Gå til innhold

Inviterer til fest og gjester som spør om de skal bidra/ ta med seg noe et par timer før middagsselskap

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg spør for å vite om det er en spesiell type vin jeg skal ta med (jeg har uansett med vin), om jeg kan kjøpe med noe snacks eller annet fra butikken (at dere har oppdaget at dere er tom for noe), eller ta med noe noe hjemmefra (en kakespade fordi vertens nettopp brakk).

Til en vanlig middag med gjester forventer jeg ikke at noen gjester har med en rett, og pleier heller ikke ha med det til andre.

Anonymkode: 28fb2...ef8

Vanligvis så er vinen man har med en gave til vertskapet, altså ikke noe som skal drikkes der og da. Vertskapet sørger for vin som passer til maten.
Hvis det er meningen at man skal ha med egen drikke, så holder det jo å spørre hva som serveres.

Anonymkode: bc790...b6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om noen inviterer til middag synes i alle fall jeg at det av og til er deilig å bare TA I MOT med begge armer og hele meg. Møte til duk og dekket bord. Og det unner jeg også mine gjester. 

Andre ganger har jeg overskudd og vil gjerne bidra og sier da nettopp det. Av og til blir det mottatt, av og til ikke. 

Når jeg inviterer er det også ofte jeg helt genuint vil stå for alt. Ikke at noen blander seg i meny o.l. 

Aller helst ønsker jeg at folk tilbyr hjelp når de genuint ønsker det og ikke av plikt og kutyme. Og samme med invitasjoner, inviter når du har overskudd, ikke fordi det er din tur. 

I perioder med utmattelse har jeg sagt "jeg vil gjerne invitere deg på noe, og så har jeg ikke energien til det" folk vet de er ønsket, og vi finner en løsning sammen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ser at jeg var litt upresis i spørsmålet mitt. Mente gjester som spør om  bidra med en matrett tett opp mot selskapet.

Jeg har matbutikk som nærmeste nabo, og lager all mat flere timer i forveien. Selv om det er snilt å spørre om jeg trenger noe i butikken , har det ikke vært aktuelt for meg.

Dere som ønsker å bidra med en matrett til selskap, hvor tidlig/ sent spør du vertskapet?

Anonymkode: dedb2...0bc

Jeg finner det merkelig at folk som blir invitert på middag i det hele tatt spør om de skal bidra med en matrett. Jeg forventer at de som inviterer har styring på maten selv.

Enten inviteres man må middag og spør om man kan hjelpe med noe, eller tilbyr handle med ting verten har glemt (alle har nemlig ikke butikk rett rundt hjørnet, de færreste egentlig). 

Noen trenger heller ikke dagesvis for å lage noe å ta med seg.

Eneste gangene jeg har vært borti at gjestene bidrar med mat er spleiselag hvor alle lager en rett, og man koordinerer med verten slik at det som lages passer sammen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg hadde tatt med en flaske vin uten å ha blitt forespurt om det, som en gest og takk for all jobben du legger ned. 

Anonymkode: 18985...5b7

Tar du i tillegg med vin til deg selv?

Anonymkode: 146dd...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg inviterer så forventer jeg at gjestene kommer påkledd. Har de med en vin er det fint.

Hadde ikke likt om de kom med mat uten at det var avtalt, og hadde heller ikke tenkt tanken på å ta med.

Med familie og noen nære venner så lager vi noen retter til middager hos hverandre, men da er det avtalt i fellesskap mens vi planla dato

Anonymkode: 8bbc5...205

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker helt fjernt at en gjest skal ta med seg en matrett når man er bedt i middag? Det er hvert fall ikke noe jeg har hørt om før og derfor ville jeg verken tenkt på det eller tilbudt det. Ville følt det var veldig frekt egentlig.. 

Anonymkode: 867bf...25d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med de fleste i tråden. Har aldri opplevd at noen som inviterer til middagsselskap forventer at gjestene tar med retter. Da må det være noe det er felles forståelse for, og som man avtaler sammen, altså at Synne tar med brød, Anne tar med salat, Erik ordner drikke, Vegard tar med dessert, og da er det ikke lenger sånn at man blir invitert i middagsselskap, det er et spleiselag.

Min forståelse er også at de som spør like før, de tenker mer på om man har glemt noe som de kan ta med, eller noe i den retningen. Og alle kan ta med noe snacks, litt ekstra drikke, en blomst til vertinnen, osv.

Jeg vet ikke hvordan det er i omgangskretsen til TS, men får følelsen av at frustrasjonen kanskje ligger i at det er hun som er den som oftest inviterer? Blant venner går jo gjerne dette på omgang, det er ikke bare en som hele tiden ordner og styrer for de andre.

Anonymkode: 33990...994

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er merkelig å invitere på middag, og samtidig forvente at gjestene skal komme med mat.

