Gå til innhold

Må få flere barn - Går vi mot Handmaid’s Tale-tilstander?


Saltwatertaffy
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Menn vil heller ikke tvangsgiftes og få 10 barn, så det skjer nok aldri. 

Anonymkode: c67d8...428

Dette. Mange menn hyler om at damer ikke føder nok barn, at de har seg med "Chad" og frarøver vanlige menn sex, at de er lite feminine og så videre. Så gjør de dama gravid, og da blir det annen hyling - om abort, at hun har lurt dem, at de ikke er klare for å være far, bla bla bla. 

Anonymkode: e7cba...f3a

  • Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette. Mange menn hyler om at damer ikke føder nok barn, at de har seg med "Chad" og frarøver vanlige menn sex, at de er lite feminine og så videre. Så gjør de dama gravid, og da blir det annen hyling - om abort, at hun har lurt dem, at de ikke er klare for å være far, bla bla bla. 

Anonymkode: e7cba...f3a

Ja de vil bare ha sex.

Anonymkode: 4134d...618

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet blir mer og mer kvinnefiendtlig og de kvinnehatende mennene får fritt holde på. Jf Oskar hva han nå heter og kompisene hans, og diverse amerikanske fanatikere. 

Bare det å si at det er kvinners feil at det fødes færre barn - og så seriøst diskutere det - sier meg at misogyni er på kraftig frammarsj. 

Anonymkode: fdd95...814

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en veldig merkelig artikkel med lavt nivå. Litt sensasjonalistisk med alle tallene. Joda, fint å vise til at dataingmarkedet slik det fungerer nå ikke er så bra - veldig bruk-og-kast-kultur.

Ingen spurte om hva som skulle til for at kvinner skulle ville ha flere barn da. Vet ikke hvordan det er med dere andre, men jeg hadde nok fått flere barn hvis jeg hadde en mann som faktisk ØNSKET å bruke tid med barna sine, og ikke satt masse foran PC-en. Er morsomt når man gjør ting sammen alle sammen - ikke når mannen helst skulle hatt max 3 timer med barna per dag, legger seg seint pga PC-avhengigheten, og må "sette seg ned" etter at han har sitti på hjemmekontor hele dagen og deretter hentet i barnehagen. Ja, virkelig slitsom den der hentinga, der barna selv samler sammen tingene sine, vasker hender, tar på klærne og går til bilen - de kan jo alerede alt uten at man trenger å si noe (som jeg lærte dem, for det var jeg som hentet før). 

Når man er så opptatt av sine hobbyer at man lesser alt over på dama fordi hun er hjemme i permisjon... for så deretter å ikke overta alle disse oppgavene selv, når de selv er i permisjon... Ja, hva er det som får en dame til å ville gjenta dette om og om igjen?

Sitter damene hjemme over lengre tid, taper feriepenger, pensjon, erfaring, sosialt nettverk, så har heller ingen lært opp den enkelte mann å på noen måte veie opp for dette. Da føler man seg virkelig verdsatt, eller? 

Endret av katties
  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltwatertaffy skrev (3 timer siden):

De fleste har sikkert fått med seg det mye delte innlegget om at det er kvinners feil at vi ikke får nok barn i Norge..

Vi MÅ visstnok føde flere barn, selv om det betyr å ofre oss selv totalt ved å ta til takke med en partner vi ikke vil ha..

Har tenkt en del på dette, hodet mitt spinner avgårde med alt mulig slags rare tanker og scenarioer 😂

Hva tenker dere? Kommer mennene til å «ta tilbake» makten? Kan det etterhvert bli tilstander ala Handmaid’s Tale her? Evt. andre, mildere varianter av det? Bør man sterilisere seg så man slipper å risikere å bli tvangs-inseminert? 😂

Haha, flere tråder her viser jo at det er nettopp dette dere gjør. Bår den biologiske klokken tikker, og tiden begynner å renne ut, så er det ikke uvanlig at kvinner finner seg en av kyniske årsaker og hensikter, de vil ha barn. Så forlater de denne mannen så snart de klarer seg selv 😅 

Nei, menn bør være på vakt når de plutselig er veldig attraktiv for en kvinne uten barn i midten av 30 årene. 

