Gå til innhold

Like hardt arbeid bak en 2-er som en 6-er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser dette har blitt delt på Facebook også, og at elever bør hylles uansett hvor de er på skalaen

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-ligger-like-mye-hardt-arbeid-bak-en-2-er-som-en-6-er/o/5-95-530611

Er dere enig i dette? Det er ikke jeg. Er det ikke ganske logisk at det ligger hardere arbeid bak en 6-er enn en 2-er?

Anonymkode: 3c89a...c9a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke nødvendigvis. De som får masse 6-ere har som regel lettere for å ta til seg læring enn de som får 2-ere. Alt er ikke svart-hvitt.

Anonymkode: 8d099...389

  • Liker 24
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem skal hylle dem? 

Jeg er elendig i tennis og slålom, jeg forventer ikke å hylles offentlig av at jeg har det gøy med det. Jeg setter pris på tiden min sammen med venner i bakken og på banen. På studiet var jeg best. Jeg har gode ressurser, anlegg for akademia, og jobbet hardt. Det ble applaudert, dratt fram, bærer frukter. Fordi det er fokus der. Er ikke som at familie og venner driver og applauderer karakterene eller skriveoppdrag eller det tidlige professoratet noe utenom det vanlige. Jeg derimot applauderer skuespillervenninnen som var elendig på skolen, musikeren som droppa ut av vgs, hun som satset på toppidrett. 

Foreldre skal heie og applaudere barna sine. Men hvorfor i alle dager kan ikke stjernelever få lov å få kred for det de er god på samtidig som de andre får kred for det de er god på. Vi må slutte med innsnevringen av skolen som mestringarena. Ikke legg ned alle praktiske og kreative fag. La folk få være god i forskjellige ting. 

Til slutt, tror definitivt innsatsen bak mange 2ere var større enn innsatsen bak mange 6ere. Det skal barn/ungdom få høre. Men ikke hylles for 2eren. Men innsatsen. 

Anonymkode: 5a188...9dd

  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. De som får masse 6-ere har som regel lettere for å ta til seg læring enn de som får 2-ere. Alt er ikke svart-hvitt.

Anonymkode: 8d099...389

Som regel? Noen har riktignok vanskeligere for å lære enn andre, men for mange som får lavere karakterer så handler også ofte om at man ikke har giddet å følge med like mye i timen eller lagt så mye i det.

Anonymkode: 3c89a...c9a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvem skal hylle dem? 

Jeg er elendig i tennis og slålom, jeg forventer ikke å hylles offentlig av at jeg har det gøy med det. Jeg setter pris på tiden min sammen med venner i bakken og på banen. På studiet var jeg best. Jeg har gode ressurser, anlegg for akademia, og jobbet hardt. Det ble applaudert, dratt fram, bærer frukter. Fordi det er fokus der. Er ikke som at familie og venner driver og applauderer karakterene eller skriveoppdrag eller det tidlige professoratet noe utenom det vanlige. Jeg derimot applauderer skuespillervenninnen som var elendig på skolen, musikeren som droppa ut av vgs, hun som satset på toppidrett. 

Foreldre skal heie og applaudere barna sine. Men hvorfor i alle dager kan ikke stjernelever få lov å få kred for det de er god på samtidig som de andre får kred for det de er god på. Vi må slutte med innsnevringen av skolen som mestringarena. Ikke legg ned alle praktiske og kreative fag. La folk få være god i forskjellige ting. 

Til slutt, tror definitivt innsatsen bak mange 2ere var større enn innsatsen bak mange 6ere. Det skal barn/ungdom få høre. Men ikke hylles for 2eren. Men innsatsen. 

Anonymkode: 5a188...9dd

Enig med deg i mye her. Vi alle har noe vi er flinkere til enn andre, og det handler om å sette alt i perspektiv.

Men det å si at det generelt ligger like hardt arbeid bak en 2-er som en 6-er og at elever bør hylles uansett hvor de er på skalaen er nesten et hån mot de som virkelig har jobbet hardt. Mange ganger ligger det ikke noen innsats bak en 2-er heller.

Synes det hele bærer litt preg av janteloven og krenkelsessamfunnet vi har fått. De som får 2-er kan jo ikke bli krenket av at de som fikk 6-er ble applaudert i større grad.

Anonymkode: 3c89a...c9a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn. Alle tre jobber/t hardt på skolen. To får bare toppkarakterer, mens en gikk gjennom hele vgs. med nesten bare 2-ere. (Hadde tre 3-ere også) Han har dysleksi og ADD. Fy søren så stolt jeg er for at han ikke droppet ut! Det tror jeg nemlig veien hadde vært kort til om han ikke hadde hatt den enorme viljen om å få det til.

