Gå til innhold

Må få flere barn - Går vi mot Handmaid’s Tale-tilstander?


Saltwatertaffy
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Saltwatertaffy skrev (På 2.7.2024 den 11.39):

De fleste har sikkert fått med seg det mye delte innlegget om at det er kvinners feil at vi ikke får nok barn i Norge..

Vi MÅ visstnok føde flere barn, selv om det betyr å ofre oss selv totalt ved å ta til takke med en partner vi ikke vil ha..

Har tenkt en del på dette, hodet mitt spinner avgårde med alt mulig slags rare tanker og scenarioer 😂

Hva tenker dere? Kommer mennene til å «ta tilbake» makten? Kan det etterhvert bli tilstander ala Handmaid’s Tale her? Evt. andre, mildere varianter av det? Bør man sterilisere seg så man slipper å risikere å bli tvangs-inseminert? 😂

De fleste menn er akkurat som kvinner flest; egentlig ikke så veldig barnsjuke, og trives best uten for mange forpliktelser i livet. Det holder med jobb og fritidssysler. Dessuten begynner fruktbarheten til både kvinner og menn å gå ned, så sjansen får å få barn sammen er mindre enn før.

For at det skal bli Handmaidstale-tilstander kreves det at menn også må ofre noe. Jeg ser ikke for meg at menn flest synes det er så fristende å gifte seg med ei dame og få barn med ei anna dame, og så forplikte seg til å brødfø både kona, rugemaskinen og alle ungene på én inntekt.

Man kan ikke tvinge noen til å formere seg med noen de ikke har noen følelser for, og det blir ingen god løsning for barna heller. En ting som kjører fødselstallene rett i dass er myndighetenes valg om å stadig skjære ned på fødselsavdelingene rundt i Norge. Det nytter ikke å mase om at kvinner må få flere barn når kvinnene ser hvor lite staten bryr seg om å hjelpe dem når de blir gravide og skal føde barn. I tillegg kommer den dårlige økonomien som gjør at folk flest ikke ser særlig lyst på å sette barn til verden og dermed skaffe seg en ekstra utgiftspost.
Både kvinner og menn verdsetter frihet og muligheten til å realisere seg selv og gjøre det de har lyst til, og i dagens samfunn har man muligheten til det. Da blir gjerne barn nedprioritert. i hvert fall i 20-årene og godt inn i 30-årene. For noen (spesielt kvinner) er det for sent å få barn når man endelig roer seg ned og føler seg klar.

Anonymkode: 9b7f9...529

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Artikkelen provoserte deg sier du, men du er jo ikke inne på noe av det som står der. Nemlig at kvinner ligger med et utvalg av kjekkaser når de er unge, og forventer å havne i et forhold med en kjekkas etter hvert, men kjekkasen vil jo bare pule og finner seg ei mer attraktiv dame å slå seg ned med når han føler for det. Den mindre attraktive kvinnen går så heller singel og barnløs i årevis heller enn å ta til takke med en på sitt eget nivå. Man kan jo sånn sett legge skylda på kjekkaser heller enn på kvinnene som ligger med de, men det blir jo litt søkt. Slutt å ligg med kjekkaser, damer! Krev minst 10 dates før dere gjør noe fysisk. Da ender dere opp med en i deres egen liga. Lær av bestemor.

Anonymkode: 99250...dd6

Løsningen er heller at disse kjekkasene slutter å være så løse og ligge med alle damene. Det må da være lettere å endre på ca 10% av menn enn alle kvinner? Dessuten burde vel menn backe hverandre og dele litt på godene? Dere burde jo virkelig ta et oppgjør med disse "Chadene" som forsyner seg så grådig av damene og gir dem falske forhåpninger. Det er de som ødelegger balansen, ikke damene som ligger med dem. Ligging er gøy, barneproduksjon er mer seriøst og ikke noe man bruker Chads til.

De fleste fruktbare som ønsker barn får barn. Problemet er ikke damenes høye standarder, men at de gjerne vil leve livet før de forplikter seg til et liv med barn og ansvar. Siden menn også vil leve livet, og i tillegg er drevet av ønsket om å pule flest mulig, så blir det vanskelig for kvinner å finne en passende mann i passende alder som setter barn og familie fremfor drikking, puling og guttastemning.

