Gå til innhold

Like hardt arbeid bak en 2-er som en 6-er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Noterer meg at flesteparten her ikke aner hvor lite man må kunne for å få en 2’er. Det skal omtrent ingenting til for å “greie” 2.

3’er, derimot, kan absolutt kreve jobbing. Har vært utrolig stolt av enkeltelever når de har fått 3.

Mvh lektor.

Anonymkode: cb8d3...d36

Og du ser ikke de elevene som må slite for bare å bestå fagene, fordi de aldri har vært, eller kommer til å være, dine elever. 
 

Disse sliterne tar ikke dine fag!  Enten slutter de før de kommer til deg, eller så tar de yrkesfaglig/praktisk utdannelse. 
 

Mvh mor, som også er adjunkt med opprykk 

Anonymkode: 4db4a...0e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at de som får seksere skal få lov til å være gode! Det er alt for stort fokus på at alle skal være like gode i dagens samfunn. Vi trenger litt mer konkurranse, men når det er sagt, så mener jeg også at vi må anerkjenne alle seiere og vi må også lære oss å anerkjenne egne seiere. Jeg fikk generelt veldig gode karakterer med unntak av i et fag som jeg slet veldig med, og jeg jobbet beinhardt for å få det til. Jeg kunne gråte over pulten og bli så sinnsykt frustrert av å ikke få det til! Jeg ble drit skuffet da jeg fikk en treer, og gikk til læreren min for å ta han for meg for jeg synes det var blodig urettferdig med tanke på hvor mye jobb det lå bak. Det var han som lærte meg at ikke alle trenger å være god i alt, det er også helt greit og at han hadde sett hvor hardt jeg jobbet og at jeg skulle klappe meg selv på skuldra for at jeg hadde lagt inn det arbeidet for å ikke stryke i faget. Veldig veldig fin lærer! Jeg tenker ikke at vi trenger å annerkjenne i all offentlighet "klapp for hun som er middelmådig!", men middelmådig kan faktisk være vel så bra og kanskje bedre arbeid bak enn de sekserne (som jeg også har på vitnemålet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det ikke ganske logisk at det ligger hardere arbeid bak en 6-er enn en 2-er?

Nei ikke egentlig. 

Det er 2 forutsetninger du legger til grunn her :

1. Man starter på samme fundementale grunnlag og har like evner

2. Man vil per definisjon forstå oppgaven likt med oppdragsgiver. 

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer veldig mye an på. Får en med f.eks dysleksi god nok tilrettelegging, kan hen fint klare å få gode karakterer. Det er ikke evnene det står på for en med den diagnosen. Du skal kunne vise kompetanse innen faget. En 5er eller 6er er ikke ensbetydende med at man har god rettskriving eller skriver fort liksom. 

Skjønner jo at det er verre for de med mer komplekse diagnoser og lærevansker. Og for noen kan det å bare møte opp på skolen være krevende nok. Og noen har ikke forutsetningene for å klare så mye uansett. De må bare komme seg gjennom skolen og få en helt enkel jobb etterpå hvor de opplever mening og mestring. De vil kanskje ikke klare å ta en bachelorgrad f.eks. 

Men jeg lurer på hvem det er som skal hylle dem? Jeg er lærer, på barneskolen riktignok. Og prøver å bidra til mestring hos de med lærevansker også. Gir skryt til både dem og de som er faglig flinke. Prøver å si at det viktigste er ikke å få riktig på alt hele tiden. Man får seg en jobb og et liv til slutt uansett. Man må bare finne noe som passer en selv. Jeg tror mange lærere er flinke til sånt. Foreldre også.

Er det media det er snakk om, så er det viktig å ta sånt med en klype salt. Media "hyller" jo Sophie Elise og andre mennesker med uoppnåelige livsstiler uansett. Så det er viktig å være litt kritiske til det som står i media. 

Anonymkode: 4d646...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ser dette har blitt delt på Facebook også, og at elever bør hylles uansett hvor de er på skalaen

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-ligger-like-mye-hardt-arbeid-bak-en-2-er-som-en-6-er/o/5-95-530611

Er dere enig i dette? Det er ikke jeg. Er det ikke ganske logisk at det ligger hardere arbeid bak en 6-er enn en 2-er?

Anonymkode: 3c89a...c9a

Jeg ser virkelig ingen grunn til å hylle noen for å gjøre det de skal gjøre. Jeg leser heller ikke noe som har "hyller" i overskrifta dersom det ikke handler om byggvarer eller møbler, jamt over er slike artikler som å lese en dårlig stil skrevet en en 12 åring.
Det kan ligge hardt arbeid bak en 2'er, og det kan ligge hardt arbeid bak en 6'er. 
 

