Gå til innhold

Kjæreste med min kusine. Innafor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ser ut til at min kusine og jeg har et forhold gående. I min familie/hennes familie har det alltid vært distanse, slik at vi har sett lite til hverandre under oppveksten. Jeg synes dette er spennende og det verste er at jeg går rundt og kjenner på forelskelse.

Tror likevel vi begge er helt innforstått med at ekteskap ikke er aktuelt eller at denne affæren på noen måte skal røpes for øvrig familie. Skjønt min tante smilte litt lurt til meg her om dagen..

Iflg ekteskapsloven er faktisk giftemål mellom fetter og kusine tillatt. Men en fjernere tremenning går f.eks ikke. Merkelig. Hvorfor? Er det bare fordi vi har noen andre kulturer i landet vårt som stadig gjennomfører kusine/fetter prosjekter? Fritt religionsvalg - fritt familievalg.

Etter regelen i ekteskapsloven § 3 kan man ikke gifte seg med nære slektninger; foreldre og besteforeldre har ikke lov til å gifte seg med sine barn eller barnebarn, og hel- og halvsøsken har ikke lov til å gifte seg med hverandre. Den samme regelen gjelder for barn som er adoptert. De kan ikke gifte seg med foreldre, besteforeldre eller søsken i sin biologiske familie, eller i sin adoptivfamilie.  

Dermed er forhold, til og med ekteskap med kusine helt greit.

 Jeg tror forholdet vårt vil vare en god stund til.

Hvordan ville jeg blitt møtt der ute hvis dette kom ut i det offentlige Norge som etnisk norsk? Synes det egentlig ville være dårlig med fordommer mot meg når det er så legitimt i andre kulturer. Vi bedyrer jo til stadighet hvor viktig og riktig det er å respektere annen kultur.

Anonymkode: 6e34b...fe5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Æsj.

Tenk på alt du kan påføre dine barn av sykdommer.

Anonymkode: a2f29...921

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke innafor i mine øyne. Mulig det bare er meg fordi jeg vokste opp i en familie der vi alltid har vært nære og jeg har hatt et godt vennskap med alle mine jevnaldrende søskenbarn siden vi var barn og har det enda i voksen alder. Det kunne ikke falle meg inn å være i et romantisk forhold med noen av dem. Hadde det vært en tre eller firmenning hadde det stilt seg annerledes, men søskenbarn blir for tett på. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg klarer å komme over min kjærlighetssorg, klarer du komme over kusina di. 

Verden er stappa til randen av mennesker, må finnes noen andre for deg der ute. 

Anonymkode: ee1a5...152

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hadde ikke brydd meg.

Det finnes nok av etniske norske som gjør det samme. Jeg er innflytter på i Møre og Romsdal, og her er det mye..

Men om dere skal ha barn, så tenk litt... Det er det eneste jeg bryr meg om. 

Anonymkode: 32864...ad4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat skjedd en lovendring, som forbyr ekteskap mellom fetter og kusine. Bare å google.

Anonymkode: e3e0f...214

  • Liker 20
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Æsj.

Tenk på alt du kan påføre dine barn av sykdommer.

Anonymkode: a2f29...921

Mine foreldre er fetter og kusine. Legen deres sa det ikke er farlig over én generasjon.

Jeg er penere enn snittet, har universitetsutdannelse og er nesten helt uten helseplager.

Vær forsiktig med så sterke uttalelser når du mangler kunnskap om temaet. Det er ikke hyggelig for sånne som meg å lese det du skriver.

 

Kjør på TS, lev og vær lykkelige sammen 👍🌼🌼

Endret av Mayer
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Les deg opp på innavl ts.

Anonymkode: a2f29...921

Har ikke snakket om barn i det hele tatt. Og jeg vet om risikoene ved det..

Anonymkode: 6e34b...fe5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Skjønt min tante smilte litt lurt til meg her om dagen..

Denne setningen får meg til å tro at dette er en trolle- eller runketråd

  • Liker 16
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har akkurat skjedd en lovendring, som forbyr ekteskap mellom fetter og kusine. Bare å google.

Anonymkode: e3e0f...214

Javel? Da blir det problematisk i visse miljøer.

Forøvrig har vi ingen tanker om hverken barn eller ekteskap.

Anonymkode: 6e34b...fe5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vårt nåværende kongepar, hadde vi to generasjoner på rad av fetter og kusine.

Vi trenger derfor egentlig ikke å dra inn andre kulturer for å snakke om kjærlighetsforhold mellom fetter og kusine.

Det sagt; de fleste i dag vil nok rynke på nesen av dette. Du snakker om din familie og hennes familie. Din familie ER hennes familie. Dere har felles besteforeldre. Der blir det ekkelt. Når din svigerfar er din onkel; det er ekkelt.

