Gå til innhold

Gå fra partner med høy inntekt til en partner med lav inntekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har vært i den situasjonen og som kan gi innspill på det praktiske og økonomiske aspektet ved det?

Saken er at jeg per dags dato er samboer med en mann med opp mot 1 million i årslønn. Jeg selv har også en årslønn rundt millionen. Ingen barn og ingen bil. Vi leier. Jeg har derfor vendt meg til en nokså romslig økonomisk hverdag hvor vi kjøper det vi har lyst på og drar på fine ferier når vi har tid og lyst. 
 

Jeg merker derimot at forholdet til samboer nå føles mer og mer som et godt vennskap. Føler meg for eksempel ikke fysisk tiltrukket av han lengre, jeg tar aldri iniativ til sex slik som tidligere og føler heller ikke behov for annen intimitet.

Har nå fått øynene opp for en annen mann som jeg tiltrekkes mye mer enn min samboer. Denne mannen har alle kvaliteter jeg ser etter i en mann. Største “haken” er at denne mannen droppet ut av videregående, har kun hatt sporadiske jobber i kort tid på ulike butikker. Bakgrunn for dette er helsen. Legen hans har nå anbefalt han å søke uføretrygd.

Jeg merker selv jeg ønsker å avslutte forholdet med min samboer og satse på nytt forhold med denne mannen, men samtidig bekymrer økonomien meg. Jeg vil jo etterhvert etablere meg med hus, barn og bil. Virker som jeg da må dra hele det økonomiske lasset i så tilfelle. Og må betydelig ned i levestandard enn det jeg har vært vandt til i mange år.

Noen som har tatt dette skrittet og som kan fortelle litt om hvordan det gikk? 

 

Anonymkode: f934c...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville aldri vært med noen som bare var hjemme, eller jobber sporadisk. Det ville føltes kvelende. Så det ville vært en dealbreaker, ikke økonomien. 

Anonymkode: 619dc...c5a

  • Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det…..du kommer til å angre så det holder!! 

Anonymkode: f7f98...e8b

  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tjener jo fortsatt grovt og kan gjøre hva du vil. Men er nok på tide å sette av mer i sparepenger og evt kjøpe bolig nå som du får alenehushold.

Anonymkode: edc70...216

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da kan jo kanskje ikke han spandere finere middager på deg, overraske med spontane reiser, kjøpe deg dyre gaver osv.

Ikke sikkert han du har fra før gjør det heller selv om han har mye penger.

Poenget mitt er at du må se mennesket og ikke hva han kan tilby. Kanskje bryr du deg mindre om luksus når dere er sammen, kanskje føler du deg mer sett og hørt, beundret -  det er jo den største luksusen du noensinne kan få her i livet. 

Men det er du som kjenner fyren og du må lytte til magefølelsen. Er mangel på (mye) penger er den største haken ved mannen?

Anonymkode: a0092...92f

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra inntekt til inntekt...Har du ikke EGEN inntekt? 

Anonymkode: ac21a...dcb

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør absolutt gå fra din samboer, det er ikke et forhold som kommer til å vare. Personlig hadde jeg aldri blitt sammen med noen som venter på uføretrygd. Å dra det økonomiske lasset alene kan på sikt føre til mye bitterhet. Du setter deg selv i en sårbar posisjon hvis du skulle bli syk eller uføretrygdet selv. Det finnes flere menn enn de du har nå, og du fortjener noen som kan bidra like mye i forholdet.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tittelen her er.. et rødt flagg som det er så populært å kalle ting. Like greit at du er single.

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Noen som har vært i den situasjonen og som kan gi innspill på det praktiske og økonomiske aspektet ved det?

Saken er at jeg per dags dato er samboer med en mann med opp mot 1 million i årslønn. Jeg selv har også en årslønn rundt millionen. Ingen barn og ingen bil. Vi leier. Jeg har derfor vendt meg til en nokså romslig økonomisk hverdag hvor vi kjøper det vi har lyst på og drar på fine ferier når vi har tid og lyst. 
 

Jeg merker derimot at forholdet til samboer nå føles mer og mer som et godt vennskap. Føler meg for eksempel ikke fysisk tiltrukket av han lengre, jeg tar aldri iniativ til sex slik som tidligere og føler heller ikke behov for annen intimitet.

Har nå fått øynene opp for en annen mann som jeg tiltrekkes mye mer enn min samboer. Denne mannen har alle kvaliteter jeg ser etter i en mann. Største “haken” er at denne mannen droppet ut av videregående, har kun hatt sporadiske jobber i kort tid på ulike butikker. Bakgrunn for dette er helsen. Legen hans har nå anbefalt han å søke uføretrygd.

Jeg merker selv jeg ønsker å avslutte forholdet med min samboer og satse på nytt forhold med denne mannen, men samtidig bekymrer økonomien meg. Jeg vil jo etterhvert etablere meg med hus, barn og bil. Virker som jeg da må dra hele det økonomiske lasset i så tilfelle. Og må betydelig ned i levestandard enn det jeg har vært vandt til i mange år.

Noen som har tatt dette skrittet og som kan fortelle litt om hvordan det gikk? 

 

Anonymkode: f934c...f4f

Er du sammen med en person fordi du elsker han, eller fordi du elsker pengene hans??

Jeg håper ingen av de faktisk vil ha deg, og at du står alene en vakker dag. 

Anonymkode: 2dbfe...17d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg antar at du/dere er nokså unge, siden du snakker om barn i fremtiden. Ergo så er "ny mann" ung også, og har jobbet lite, dermed ender han nok på minste sats ufør 289 000 butto. Siden han har så lav inntekt vil huslån/kjøp bli en utfordring. Dette vil påvirke hele livet ditt på alle måter. Det blir slutt på stort sett alt som du har av herlige luksusgoder i dag.