Jeg blir rimelig oppgitt om folk tenker han han ikke har jobbet hardt nok. 

Anonymkode: 5017f...43c

  • Liker 17
  • Hjerte 15
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har 3 barn. Alle tre jobber/t hardt på skolen. To får bare toppkarakterer, mens en gikk gjennom hele vgs. med nesten bare 2-ere. (Hadde tre 3-ere også) Han har dysleksi og ADD. Fy søren så stolt jeg er for at han ikke droppet ut! Det tror jeg nemlig veien hadde vært kort til om han ikke hadde hatt den enorme viljen om å få det til.

Jeg blir rimelig oppgitt om folk tenker han han ikke har jobbet hardt nok. 

Anonymkode: 5017f...43c

Ja det er også tilfeller hvor de med lavere karakterer har gjort en innsats. Men det blir så feil å skrive generelt om dette da det også er mange som ikke gjør det. Det er mange som skulker timer og ikke gidder å legge noe særlig i det.

Anonymkode: 3c89a...c9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at ikke alle har forutsetninger for å få topp karakterer, men å sammenligne jobben bak 6'ere med 2'ere? Det blir feil. 

Var ikke veldig skoleflink selv, og lå gjennomsnittlig på 3'er i de fleste fag. Når jeg jobbet skikkelig hardt, og øvde masse til en prøve kom jeg opp til en 4'er (av og til 5 i noen fag), og var fornøyd med det. Om du får 2'ere, som bare er godt nok til å bestå, så kan jeg ikke se for meg at det ligger like mye  arbeid bak som en 6'er. 

Anonymkode: d60fb...878

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som regel? Noen har riktignok vanskeligere for å lære enn andre, men for mange som får lavere karakterer så handler også ofte om at man ikke har giddet å følge med like mye i timen eller lagt så mye i det.

Anonymkode: 3c89a...c9a

Og hva tror du kan ligge bak det at mange «ikke gidder»? Kan det muligens være lærevansker, psykiske og fysiske utfordringer, vansker på hjemmebane, vansker på skolen og ligende? Eller er du så lite reflektert at du tror det handler om at de bare ikke gidder? 

 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Greit nok at ikke alle har forutsetninger for å få topp karakterer, men å sammenligne jobben bak 6'ere med 2'ere? Det blir feil. 

Var ikke veldig skoleflink selv, og lå gjennomsnittlig på 3'er i de fleste fag. Når jeg jobbet skikkelig hardt, og øvde masse til en prøve kom jeg opp til en 4'er (av og til 5 i noen fag), og var fornøyd med det. Om du får 2'ere, som bare er godt nok til å bestå, så kan jeg ikke se for meg at det ligger like mye  arbeid bak som en 6'er. 

Anonymkode: d60fb...878

Det kan faktisk være mer arbeid bak den 2’eren som den 6’eren. Eleven bak 2’eren kan ha kjempet seg til skolen hver dag av en eller annen grunn som har gjort skolen eller livet vanskelig, eleven kan ha klart alt på egen hånd uten noe som helst støtte og hjelp hjemmefra og eleven kan ha klart å utført skolearbeid til tross for masse psykiske og fysiske vansker. 
 

Og du er jo egentlig skoleflink om du klarte å få 4 og 5 på prøver. Jeg var også sånn som deg, og har helt fint klart å ta høyere utdanning. Men mange har ikke sjans til å få hverken 4 eller 5 på prøver, uavhengig hvor mye innsats de legger ned. Og mange er heldig om de klarer å gjennomføre vgs. Skolen som den læringsarenaen den er i dag, er ikke for alle. 

Anonymkode: 57971...4ab

  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser dette har blitt delt på Facebook også, og at elever bør hylles uansett hvor de er på skalaen

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-ligger-like-mye-hardt-arbeid-bak-en-2-er-som-en-6-er/o/5-95-530611

Er dere enig i dette? Det er ikke jeg. Er det ikke ganske logisk at det ligger hardere arbeid bak en 6-er enn en 2-er?

Anonymkode: 3c89a...c9a

Syns lektoren bommet i noe som byrde ha vært god ytring. Hun og de elever hun har jobber på for at dem skal klare å gjennomføre VGs med de utfordringer dem har.

For det første bommer hun generelt kring det med å hylles. Er ikke av det og karakterer på VGs som jeg har merket. Med barn som var ferdig på VGs for to og fire år siden så var det ikke mye karakterkort fra bekjente med hyllest. 