Anonymkode: 8bfed...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kun femmere og (mest) seksere på vgs, og opplevde ikke at jeg ble hyllet for det, akkurat. Det gjaldt mest å gjøre minst mulig ut av de gode karakterene slik at man slapp mobbing. 
Resultater er noe helt annet enn innsats. Det er to forskjellige ting. Jeg ser ingen grunn til å hylle noen som får en toer fordi hen ikke har gjort en dritt, men bare hanglet seg gjennom. Mens en annen elev med toer kan ha jobbet knallhardt for toeren pga et dårlig utgangspunkt - det er noe helt annet. Siste person kan man gjerne hylle, første person fortjener ikke det. 

Anonymkode: f4700...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis målet er å komme i avisa fir sine gode karakterer tror jeg fokuset er feil. 

 

Anonymkode: 29539...df5

Missing the point Meme Generator - Imgflip

Anonymkode: 5f6ae...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ser dette har blitt delt på Facebook også, og at elever bør hylles uansett hvor de er på skalaen

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-ligger-like-mye-hardt-arbeid-bak-en-2-er-som-en-6-er/o/5-95-530611

Er dere enig i dette? Det er ikke jeg. Er det ikke ganske logisk at det ligger hardere arbeid bak en 6-er enn en 2-er?

Anonymkode: 3c89a...c9a

Alle har ikke samme forutsetning for å klare seg bra på skolen, og for noen så kan det være hardt arbeid å klare å få 2-ere. Jeg er enig i at man bør hylle også dem som ikke klarer seg like bra. De har gjerne gjort så godt dem kan, og hvorfor skal ikke de få kred for det?

 

Anonymkode: cedd7...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som samfunn nøler jo ikke et sekund med å berømme de som løer raskt, synger fint, danser bra, eller har prestasjoner på andre arenaer. Selvfølgelig fortjener det anerkjennelse når en elev får 6 i alle fag! Det er jo en kjempeprestasjon!

Så skal selvfølgelig de som jobber hardt uten å oppnå slike resultater også klappes på skuldra og anerkjennes for innsatsen sin. Jeg kjenner selv en som måtte ta opp ungdomsskolefag i voksen alder og senere greide å bestå videregående, etter en ganske hard start på livet. Han hadde en fest da vitnemålet var i boks, med sjampanje og stor feiring som var absolutt vel fortjent. Men det ene utelukker ikke det andre. 

Anonymkode: 04e1d...069

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg hadde kun femmere og (mest) seksere på vgs, og opplevde ikke at jeg ble hyllet for det, akkurat. Det gjaldt mest å gjøre minst mulig ut av de gode karakterene slik at man slapp mobbing. 
Resultater er noe helt annet enn innsats. Det er to forskjellige ting. Jeg ser ingen grunn til å hylle noen som får en toer fordi hen ikke har gjort en dritt, men bare hanglet seg gjennom. Mens en annen elev med toer kan ha jobbet knallhardt for toeren pga et dårlig utgangspunkt - det er noe helt annet. Siste person kan man gjerne hylle, første person fortjener ikke det. 

Anonymkode: f4700...fb8

Hva tenker du om den praksisen en del videregående skoler har hvor elevene med toppresultater får pengepremie. Har du blitt glad eller brydd da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (1 time siden):

Hva tenker du om den praksisen en del videregående skoler har hvor elevene med toppresultater får pengepremie. Har du blitt glad eller brydd da?

Jeg har aldri hørt om en slik praksis, så det er ikke noe jeg har tenkt på. Jeg vet helt ærlig ikke. Jeg vet at jeg var den eleven på min vgs som hadde flest poeng (av 100 på studiespes). Men jeg ser ikke noe poeng i å gi penger for det, belønningen ligger jo i mulighetene som ligger i vitnemålet ditt. 

Anonymkode: f4700...fb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk norsk. Alle skal hylles uansett hvor elendig man er. Da utvikler ingen seg og vi ender alle opp som en gjeng med middelmålige idioter som ikke tåler motgang i livet. 
 

En 2’er er dårlig. Har du stått på like mye som en som får 6 og du får 2 bør du vurdere å bruke tiden din på noe annet.

Anonymkode: 1b522...7b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått seksere og jeg har fått en toer. Jeg har også fått  haugevis med 4ere og femere. 

Toeren jobbet jeg ikke for. Der møtte jeg opp, kødda rundt i timene, leste ikke, ga fullstendig f på prøven. 