Men bevares, penger er ikke alt. First price er også mat. Telttur i stedet for 5stjernes hotell kan sikkert gå greit det også. Gammel Skoda kontra Lexus funker nok til sitt bruk.

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fra inntekt til inntekt...Har du ikke EGEN inntekt? 

Anonymkode: ac21a...dcb

Hun har ca millonen, samme som nåværende mann. 

Her tjener jeg også likt med mannen, ca 1,5m hver, føler det er veldig ok å ha det slik. Og ville jo vært en omveltning om det ikke var slik lenger. Det sagt, ville jo aldri blitt om jeg kjente at forholdet var feil. 

Anonymkode: 619dc...c5a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs.Under skrev (Akkurat nå):

 Jeg antar at du/dere er nokså unge, siden du snakker om barn i fremtiden. Ergo så er "ny mann" ung også, og har jobbet lite, dermed ender han nok på minste sats ufør 289 000 butto. Siden han har så lav inntekt vil huslån/kjøp bli en utfordring. 

Han vil kunne få huslån i Husbanken. Finnes ingen sikrere inntekt enn uføretrygdet. 

Anonymkode: edc70...216

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Fra inntekt til inntekt...Har du ikke EGEN inntekt? 

Anonymkode: ac21a...dcb

"My money is my money, his money is our money" -Moderne kvinne.

Anonymkode: a5c6f...7ff

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjener du oppunder millionen, så bør det være ok til å sikre deg selv, også selv om du går inn i et forhold med den nye mannen. Bør være nok til å ha en ganske bra levestandard, også selv om du ikke lenger er sammen med en mann som tjener omtrent det samme. Nøkkelordet er nok samtale om forventninger etterhvert, med den nye mannen, med tanke på økonomi og prioriteringer fremover.  Men det er vel uansett litt for tidlig å si om det kan bli noe mer med den nye ettersom du akkurat har fått øynene opp for han, spørsmålet du bør stille er om du har det bra i forholdet du er i nå. Dersom svaret er nei og det ikke kan løses, så bør du vurdere å gå ut av forholdet uavhengig av om du blir sammen med en ny eller ikke. 

Anonymkode: 4bcf9...33a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt, TS. Du vil ende opp med et helt annet liv dersom du velger deg en ufør mann. Dersom du ikke ville ha barn, så hadde jeg sagt kjør på. For med din inntekt ville dere uansett ha levd et greit liv. Men å gå barm med en ufør mann med dårlig helse, da vil du ikke bare ha hovedansvaret for mesteparten av familiens inntekt. Men du vil også ha hovedansvar for hus, hjem, barn, familielogistikk AS pluss å være støtte/klippe for en syk mann. Tenk deg veldig, veldig nøye om før du eventuelt går inn i et forhold med denne mannen...

Og mannen du er sammen med nå bør du forlate, helt uavhengig av denne nye flørten. Er kjærestefølelsene borte, så er de det. Aldri forlat en person til fordel for en annen, forlat personen fordi forholdet ikke fungerer. 

Anonymkode: 6a4df...304

  • Liker 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pyton og føles til tider vanvittig kjipt. Ikke noe jeg anbefaler med mindre du MÅ. 
min betaler i tillegg stort barnebidrag, så jeg runder kantene med å betale all mat, ferier etc. - de småturene vi kan ta oss råd til😅

Min avdøde mann tjente 2.5 mill i året, jeg 600.000. Så vi kunne gjøre det vi ville. Herlig økonomisk frihet.

Nå har jeg ufrihet og sjela vrir seg om mannen kommer hjem med vann på flaske og takeawaykaffe. For det er også meg som har best forståelse av økonomi.

 

ikke gjør det!!

Anonymkode: 6eae6...97d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herre..  Bytte menn som en bytter undertøy.

Anonymkode: 5a659...5ec

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som mange av dere ikke forstår situasjonen. Jeg har som sagt selv millionlønn og har lagt meg opp en hverdag hvor partner tjener det samme. De av dere som mener jeg kun går etter penger, jeg hadde ikke engang vurdert denne uføre mannen om det var tilfellet. 
 

Det sier seg litt selv at man helst ønsker å sikre seg best mulig økonomisk når man skal begynne å ta store økonomiske valg som kjøp av hus og å få barn. Samtidig har jeg større følelser for den med “ingen penger” enn den med penger. Så jeg rives litt i begge ender og er veldig usikker.

Anonymkode: f934c...f4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det.

Mest av alt- innstillingen hans til livet. Ikke fullføre skole, ikke ha noe driv/mål. Ufør alt nå? 
Med denne holdningen til livet har du den perfekte manne-babyen.

Tiltrekning går over.

Anonymkode: 431e5...3ea

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker som mange av dere ikke forstår situasjonen. Jeg har som sagt selv millionlønn og har lagt meg opp en hverdag hvor partner tjener det samme. De av dere som mener jeg kun går etter penger, jeg hadde ikke engang vurdert denne uføre mannen om det var tilfellet. 
 

Det sier seg litt selv at man helst ønsker å sikre seg best mulig økonomisk når man skal begynne å ta store økonomiske valg som kjøp av hus og å få barn. Samtidig har jeg større følelser for den med “ingen penger” enn den med penger. Så jeg rives litt i begge ender og er veldig usikker.

Anonymkode: f934c...f4f

Så bytter du mann da, og det er supert helt til det kommer en ny som du får "større følelser for". Da har du kanskje barn og greier med den uføre mannen... ser du mønster og risken her ? Lønna di, er den fast/stabil basert på utdanning og kompetanse, eller er den mer tilfeldig ? 

Anonymkode: 9bd3d...99c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...