Anonymkode: 9b7f9...529

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Løsningen er heller at disse kjekkasene slutter å være så løse og ligge med alle damene. Det må da være lettere å endre på ca 10% av menn enn alle kvinner? Dessuten burde vel menn backe hverandre og dele litt på godene? Dere burde jo virkelig ta et oppgjør med disse "Chadene" som forsyner seg så grådig av damene og gir dem falske forhåpninger. Det er de som ødelegger balansen, ikke damene som ligger med dem. Ligging er gøy, barneproduksjon er mer seriøst og ikke noe man bruker Chads til.

De fleste fruktbare som ønsker barn får barn. Problemet er ikke damenes høye standarder, men at de gjerne vil leve livet før de forplikter seg til et liv med barn og ansvar. Siden menn også vil leve livet, og i tillegg er drevet av ønsket om å pule flest mulig, så blir det vanskelig for kvinner å finne en passende mann i passende alder som setter barn og familie fremfor drikking, puling og guttastemning.

Anonymkode: 9b7f9...529

"Slutt å ligg med oss din kjekke jævel" :ler:

Problemet er at damene som ligger med Chads tror hun kan få en Chad i forhold også, i følge Larsen. Og når de ikke kan få en Chad forblir de heller enslige.

Jeg skal ta det opp på neste generalforsamling for menn!

Anonymkode: 99250...dd6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tviler på dette skjer. Det er så mye tenkte scenarioer i samfvitenskapen. Hvorfor skal menn stemme for mindre omfordeling når velferdsmodellen også gagner dem (helse, skole, etc.) Dessuten er alle overraskende, plutselige eller tilfeldige faktorer plukket ut i slike hypoteser.

Anonymkode: 79110...7ed

Det måtte jo være om de fant at det ikke gavnet dem. Eksempelvis at de fikk mindre igjen enn de betaler inn, som mange gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Slutt å ligg med oss din kjekke jævel" :ler:

Problemet er at damene som ligger med Chads tror hun kan få en Chad i forhold også, i følge Larsen. Og når de ikke kan få en Chad forblir de heller enslige.

Jeg skal ta det opp på neste generalforsamling for menn!

Anonymkode: 99250...dd6

Vi kvinner er ikke tankelesere eller synske. Vi vet ikke når vi møter, eller hvem vi møter som skal bli han vi får noe spesielt med. Det er problemet.

Så vi går rundt i livet og følger sansene våre og under og undrer i håp om at en dag er han der. Jeg syns ikke noen skal gå etter noen de ikke finner tiltrekkende, jeg har uvitende vært der og det har skakkjørt mitt forhold til å føle noe romantisk/sexuelt for menn, for kroppen min har ikke opplevd å respondere positivt til menn under kyss +++ som over tid har lært at hjernen at det er noe umulig.

Tror det for mange bare handler om å bli kjennt og tilfeldigvis være heldig at det er en gnist der. 

Anonymkode: 4134d...618

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

"Slutt å ligg med oss din kjekke jævel" :ler:

Problemet er at damene som ligger med Chads tror hun kan få en Chad i forhold også, i følge Larsen. Og når de ikke kan få en Chad forblir de heller enslige.

Jeg skal ta det opp på neste generalforsamling for menn!

Anonymkode: 99250...dd6

De velger altså å være single i stedet for å inngå forhold med menn de ikke tenner på. De ser jo da verdien av å være singel fremfor å være i et dårlig forhold. Kanskje selvmedlidende incels har noe å lære av disse damene?

Anonymkode: 9b7f9...529

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KallePils skrev (7 timer siden):

...at det faktisk skulle være nødvendig å forklare at to kvinner, eller en kvinne alene, ikke kan lage barn uten en mann… gud trøste! 😂

PS: Kunstig befruktning med donorsæd står bare for litt over 1% av alle fødsler i Norge, og de fleste av disse er ikke single kvinner.

Ja, man bruker sæd og egg og livmødre for å lage barn. Jeg vet fortsatt ikke hva som er poenget ditt, du står fritt til å utdype eller vise til statistikk. 

Anonymkode: c67d8...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

"Slutt å ligg med oss din kjekke jævel" :ler:

Problemet er at damene som ligger med Chads tror hun kan få en Chad i forhold også, i følge Larsen. Og når de ikke kan få en Chad forblir de heller enslige.

