Gå til innhold

Like hardt arbeid bak en 2-er som en 6-er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan faktisk ta meg selv som eksempel her; rivende god (om jeg får si det selv) i spansk og tok dette lett, fikk gode karakterer uten å legge alt for mye innsats i det - fordi jeg skjønte språkets oppbygging. Mens naturfag, for eksempel, var et fag som inneholdt mange tema som jeg kunne lese mye på, jobbe hardt med og likevel prestere til en 3’er på prøver. Jeg la betydelig mer tid i naturfag, men hadde likevel best karakter i spansk. Så nei, jeg er ikke enig med deg. 
 

For noen vil det å få en bestått-karakter kreve vel så mye av dem som det vil kreve av andre å få en 6’er. Alt handler ikke nødvendigvis om latskap. 

Anonymkode: e83fa...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine ungdommer har jobbet hardt for de 6`erne de har fått. Ligger mye slit og strev bak de karakterene. De jeg kjenner som gjør det dårlig på skolen legger dessverre lite og ingen innsats i fagene. Det betyr ikke at det gjelder alle

Anonymkode: 7d033...31d

Men er man skoleflink i utgangspunktet så vet man at strevet vil lønne seg.  Man mestrer noe og det gir en god følelse når resultatene kommer. 

Det kan også tenkes at de som gjør det dårlig på skolen og ikke legger noen innsats i fagene allerede føler at de har mislykkes.  Hvorfor jobbe så mye for så dårlig resultater? Da er det for noen bedre å bevare selvbildet, med å ikke gjøre noenting.  Slipper å bli skuffet eller føle at en kaster bort tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt som ellers i livet?

Du kan stå på knallhardt i 8 timer, og fortsatt tjene 1/4 av hva andre som jobber tilsvarende timer gjør den dagen. 

Så det har egentlig lite å si hva du personlig yter, så lenge resultatene ikke gir avkastning på noen måte. 

Anonymkode: 0fe3a...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og hva tror du kan ligge bak det at mange «ikke gidder»? Kan det muligens være lærevansker, psykiske og fysiske utfordringer, vansker på hjemmebane, vansker på skolen og ligende? Eller er du så lite reflektert at du tror det handler om at de bare ikke gidder? 

 

Det kan faktisk være mer arbeid bak den 2’eren som den 6’eren. Eleven bak 2’eren kan ha kjempet seg til skolen hver dag av en eller annen grunn som har gjort skolen eller livet vanskelig, eleven kan ha klart alt på egen hånd uten noe som helst støtte og hjelp hjemmefra og eleven kan ha klart å utført skolearbeid til tross for masse psykiske og fysiske vansker. 
 

Og du er jo egentlig skoleflink om du klarte å få 4 og 5 på prøver. Jeg var også sånn som deg, og har helt fint klart å ta høyere utdanning. Men mange har ikke sjans til å få hverken 4 eller 5 på prøver, uavhengig hvor mye innsats de legger ned. Og mange er heldig om de klarer å gjennomføre vgs. Skolen som den læringsarenaen den er i dag, er ikke for alle. 

Anonymkode: 57971...4ab

Ågud 🙄 Sånn «kan» det være ja, at eleven med toere kan ha kjempet seg til skolen, krabba på sine knær i dyp snø og krafsa på døra, slipp meg iiiinnn, mens eleven med seksere er vant til å bli tørka i ræva med gulldopapir av filippinske au pairer og kjørt til døra i en nypolert limousin og da er null probz å suse inn seksere vel 🙄

Det er så sinnsykt teit det argumentet. Hvorfor kommer det gnålet hver bidige gang «Ingrid (19) går ut av vgs med høyest mulig snitt», men hvis Jakob Ingebrigtsen løper inn til EM-gull så er det stjerner og planeter og full jubel. HEIA INGRID som også har jobba knallhardt på lik linje med Jakob. Fader da, folk må da lære seg å ikke bli så idiotisk krenka. SLUTT med det derre. 

