Gå til innhold

Inviterer til fest og gjester som spør om de skal bidra/ ta med seg noe et par timer før middagsselskap

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde tatt med en flaske vin uten å ha blitt forespurt om det, som en gest og takk for all jobben du legger ned. 

Anonymkode: 18985...5b7

Om det er medbragt alkohol tar jeg med en til meg og en til vertskapet.

Er det ikke medbragt så tar jeg med en til vertskapet, gjerne av litt bedre type som de skal spare til en annen anledning. 

Derfor ofte en "skal jeg ta med noe?" i det jeg står foran vinskapet og velger, på vei ut døra. 

Anonymkode: 93095...282

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Mocca* skrev (11 timer siden):

Kanskje de nettopp forventer at når du inviterer på middag, så serverer du mat og har det du trenger?

Men de spør litt før, i tilfelle det er noe du kommer på at du mangler, så du slipper butikk tur midt i siste forberedelsene. Det er også en måte å bidra på, hvis du ikke var klar over det.

Ser at jeg var litt upresis i spørsmålet mitt. Mente gjester som spør om  bidra med en matrett tett opp mot selskapet.

Jeg har matbutikk som nærmeste nabo, og lager all mat flere timer i forveien. Selv om det er snilt å spørre om jeg trenger noe i butikken , har det ikke vært aktuelt for meg.

Dere som ønsker å bidra med en matrett til selskap, hvor tidlig/ sent spør du vertskapet?

Anonymkode: dedb2...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De som spør i siste liten er ikke de som baker en fancy kake eller stiller med en siderett. 

Men de som rett og slett blir usikre på om de skal stille med egen alkohol, vil høre om de skal plukke med noe fra butikken, eller hører i tilfelle du ønsker hjelp til noe i siste liten. 

Selv synes jeg det er rart å tilby å ta med en rett. Jeg vet jo hva jeg ønsker å lage, og vil at ting skal passe sammen. Derfor er min standard frase "bare si fra om det er noe jeg kan hjelpe med!". For ofte er ønsket (også mitt) at noen kommer litt tidlig og bidrar på kjøkkenet, både praktisk og sosialt. 

Uansett er poenget mitt, ingenting er rett eller feil. Her er det bare du har definert normalen ut i fra deg selv. 

Jeg pleier å skrive i invitasjonen at jeg serverer velkomtsdrink og at de  kan ta med det de ønsker å drikke selv.

Ja, hyggelig at du sier ifra at du har mulighet til å hjelpe til med noe. Håper du gjør det litt i forveien 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken "skal jeg bidra med noe" oppstår dessverre senere i hodet mitt, enn din tanke "skulle ønske gjestene mine kunne bidra med noe" oppstår i ditt…

Anonymkode: cf444...eec

I min venninnegjeng er det alltid noen som ønsker å bidra. Jeg er heldig sånn. Det jeg stusser over er de som tilbyr å ta med en rett timer før selskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de egentlig spør om er om de skal ta med egne drikkevarer.

Anonymkode: 448ef...42e

Nei, for det skriver jeg om i invitasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt med en flaske vin uten å ha blitt forespurt om det, som en gest og takk for all jobben du legger ned. 

Anonymkode: 18985...5b7

Det hadde jeg satt stor pris på😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du inviterer fordi du liker å lage til. Det handler, ts, om deg. 

De tilbyr seg ta med noe (ikke tilberede noe) som en gest til deg som vertskap. Ikke til middagen - den har jo du valgt å tilberede fordi du vil det, fordi det gir deg noe. Det de tilbyr deg er som betalingen for et måltid på kafé eller restaurant. De kommer til å ta med noe generisk om du ikke har spesielle ønsker. Har du ønsker som kan skaffes raskt? Da er de villige til å tekkes deg. Tommel opp!

Dette er problemet med å velge å lage seg en livsfortelling der du gjør noe «for andre». Du sier til deg selv at du ofrer noe, og at du dermed på magisk-mystisk vis har fortjent noe i retur. Mens sannheten selvsagt er at du velger gjøre dette fordi du vil. Slik din kompis Arne vil dra på båttur, og din venninne Eva har lyst på en kveld på sofaen med en god bok. Ingen av dem tror de fortjener noe for sin hobby. Selv om de inviterer deg med. Det gjør like selvsagt heller ikke du, ts. Endre livsfortellingen din retning virkeligheten, og livet ditt bedres.

Og, du? Du bør nok ta en liten vurdering på om og når det er ok å tilby ta med noe. Det er ikke alltid ok, fordi det helt åpenbart kan tolkes som et behov for å vise seg frem.

Dersom du så lite liker å lage til at du ønsker at gjestene tilbereder? Inviter ikke på middag, men på matlaging. Felles. Gjør den delen sosial.

Anonymkode: b6a7e...890

Jeg gjør det for oss. Jeg koser meg masse med å planlegge, tilberede og være sosial med mine venninner. Jeg elsker også å bli invitert på middagsselskap. Vi gjør dette for hverandre.

Du leser mye om meg ut i fra innlegget mitt.  😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan de ta med noe drikke. Og den drikken kan settes til side til en annen gang. 😈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her .. 