Jeg skal ta det opp på neste generalforsamling for menn!

Anonymkode: 99250...dd6

Hadde det vært bedre hvis disse damene tok til takke med deg uten å elske eller tenne på deg, bare fordi de ikke kunne få noen bedre? I motsetning til menn kan damer lett både rydde, vaske og lage mat til seg selv.

Anonymkode: e7cba...f3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi kvinner er ikke tankelesere eller synske. Vi vet ikke når vi møter, eller hvem vi møter som skal bli han vi får noe spesielt med. Det er problemet.

Så vi går rundt i livet og følger sansene våre og under og undrer i håp om at en dag er han der. Jeg syns ikke noen skal gå etter noen de ikke finner tiltrekkende, jeg har uvitende vært der og det har skakkjørt mitt forhold til å føle noe romantisk/sexuelt for menn, for kroppen min har ikke opplevd å respondere positivt til menn under kyss +++ som over tid har lært at hjernen at det er noe umulig.

Tror det for mange bare handler om å bli kjennt og tilfeldigvis være heldig at det er en gnist der. 

Anonymkode: 4134d...618

Ikke sant? Jeg er forresten gift med en som gjerne kan defineres som Chad. Jeg er selv stygg og har flere barn.

Anonymkode: e7cba...f3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleire ting. 

1. Må eller bør vi produsera barn "kun" pga den kapitalistiske modellen og eldreomsorg? Kva argument er eigentlig det? Kva samfunn ønskjer vi å føda barn inn i? Er det genuint eit problem at vi føder mindre barn? Kvifor?

2. Å påstå at kvinner er kresne er ikkje forskning. Men i heite helvete da? Premissa og fokusa er heilt føkka. Blir det då lagt til grunn at menn på eit generelt grunnlag ikkje greier seg utan kvinner og lider som single? Og at vår "kresenhet" er årsaka til lågare befolkningsvekst? Finnest det ikkje masse menn som synest det er fint å vere singel? Det fremstiller menn som ei gruppa som er lite privilegerte der kvinnene har "løysninga" om dei lette på krava. Merkelig vinkling!

3. Grunnen til at vi får mindre barn er prisstigining, økonomi, kapitalisme, verneplikt, boligsituasjonen, studietender, dårlig barsel og fødeomsorg, sentralisering, individualisme, fleire som velje frivillig å ikkje få barn. Fruktbarhetsproblemer. At folk med ein-to barn ikkje produsere fleire. Datingkultur er berre ein liten del av det. Samtidig ønskjer ein del kvinner ikkje å bli forbigått i arbeidslivet og prioriterer karrieren. Samt enorme krav til foreldre. Samt menn som aldri blir klare for å faktisk få barn.

 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (4 minutter siden):

3. Grunnen til at vi får mindre barn er prisstigining, økonomi, kapitalisme, verneplikt, boligsituasjonen, studietender, dårlig barsel og fødeomsorg, sentralisering, individualisme, fleire som velje frivillig å ikkje få barn. Fruktbarhetsproblemer. At folk med ein-to barn ikkje produsere fleire. Datingkultur er berre ein liten del av det. Samtidig ønskjer ein del kvinner ikkje å bli forbigått i arbeidslivet og prioriterer karrieren. Samt enorme krav til foreldre. Samt menn som aldri blir klare for å faktisk få barn.

Antall barn per kvinne i Norge lå på 1,92 i 2009. Dette var et nivå det hadde ligget omkring siden 70-tallet, "give or take".

Så startet plutselig fallet. Og det har falt til 1,40 barn per kvinne i 2023. Altså plutselig 27% ned, fra et relativt stabilt nivå, i løpet av 14 år.

Hva, helt konkret, er det du mener skjedde rundt 2009 når det gjelder «prisstigining, økonomi, kapitalisme, verneplikt, boligsituasjonen, studietender, dårlig barsel og fødeomsorg, sentralisering, individualisme, fleire som velje frivillig å ikkje få barn»…?

For det er nemlig det dette handler om.

