Gå til innhold

Må få flere barn - Går vi mot Handmaid’s Tale-tilstander?


Saltwatertaffy
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor har du det ifra ? Jeg kjenner meg ikke igjen. Har ikke blitt tvunget til å føde barn. Bare fått spørsmål om jeg skulle ha barn. 

Anonymkode: bd76c...30a

Tror ikke vi er kommet dit at noen tvinges i dag nei, var ikke det jeg mente men mulig jeg formulerte innlegget knotete. Tanken min var mer «hva kan skje i fremtiden». Tviler jo seff på at noe slikt kommer til å skje, men hvem vet hva fremtiden bringer og hva som blir gjort i desperate tider 🤷‍♀️

Hadde vært helt forferdelig hvis mitt barn eller fremtidig barnebarn hadde måttet opplevd noe slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det at kvinner mener menn OGSÅ har ansvaret for prevensjon, er ikke noe "ansvarsfraskrivelse". Menn kan bruke kondom. Det eneste bivirkningsfrie prevensjonsmiddelet som finnes på markedet. Gratis er de også.

Anonymkode: e7cba...f3a

Mer effektiv enn vasektomi? Tenk hvor mange uønskede fødsler vi kunne unngått!

Anonymkode: 94368...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/2/2024 at 12:08 PM, AnonymBruker said:

Jeg tror det er lurere med gulrot enn pisk :) Hvis de som får (flere) barn hadde fått goder og økonomisk kompensasjon så kanskje det hadde stimulert til flere barn. Det inkluderer ordentlig helsehjelp. Dersom kvinner fikk garanti for at de fikk fikset opp i det som barnefødslene ødela så kanskje de hadde våget et barn eller to til.

Anonymkode: daf61...b2d

Vi har vel verdenshistoriens beste ordninger for å få barn.   Ingenting tilsier at enda flere goder vil øke fødselstallene.   Det er nok noe mer fundementalt feil når folk velger vekk selve livet for å leve livet.      

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kazool skrev (2 minutter siden):

Vi har vel verdenshistoriens beste ordninger for å få barn.   Ingenting tilsier at enda flere goder vil øke fødselstallene.   Det er nok noe mer fundementalt feil når folk velger vekk selve livet for å leve livet.      

Fundamentalt feil?

Jeg ville hatet livet mitt med barn og med tanke på alt jeg ser inne på barne og familie forumet her inne er det også flere som ser ut til å gjøre nettopp det. Det er ikke noe mer fundamentalt feil å ikke ønske seg barn enn å ønske seg barn. Vil si det er bedre å finne ut av det før enn etter en har fått barn. For meg er ikke det å få barn "selve livet"

Anonymkode: a1311...dd9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi hadde fått bolig og økonomisk kompensasjon for å ikke jobbe, helt greit.

Anonymkode: f64c2...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil komme en periode hvor det er flere eldre enn unge. Det blir mange som ikke får nødvendig helsehjelp,for det kommer ikke til å være nok hender.Når et par generasjoner har dødd,tenker jeg at det vil stabilisere seg. Samfunnet vil tilpasse seg,det har det alltid gjort.

Anonymkode: 20df3...800

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis vi hadde fått bolig og økonomisk kompensasjon for å ikke jobbe, helt greit.

Anonymkode: f64c2...ca7

Vi kan ordne ett fjøs, der dere kan bo. 

Anonymkode: 94368...9ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis vi hadde fått bolig og økonomisk kompensasjon for å ikke jobbe, helt greit.

Anonymkode: f64c2...ca7

Før i tiden kaltes det en mann som stod for inntekten. Men feminisme og skattetrykk har gjort dette vanskelig 

Anonymkode: a3c32...aea

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kazool skrev (1 time siden):

Vi har vel verdenshistoriens beste ordninger for å få barn.   Ingenting tilsier at enda flere goder vil øke fødselstallene.   Det er nok noe mer fundementalt feil når folk velger vekk selve livet for å leve livet.      

