Gå til innhold

Må få flere barn - Går vi mot Handmaid’s Tale-tilstander?


Saltwatertaffy
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener at menn burde ha mulighet til å ta disektomi når de blir 18 - for slippe alt dette styret/ansvarsfraaskrivelse fra kvinner, til de finner ei som de virkelig kan trives og få barn med.

Anonymkode: 94368...9ef

Disektomi? Mener du vasektomi? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saltwatertaffy skrev (6 timer siden):

De fleste har sikkert fått med seg det mye delte innlegget om at det er kvinners feil at vi ikke får nok barn i Norge..

Vi MÅ visstnok føde flere barn, selv om det betyr å ofre oss selv totalt ved å ta til takke med en partner vi ikke vil ha..

Har tenkt en del på dette, hodet mitt spinner avgårde med alt mulig slags rare tanker og scenarioer 😂

Hva tenker dere? Kommer mennene til å «ta tilbake» makten? Kan det etterhvert bli tilstander ala Handmaid’s Tale her? Evt. andre, mildere varianter av det? Bør man sterilisere seg så man slipper å risikere å bli tvangs-inseminert? 😂

Jeg synes det blir helt feil å legge dette ansvaret over på kvinner.

Kvinner er de som går gravide, føder, ammer, og som tar størsteparten av jobben når barna er små. Det kommer alltid til å være en forskjell på menn og kvinner fordi det er det biologien har bestemt. Jeg mener at her kan det aldri bli likestilling. Menn får ofte sjarmetappen i sin permisjon, altså når barnet er mer uavhengig og gir mer tilbake i form av glede og mimikk. Men samtidig som far tar over permisjonsetappen er barnet like gjerne avhengig av morsmelk, noe som medfører at mor ofte må amme om natten selv om hun skal på jobb dagen etter. Ja, noen barn tar flaske, men jeg synes det er ille at mor må gi opp amming for at hun er tvunget til å gå på jobb igjen så altfor tidlig. Og ammefri er ikke noe som er en mulighet for alle, både i forhold til avstand og andre forhold. Det har også bare blitt dyrere og dyrere med barn. Boliglån-evnen blir senket jo høyere antall barn man har. Det gjør jo at flere ønsker å ha den tryggheten ved å eie egen bolig før man får barn, men ofte må man ha en viss inntekt og egenkapital før det er mulig, og for å oppnå den økonomiske evnen går det gjerne en hel del år,  med det stiger den fruktbare alderen og med det blir det færre barn. Noen kvinner ønsker helt enkelt ikke barn, det skal også respekteres. Å få barn er ikke en samfunnsplikt, men en personlig forpliktelse hvor man er pålagt å oppdra og å økonomisk forplikte seg til et nytt menneske. Det er dyrt å leve i Norge, enda dyrere er det når man skal forsørge barn.  

Jeg tenker at kvinner som ønsker barn, får barn så sant det ikke er en tilstand som umuliggjør det.  De som ikke får barn er de som ikke ønsker det, de som er ufrivillig barnløs, og de som ønsker barn, men ikke for enhver pris. Menn er også fruktbare mye lenger enn kvinner. Nei, denne artikkelen provoserte meg!

For ordens skyld har jeg tre barn, og vet hvor dyrt og tidskrevende det er. 

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo? Lenge siden du leste boken, eller? 

Anonymkode: e6b34...d33

Det er ikke kvinner som tvinger andre kvinner, det er menn som bestemmer, selv om noen kvinner jobber for mennene og får fordeler. Det er heller ikke bare kvinner som har blitt sterile, men det er alltid de som får skylda.

(Dette er en viktig del av plottet, mannen Offred er satt til å få barn for er i virkeligheten steril selv, men skylder på kona. Offred kan dermed ikke bli gravid med ham, noe som vil dømme henne til døden. Hun tar sjansen på å forsøke å bli gravid med en annen mann i skjul for å kunne overleve. )

Anonymkode: 7305d...258

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (1 time siden):

Jeg synes det blir helt feil å legge dette ansvaret over på kvinner.