Sekserene jobbet jeg hardt for. Naturfag jobbet jeg beinhardt for, samfunnsfag og norsk var det sånn passr hard jobbing for. Alle endte med sekser på eksamen. 

Jeg har også en firer fra matteeksamen som jeg nok jobbet hardest for. Det gikk med mamge timer og det kjentes ut som jeg ommøblerte hjernen min fysisk da jeg forsøkte å lære det jeg skulle lære. Jeg ga alt på eksamen og en del av meg trodde jeg skulle få 5 eller 6. Jeg er god på å vurdere mitt eget nivå så det var tydelig at det var feil jeg gjorde på den eksamen som jeg aldri fikk med meg. Det er allikevel den eksamen jeg selv er mest stolt av, men som kun mine nærmeste har gitt meg skryt for. Og det er helt greit! 

Anonymkode: 3b815...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok ikke at de som får kun seksere jobber så voldsomt mye, selv om man alltids må jobbe litt. Pensum er for stort til at noen med vanlig læringsevne vil rekke å jobbe nok til å få toppkarakter i alle fag. Dessuten krever forskjellige fag ulike egenskaper, så det skal nesten ikke være mulig å få 6 i alt. At samme person har både klisterhjerne, svært god forståelse for matte og fysikk, evne til å skrive fantastiske stiler og analysere litteratur, og ikke minst være i topp fysisk form til gymtimen er rett og slett uforståelig. Litt imponerende, men mest pussig.

Mange jobber nok vel så mye for middels karakterer. Så hjelper det uansett alltid på å bli likt av lærerne. Jeg husker f.eks. at det nærmeste vi hadde et skolelys fikk 6 i musikk på ungdomsskolen, selv om hun overhodet ikke har et musikalsk talent. Motsatt får mange dårligere karakter enn de fortjener bare basert på trynefaktor.

Anonymkode: 7a7e1...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror nok ikke at de som får kun seksere jobber så voldsomt mye, selv om man alltids må jobbe litt. Pensum er for stort til at noen med vanlig læringsevne vil rekke å jobbe nok til å få toppkarakter i alle fag. Dessuten krever forskjellige fag ulike egenskaper, så det skal nesten ikke være mulig å få 6 i alt. At samme person har både klisterhjerne, svært god forståelse for matte og fysikk, evne til å skrive fantastiske stiler og analysere litteratur, og ikke minst være i topp fysisk form til gymtimen er rett og slett uforståelig. Litt imponerende, men mest pussig.

Mange jobber nok vel så mye for middels karakterer. Så hjelper det uansett alltid på å bli likt av lærerne. Jeg husker f.eks. at det nærmeste vi hadde et skolelys fikk 6 i musikk på ungdomsskolen, selv om hun overhodet ikke har et musikalsk talent. Motsatt får mange dårligere karakter enn de fortjener bare basert på trynefaktor.

Anonymkode: 7a7e1...bde

Der tror jeg du tar feil. Det er også bare å se hvor mange som får toppkarakter når de tar opp fag. Disse hadde nok klart å få toppkarakterer allerede på videregående om de da la inn mer innsats. 

Det er ikke så høye krav på videregående. Men mange  av elevene mangler ikke kun motivasjonen for å øve, de mangler også kunnskapene om hva som skal til for å få gode karakterer. Da er det lett å tenke at "enten er man god til å skrive norsk-tekster eller så er man ikke god". Ikke alle forstår hva de bør øve på for å bli gode.  

Samme gjelder i mange andre fag også. Jeg gikk fra 3-er til 6-er i gym. Jeg ble ALDRI supetgodt trent. Men jeg øvde på de få fysiske aktivitetene man faktisk fikk karakterer i. Hos oss tror jeg det kun var 3000-mete som var den fysiske testen vi fikk karakterer i. I  fotball, kanonball, osv fikk man ingen karakter for resultatene. Man fikk kun karakterer for innsats. I tillegg var det en teoriprøve. 

I tillegg handler det om å jobbe jevnt og trutt. Sier seg selv at om du hadde 2-er på alle matteprøvene det siste året og kun øver siste dagen før eksamen så kommer du ikke til å få 6er. Men om du jobber jevnt og trutt med faget så tror jeg du kan få 6er med mindre du har en diagnose som gjør at du ikke kan lære faget. 

Anonymkode: 3628d...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der tror jeg du tar feil. Det er også bare å se hvor mange som får toppkarakter når de tar opp fag. Disse hadde nok klart å få toppkarakterer allerede på videregående om de da la inn mer innsats. 