(Pro tip: Den faktiske forklaringen er at det var rundt 2009 at sosiale medier virkelig tok av, noe som deretter ble fulgt opp med knulle-app’er som Tinder)

Anonymkode: c46a8...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 12.39):

Muslimske, kvinneundertrykkende samfunn produserer enorme barnekull. Vestens verdier vil i stadig hurtigere tempo avles vekk til fordel for arkaiske, lutfattige og voldelige samfunn. Bare se til Sverige; hvor det er rikelig med no-go soner i de største byene, hvor politiet har oppgitt kontrollen. Denne snøballen ruller fortere og fortere.

Anonymkode: 5a2fc...3cb

Det er jo de etnisk norske barna det skrikes etter. Hjelper lite at muslimer lager mange mao

Anonymkode: 8c9be...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Antall barn per kvinne i Norge lå på 1,92 i 2009. Dette var et nivå det hadde ligget omkring siden 70-tallet, "give or take".

Så startet plutselig fallet. Og det har falt til 1,40 barn per kvinne i 2023. Altså plutselig 27% ned, fra et relativt stabilt nivå, i løpet av 14 år.

Hva, helt konkret, er det du mener skjedde rundt 2009 når det gjelder «prisstigining, økonomi, kapitalisme, verneplikt, boligsituasjonen, studietender, dårlig barsel og fødeomsorg, sentralisering, individualisme, fleire som velje frivillig å ikkje få barn»…?

For det er nemlig det dette handler om.

(Pro tip: Den faktiske forklaringen er at det var rundt 2009 at sosiale medier virkelig tok av, noe som deretter ble fulgt opp med knulle-app’er som Tinder)

Anonymkode: c46a8...d13

Eg er ikkje noko ekspert på tematikken, det eg trudde eg kunne ha rett i er at det er eit samansatt problem med mange årsaker samtidig. 

Det du skriver er utrolig interessant. Er det genuint mangel på ekte sosiale interaksjonar og sosialisering som er mykje av årsaka? 

Detta blir litt vagt kanskje, men eg kjenner f.eks ein mann som er relativt pen. Han har ein flott jobb, flott utdanning og tjener nesten ein million. Eiger eit fint hus. Han jobber, resten av livet hans skjer online. Han gamer MYE. Det er ingenting spesielt med han bort sett frå at han ikkje omgås single kvinner naturlig. Det er virkelig ingen grunn til at han sånn eigentlig er singel, det er kjemperart. Samtidig ikkje. 

Anna mann eg kjenner køyrer Taxi. Resten av tida går i gaming. Veldig hyggelig, kjernekar! 

Kjenner fleire til i den kategorien. Spent på om det finnest noko forskning eller om folk som "lever livet sitt på ein skjerm". Gjelder selvfølgelig ikkje berre menn. 

PS: Gaming er supert og verdifull hobby.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Antall barn per kvinne i Norge lå på 1,92 i 2009. Dette var et nivå det hadde ligget omkring siden 70-tallet, "give or take".

Så startet plutselig fallet. Og det har falt til 1,40 barn per kvinne i 2023. Altså plutselig 27% ned, fra et relativt stabilt nivå, i løpet av 14 år.

Hva, helt konkret, er det du mener skjedde rundt 2009 når det gjelder «prisstigining, økonomi, kapitalisme, verneplikt, boligsituasjonen, studietender, dårlig barsel og fødeomsorg, sentralisering, individualisme, fleire som velje frivillig å ikkje få barn»…?

For det er nemlig det dette handler om.

(Pro tip: Den faktiske forklaringen er at det var rundt 2009 at sosiale medier virkelig tok av, noe som deretter ble fulgt opp med knulle-app’er som Tinder)

Anonymkode: c46a8...d13

Det er jo rett og slett ikke sant, fruktbarheten var mye lavere enn 1,9 på begynnelsen av 80-tallet, uten at noen fikk panikk og skulle begynne å forby prevensjonsmidler den gangen. Så steg den og nådde en topp i 2009. 

https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/fodte/artikler/Marginal-nedgang-i-fruktbarheten

Anonymkode: 7305d...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (1 time siden):

Det du skriver er utrolig interessant. Er det genuint mangel på ekte sosiale interaksjonar og sosialisering som er mykje av årsaka? 

Detta blir litt vagt kanskje, men eg kjenner f.eks ein mann som er relativt pen. Han har ein flott jobb, flott utdanning og tjener nesten ein million. Eiger eit fint hus. Han jobber, resten av livet hans skjer online. Han gamer MYE. Det er ingenting spesielt med han bort sett frå at han ikkje omgås single kvinner naturlig. Det er virkelig ingen grunn til at han sånn eigentlig er singel, det er kjemperart. Samtidig ikkje. 