Kvinner er de som går gravide, føder, ammer, og som tar størsteparten av jobben når barna er små. Det kommer alltid til å være en forskjell på menn og kvinner fordi det er det biologien har bestemt. Jeg mener at her kan det aldri bli likestilling. Menn får ofte sjarmetappen i sin permisjon, altså når barnet er mer uavhengig og gir mer tilbake i form av glede og mimikk. Men samtidig som far tar over permisjonsetappen er barnet like gjerne avhengig av morsmelk, noe som medfører at mor ofte må amme om natten selv om hun skal på jobb dagen etter. Ja, noen barn tar flaske, men jeg synes det er ille at mor må gi opp amming for at hun er tvunget til å gå på jobb igjen så altfor tidlig. Og ammefri er ikke noe som er en mulighet for alle, både i forhold til avstand og andre forhold. Det har også bare blitt dyrere og dyrere med barn. Boliglån-evnen blir senket jo høyere antall barn man har. Det gjør jo at flere ønsker å ha den tryggheten ved å eie egen bolig før man får barn, men ofte må man ha en viss inntekt og egenkapital før det er mulig, og for å oppnå den økonomiske evnen går det gjerne en hel del år,  med det stiger den fruktbare alderen og med det blir det færre barn. Noen kvinner ønsker helt enkelt ikke barn, det skal også respekteres. Å få barn er ikke en samfunnsplikt, men en personlig forpliktelse hvor man er pålagt å oppdra og å økonomisk forplikte seg til et nytt menneske. Det er dyrt å leve i Norge, enda dyrere er det når man skal forsørge barn.  

Jeg tenker at kvinner som ønsker barn, får barn så sant det ikke er en tilstand som umuliggjør det.  De som ikke får barn er de som ikke ønsker det, de som er ufrivillig barnløs, og de som ønsker barn, men ikke for enhver pris. Menn er også fruktbare mye lenger enn kvinner. Nei, denne artikkelen provoserte meg!

For ordens skyld har jeg tre barn, og vet hvor dyrt og tidskrevende det er. 

Artikkelen provoserte deg sier du, men du er jo ikke inne på noe av det som står der. Nemlig at kvinner ligger med et utvalg av kjekkaser når de er unge, og forventer å havne i et forhold med en kjekkas etter hvert, men kjekkasen vil jo bare pule og finner seg ei mer attraktiv dame å slå seg ned med når han føler for det. Den mindre attraktive kvinnen går så heller singel og barnløs i årevis heller enn å ta til takke med en på sitt eget nivå. Man kan jo sånn sett legge skylda på kjekkaser heller enn på kvinnene som ligger med de, men det blir jo litt søkt. Slutt å ligg med kjekkaser, damer! Krev minst 10 dates før dere gjør noe fysisk. Da ender dere opp med en i deres egen liga. Lær av bestemor.

Anonymkode: 99250...dd6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo? Lenge siden du leste boken, eller? 

Anonymkode: e6b34...d33

Nei. Hvordan du klarer å få DET til å være det boka (og for den saks skyld tv-serien) handler om, er forbløffende. 

Anonymkode: fdd95...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan ikke legge opp samfunnet til flere skattefradrag eller ytelser kun basert på det å få barn eller ikke. Skal man ha noe å leve av i fremtiden (og tilbud som f. eks. utdannelse via det offentlige eller offentlige helsetjenester) er man nødt til å stimulere til å skape noe, å være produktiv. Barn er et biologisk behov for de aller fleste, man trenger ikke ytelser eller skattefradrag til å stimulere for det, mennesker har fått barn siden tidenes morgen uavhengig av hva slags samfunn man levde i. 

Anonymkode: 4ddf7...46e

man skaper jo barn. det er den nest produktive tingen man kan gjøre !

hvis det ikke fødes barn vil det heller ikke være skattebetalere. burde være veldig enkelt å forstå 

Anonymkode: a3c32...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Artikkelen provoserte deg sier du, men du er jo ikke inne på noe av det som står der. Nemlig at kvinner ligger med et utvalg av kjekkaser når de er unge, og forventer å havne i et forhold med en kjekkas etter hvert, men kjekkasen vil jo bare pule og finner seg ei mer attraktiv dame å slå seg ned med når han føler for det. Den mindre attraktive kvinnen går så heller singel og barnløs i årevis heller enn å ta til takke med en på sitt eget nivå. Man kan jo sånn sett legge skylda på kjekkaser heller enn på kvinnene som ligger med de, men det blir jo litt søkt. Slutt å ligg med kjekkaser, damer! Krev minst 10 dates før dere gjør noe fysisk. Da ender dere opp med en i deres egen liga. Lær av bestemor.

Anonymkode: 99250...dd6

Haha Jeg er 100 % inne på det som står, men du derimot er helt ute. Bitter?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (4 minutter siden):

Haha Jeg er 100 % inne på det som står, men du derimot er helt ute. Bitter?

Du er i hvert fall ikke inne på det Larsen skriver om.

Anonymkode: 99250...dd6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du er i hvert fall ikke inne på det Larsen skriver om.