Anonymkode: 3002f...62f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pipaluk said:

Men er man skoleflink i utgangspunktet så vet man at strevet vil lønne seg.  Man mestrer noe og det gir en god følelse når resultatene kommer. 

Det kan også tenkes at de som gjør det dårlig på skolen og ikke legger noen innsats i fagene allerede føler at de har mislykkes.  Hvorfor jobbe så mye for så dårlig resultater? Da er det for noen bedre å bevare selvbildet, med å ikke gjøre noenting.  Slipper å bli skuffet eller føle at en kaster bort tiden. 

Det tror jeg absolutt er tilfellet for mange. I tillegg om man har falt langt nok bak så er det svært mye jobb å hente seg inn igjen. Man vil heller ikke få noe igjen for timene man har på skolen når man har falt langt bak. Satt på spissen, men om du ikke kan ett ord engelsk så vil du jo ikke få noe igjen for å møte opp i engelsktimene hvor læreren kun snakker engelsk. Disse elvene som ligger langt bak kaster faktisk bort tiden sin ved å møte opp til timene hvor læreren underviser på et langt høyere nivå enn elevene takler.  Disse elevene burde i stedet jobbet med det mer grunnleggende stoffet og prøve å hente seg inn i stedet for å kaste bort tiden på ting som bare vil føre at de faller lenge og lenger bak. 

Anonymkode: 3628d...e90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ser dette har blitt delt på Facebook også, og at elever bør hylles uansett hvor de er på skalaen

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-ligger-like-mye-hardt-arbeid-bak-en-2-er-som-en-6-er/o/5-95-530611

Er dere enig i dette? Det er ikke jeg. Er det ikke ganske logisk at det ligger hardere arbeid bak en 6-er enn en 2-er?

Anonymkode: 3c89a...c9a

Syns alle barn skal hylles for det de oppnår OM de har lagt mye innsats i det de har oppnådd, 2 eller 6 er likegyldig i den sammenhengen. 
 

Hvis du ber en fisk om å klatre i trær, vil den alltid føle at den ikke er god nok. Men ber du den svømme, skal du se at den kjenner på mestringsfølelsen! Alle er forskjellige, og det må vi huske på… 

Har du dysleksi og skriver en lang tekst, ville jeg skrytt av deg. 
Sitter du og jobber med matte, selv når du er tallblind, ville jeg skrytt av deg. 
Er du med og spiller basketball, selv om du sitter i rullestol, ville jeg skrytt av deg. 
 

Legger du innsats i alt du gjør, vil du nå langt noen steder og andre ikke! 
 

Hilsen lærer 

Anonymkode: 4649e...574

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som lærer vil jeg si at det er noe stort sprøyt... i alle fall i mine fag. Elevene som får 2, er de som ikke gjør læringsoppdragene, surrer med andre ting i timene og stadig må minnes om å arbeide med faget, som ikke har med nødvendig utstyr til timene....noen av dem burde kanskje ha valgt noe annet enn studiespesialisering, for de er ikke særlig opptatt av å lære, mer av å finne måter å unngå å lære på. Jeg har aldri opplevd at elever som har dysleksi eller som har et svakt faglig utgangspunkt, ikke klarer å jobbe seg opp til en 3 om de jobber godt. 

De som har seks, jobber konsentrert, stiller spørsmål, jobber ekstra med faget hjemme.

Nå er mine fag typiske utviklingsfag, der det selv ikke for de skolesterke holder å lese på spreng kvelden før, men man må gradvis bygge opp en forståelse. Det kan selvfølgelig være noe annerledes i andre fag. 