Deres barn ville vært BÅDE søsken og tremenninger.

Dere må tåle at alle snakker om dere bak deres rygg, i allefall.

Anonymkode: eb0ac...fd4

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (2 minutter siden):

Denne setningen får meg til å tro at dette er en trolle- eller runketråd

Nei. Mulig jeg feiltolket min tante også. Det var når jeg skulle hente min kusine for kino besøk, og da var hun hjemme hos sine foreldre. Akkurat dette er offentlig i familien. At vi vanker litt sammen.

 

Anonymkode: 6e34b...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i en liten bygd der vi har et par søskenbarn som har stiftet familie. Det er lov, men blir sett på som synd og noe alle snakker og hvisker om. De var/er fundamentale kristne, og prevensjon har ikke vært et tema. De har mange barn. I den ene familien har 7 av 11 barn noe form for utviklingsavvik eller var psykisk syk. 4 av de har tatt selvmord. 
I den andre familien er det 7 barn, hvor de fleste utenom 1 har utviklingsavvik, kreft eller psykisk sykdom. 
 

Det er en hel haug med tremenninger og firemenninger her som har funnet hverandre (små forhold og lite utvalg) og det er mer normalt (her). Selv kunne jeg ikke blitt sammen med en tremenning og jeg ville vært svært nervøs for å få barn med en. 
 

Det er ditt liv og du velger selv, men om dere velger å få barn så har ikke disse noe valg. Etter min mening er det dét som er det verste. 

Anonymkode: 65666...4f1

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Javel? Da blir det problematisk i visse miljøer.

Forøvrig har vi ingen tanker om hverken barn eller ekteskap.

Anonymkode: 6e34b...fe5

Det stemmer. Ble vedtatt i sommer, nettopp av integreringshensyn. FrP som har stått i bresjen for dette i mange år. 

Anonymkode: 65666...4f1

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mormor og morfar var søskenbarn, min mor har mange helseutfordringer som også er videreført til barn og barnebarn selv om HUN var uskyldig i det som skjedde har ikke hennes oppvekst vært enkel som en følge av det forholdet.. Bare nevner det.. Verden har IKKE gått så mye fremover fra 1949 til nå på akkurat det området mtp skammen.,. 

Anonymkode: 35e00...415

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer. Ble vedtatt i sommer, nettopp av integreringshensyn. FrP som har stått i bresjen for dette i mange år. 

Anonymkode: 65666...4f1

Fant det nå. Er til dels enig med lovgivningen og deres argumenter. Samtidig enig med islamsk råd, og det er ikke ofte, forby barn mellom søskenbarn. De mener altså at regjeringen bør ta ballen, ikke spilleren..

Anonymkode: 6e34b...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg bor i en liten bygd der vi har et par søskenbarn som har stiftet familie. Det er lov, men blir sett på som synd og noe alle snakker og hvisker om. De var/er fundamentale kristne, og prevensjon har ikke vært et tema. De har mange barn. I den ene familien har 7 av 11 barn noe form for utviklingsavvik eller var psykisk syk. 4 av de har tatt selvmord. 
I den andre familien er det 7 barn, hvor de fleste utenom 1 har utviklingsavvik, kreft eller psykisk sykdom. 
 

Det er en hel haug med tremenninger og firemenninger her som har funnet hverandre (små forhold og lite utvalg) og det er mer normalt (her). Selv kunne jeg ikke blitt sammen med en tremenning og jeg ville vært svært nervøs for å få barn med en. 
 

Det er ditt liv og du velger selv, men om dere velger å få barn så har ikke disse noe valg. Etter min mening er det dét som er det verste. 

Anonymkode: 65666...4f1

Er dette trolling eller skremselspropaganda? Det var da en hinsides statistikk.

Anonymkode: 6e34b...fe5

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utvilsomt en trolle-/runketråd. 

En ungdom hadde for det første ikke ordlagt seg eller bygd opp setningene slik TS gjør, og hadde fokusert på andre ting (eksempelvis ikke ekteskapslovgivning og kulturelle spørsmål/dilemma). 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en vennepar, som er søskenbarnet med hverandre, er godt gift og har to nydelige unger sammen, helt friske!

Venninna mi er 26 år og han er 27 år, og har vært sammen siden de gikk på videregående skole.

                                            Søsken

                  40 år Lillesøster     =.      Storebror 43 år 

                  Moren hennes.    =         Faren hans

                                       Søskenbarn

                  Venninna min.      =         Kameraten min.

        (Hun søskenbarnet)       =.      (Han Søskenbarnet)

                              To unger, J4 og G6 år

 

Anonymkode: f9365...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...