Anonymkode: 99250...dd6

Jeg poengterer at det ikke er kvinners feil at det fødes for få barn, så tenker jeg at en mann kanskje kan la være å sette et problem han mener legges på kvinner som et samfunnsproblem. For det blir helt feil. 

Endret av K_mb
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (8 minutter siden):

Jeg poengterer at det ikke er kvinners feil at det fødes for få barn, så tenker jeg at en mann kanskje kan la være å sette et problem han mener ligger på kvinner som et samfunnsproblem. 

Så alt du får ut av artikkelen er at "det er kvinners feil at det fødes for få barn" og så legger du ut et langt innlegg om hvorfor du mener det er feil?

Anonymkode: 99250...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så alt du får ut av artikkelen er at "det er kvinners feil at det fødes for få barn" og så legger du ut et langt innlegg om hvorfor du mener det er feil?

Anonymkode: 99250...dd6

Ja fordi jeg mener det feil fokus på de lave fødselstallene!! Jeg har gjort min jobb, og min eldste er fult i gang med å tjene staten som lærling og skattebetaler. Jeg har to til som kommer etter. Se forvørvig på tråden du deltar i som handler om en frykt for Handmaid`s tale tilstander, noe jeg ikke tror blir aktuelt i dagens Norge. Jeg tenker man skal ha respekt for dagens kvinner og om de velger å få 0,1,2 eller 3 pluss barn. Fatter ikke hvorfor du skal krangle med meg?

Endret av K_mb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 I Handmaids tale var vel scenariet at de kvinnene som ønsket barn ikke kunne få barn selv, ogntvang andre kvinner til å bære fram barn for dem. En slags merkelig form for tvangs- surrogati.

I vårt samfunn er jo ikke problemet at folk ikke KAN få barn, men at de ikke VIL få barn. Eller kanskje mer presist; ikke vil ha jobben med å oppfostre barn. Og det gjelder jo både menn og kvinner. 

Så det er jo slett ikke samme problematikk.

Jeg har to barn, og kunne kamskje ha fått et tredje hvis det ikke var så slitsomt å både jobbe og følge opp barn samtidig. Og jeg vil ikke slutte å jobbe, for da mister jeg inntekt, får hull i CV'en så det blir vanskelig å komme tilbake i jobb, og mister også pensjon. 

Anonymkode: 17c5c...3c0

Mja. Nå er det faktisk en god del som strever med å få barn også da.

Anonymkode: daf61...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg mener at menn burde ha mulighet til å ta disektomi når de blir 18 - for slippe alt dette styret/ansvarsfraaskrivelse fra kvinner, til de finner ei som de virkelig kan trives og få barn med.

Anonymkode: 94368...9ef

Du vil senke lavalder for mannlig sterilisering (vasektomi) til 18 år? 

Anonymkode: c67d8...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

man skaper jo barn. det er den nest produktive tingen man kan gjøre !

hvis det ikke fødes barn vil det heller ikke være skattebetalere. burde være veldig enkelt å forstå 

Anonymkode: a3c32...aea

Det får gjøre det de som vil. De som ikke vil lar vær.

Anonymkode: c29ec...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltwatertaffy skrev (11 timer siden):

De fleste har sikkert fått med seg det mye delte innlegget om at det er kvinners feil at vi ikke får nok barn i Norge..

Vi MÅ visstnok føde flere barn, selv om det betyr å ofre oss selv totalt ved å ta til takke med en partner vi ikke vil ha..

Har tenkt en del på dette, hodet mitt spinner avgårde med alt mulig slags rare tanker og scenarioer 😂

Hva tenker dere? Kommer mennene til å «ta tilbake» makten? Kan det etterhvert bli tilstander ala Handmaid’s Tale her? Evt. andre, mildere varianter av det? Bør man sterilisere seg så man slipper å risikere å bli tvangs-inseminert? 😂

Jeg tror ikke særlig mange mener at kvinner  noe som helst, og jeg tror ikke egentlig hensikten er å "skylde" på kvinner, men å påvise hvordan teknologi og kultur i noen grad påvirker kvinners valg, som igjen påvirker fødselsstatistikken. 