Anonymkode: cefb3...3d8

Her har jeg 2 stykk. En med sterk dysleksi og språkvansker pga skadde etter barne epilepsi som ikke ble oppdaget.  På ungdomskolen måtte vi som foreldre kjempe kom fram plutselig at gutten var sendt på gangen i engelsk fordi lærer mente han ikke klarte å lære ham noe det var våren i 9 klasse, rektor ,ppt trodde lærer tullet, vi hadde da tatt opp flere ganger at det var noe som skurrete. I tilleh hadde norsk lærer og mattelærer fått for seg at gan ikke skulle ha karakter. Så da 10 klasse kom fikk de plutselig em stor jobb. Enda vi jobbet mye hjemme og hadde jobbet mef oppgaver så hadde ikke lærerne satt karaktere på ting på 2 år, og kom jammen vi trodde ikke han skulle ha karakter. Endte med at rektor tok seg av all undervisning på gutten i 10 klasse slik at han fikk stå karakter i norsk,matte og engelsk   samfunnsfag lå han på 3, gym på 4, arbeidslivet 6 og natur 5. Men med mye jobb. Ppt sa her hadde det ikke vært for oss og rektor hadde det aldri gått. På videregående gikk han ut med 5.7 i snitt, fikk hjelp og rett hjelpemidler og lærere som faktisk brydde seg

Yngste epilepsi, sterk dysleksi  språkvansker og add. Vi jobbet mye hjemme og sa snakker vi om fort 4 timer etter skolen. Fikk 2 i norsk, 3 i engelsk, 4 samfunnsfag, 6 arbeidlivsfag, 2 naturfag, 2 matte. Enda vi jobbet så mye og med spesped og det hele. Kan si ho følte alt dreide seg om skole og ikke fritid. Men hadde ikke noe annet valg for å klare å lære det. Nå på videregående 0 hjelp årsak skolen nekter å ta i mot hjelp fra ppt og senter for epilepsi.  Har bra på yrkesfag delen, men  være med naturfagene og matta fått stå karakter men  både ppt og senter for epilepsi hadde fått høyere hvis spesped var inne og rett hjelpemidler, engelsk klart seg bra.  Så vi har valgt vg2 på annen skole for orker ikke et år til å krangle med ledelse som ikke vil forstå hjelpemidler må inn. 

Så jo noen jobber og jobber og de jobber mer en en som får en 6 men klarer kun å få ståkarakter. Vi ser og at enkelte ting klarer bedre ved å vise praksis eller muntlig,men når lærere ikke vil åpne for det er en like langt.

Anonymkode: 54e8e...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg jobbet utrolig hardt med skole, men hadde hovedsakelig kun 3'ere. Opplevde andre som knapt jobbet med skole, klare både 5 og 6, og skole gikk lekende lett for dem. 

Jeg synes det er vanskelig å lære teoretisk fagstoff. Jeg lærer veldig godt og raskt i praksis - i helt samme emne. 

Jeg synes innsats bør veie tyngre enn det gjør i dag, men dessverre har vi ikke noe system for det. Den firkantede skolen passer ikke alle.

Anonymkode: 4f96b...e34

Men da blir jo karaktersettingen enda mer subjektiv enn den er i dag… dette tror jeg ikke er noen god løsning. 

Anonymkode: f4700...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tror nok ikke at de som får kun seksere jobber så voldsomt mye, selv om man alltids må jobbe litt. Pensum er for stort til at noen med vanlig læringsevne vil rekke å jobbe nok til å få toppkarakter i alle fag. Dessuten krever forskjellige fag ulike egenskaper, så det skal nesten ikke være mulig å få 6 i alt. At samme person har både klisterhjerne, svært god forståelse for matte og fysikk, evne til å skrive fantastiske stiler og analysere litteratur, og ikke minst være i topp fysisk form til gymtimen er rett og slett uforståelig. Litt imponerende, men mest pussig.

Mange jobber nok vel så mye for middels karakterer. Så hjelper det uansett alltid på å bli likt av lærerne. Jeg husker f.eks. at det nærmeste vi hadde et skolelys fikk 6 i musikk på ungdomsskolen, selv om hun overhodet ikke har et musikalsk talent. Motsatt får mange dårligere karakter enn de fortjener bare basert på trynefaktor.