Toppkarakterer krever vanligvis en kombinasjon av å jobbe hardt og det å ha talent. En toer krever manglende talent og/eller innsats. Mange toere er et resultat av at fokus var på noe helt annet, og blir kun rart å si at det er like hardt arbeid bak en sekser og en toer. Det kan være det, men i gjennomsnitt er det ikke det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser dette har blitt delt på Facebook også, og at elever bør hylles uansett hvor de er på skalaen

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-ligger-like-mye-hardt-arbeid-bak-en-2-er-som-en-6-er/o/5-95-530611

Er dere enig i dette? Det er ikke jeg. Er det ikke ganske logisk at det ligger hardere arbeid bak en 6-er enn en 2-er?

Anonymkode: 3c89a...c9a

Jeg belønner mine barn for innsats og kontinuitet. Ofte fører det til godt resultat, men ikke alltid. 

Anonymkode: bc913...41c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det kan faktisk være mer arbeid bak den 2’eren som den 6’eren. Eleven bak 2’eren kan ha kjempet seg til skolen hver dag av en eller annen grunn som har gjort skolen eller livet vanskelig, eleven kan ha klart alt på egen hånd uten noe som helst støtte og hjelp hjemmefra og eleven kan ha klart å utført skolearbeid til tross for masse psykiske og fysiske vansker. 
 

Og du er jo egentlig skoleflink om du klarte å få 4 og 5 på prøver. Jeg var også sånn som deg, og har helt fint klart å ta høyere utdanning. Men mange har ikke sjans til å få hverken 4 eller 5 på prøver, uavhengig hvor mye innsats de legger ned. Og mange er heldig om de klarer å gjennomføre vgs. Skolen som den læringsarenaen den er i dag, er ikke for alle. 

Anonymkode: 57971...4ab

Ja, sånn som meg. Hadde aldri kunnet fullført vgs med den nye fravær grensen. Slet med PTSD, sterk depresjon og er autist... Hadde ikke noe hjelp hjemme. Jeg vil heller ikke påstå at jeg var skoleflink fordi jeg klarte å 5'er på et par prøver i 2 fag. Jeg gikk på spesial grupper sammen med andre som slet med skole. Jeg måtte plukke og velge hvilke prøver jeg skulle fokusere på, og ja, de jeg fokuserte på kunne jeg jobbe meg opp til en 4'er på. Forutsetningene mine var ikke der, hadde 3 i snitt og det var mitt beste.

Vil fremdeles ikke påstå at 2'ere krever like mye arbeid som 6'ere, uansett om man sliter med det ene og det andre. De som fikk 6'ere brukte nesten all fritid på skolearbeid, og det fortjenes å anerkjennes.

Anonymkode: d60fb...878

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egendel bruker jeg mye mindre tid når jeg får dårlige karakterer enn 5 og 6. det kommer an på personen, er ikke automatisk at man jobber like mye for en 2er.

Anonymkode: 1ed38...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode resultater skal selvsagt roses. Det samme skal god innsats.

Anonymkode: eb38d...2f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har 3 barn. Alle tre jobber/t hardt på skolen. To får bare toppkarakterer, mens en gikk gjennom hele vgs. med nesten bare 2-ere. (Hadde tre 3-ere også) Han har dysleksi og ADD. Fy søren så stolt jeg er for at han ikke droppet ut! Det tror jeg nemlig veien hadde vært kort til om han ikke hadde hatt den enorme viljen om å få det til.

Jeg blir rimelig oppgitt om folk tenker han han ikke har jobbet hardt nok. 

Anonymkode: 5017f...43c

Perfekt eksempel ❤️. Så tøff han var. 
Det er helt klart innsatsen som skal applauderes. Ikke karakteren.

 

Sånn generelt så speiles innsatsen i karakteren. Tror nok mange med 6 ere har jobbet knallhardt. Men det har nok mange med 4 ere også.  
 

 

 

Anonymkode: 25877...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ungdom som er av de 2-5% med «særlig høyt læringspotensiale» som gikk ut av ungdomsskolen med 5,7 i snitt uten å jobbe for det og ser ut til å få rundt samme snitt på videregående uten mye innsats. Hun er lei seg fordi det «ikke er lov» å være stolt av å gjøre det bra og være stolt av at man har et talent for læring.

Ja, det er viktig å anerkjenne at det kan ligge uendelig mye innsats bak en treer, men det må faktisk være sånn at det kan løftes frem når noen har et stort talent for læring også! (Og må du jobbe så hardt for en treer når du går studiespesialisering bør du kanskje bytte til en linje som ikke er rettet mot videre teoretiske studier?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det blir for generelt å si at det ligger like mye arbeid bak en 2-er som en 6-er. Jada, det er mange som jobbe og sliter for å få til den 2-eren, men det er og veldig mange som ikke jobber så veldig mye og får 2. 