Takk for alle svar. Jeg er heldig å har gode, rause venninner. Dette er ikke et problem for meg. Bare noe jeg kom til å fundere på en sen kveld. Jeg kommer til å kose meg videre med å invitere venninner på middagsselskap ; uavhengig om de tar med en dessert, kake, eller siderett . Å være sammen med mine venner er noe av det beste jeg vet❤. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange av svarene i tråden her er merkelig, jeg. Kunne aldri falt meg inn å spørre om å ta med noe et par timer før selskapet/middagen. Enten hadde jeg spurt for lengst, eller så hadde jeg tatt med vertinnegave/dessert/younameit u t e n å spørre først. Eller så hadde jeg ikke spurt eller ikke tatt med noe, slik som gjestene kan nør de kommer til meg. Skjønner spørsmål som «si ifra hvis du har glemt noe på butikken, vi kjører forbi der», men ikke «skal vi/jeg ta med noe» bare for å få god samvittighet 🤔

Anonymkode: e045e...d41

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg pleier å skrive i invitasjonen at jeg serverer velkomtsdrink og at de  kan ta med det de ønsker å drikke selv.

Ja, hyggelig at du sier ifra at du har mulighet til å hjelpe til med noe. Håper du gjør det litt i forveien 😊

Det er jo litt merkelig i voksen alder å invitere uten å spandere, så kanskje de bare vil være sikre på at du virkelig mente det? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Det er ikke merkelig hvis det alltid er samme som inviterer/samme huset en venninnegjeng/familie drar til. Da synes jeg noen av de andre skal ta ansvar for at ikke alt faller på en person, og foreslå middager hvor folk kan ha med ulike retter. Eller en familie som alltid blir påspandert og kokkelert til av andre, bør absolutt en gang i blant ta med en flaske vin eller dessert  (uten å spørre først) eller tilby å hjelpe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å tilby meg å ta med en rett nei. Ønsker heller ikke at gjester skal tilby det tilbake, unntaket er julaften. Vi som har julaften hvert år, og det koster jo litt. Så der kan jeg fint delegere bort feks surkålen, kålrotstappen eller medisterkakene (som regel spør noen i god tid om de skal bidra med noe, men akkurat i den situasjonen hadde jeg ikke vært beskjeden med å dele ut oppgaver uten å bli spurt heller).

Er det spesiell anledning som nyttårsaften eller 17.mai så spør jeg også om jeg feks skal ordne dessert, en kake eller vin. Spør da i mine øyne i god tid, kanskje en uke i forkant. Får alltid avslag, kanskje det og er for sent 😂🙈

Anonymkode: bea5f...765

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mange spør fordi skikk og bruk er i ferd med å endre seg så folk blir usikre på om de skal følge norsk, tradisjonell skikk og bruk eller moderne, importert. Tradisjonelt sier norsk skikk og bruk at man skal gi vertskapet blomster eller en annen liten gave den første gangen man er invitert på middag. Man skal ikke gi gave etter dette (med mindre det er bursdag eller en annen lignende anledning) da det sier at gjesten tror vertskapet ikke klarer å stelle i stand til selskap, så det er altså frekt å gi gave etter det første middagsselskapet. Men etter den moderne, importerte skikken er det nå blitt mer og mer vanlig også i Norge å gi gave til vertskapet hver gang man er invitert i selskap. Så det er veldig forståelig at folk blir usikre på hvilke regler folk følger, og da velger å spørre. 

Anonymkode: 06ce0...0fa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ man spør da virkelig ikke vertskapet om de vil ha vertskapsgave eller ikke?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Skjønner spørsmål som «si ifra hvis du har glemt noe på butikken, vi kjører forbi der», men ikke «skal vi/jeg ta med noe» bare for å få god samvittighet 🤔

For meg betyr, eller hvertfall inkluderer, det siste spørsmålet det første - det åpner både for ting man trenger/har glemt og ekstrating av typen "det kunne jo vært godt med jordbær til isen" eller "vi har alt, med mindre du vil ha noe annet å drikke til maten enn XXX".  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er jo litt merkelig i voksen alder å invitere uten å spandere, så kanskje de bare vil være sikre på at du virkelig mente det? 

Ja, det virker som at TS vil at gjestene skal bidra siden hun vil at de skal spørre i forveien, og reagerer på at de spør rett for, for da kan de ikke hjelpe til.

Man inviterer ikke på middag om man forventer at gjestene skal bidrar, da gjør man som noen andre skrev her tidligere, inviterer på matlaging/har spleiselag. 

Anonymkode: cb715...59d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De må ta med egen drikke sier du? Javel, men litt rart hvis du ikke er veldig ung.

Men da må du jo uansett fortelle hva du skal servere? Slik at de kan tilpasse drikke? Og da er det jo veldig enkelt å svare på spørsmål om de kan ta med noe like før festen: Ja, flott om dere kan ta med vin til rekene/øl til spekematen.

Anonymkode: bc790...b6a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener jo ikke at de skal lage maten, det har tross alt du invitert til. Men kanskje er det noe du kommer på at du har glemt å kjøpe? Kanskje trenger du en boks rømme, noe til desserten eller kanskje glemt servietter osv. 

De gangene jeg tar med en rett, er til store selskaper, som til julaften, der verten gjerne har mer enn nok å gjøre. Da kan jeg si til verten at jeg kan lage dessert eller spørre om jeg skal lage noe tilbehør til hovedretten. Men til et vanlig middagsselskap, så går jeg jo ut i fra at verten lager maten selv. Det ville iallfall aldri falt meg inn å be gjester ta med seg matretter, når de spør om de skal ta med noe/bidra med noe.

Anonymkode: 2712d...832

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør for å vite om det er en spesiell type vin jeg skal ta med (jeg har uansett med vin), om jeg kan kjøpe med noe snacks eller annet fra butikken (at dere har oppdaget at dere er tom for noe), eller ta med noe noe hjemmefra (en kakespade fordi vertens nettopp brakk).

Til en vanlig middag med gjester forventer jeg ikke at noen gjester har med en rett, og pleier heller ikke ha med det til andre.

Anonymkode: 28fb2...ef8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...