Anonymkode: 7a7e1...bde

Og her har du et godt eksempel på hvorfor en god del elever som får gode karakterer (meg inkludert) skjuler karakterene sine og ønsker minst mulig oppmerksomhet rundt dem, som jeg skrev om i et tidligere innlegg: Får man gode karakterer er man et «skolelys» og skal tråkkes ned. 🙄

Anonymkode: f4700...fb8

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det tror jeg absolutt er tilfellet for mange. I tillegg om man har falt langt nok bak så er det svært mye jobb å hente seg inn igjen. Man vil heller ikke få noe igjen for timene man har på skolen når man har falt langt bak. Satt på spissen, men om du ikke kan ett ord engelsk så vil du jo ikke få noe igjen for å møte opp i engelsktimene hvor læreren kun snakker engelsk. Disse elvene som ligger langt bak kaster faktisk bort tiden sin ved å møte opp til timene hvor læreren underviser på et langt høyere nivå enn elevene takler.  Disse elevene burde i stedet jobbet med det mer grunnleggende stoffet og prøve å hente seg inn i stedet for å kaste bort tiden på ting som bare vil føre at de faller lenge og lenger bak. 

Anonymkode: 3628d...e90

Men da vil de ikke fullføre vgs på normert tid. Og det kreves ekstremt lite for å få en toer. Så da er det nok mange som bare går for den toeren.

Anonymkode: f4700...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da blir jo karaktersettingen enda mer subjektiv enn den er i dag… dette tror jeg ikke er noen god løsning. 

Anonymkode: f4700...fb8

Karakterer er en ting, men det kan vel finnes andre kriterier enn karakterer (som i veldig liten grad er objektive i mange fag) som en del av opptakskriterier til valgte vgs-linjer eller enkelte linjer ved høyere utdanning?

For eksempel en ungdomsskoleelev med store lærevansker som søker mekaniske fag på vgs, men som ikke kommer inn på valgt linje fordi karakterene ikke er gode nok. 
Dette kan være en elev som er sterkere praktisk enn teoretisk, som har jobbet deltid som ufaglært ved et verksted i mange år, men som mister muligheten til å få formalisert kunnskapen sin fordi teoretiske fag er det eneste som teller ved opptak.

Hvis eleven hadde hatt mulighet til å legge frem dokumentasjon på relevante utenomfaglige aktiviteter/jobb, deltakelse i diverse organisasjoner (for eksempel 4-H eller politiske organisasjoner osv), og at dette hadde blitt vurdert som en del av opptakskriteriene, hadde det da ikke vært positivt for alle?

 

 

Anonymkode: 4db4a...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Karakterer er en ting, men det kan vel finnes andre kriterier enn karakterer (som i veldig liten grad er objektive i mange fag) som en del av opptakskriterier til valgte vgs-linjer eller enkelte linjer ved høyere utdanning?

For eksempel en ungdomsskoleelev med store lærevansker som søker mekaniske fag på vgs, men som ikke kommer inn på valgt linje fordi karakterene ikke er gode nok. 
Dette kan være en elev som er sterkere praktisk enn teoretisk, som har jobbet deltid som ufaglært ved et verksted i mange år, men som mister muligheten til å få formalisert kunnskapen sin fordi teoretiske fag er det eneste som teller ved opptak.

Hvis eleven hadde hatt mulighet til å legge frem dokumentasjon på relevante utenomfaglige aktiviteter/jobb, deltakelse i diverse organisasjoner (for eksempel 4-H eller politiske organisasjoner osv), og at dette hadde blitt vurdert som en del av opptakskriteriene, hadde det da ikke vært positivt for alle?