Det er fortsatt ikke bra nok fordiom det er «en av de beste ordninger»

Fødeavd blir langt ned, det er ingen ammehjelp å få, man blir slengt ut fra barsel bare dager, eller kanskje bare noen timer etter fødsel. 
 

Permisjonsordningen i Norge er heller ikke bra. Barnet er anbefalt å bli ammet til iallefall 12 mnd, og egentlig til 24mnd i følge WHO. Mange kvinner må ta ulønnet og mister en stor del av inntekt av dette. Biologisk tar det to år å komme seg etter en fødsel fysisk, og kanskje psykisk lenger for noen andre. Så hvorfor i all verden skal det egentlig være fast bestemt at permisjonen er oppdelt? I noen familier er det best på sikt at mor tar 100%, noe som ikke er en muligheit engang.

Så nei, uansett som vi har det bedre enn kvinner i andre land, er det ikke sånn at vi må godta det som er nå. Om Norge vil ha flere barn må det til flere goder.
 



 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Før i tiden kaltes det en mann som stod for inntekten. Men feminisme og skattetrykk har gjort dette vanskelig 

Anonymkode: a3c32...aea

Feminisme står for at kvinner skal få ta egne valg. Det går egentlig helt imot kvinner sin natur å skulle måtte balansere mellom karriere og familieliv. Tror endelig den yngre generasjonen ser hvor lite fordeler kvinner har uansett hva vei de går. De vil ikke ha både fast jobb, gjøre 90% av husarbeid, og skulle føde barn i tillegg. Å bli som moren min har alltid vært et mareritt. Jobbet fullt og hadde fullt opp med barna og husarbeid. 

Anonymkode: 2e28a...851

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Feminisme står for at kvinner skal få ta egne valg. Det går egentlig helt imot kvinner sin natur å skulle måtte balansere mellom karriere og familieliv. Tror endelig den yngre generasjonen ser hvor lite fordeler kvinner har uansett hva vei de går. De vil ikke ha både fast jobb, gjøre 90% av husarbeid, og skulle føde barn i tillegg. Å bli som moren min har alltid vært et mareritt. Jobbet fullt og hadde fullt opp med barna og husarbeid. 

Anonymkode: 2e28a...851

Nei feminisme i dag er særrettigheter for kvinner og press fra samfunnet for at de skal ha karriere.

 

I tradisjonelt familieliv så skal ikke kvinnen trenge å ha karriere og alt det der o tilegg til barn. det er jo nettop derfor fødselstallene går ned fordi det blir for mye.

Det andre er at det er "meg meg meg" og da melder mennene seg ut og så kollapser samfunnet.

Anonymkode: a3c32...aea

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei feminisme i dag er særrettigheter for kvinner og press fra samfunnet for at de skal ha karriere.

 

I tradisjonelt familieliv så skal ikke kvinnen trenge å ha karriere og alt det der o tilegg til barn. det er jo nettop derfor fødselstallene går ned fordi det blir for mye.

Det andre er at det er "meg meg meg" og da melder mennene seg ut og så kollapser samfunnet.

Anonymkode: a3c32...aea

Jeg er kvinne, og jeg har ikke hatt særrettigheter. Kvinner TRENGER ikke å ha karriere? Smarte kvinner med forskjellige interesser ØNSKER å ha karriere og spennende jobb. Hvorfor kan ikke mannen være hjemmeværende mens kvinnen jobber? Hvorfor er det ikke "meg, meg, meg" når mannen ønsker å jobbe fullt? Det at kvinner og menn har like muligheter for å jobbe, er ingen SÆRrettigheter for kvinnen, men LIKE rettigheter for begge kjønn. Denne likestillingen du ikke liker, har skapt fedre pappakvote, fødselspermisjon, 50/50-deling i tilfellet brudd og så videre. Hvis du ønsker deg tilbake til tradisjonelt samfunn, må du akseptere å være helgepappa, ikke ha noe fødselspermisjon etc.