Anonymkode: f078d...479

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være litt treg. Travelt med jobb, barn og hverdagen. Så kommer jeg på at jeg kanskje burde spurt om å bidra med noe. 

Du kan jo si en pose med noe snacks  noe drikke, en pose kaffe eller noe. Selv om du har selv er det jo bare å spare det du har selv til en annen gang. 

Men inviterer man skal det ikke være nødvendig å si folk må ta med noe. Ønsker du å dele met på det, feks fordi du inviterer oftest, så spør du om spleising i forkant, kurvfest eller spør om noen har anledning til å lage noe tilbehør eller ta med dessert.

Anonymkode: 05871...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 11.32):

Ser at jeg var litt upresis i spørsmålet mitt. Mente gjester som spør om  bidra med en matrett tett opp mot selskapet.

Jeg har matbutikk som nærmeste nabo, og lager all mat flere timer i forveien. Selv om det er snilt å spørre om jeg trenger noe i butikken , har det ikke vært aktuelt for meg.

Dere som ønsker å bidra med en matrett til selskap, hvor tidlig/ sent spør du vertskapet?

Anonymkode: dedb2...0bc

Det er jo dødsfrekt å uoppfordret tilby seg å ta med mat når man er invitert på middag, da insinuerer man jo egentlig at verten ikke lager god nok mat 😶

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 13.02):

^ Det er ikke merkelig hvis det alltid er samme som inviterer/samme huset en venninnegjeng/familie drar til. Da synes jeg noen av de andre skal ta ansvar for at ikke alt faller på en person, og foreslå middager hvor folk kan ha med ulike retter. Eller en familie som alltid blir påspandert og kokkelert til av andre, bør absolutt en gang i blant ta med en flaske vin eller dessert  (uten å spørre først) eller tilby å hjelpe.

Anonymkode: e045e...d41

Det er ganske stress å måtte reise, ofte koster det en del også, så helt uenig i at den som inviterer og dermed både får bestemme menyen og får ha det hjemme hos seg selv, skal få gaver i tillegg. Selv de som bor ganske nær betaler sannsynligvis mer for taxien hjem enn verdien på maten man fikk servert.

Jeg virkelig hater folk som tar med f.eks. dessert og med det ødelegger min planlagte meny, så må jeg servere det de tar med for å være høflig, og kanskje kaste det jeg potensielt har lagt mye tid og energi på å tilberede. 

Hater folk som tar med vertinnegave også, da må jo jeg tydeligvis stresse med å kjøpe noe til dem når jeg er invitert dit også. 

Anonymkode: e16a1...c73

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 0.18):

Men jeg stusser over de venninne som rett før selskapet spør om hva de kan ta med; da har jeg jo kjøpt inn, og i gang med å tilberede alt det vi trenger av mat og drikke.

Føler at hvis de genuint ønske/ kunne bidra, hadde de spurt før

Og at de spør om dette rett før for å være høflige..

Er dere enige med meg ?

Noen andre som opplever dette?

Det kan være at de ikke tenker på det før i siste liten. Det er jo da heller ikke uvanlig at noe blir glemt av verten, da kan disse ordne dette i siste liten. Det vil jo også hjelpe.

Når du inviterer, hvorfor har du en forventning om at gjester skal bidra? Spør da heller om dere skal spleise...

Anonymkode: 74e4a...4fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 7.45):

For ofte er ønsket (også mitt) at noen kommer litt tidlig og bidrar på kjøkkenet, både praktisk og sosialt. 

Anonymkode: 93095...282

Mitt verste mareritt! 

Anonymkode: ce81a...6a1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er det å ta med «en rett»? Hva slags rett?? Og hvorfor i all verden skal man det?

Hvis jeg ber folk på besøk, planlegger jeg og handler inn og lager til slik at det er nok av alt til alle. Hvis noen tar med noe i tillegg, som regel er det bare «noe til kaffen», fører det bare til at jeg blir sittende igjen med for mye, eller kanskje ikke engang får servert det jeg har planlagt. Vil mye heller at vi inviterer hver vår gang. 

Er det noen som aldri har anledning til å invitere, kan de evt ta med en blomst eller noe, hvis de MÅ, men «betalingen» min som vert er jo gleden av gjestenes selskap :) 

Anonymkode: ce81a...6a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de forventer nok at du lager når du inviterer, ikke alle er like gode på kjøkkenet heller 😅 når de spørr rett før mener de kanskje noe drikke, eller noe snacks 

Anonymkode: 829e5...812

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du invitere til korgfest istedenfor. Hadde ikke falt meg inn å ta med en rett viss jeg ble invitert på middag. Men hadde gjerne tatt med en vin eller noe sjokolade som vertinnegave.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...