Det er ikke så høye krav på videregående. Men mange  av elevene mangler ikke kun motivasjonen for å øve, de mangler også kunnskapene om hva som skal til for å få gode karakterer. Da er det lett å tenke at "enten er man god til å skrive norsk-tekster eller så er man ikke god". Ikke alle forstår hva de bør øve på for å bli gode.  

Samme gjelder i mange andre fag også. Jeg gikk fra 3-er til 6-er i gym. Jeg ble ALDRI supetgodt trent. Men jeg øvde på de få fysiske aktivitetene man faktisk fikk karakterer i. Hos oss tror jeg det kun var 3000-mete som var den fysiske testen vi fikk karakterer i. I  fotball, kanonball, osv fikk man ingen karakter for resultatene. Man fikk kun karakterer for innsats. I tillegg var det en teoriprøve. 

I tillegg handler det om å jobbe jevnt og trutt. Sier seg selv at om du hadde 2-er på alle matteprøvene det siste året og kun øver siste dagen før eksamen så kommer du ikke til å få 6er. Men om du jobber jevnt og trutt med faget så tror jeg du kan få 6er med mindre du har en diagnose som gjør at du ikke kan lære faget. 

Anonymkode: 3628d...e90

Forskjellen på å gå på VGS og å ta opp fag på en privat skole, er at du på den private skolen allerede har vært igjennom fagene før. Du kan nå bruke den ekstra tiden på å forstå stoffet, bli flinkere til det, og lære hvordan du skal legge opp et studieløp. Du trenger ikke å tenke på Russetid, og annet sosialt liv, du har ikke en like travel timeplan som på VGS. Du legger opp løpet ditt selv, og kan bruke så lang tid du vil, ( du bare betaler for det)

Den private skolen stiller med karaktergaranti. Så da strekker deg seg nok ganske langt for at elevene skal få toppkarakter i fagene.

Forøvrig enig i at det er viktig å jobbe jevnt og trutt, selv om mange studenter på universitetet også kan få gode karakterer med skippertaksmetoden.  Forskjellen på VGS og privat høgskole som hjelper deg med å ta opp fag, er som sagt at du på VGS må fokusere på så veldig mye på en gang. Det er alle fag du skal gjennom, og ikke alt vil være like viktig når du skal søke deg til videre studier.  Det kan være vanskelig å gi en prioritering av hvilke fag du bør bruke mest tid på. Hva lønner seg i det store og det hele. Jeg hadde sikkert fått en sekser i matte om det bare var det jeg fikk fokusere på et år ekstra, og uten at jeg hadde alle andre fag jeg måtte styre med.  Med den timeplanen jeg hadde, orket jeg ikke å ta det inn,samme hvor mye jeg øvde.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Pipaluk said:

Forskjellen på å gå på VGS og å ta opp fag på en privat skole, er at du på den private skolen allerede har vært igjennom fagene før.

Meg du siterte. Det du skriver  er jeg selvsagt enig i. Når man tar opp fag så får man mye ekstra tid.  MEN mange av de som tar opp fag kastet bort enormt med tid da de gikk på videregående. Min påstand er at om disse ikke hadde kastet bort tiden på videregående så hadde de ikke hatt behov for å ta opp fag for å få karakterene de ønsket. 

Det finnes selvsagt de som jobbet beinhardt på videregående og ikke fikk karakterene de ønsket. Men da jeg gikk på videregående sløste nærmest samtlige av elevene jeg kjente enormt med tiden.  Nærmest samtlige brukte tiden som skulle brukes til å gjøre oppgaver til å snakke med sidemannen. 

Anonymkode: 3628d...e90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet utrolig hardt med skole, men hadde hovedsakelig kun 3'ere. Opplevde andre som knapt jobbet med skole, klare både 5 og 6, og skole gikk lekende lett for dem. 

Jeg synes det er vanskelig å lære teoretisk fagstoff. Jeg lærer veldig godt og raskt i praksis - i helt samme emne. 

Jeg synes innsats bør veie tyngre enn det gjør i dag, men dessverre har vi ikke noe system for det. Den firkantede skolen passer ikke alle.

Anonymkode: 4f96b...e34

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ungdommer har jobbet hardt for de 6`erne de har fått. Ligger mye slit og strev bak de karakterene. De jeg kjenner som gjør det dårlig på skolen legger dessverre lite og ingen innsats i fagene. Det betyr ikke at det gjelder alle

Anonymkode: 7d033...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Denne hyllingen har tatt helt av i samfunnet.

Anonymkode: 40b54...5f8

Jeg er enig med deg. Hylling og krenkelser, det er liksom det alt skal handle om.

Anonymkode: 88dd8...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...