært totalt uaktuelt. Synes det er trist at det i det hele tatt er noe som vurderes.

Anonymkode: 67638...d84

Trist? Hvorfor?

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er da bare å spørre 

Anonymkode: c0aad...9e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til barnet kjenner ikke dere godt som du skriver. Men du tenker likevel at de kan mene det er en god ide at dere tar med barnet til utlandet over en lengre periode 🤔

Anonymkode: 5457a...a36

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Foreldrene til barnet kjenner ikke dere godt som du skriver. Men du tenker likevel at de kan mene det er en god ide at dere tar med barnet til utlandet over en lengre periode 🤔

Anonymkode: 5457a...a36

Jeg og bestevenninna mi blei kjent i førsteklasse på barneskolen for ca 50 år siden. Den ene overnatta hos den andre mere eller mindre ukentlig. Vi ferierte i lag allerede på barneskolen, og har feriert i lag i år også. Så det at unge vennskap ikke varer stemmer nødvendigvis ikke.

I familien vår har det vært vanlig at når barnebarn har reist alene med fly fra sør til nord i høst- og påskeferien for å besøke besteforeldre og annen familie. I påskeferien var det gjerne vært med ei venninne (variert hvilken), og det hat vært 10 dager på fjellhytte uten vann og strøm. 

Disse er nå voksne med egne barn, og et par av dem reiser fortsatt på besøk/ ferie til hverandre.

 

Når dere er så godt kjent med  barnet, så spør foreldrene ❤️ blir dere enige, så er dette fantastiske sommerminne for begge barna - og dere.

Endret av Sydvesta Orkana
Ordfeil
  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg 

 og bestevenninna mi blei kjent i førsteklasse på barneskolen for ca 50 år siden. Den ene overnatta hos den andre mere eller mindre ukentlig. Vi feriere i lag allerede på barneskolen, og har feriert i lag i år også. Så det at unge vennskap ikke varer stemmer nødvendigvis ikke.

I familien vår har det vært vanlig at når barnebarn har reist alene med fly fra sør til nord i høst- og påskeferien for å besøke besteforeldre og annen familie. I påskeferien var det gjerne vært med ei venninne (variert hvilken), og det hat vært 10 dager på fjellhytte uten vann og strøm. 

Disse er nå voksne med egne barn, og et par av dem reiser fortsatt på besøk/ ferie til hverandre.

 

Når dere er så godt kjent med  barnet, så spør foreldrene ❤️ blir dere enige, så er dette fantastiske sommerbilder for begge barna - og dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...