Gå til innhold

Valg av bånd til hund/valp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere bør egentlig være på samme side før valpen kommer i hus. Personlig hadde all min kjærlighet for samboer forsvunnet det øyeblikket jeg så ham påføre valpen vår frykt og ubehag. Har du sett for deg hvordan stemningen vil bli i huset når han bruker metoder som står i sterk kontrast til hva du føler er godt hundehold, og som du vet kun vil øke usikkerhet i valpen? 

Anonymkode: a660d...45f

Det kan jeg vær enig i, og er noe jeg har stilt meg kritisk til da vi snakket om å anskaffe oss valp. Det er dog nå nylig dette båndet har dukket opp, da han kom over det på YouTube/SoMe, og har etter det blitt overbevist om at båndet er helt nødvendig ..

ts

Anonymkode: 27f8b...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er litt usikker hva som er forskjellen (dersom det er noe forskjell?) på strupebånd og disse slip leash som han prater om. Men har skjønt det er ala samme effekt, plasseres høyt oppe på nakken og har en stopper du plasserer for at det ikke skal falle ned på halsen. Noe som da skal forhindre skader eller kveling av hunden, men jeg kan ikke se hvordan det ikke kveler hunden dersom hunden reagerer på noe eller valpen i dette tilfelle vil snuse på noe. Samboer mener jeg bør gi det en sjans, jeg har sagt nei, men han mener treneren på valpekurs vil vær enig med han. Jeg har vært på valpekurs med vedkommende (treneren) tidligere for noen år tilbake, og var aldri snakk om dette da så antar dette ikke er endret på. Satser på det hjelper å høre det fra noen andre, skal også la han lese svarene her så kanskje han får litt nyansert syn på bruken annet enn videoer fra USA som hovedsakelig benytter dette på Pitbull/Staffer/Rotweiler … Hunden vi skal ha er ikke en naturlig trekk/jakthund, det er en Havanais som vi vet barnet vårt ikke reagerer på da han har hundeallergi. Setter pris på alle svar her inne:) 

Samboeren min virker å tro jeg ville stilt meg annerledes til det om jeg/vi skulle ha Rotweiler igjen, som var min forrige hund, men var aldri behov for dette da ei heller noe jeg hadde hørt så mye om😅 må bare poengtere at Jeg er helt for at små hunder også skal trenes når det gjelder fysisk og mental stimuli, lydighet er noe jeg har trent masse med hunder før både store og små- men kan ikke se for meg at et strupebånd skal være nødvendig for noen raser. 
 

ts

Anonymkode: 27f8b...760

Det er øverst på halsen man er svakest, og hvor man vil klemme om man ønsker å kvele iihjel noen. Legg hånda godt opp under halsen din og klem inn/opp, så ser du hvor raskt du blir svimmel.

En god YouTube kanal du bør sjekke ut er McCann dog training. De har en hel spilleliste med valpetrening. Tips og triks for rutiner de første dagene/ukene, og praktiske øvelser for å bygge opp om fremtidig bånd - gåing. De viser treningen på valper, så man får et godt bilde av hvordan ting gjøres. Jeg er ikke enig i alt de gjør, men de bruker ikke metoder for å påføre ubehag, og videoene deres er utrolig informative og hjelpsomme for folk som ønsker å legge en plan for valpetiden og øvelser som legger et grunnlag for innkalling, bånd-gåing etc. 

Små valper trenger uansett ikke gå fint i bånd. De bør få sele og langline så de får utforske miljøet på egne premisser og tid. Man setter ikke krav til små valper. Man bygger et godt sammarbeid basert på tillit, guider de til rett atferd og avleder dårlig atferd. Krav kommer senere, når de er eldre og hjernen faktisk er utviklet nok. Det er absolutt null grunn til å sette strupebånd på en valp annet enn å påføre den ubehag, stress og frustrasjon. 

Anonymkode: a660d...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er øverst på halsen man er svakest, og hvor man vil klemme om man ønsker å kvele iihjel noen. Legg hånda godt opp under halsen din og klem inn/opp, så ser du hvor raskt du blir svimmel.