 

 

Anonymkode: 4db4a...0e2

Nei, da er man på vei over i et amerikansk system hvor ungdommer gjør all mulig bullshit utenom skole for å «bygge søknad» og vise at de er «rounded». Drive suppekjøkken for hjemløse, lære seg kinesisk, være leder i teite organisasjoner og klubber de finner på selv, er kaptein på fotballaget. 
Og hvem tror du vil komme godt ut av det? Ikke han med lærevansker som ikke kommer inn på mek. Men de elevene som OGSÅ er sterke faglig, og som har ressurssterke foreldre. 

Anonymkode: f4700...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter kunne gjøre ferdig leksene på 10 minutt. Trengte sjelden eller aldri hjelp.

Min sønn (da han var på samme alder) satt med leksene 3-4 timer 6 dager i uken bare for å holde tritt med klassen. Ikke for å mestre faget, men kun for å holde følge. Så ja, det kan ligge like mye (eller mer) innsats i en 2 enn en 6.

 

Også forøvrig: jeg gikk ut skolegangen med knapt ståkarakter i matte, men med 6 i engelsk, krl, norsk og historie. Uansett hvor mye jeg prøvde, hvor mange privatlærere jeg hadde, så fikk jeg ikke taket på matten. En lærer på vgs sa til meg da jeg tok påbygg: "egentlig skulle jeg ha gitt deg stryk, men jeg orker ikke tanken på å ha deg et år til som elev". For to år siden (da jeg var 43) fikk jeg diagnosen dyskalkulia. Jeg har faktisk en læringsvanske!! Det er som å be en som er fargeblind om å "anstrenge seg litt til" for å kunne se farger...

Anonymkode: 44a61...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, da er man på vei over i et amerikansk system hvor ungdommer gjør all mulig bullshit utenom skole for å «bygge søknad» og vise at de er «rounded». Drive suppekjøkken for hjemløse, lære seg kinesisk, være leder i teite organisasjoner og klubber de finner på selv, er kaptein på fotballaget. 
Og hvem tror du vil komme godt ut av det? Ikke han med lærevansker som ikke kommer inn på mek. Men de elevene som OGSÅ er sterke faglig, og som har ressurssterke foreldre. 

Anonymkode: f4700...fb8

Du overså kanskje det ene ordet jeg hadde understreker «relevante» utenomfaglige aktiviteter/jobb, som i dette tilfellet vil være jobb på verksted utenom skoletid. 
 

Hvorfor mener du denne eleven taper på at relevant yrkeserfaring teller ved opptak til en spesifikk linje?

 

Anonymkode: 4db4a...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Og her har du et godt eksempel på hvorfor en god del elever som får gode karakterer (meg inkludert) skjuler karakterene sine og ønsker minst mulig oppmerksomhet rundt dem, som jeg skrev om i et tidligere innlegg: Får man gode karakterer er man et «skolelys» og skal tråkkes ned. 🙄

Anonymkode: f4700...fb8

Her synes jeg du er hårsår. Viss du ser på hvor mye negativt det står skrevet om 2'er karakterer menneskene (vi er late, jobber ikke, prøver ikke, duger ikke, nytter ikke til noe etc) så synes jeg ikke dette er noe. Vi tar oss alltid nært det som gjelder oss selv men viss du tror at jeg som har dyskalkuli jublet og viste stolt frem karakteren min i matte igjennom 11 år så tar du nok feil. 

Anonymkode: c649a...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Pipaluk said:

Men er man skoleflink i utgangspunktet så vet man at strevet vil lønne seg.  Man mestrer noe og det gir en god følelse når resultatene kommer. 

Det kan også tenkes at de som gjør det dårlig på skolen og ikke legger noen innsats i fagene allerede føler at de har mislykkes.  Hvorfor jobbe så mye for så dårlig resultater? Da er det for noen bedre å bevare selvbildet, med å ikke gjøre noenting.  Slipper å bli skuffet eller føle at en kaster bort tiden. 