Jeg er teoretisk anlagt. Jeg har gode ideer til fysiske prosjekter, men det skjer noe på vei mellom hjerne og hender som gjør at det blir aldri like bra som inni hodet mitt. Men å lære, huske, skrive, det er jeg god på. Jeg hadde stort sett 6-ere på videregående, men jeg jobbet og sinnsykt mye for det. Jeg kunne fint ha jobbet halvparten (som i, en vanlig skoledag), og fått 4 og vært fornøyd. Men jeg hadde ikke noe annet i livet. Jeg var (er) overvektig, antageligvis ADHD, muligens noen flere bokstaver, elendig sosialt, ikke spesielt pen, mobbet hele livet, lite/ingen støtte hjemmefra. Jeg bodde på hybel da jeg gikk på vgs, og måtte klare meg selv økonomisk (ingen hadde fortalt foreldrene mine at de hadde forsørgerplikt til jeg var ferdig med vgs). 

Jeg jobbet døgnet rundt. Både med skole, og med div vaskejobber og som barnevakt for å ha råd til mat og hybel. Jeg jobbet så sinnsykt hardt og mye. Å skulle sammenligne det med de som såvidt gadd å møte på skolen, de som ikke leste noe særlig til prøver, de som ikke leverte inn arbeid, det er å pisse på det sinnsyke arbeidet jeg faktisk la ned. Jeg er teoretisk anlagt, med en god del innsats klarer jeg å oppnå veldig gode karakterer, men det kom jo ikke av seg selv på noe som helst slags vis! 

Det finnes de som jobber knallhardt for å få 2, og de som ikke jobber noe særlig og får 2. Det finnes de som jobber knallhardt for å få 6, og de som ikke jobber noe særlig og får 6. Og samme for alle karakterene mellom. 

Lektoren i artikkelen jobber spesifikt med de som sliter, men som likevel jobber og prøver. Av dem er det selvfølgelig mange som jobber knallhardt! Men det er ganske langt derifra til å si at alle som får 2 har jobbet like hardt som de som får 6.. 

Jeg skulle ønske jeg hadde noe mer i livet på vgs så jeg ikke hadde hatt så ekstremt behov for gode karakterer. Da hadde kanskje mitt liv sett annerledes ut i dag. Men det var nå en gang det jeg hadde. Ikke ta det fra meg… 

Anonymkode: 1333b...671

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ligge enormt mye innsats i en 2`er fremfor en 6`er. Derfor syns jeg som forelder at man skal berømme innsats og ikke nødvendigvis resultatet. Noen er "skolesmarte", det vil si at teoretisk kunnskap faller lett for dem og de trenger ikke nødvendigvis å jobbe så hardt for det. Andre bruker lenger tid og må legge inn betydelig mer innsats. 

Min sønn fikk 2 på eksamen. Jeg vet hvor mye innsats som ligger bak den toeren. Han har trent hver eneste helg i et helt år. Han er kjempe flink i faget sitt, men når det kommer til sluttvurderinger kortslutter hjernen, angsten slår ut i full blomst. Så for han er det en bragd å få en 2, det er tross alt ståkarakter. Broren fikk 6 i de fleste fag, uten å løfte lillefingeren. Fikk seg en skikkelig nesetyver når han startet på høyre utdanning og faktisk måtte prestere noe. 

Anonymkode: cd6bc...d77

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (31 minutter siden):

Jeg har en ungdom som er av de 2-5% med «særlig høyt læringspotensiale» som gikk ut av ungdomsskolen med 5,7 i snitt uten å jobbe for det og ser ut til å få rundt samme snitt på videregående uten mye innsats. Hun er lei seg fordi det «ikke er lov» å være stolt av å gjøre det bra og være stolt av at man har et talent for læring.

Ja, det er viktig å anerkjenne at det kan ligge uendelig mye innsats bak en treer, men det må faktisk være sånn at det kan løftes frem når noen har et stort talent for læring også! (Og må du jobbe så hardt for en treer når du går studiespesialisering bør du kanskje bytte til en linje som ikke er rettet mot videre teoretiske studier?)

Min ene ungdom var også slik. Lese igjennom stoffet en gang eller to, og fikk toppkarakter i de fleste fag (unntatt matematikk på grunn av dyskalkuli). 
 

Mitt andre barn hadde derimot store generelle lærevansker, og måtte slite for å få en treer. Da hin fikk 4 på muntlig eksamen jublet lærerne. Det de ikke visste var at hin og jeg hadde jobbet kontinuerlig de to lesedagene for å oppnå den karakteren. 
 

MITT krav var likt til dem begge var at de skulle gjøre sitt beste, og selvfølgelig kunne de være stolte av seg selv uansett om de fikk 2 eller 6 så lenge de visste med seg selv at de gjorde sitt beste. 
 

Anonymkode: 4db4a...0e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...