Anonymkode: 02770...c17

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Burde vært som i det landet der de innførte skattefri resten av livet dersom du fikk x antall barn. Da hadde det blitt fart på ting 😀

Anonymkode: ecc53...42f

Hele livet er voldsomt, og hadde betydd at vi barnløse måtte stå for nesten alt av skatt. Men det kunne vært noen skattefrie år pr. barn/opp til en viss alder på barnet, slik at det ble på nivå med barnetrygden og så småbarnsforeldre fikk ting til å gå rundt. 

Anonymkode: c67d8...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samfunnet blir mer og mer kvinnefiendtlig og de kvinnehatende mennene får fritt holde på. Jf Oskar hva han nå heter og kompisene hans, og diverse amerikanske fanatikere. 

Bare det å si at det er kvinners feil at det fødes færre barn - og så seriøst diskutere det - sier meg at misogyni er på kraftig frammarsj. 

Anonymkode: fdd95...814

Å da fødes det enda ferre barn, utifra vår vilje, for hvem vil få barn med disse dustene? 

Men om det blir tvang, da blir det noe annet.

Anonymkode: 4134d...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Norge har heller ikke et betydelig forsvar for å motstå andre lands svar på at Norge hadde blitt et diktatur. 

Hvorfor skal andre land bry seg om det?

Anonymkode: 99250...dd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja de vil bare ha sex.

Anonymkode: 4134d...618

Akkurat. Sex uten konsekvenser, pluss at dama tar eneansvaret for prevensjon. 

Anonymkode: e7cba...f3a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på annen forskning så er det stort sett mannen som sier nei takk til flere barn...her er også tilfellet det. Menn vil ikke ha 3mann. Og det skjønner jeg faktisk godt

Anonymkode: 63c32...8db

  • Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller ta selvmord som 60-70 åring om helsa skranter enn å få barn.

Lever lykkelig som frivillig barnløs og det finnes ikke en eneste grunn til at jeg skulle få barn. Ikke om det så sto på menneskeheten selv. Har en kjekk mann som heller ikke ønsker barn 

Anonymkode: c29ec...07c

  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 I Handmaids tale var vel scenariet at de kvinnene som ønsket barn ikke kunne få barn selv, ogntvang andre kvinner til å bære fram barn for dem. En slags merkelig form for tvangs- surrogati.

I vårt samfunn er jo ikke problemet at folk ikke KAN få barn, men at de ikke VIL få barn. Eller kanskje mer presist; ikke vil ha jobben med å oppfostre barn. Og det gjelder jo både menn og kvinner. 

Så det er jo slett ikke samme problematikk.

Jeg har to barn, og kunne kamskje ha fått et tredje hvis det ikke var så slitsomt å både jobbe og følge opp barn samtidig. Og jeg vil ikke slutte å jobbe, for da mister jeg inntekt, får hull i CV'en så det blir vanskelig å komme tilbake i jobb, og mister også pensjon. 

Anonymkode: 17c5c...3c0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Handmaids tale var vel scenariet at de kvinnene som ønsket barn ikke kunne få barn selv, ogntvang andre kvinner til å bære fram barn for dem. En slags merkelig form for tvangs- surrogati.

Eh. Nei. 

Anonymkode: fdd95...814

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, hele greia er overdrevet. Ser man på de faktiske tallene, ser man at fruktbarnheten (som det kalles).i vesten ikke har vært over det magiske 2,1-tallet siden midten av 70-tallet, uten at samfunnet på noen måte har kollapset av den grunn. 

Fruktbarheten har gått litt opp og ned i denne perioden, og riktignok har den sunket de siste fem til ti årene, men dette har vært en periode med mye økonomisk usikkerhet, stigende boligpriser og stagnerte lønninger, samt høy ungdomsarbeidsløshet i mange land. Det er ikke mystisk i det hele tatt at folk velger å få færre barn under slike forhold.

Dette fokuset på kvinner syns jeg er ganske kvalmende, egentlig. Det er ikke som om menn er noe mer gira enn kvinner på å få barn. Hvis man virkelig ønsket å øke barnetallet, burde man fokusere på økonomien og fordelingen i samfunnet (inkludert mellom generasjonene),  ikke å redusere kvinners rettigheter. 

Anonymkode: 7305d...258

Problemstillingen med fallende fødselstall handler om å forstå hva tallene betyr. Det er altså ikke det samme om tallet er 1,9 eller 1,4 eller 1…

hvis man har fødetall 1 betyr det faktisk en halvering av antall barn på 1 generasjon, mens hvis det er på 1,9 tar det ca 14 generasjoner at det skjer (enkel hoderegning)

Grunnen til at det er på tide å faktisk se på dette som et samfunnsproblem, er at 1.) ingen land klarer å snu trenden og 2.) vi er på vei mot 1.0 tallet i faretruende tempo.