Om man ser bort fra de med opplagte lærevansker, så tror jeg det er svært få elever som jobber knallhardt med skolearbeid og likevel går ut med en haug av toere. På samme måte som  det er svært få som knapt løfter en finger og går ut med en haug av seksere. 

Unntak finnes selvsagt i begge ender av karakterskalaen, men for de fleste elever er det nok sånn at karakterer oftest gjenspeiler hvor mye og ikke minst, hvor godt, man har jobbet med fagene. 

Anonymkode: 29539...df5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du overså kanskje det ene ordet jeg hadde understreker «relevante» utenomfaglige aktiviteter/jobb, som i dette tilfellet vil være jobb på verksted utenom skoletid. 
 

Hvorfor mener du denne eleven taper på at relevant yrkeserfaring teller ved opptak til en spesifikk linje?

 

Anonymkode: 4db4a...0e2

Nei, det gjorde jeg ikke. «Relevante» er også en subjektiv vurdering - hva er relevant? Hvor mye skal det telle i forhold til karakterer? Og denne eleven vil ta plassen til en elev som har bedre karakterer, er det noe mer rettferdig? Systemet vi har er kanskje ikke perfekt, men det er bedre enn alternativet. 

Anonymkode: f4700...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Her synes jeg du er hårsår. Viss du ser på hvor mye negativt det står skrevet om 2'er karakterer menneskene (vi er late, jobber ikke, prøver ikke, duger ikke, nytter ikke til noe etc) så synes jeg ikke dette er noe. Vi tar oss alltid nært det som gjelder oss selv men viss du tror at jeg som har dyskalkuli jublet og viste stolt frem karakteren min i matte igjennom 11 år så tar du nok feil. 

Anonymkode: c649a...2df

Vel, det er din mening… jeg sier ikke at det ene er verre enn det andre, men du har helt tydelig aldri skjult de gode karakterene dine i mange år for å unngå mobbing. Det er ikke godkjent å være flink i Norge. Bare det at du skriver at jeg er «hårsår» viser problemet. Jeg skriver ikke at du er «hårsår» angående dine følelser knyttet til mattekarakteren din, for jeg anerkjenner følelsene dine knyttet til den. 
I denne tråden har det også vært skrevet mye om lærevansker, og at det er noe helt annet enn latskap. 

Anonymkode: f4700...fb8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik Ibsen gjorde det ikke stort godt på skolen, men husk hva han fikk til senere i livet. Synes aldri man skal snakke ned folk som gjør det dårlig på skolen, de kan gjøre det bedre senere. Man vet heller ikke nødvendigvis grunnen til at folk gjør det dårlig, kan være mobbing blant annet. 
 

Jeg ble mobbet ekstremt mye. Gikk av vgs med litt over 2 i snitt.

Tok opp fag, kom meg inn på høyere utdanning. Kan skilte med flere A’er, B’er og ligger generelt litt over C i snitt. 

Anonymkode: 88337...9f0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vel, det er din mening… jeg sier ikke at det ene er verre enn det andre, men du har helt tydelig aldri skjult de gode karakterene dine i mange år for å unngå mobbing. Det er ikke godkjent å være flink i Norge. Bare det at du skriver at jeg er «hårsår» viser problemet. Jeg skriver ikke at du er «hårsår» angående dine følelser knyttet til mattekarakteren din, for jeg anerkjenner følelsene dine knyttet til den. 
I denne tråden har det også vært skrevet mye om lærevansker, og at det er noe helt annet enn latskap. 

Anonymkode: f4700...fb8

Men vedkommende som skrev innlegget skrev jo ingenting om deg. Det å skrive at noen fikk en 6'er i musikk når de er tonedøv handler jo ikke om deg og dine karakterer. Med mindre du fikk en 6'er i musikk og du er fulstendig tonedøv. Ja lærevansker er noe helt annet enn latskap slik at noen fikk en ufortjent god karakter er noe annet enn å få en 6'er fortjent.

Anonymkode: c649a...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...