Anna mann eg kjenner køyrer Taxi. Resten av tida går i gaming. Veldig hyggelig, kjernekar! 

Kjenner fleire til i den kategorien. Spent på om det finnest noko forskning eller om folk som "lever livet sitt på ein skjerm". Gjelder selvfølgelig ikkje berre menn. 

PS: Gaming er supert og verdifull hobby.

 

Her er du inne på kjernen. Og det er her jeg (og egentlig alle) kommer litt til kort.

Vi vet at det er "Tinder-generasjonen" av kvinner som plutselig får langt, langt færre barn. Det følger trivielt av tallmaterialet.

Men tallmaterialet sier ikke noe om detaljene rundt nøyaktig hva det er ved "Tinder-generasjonen", og deres forhold til jevnaldrende menn, som har forårsaket dette helt sjokkerende fallet i reproduksjonsrate.

Så det er her fakta stopper og spekulasjonene starter.

Anonymkode: c46a8...d13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her er du inne på kjernen. Og det er her jeg (og egentlig alle) kommer litt til kort.

Vi vet at det er "Tinder-generasjonen" av kvinner som plutselig får langt, langt færre barn. Det følger trivielt av tallmaterialet.

Men tallmaterialet sier ikke noe om detaljene rundt nøyaktig hva det er ved "Tinder-generasjonen", og deres forhold til jevnaldrende menn, som har forårsaket dette helt sjokkerende fallet i reproduksjonsrate.

Så det er her fakta stopper og spekulasjonene starter.

Anonymkode: c46a8...d13

Hva med å se på boligkostnadene i samme periode? De har jo nådd rekordhøyder sammenlignet med lønningene. Tror du virkelig at dette har mindre effekt på hvor mange barn folk velger å få enn Tinder? 

Anonymkode: 7305d...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 11.44):

Ingen fare, muslimene spyr ut barn i hytt og pine…. Verden er overbefolket, så dette går nok fint👍🏼

Anonymkode: 6a8e0...a57

Vestlige i-land har kommet så langt i sin økonomiske utvikling at naturen svarer med en så lav fertilitet at disse samfunnene etterhvert går til grunne.

Samfunnsmodellen vår har skapt et dårlig omdømme i verdien av mange barn. Dessuten florerer genetiske sykdommer og psykiske utfordringer mer enn noen gang nettopp pga en forringelse av genmassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (På 3.7.2024 den 17.06):

Det måtte jo være om de fant at det ikke gavnet dem. Eksempelvis at de fikk mindre igjen enn de betaler inn, som mange gjør. 

Vi har jo allerede samfunn som ligner på dette. Med mindre man synes klasseskiller i USA ser bra ut, der menn heller ikke kommer godt ut av det. Men selvfølgelig - hvis man tror man klarer seg bra uten offentlige skoler og sykehus feks, be my guest.

Anonymkode: 79110...7ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva med å se på boligkostnadene i samme periode? De har jo nådd rekordhøyder sammenlignet med lønningene. Tror du virkelig at dette har mindre effekt på hvor mange barn folk velger å få enn Tinder? 

Anonymkode: 7305d...258

Og hva var det som plutselig skjedde med boligkostnadene i 2010, som ikke var tilfelle i 2009, 2008, 2007, osv?

Anonymkode: c46a8...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo rett og slett ikke sant, fruktbarheten var mye lavere enn 1,9 på begynnelsen av 80-tallet, uten at noen fikk panikk og skulle begynne å forby prevensjonsmidler den gangen. Så steg den og nådde en topp i 2009. 

https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/fodte/artikler/Marginal-nedgang-i-fruktbarheten

Anonymkode: 7305d...258

På det aller, aller laveste enkelt-året i løpet av en 30-års periode droppet vi aldri vesentlig under 1,7 barn per kvinne.

Nå har vi droppet fr 1,92 til 1,40 på 14 år.

Ta et kurs i statistisk trendanalyse hvis du ikke forstår at ett eller annet banebrytende skjedde på slutten av årtusenets første tiår.

Anonymkode: c46a8...d13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...