Anonymkode: e7cba...f3a

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltwatertaffy skrev (På 2.7.2024 den 11.39):

De fleste har sikkert fått med seg det mye delte innlegget om at det er kvinners feil at vi ikke får nok barn i Norge..

Vi MÅ visstnok føde flere barn, selv om det betyr å ofre oss selv totalt ved å ta til takke med en partner vi ikke vil ha..

Har tenkt en del på dette, hodet mitt spinner avgårde med alt mulig slags rare tanker og scenarioer 😂

Hva tenker dere? Kommer mennene til å «ta tilbake» makten? Kan det etterhvert bli tilstander ala Handmaid’s Tale her? Evt. andre, mildere varianter av det? Bør man sterilisere seg så man slipper å risikere å bli tvangs-inseminert? 😂

Jeg tenker at det er med bekymring at jeg ser på hva som skjer i verden. Ytre høyre, abortmotstand, ingen rett til prevansjonsmidler osv fosser fram.

Dette sammen med klimaendringer, høye krav og forventning, høye priser osv osv, gjør at jeg fraråder alle i å få barn. Det kan se ut som at man er på vei nedover, hvor arbeidsfolk blir slaver igjen, mens de rike lesker seg.

At det 'rette' er liksom er at mannen jobber mens kvinnen er hjemme, er kun 'tradisjonelt' de siste levetiden til mennesket. Det er ikke slik samfunnet har vært bygget opp tidligere (les: før religion overtok).

Anonymkode: f2761...a81

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ingen som helst måte, "Handmaid’s Tale" er bare tull.

Men folk forstår ikke poenget: Antall barnefødsler per kvinne har falt dramatisk, joda, men andelen kvinner som ikke får barn har ikke økt betydelig.

Det som har skjedd er altså ikke at vi plutselig har fått en hel haug av kvinner uten barn, men derimot at det er blitt ekstremt mye mer vanlig på relativt kort tid for kvinner å bare få ett barn.

Samtidig har andelen menn som ikke får barn skutt i været. Og da blir selvsagt det magiske spørsmålet:

Hvem er det disse kvinnene får dette ene barnet sitt med?

Skjønner du dette, da forstår du hva som skjer. 😄

Endret av KallePils
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KallePils skrev (3 minutter siden):

...Hvem er det disse kvinnene får dette ene barnet sitt med?..

Med ei kvinne, en mann som har barn fra før, eller som soloforelder. 

Anonymkode: c67d8...428

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med ei kvinne, en mann som har barn fra før, eller som soloforelder. 

Anonymkode: c67d8...428

"Får" i betydningen "lager"… hvem lager de barnet med?

Det må involveres en mann, hvem er han?

 

Endret av KallePils
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KallePils skrev (1 minutt siden):

"Får" i betydningen "lager"… hvem lager de barnet med?

Det har jeg nettopp svart på. Om du vil ha et mer spesifikk svar, må du stille et mer spesifikt spørsmål. 

Anonymkode: c67d8...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det har jeg nettopp svart på. Om du vil ha et mer spesifikk svar, må du stille et mer spesifikt spørsmål. 

Anonymkode: c67d8...428

Jeg har jevnt over sluttet å la meg overraske over hvor dumme folk er her på KG.

Men at det faktisk skulle være nødvendig å forklare at to kvinner, eller en kvinne alene, ikke kan lage barn uten en mann… gud trøste! 😂
 

PS: Kunstig befruktning med donorsæd står bare for litt over 1% av alle fødsler i Norge, og de fleste av disse er ikke single kvinner.

Endret av KallePils
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltwatertaffy skrev (På 2.7.2024 den 11.39):

Vi MÅ visstnok føde flere barn, selv om det betyr å ofre oss selv totalt ved å ta til takke med en partner vi ikke vil ha..

Du har misforstått. Ingen har sagt eller ment det.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...