En god YouTube kanal du bør sjekke ut er McCann dog training. De har en hel spilleliste med valpetrening. Tips og triks for rutiner de første dagene/ukene, og praktiske øvelser for å bygge opp om fremtidig bånd - gåing. De viser treningen på valper, så man får et godt bilde av hvordan ting gjøres. Jeg er ikke enig i alt de gjør, men de bruker ikke metoder for å påføre ubehag, og videoene deres er utrolig informative og hjelpsomme for folk som ønsker å legge en plan for valpetiden og øvelser som legger et grunnlag for innkalling, bånd-gåing etc. 

Små valper trenger uansett ikke gå fint i bånd. De bør få sele og langline så de får utforske miljøet på egne premisser og tid. Man setter ikke krav til små valper. Man bygger et godt sammarbeid basert på tillit, guider de til rett atferd og avleder dårlig atferd. Krav kommer senere, når de er eldre og hjernen faktisk er utviklet nok. Det er absolutt null grunn til å sette strupebånd på en valp annet enn å påføre den ubehag, stress og frustrasjon. 

Anonymkode: a660d...45f

Takk for svar!:) Enig med deg, og kan ikke forstå hvorfor noen bruker dette på små valper. Det er likevel skummelt hvor vanlig det er i andre land, og hvor overbevisende disse videoene på YouTube o.l er. Jeg kan forstå førstegangseiere tenker det er helt nødvendig, dersom de ser samme videoer som min samboer ser. Jeg kan tipse han om den kanalen du snakker om her, jeg har ikke sett så mye på YouTube selv da jeg tidligere har dratt på kurs i området jeg bor. Men skal sjekke ut👍🏼 

ts

Anonymkode: 27f8b...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun seler på min hund, og varierer selene mellom hva jeg forventer av hunden. Han har gå-tur-sele, trekke-litt-sele og trekksele. (Gåtur, joggetur, kickbike)

Samme hvilken måte båndet er festet til hunden på, så er det dine muntlige og kroppslige kommandoer som skal følges. Nappet i båndet, som en gjerne bruker for å påkalle oppmerksomhet, skal være så lite at det ikke flytter hunden eller noe i den retningen. (Som en klapp på skulderen) Det er etter min erfaring like så effektivt (og mye mer skånsomt) at hunden får nappet i sela enn i et halsbånd. 

Ved napping mener jeg en stramming av båndet slik at hunden kjenner kontakt med eier, og ikke et rykk som på noen som helst måte gir ubehag for hunden.  (Sikkert noen nettroll som vil henge seg opp i at jeg kaller det et napp)

Anonymkode: e5efd...d69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike strupebånd virker jo veldig bra, fordi du påfører hunden ubehag og smerter om den drar. 
Det er i bunn og grunn to måter å trene hund på:

- Gjør som jeg sier, så skjer det noe kult 

eller

- Gjør som jeg sier, ellers skjer det noe ubehagelig

 

Hvilken fører til best velferd og skaper best relasjon mellom hund og eier? Jeg vet hvilken jeg foretrekker i alle fall! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strupehalsbånd og dominans? Hvilken andre oppdragelsesideer har han på lur? For det slutter gjerne ikke der... Jeg tror fyren trenger forbud mot å se amerikanske treningsvideoer og dere bør bli enige om hvordan valpen skal oppdras og trenes. Her kan du si at du er den med erfaring og bør faktisk ha vetorett mot metoder som kan være direkte skadelige. 

Anonymkode: acecc...f4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du skal tenke deg veldig godt om om dette er en person du ønsker å dele livet ditt og oppdra hund sammen med. Å kvele hunder til lydighet er ikke forenelig med god dyrevelferd.

Anonymkode: fa016...ce4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er litt usikker hva som er forskjellen (dersom det er noe forskjell?) på strupebånd og disse slip leash som han prater om. Men har skjønt det er ala samme effekt, plasseres høyt oppe på nakken og har en stopper du plasserer for at det ikke skal falle ned på halsen. Noe som da skal forhindre skader eller kveling av hunden, men jeg kan ikke se hvordan det ikke kveler hunden dersom hunden reagerer på noe eller valpen i dette tilfelle vil snuse på noe. Samboer mener jeg bør gi det en sjans, jeg har sagt nei, men han mener treneren på valpekurs vil vær enig med han. Jeg har vært på valpekurs med vedkommende (treneren) tidligere for noen år tilbake, og var aldri snakk om dette da så antar dette ikke er endret på. Satser på det hjelper å høre det fra noen andre, skal også la han lese svarene her så kanskje han får litt nyansert syn på bruken annet enn videoer fra USA som hovedsakelig benytter dette på Pitbull/Staffer/Rotweiler … Hunden vi skal ha er ikke en naturlig trekk/jakthund, det er en Havanais som vi vet barnet vårt ikke reagerer på da han har hundeallergi. Setter pris på alle svar her inne:) 