De som tror resten av verden skal «redde oss», kan jeg fortelle det nesten hele verden er eller er på vei under 2 tallet. De landene some enda er høyt oppe (land i Afrika sør for Sahara primært) har en trendkanal som reduserer antall barn per kvinne med ca 1 per tiår.. altså er deg ikke et reservelag å hente her heller om ikke alt for lenge.

Det er lett å avfeie dette, men dette problemet forsvinner ikke fordi man ikke forstår det. På mange måter er dette mer håndfast enn mange andre bekymringer man har.. nettopp fordi man år for år faktisk bet hvor mange barn som blir født.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Eh. Nei. 

Anonymkode: fdd95...814

Jo? Lenge siden du leste boken, eller? 

Anonymkode: e6b34...d33

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Akkurat. Sex uten konsekvenser, pluss at dama tar eneansvaret for prevensjon. 

Anonymkode: e7cba...f3a

Jeg mener at menn burde ha mulighet til å ta disektomi når de blir 18 - for slippe alt dette styret/ansvarsfraaskrivelse fra kvinner, til de finner ei som de virkelig kan trives og få barn med.

Anonymkode: 94368...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

 I Handmaids tale var vel scenariet at de kvinnene som ønsket barn ikke kunne få barn selv, ogntvang andre kvinner til å bære fram barn for dem. En slags merkelig form for tvangs- surrogati.

I vårt samfunn er jo ikke problemet at folk ikke KAN få barn, men at de ikke VIL få barn. Eller kanskje mer presist; ikke vil ha jobben med å oppfostre barn. Og det gjelder jo både menn og kvinner. 

Så det er jo slett ikke samme problematikk.

Jeg har to barn, og kunne kamskje ha fått et tredje hvis det ikke var så slitsomt å både jobbe og følge opp barn samtidig. Og jeg vil ikke slutte å jobbe, for da mister jeg inntekt, får hull i CV'en så det blir vanskelig å komme tilbake i jobb, og mister også pensjon. 

Anonymkode: 17c5c...3c0

Copy pasta med google translate, fra en annen plattform. Beskriver forhistorien til handmaids tail.

"denne epoken med miljøforurensning og stråling er hun en av få gjenværende fruktbare kvinner. Derfor blir hun tvangsoppdraget til å produsere barn til "Kommandantene", den herskende klassen av menn, og er kjent som en "Handmaid" basert på den bibelske historien om Rachel og hennes tjenerinne Bilhah."

Anonymkode: 94368...9ef

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samfunnet blir mer og mer kvinnefiendtlig og de kvinnehatende mennene får fritt holde på. Jf Oskar hva han nå heter og kompisene hans, og diverse amerikanske fanatikere. 

Bare det å si at det er kvinners feil at det fødes færre barn - og så seriøst diskutere det - sier meg at misogyni er på kraftig frammarsj. 

Anonymkode: fdd95...814

Får fritt holde på? Får, av hvem? Hvem er det som lar menn holde på? Kvinner? Hvilken makt er det kvinner har over menn? Tror du flertallet av menn alltid vil være der og passe på kvinner uansett hva? Hvorfor skal de gjøre det når kvinner svikter de?

Anonymkode: 99250...dd6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltwatertaffy skrev (4 timer siden):

De fleste har sikkert fått med seg det mye delte innlegget om at det er kvinners feil at vi ikke får nok barn i Norge..

Vi MÅ visstnok føde flere barn, selv om det betyr å ofre oss selv totalt ved å ta til takke med en partner vi ikke vil ha..

Har tenkt en del på dette, hodet mitt spinner avgårde med alt mulig slags rare tanker og scenarioer 😂

Hva tenker dere? Kommer mennene til å «ta tilbake» makten? Kan det etterhvert bli tilstander ala Handmaid’s Tale her? Evt. andre, mildere varianter av det? Bør man sterilisere seg så man slipper å risikere å bli tvangs-inseminert? 😂

Det er ingenting i den serien som ikke har skjedd før. Og det kommer til å skje igjen. Menn styrer allerede verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Eh. Nei. 

Anonymkode: fdd95...814

Eh, jo?

Anonymkode: 02770...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...