Så tviler jeg på at vi kommer til å se menn "ta" makt som sådan. Det vi derimot kan komme til å se, ettersom eldrebølge og potensielt dårligere økonomiske tider treffer oss, er at det blir mindre ressurser å omfordele og at menn blir mindre villige til å gi ressurser fra seg og sine. Gitt at menn betaler betraktelig mer inn til fellesskapet enn kvinner kan vi kanskje få en situasjon der disse mennene "tar tilbake" mer av sin økonomiske makt gjennom å stemme frem og jobbe for en mindre omfordelende og solidarisk politikk. Dette vil kunne gavne disse mennene, familiene deres og kvinner med høy inntjeningsevne. Jeg tror derimot det sterkt ville begrenset "vanlige" kvinners muligheter og valgfrihet, og hatt negative konsekvenser for menn med lavere inntjeningsevne. Som samfunn tror jeg også det ville være skadelig. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (7 timer siden):

Jeg tror ikke særlig mange mener at kvinner  noe som helst, og jeg tror ikke egentlig hensikten er å "skylde" på kvinner, men å påvise hvordan teknologi og kultur i noen grad påvirker kvinners valg, som igjen påvirker fødselsstatistikken. 

Så tviler jeg på at vi kommer til å se menn "ta" makt som sådan. Det vi derimot kan komme til å se, ettersom eldrebølge og potensielt dårligere økonomiske tider treffer oss, er at det blir mindre ressurser å omfordele og at menn blir mindre villige til å gi ressurser fra seg og sine. Gitt at menn betaler betraktelig mer inn til fellesskapet enn kvinner kan vi kanskje få en situasjon der disse mennene "tar tilbake" mer av sin økonomiske makt gjennom å stemme frem og jobbe for en mindre omfordelende og solidarisk politikk. Dette vil kunne gavne disse mennene, familiene deres og kvinner med høy inntjeningsevne. Jeg tror derimot det sterkt ville begrenset "vanlige" kvinners muligheter og valgfrihet, og hatt negative konsekvenser for menn med lavere inntjeningsevne. Som samfunn tror jeg også det ville være skadelig. 

Tviler på dette skjer. Det er så mye tenkte scenarioer i samfvitenskapen. Hvorfor skal menn stemme for mindre omfordeling når velferdsmodellen også gagner dem (helse, skole, etc.) Dessuten er alle overraskende, plutselige eller tilfeldige faktorer plukket ut i slike hypoteser.

Anonymkode: 79110...7ed

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg tror det er lurere med gulrot enn pisk :) Hvis de som får (flere) barn hadde fått goder og økonomisk kompensasjon så kanskje det hadde stimulert til flere barn. Det inkluderer ordentlig helsehjelp. Dersom kvinner fikk garanti for at de fikk fikset opp i det som barnefødslene ødela så kanskje de hadde våget et barn eller to til.

Anonymkode: daf61...b2d

Dette! Hjelpen man får etter fødsel er helt latterlig. 

Anonymkode: 012a5...370

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg mener at menn burde ha mulighet til å ta disektomi når de blir 18 - for slippe alt dette styret/ansvarsfraaskrivelse fra kvinner, til de finner ei som de virkelig kan trives og få barn med.

Anonymkode: 94368...9ef

Det at kvinner mener menn OGSÅ har ansvaret for prevensjon, er ikke noe "ansvarsfraskrivelse". Menn kan bruke kondom. Det eneste bivirkningsfrie prevensjonsmiddelet som finnes på markedet. Gratis er de også.

Anonymkode: e7cba...f3a

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Får fritt holde på? Får, av hvem? Hvem er det som lar menn holde på? Kvinner? Hvilken makt er det kvinner har over menn? Tror du flertallet av menn alltid vil være der og passe på kvinner uansett hva? Hvorfor skal de gjøre det når kvinner svikter de?

Anonymkode: 99250...dd6

Ingen passer på meg som kvinne, og jeg har aldri sviktet noen. Bare fordi jeg ikke har hatt sex med masse incels, betyr ikke at jeg har SVIKTET dem.

Anonymkode: e7cba...f3a

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltwatertaffy skrev (21 timer siden):

De fleste har sikkert fått med seg det mye delte innlegget om at det er kvinners feil at vi ikke får nok barn i Norge..

Vi MÅ visstnok føde flere barn, selv om det betyr å ofre oss selv totalt ved å ta til takke med en partner vi ikke vil ha..

Har tenkt en del på dette, hodet mitt spinner avgårde med alt mulig slags rare tanker og scenarioer 😂

Hva tenker dere? Kommer mennene til å «ta tilbake» makten? Kan det etterhvert bli tilstander ala Handmaid’s Tale her? Evt. andre, mildere varianter av det? Bør man sterilisere seg så man slipper å risikere å bli tvangs-inseminert? 😂

Hvor har du det ifra ? Jeg kjenner meg ikke igjen. Har ikke blitt tvunget til å føde barn. Bare fått spørsmål om jeg skulle ha barn. 

Anonymkode: bd76c...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...