Samboeren min virker å tro jeg ville stilt meg annerledes til det om jeg/vi skulle ha Rotweiler igjen, som var min forrige hund, men var aldri behov for dette da ei heller noe jeg hadde hørt så mye om😅 må bare poengtere at Jeg er helt for at små hunder også skal trenes når det gjelder fysisk og mental stimuli, lydighet er noe jeg har trent masse med hunder før både store og små- men kan ikke se for meg at et strupebånd skal være nødvendig for noen raser. 
 

ts

Anonymkode: 27f8b...760

Slip lead er vel bare engelsk for strupebånd? Det høres ut som om mannen din trenger noen gode videoer av annen type trening som en motsetning til strupebånd, og eventuelt en god prat med en hundretrener. f.eks. Om han forguder disse amerikanske hundetrenervideoene og faktisk tror at dominans er en greie, kan dette gå veldig langt.

Anonymkode: 703ee...497

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest og lært kan alle typer halsbånd gi nakkeskader, spesielt strup. 

https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/forskning-viser-at-halsband-kan-skade-hunden/1687268

Dessuten må han jo tenke på hvorfor strup i noen tilfeller virker. Da er det jo fordi det er smertefullt å dra i båndet! Ønsker man virkelig å påføre smerte på hunden sin? Spesielt en liten valp som bare er glad og ivrig og trenger å få utforske verden i trygge rammer. 

For ikke å snakke om alle tilfellene hvor hundene fortsetter å dra, trass i at de kjenner på smerte. Jeg gikk turer med en labrador da jeg var liten, og hun dro mye selv med strupebånd. Stakkars hund.

Strengt tatt er det vel heller ikke lov å strupe hunden. Dette sitatet er fra Mattilsynets nettsider

Sitat

 

Det er forbudt å utøve vold mot dyr. Dette slås fast i dyrevelferdsloven §14.

Å bite, sparke eller slå hunden, strupe hunden (klemme sammen luftrøret) og å løfte hunden etter hodet, beinet, halen, ørene, skinnet, pelsen eller halsbåndet blir av Mattilsynet vurdert som vold. Andre handlinger som medfører smerte eller fare for skade på hunden, kan også etter omstendighetene vurderes som vold, for eksempel harde rykk i halsbåndet, å klype eller dra hunden i nakkeskinnet eller ørene, tråkke hunden på potene med mer.

 

Angående dette med dominans har jeg både lest og snakket med en del som har oppdatert kunnskap om atferdsbiologi og forskningen som gjøres på dette feltet, og det som går igjen er at dette med dominans mellom menneske og hund er helt utdatert informasjon. Jeg tror du lett finner mange gode artikler om dette om du googler litt, hvis det gjør det lettere å overbevise kjæresten din om at han sitter på feil info. 

Veldig mange dyktige hundetrenere trener i dag utelukkende belønningsbasert, med fokus på å gjøre hunden trygg, selvsikker og glad. Jeg synes dette bør være et større fokus enn å få en hund som er lydig, fordi den delvis frykter eieren sin. 

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her håper jeg virkelig du ikke går med på å få hund før dere er enige om at straff og dominansen ikke hører hjemme i hundeoppdragelse. Både for din og valpens del. ❤️

Søk opp "positive reinforcement" og forsøk å finne tilsvarende videoer som han har funnet. Kanskje det hjelper å se at det funker like bra, om ikke bedre? Kan anbefale Southend Dog Training. Britisk fyr som ser og høres tøff ut, kanskje det er en som treffer samboeren din?

Anonymkode: 56e87...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Her håper jeg virkelig du ikke går med på å få hund før dere er enige om at straff og dominansen ikke hører hjemme i hundeoppdragelse. Både for din og valpens del. ❤️

Søk opp "positive reinforcement" og forsøk å finne tilsvarende videoer som han har funnet. Kanskje det hjelper å se at det funker like bra, om ikke bedre? Kan anbefale Southend Dog Training. Britisk fyr som ser og høres tøff ut, kanskje det er en som treffer samboeren din?

Anonymkode: 56e87...53b

Southend dog training er verstinger. De bruker strupehalsbånd, shock halsbånd, flooding og generelt mye aversive metoder. De er IKKE en god kilde til belønningsbasert trening. De fremstiller seg selv bra og man kan godt være enig i noen av tingene de sier, men i hundetrening fokuserer de på å trykke ned, ikke endre følelsene til hunden (og derfor også atferd). Selv balanserte hundetrenere er kritiske til Southend dog training, og ikke en eneste adferdsspesialist ville ha stilt seg bak hva de driver med der. 

 

Anonymkode: a660d...45f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har labrador i Storbritannia, og det er dessverre en del folk som bruker "slip lead" her borte, men også mange hundetrenere som er imot det og ikke tillater det på kursene sine, blant annet min. Hun forbyr også elektriske halsbånd, som dessverre er en greie (de kaller det "balanced training"). Jeg vet om et par "seriøse" hundetrenere som driver med slip lead her borte, og til og med de er enige om at det IKKE skal brukes med mindre det er i samarbeid med en god hundetrener som kan lære deg å gjøre det på "en skikkelig måte". Tenk hvor farlig det er om hunden ser en katt eller et ekorn og det båndet strammer seg over strupen.

Selv har jeg brukt en hundetrener som bare driver med positive reinforcement, og det har gått helt fint. Dette med at sele gjør at hunden trekker, er bare tull. Hunden trekker ikke om du trener den til å ikke trekke. Sele gjør bare at den ikke skader seg når den trekker. Min labrador går alltid i sele og trekker aldri.

Anonymkode: 703ee...497

Det er riktig. Det er industrien og noen hundetrenere som mener at hunden skal bruke sele når den skal trekke. Men det er kun trekksele(slik som trekkhunder bruker). Vanlig sele (Y-sele?) er det beste for alle hunder og angår at man skader nakken mm. Hunden vet jo ingenting om hva industrien har bestemt, og hunder kan fint lære seg å gå pent uansett hva slags utstyr man bruker. Skal dere ha valp anbefaler jeg uansett at dere lar den gå mest mulig løs i trygge omgivelser og heller langsomt trener på at den skal følge dere. Men først og fremst bli gradvis kjent med verden. Valper skal egentlig ikke gå "tur". Det er altfor skummelt:) 

Anonymkode: e91e0...f1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Slip lead er vel bare engelsk for strupebånd? Det høres ut som om mannen din trenger noen gode videoer av annen type trening som en motsetning til strupebånd, og eventuelt en god prat med en hundretrener. f.eks. Om han forguder disse amerikanske hundetrenervideoene og faktisk tror at dominans er en greie, kan dette gå veldig langt.

Anonymkode: 703ee...497

Slip lead er retrieverkobbel. Altså halsbånd og bånd i ett.

Anonymkode: 555c3...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Slip lead er retrieverkobbel. Altså halsbånd og bånd i ett.

Anonymkode: 555c3...875

Skjønner! Takk!

Anonymkode: 703ee...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kjøper selvfølgelig sele, men setter IKKE strupebånd på en valp. Husk at en valp er skjør og ikke har ferdig utviklet benbygning.

Man skal heller ikke oppdra med dominans, men med positiv forsterning. Kjæresten din er helt på viddene og burde ikke fått valp.

Som voksen kan man bruke halvstrupe når de har lært å gå rolig. De er veldig løse når hunden slapper av men strammes til vanlig halsbånd hvis de trekker. Mine bruker det når vi bare skal gå kort fra A til B og vet at halsbånd betyr "gå pent" mens sele betyr "vims gjerne rund omkring".

Anonymkode: 7ac8a...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper for deres skyld at dere har meldt dere på valpekurs hos en god hundeskole! 

Så vil jeg anbefale et par bøker. 

https://www.adlibris.com/no/bok/basta-valpen-9789151969749?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw7ZO0BhDYARIsAFttkCjQRxMhx-SzE9QX1ORnIcwuYenfT-HUcVPymO4UJwL-J5xxfIgbesYaAq0bEALw_wcB

https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/natur-og-dyr/hunder/valp-1?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw7ZO0BhDYARIsAFttkCiY1i3w2Q5AXHpUrsJTXMzRPTQkOVor0HS6LeKwEXJKSSAckPSVIaoaAhniEALw_wcB

 

Beste valpen er skrevet av Siv Svendsen og Maria Brandel, som for øvrig akkurat vant SM i Sverige i lydighet. Det som gjør den så bra, er at den forteller små historier om ting man kjenner seg igjen i, for så å fortelle hvordan man kan jobbe med tingene. Det fortsetter med Best hver dag, som også finnes på norsk, og Beste starten for de som vil konkurrere. 

Så har du Hun om hund sin bok om valper. Oppdatert informasjon fra ei som faktisk har utdannelse innen atferd, i motsetning til en god del av de han ser i disse videoene sine... 

Og hvorfor man skulle ha strupehalsbånd på en valp, i tillegg av liten rase, for å kontrollere den, skjønner jeg absolutt ingenting av. 

Jeg bruker hovedsakelig sele på min, og han trekker ikke. Faktisk hører han så godt på meg gjennom selen at når jeg strammer hånda rundt båndet, senker han farten. Det fører til at jeg slipper opp, og han får en umiddelbar bekreftelse på at det var riktig. Så har han en frikommando som gjør at han kan snuse og svinse rundt igjen. 

Så har jeg trekksele til trekk. Han skiller helt fint på dem. 

Halsbånd, uten strup, brukes kun til konkurranser. Da skal han uansett gå fot og ga fokus, så det spiller overhodet ingen rolle. Da er vi i en boble sammen. Den bobla klarer verken han og jeg å holde 100 % i hverdagen ellers, noe som ville ført til rykking i halsbåndet om jeg ikke får med meg at han stopper for å snuse, eller jeg stopper uten at han får det med seg. 

 

Jeg har forresten et retrieverbånd, kom jeg på nå! Det brukes i inngjerdet hage for at han ikke skal miste fokus på siste tissetur på kvelden. Jeg kunne ha øvd inn rutinen vår uten, men jeg har ikke orket å bruke tid på det. Men han drar aldri når han bare skal bort til nærmeste busk å tisse 🤣

 

Anonymkode: b77e8...def

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere kjøper selvfølgelig sele, men setter IKKE strupebånd på en valp. Husk at en valp er skjør og ikke har ferdig utviklet benbygning.

Man skal heller ikke oppdra med dominans, men med positiv forsterning. Kjæresten din er helt på viddene og burde ikke fått valp.

Som voksen kan man bruke halvstrupe når de har lært å gå rolig. De er veldig løse når hunden slapper av men strammes til vanlig halsbånd hvis de trekker. Mine bruker det når vi bare skal gå kort fra A til B og vet at halsbånd betyr "gå pent" mens sele betyr "vims gjerne rund omkring".

Anonymkode: 7ac8a...91b

Hunder lærer jo forskjell på gå pent og vims via kommando eller måten vi snakker på, trenger ikke bytte mellom sele og halsbånd for å lære de det.

Anonymkode: 58a9d...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ikke halsbånd på min før han var over 2 år. Han trekker aldri, så nå bruker jeg halsbånd på enkelte kortere turer for å spare pelsen for slitasje. Hadde hunden trekt hadde jeg ikke brukt halsbånd fortsatt.

Hunden min har oppnådd gode resultater i lydighet og jeg gjør en del spor og spesialsøk med han. Han har også meget god hverdagslydighet, selv om han er av en ganske sta type jakthund som er kjent for å være vanskelig å trene. Dette selv om han aldri hadde på seg et bånd en gang før 2 års alder. Det er 100% mulig å trene en hund uten å bruke halsbånd. Bare se på Maren Teie Rørvik. Hun bruker sele på hundene sine og har tatt VM gull i lydighet og er en veldig anerkjent hundetrener.

Anonymkode: 95e46...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...