Gå til innhold

Har dere involvert fastlegen i vektnedgangen deres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned 30 kg og har fått det til "alene".

Det går imidlertid litt tregere nå naturlig nok siden jeg ikke har fullt så mye å ta av. Har BMI på 30 nå, den var på 40.

Har tenkt tanken på å involvere fastlegen, men har ikke lyst til å ta opp masse tid der heller. Har en super fastlege, men det føles dumt å skulle bruke legen til å sjekke om jeg holder meg på matta, liksom....

Vil ikke bruke medikamenter, så trenger ikke lege for det. Men er det dumt å be legen være med på prosjektet etter at jeg allerede har gått ned 30 kg? Jeg vet jo hvordan jeg gjør det.... Men litt motivasjon utenfra hadde kanskje ikke vært dumt, jeg vet ikke....

Har dere andre hatt med legen på laget? På hvilken måte i så fall?

Anonymkode: f4014...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først - bøyer meg i støvet av innsatsen din 🙌 Det at du har klart å gå ned så mye på egenhånd krever respekt.

Jeg har gått ned 22 kg, og er normalvektig nå. Har ikke involvert noe av helseapparatet fordi det du sier om ressurser, og siden visste jo at jeg uansett måtte gjøre jobben selv. Har følgt med på tråder her inne for å få råd, og blir litt motløs av at så mange av svarene her er "spør legen om slankemedisin!". Som om det ikke er noe annet alternativ i dag, 

Når du sier at du ikke vil bruke medisin, så er det lite legen din kan gjøre utover å si "stå på"? Du vet jo selv hva som skal til. Allerede nå har du gjort en stor innsats for helsen din, og når du kommer deg under en BMI på 30, og nærmer deg 25, så handler det bare om estetikk, ikke helse, og er ikke noe som du trenger å involvere leger om. 

Hva er målet ditt?

Anonymkode: 4a50b...d7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 30 kg, legen vært med på sidelinjen hele veien. Holdt på i 1,5 år. Matplaner, heiagjeng(bare han da) og regelmessig oppfølging og målsetninger var det som skulle til for meg. Var innom hver mnd de første 4 mnd, deretter en gang i halvåret. Nå lurte han på hvor «det hadde blitt av meg». BMI på 26 nå.

Anonymkode: 9cc83...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde én time hvor jeg snakket om mulighetene for wegovy. Bestemte meg for å ikke gjøre det. Så har bare nevnt det underveis siden hvordan det har gått, og hun har sagt jeg ser bra ut bla bla. 

Samtalen om wegovy var bare "jeg kan godt skrive ut hvis du vil". Hun har ikke hjulpet til med noen vektnedgang. Tror ikke hun selv hadde vært til noe særlig hjelp heller, man har jo bare minutter. Tror det er bedre å bli henvist videre da isåfall. 

Anonymkode: 8701d...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre du kan få den støtten av? Du har vært kjempe flink 😊

Anonymkode: bb1c0...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Først - bøyer meg i støvet av innsatsen din 🙌 Det at du har klart å gå ned så mye på egenhånd krever respekt.

Jeg har gått ned 22 kg, og er normalvektig nå. Har ikke involvert noe av helseapparatet fordi det du sier om ressurser, og siden visste jo at jeg uansett måtte gjøre jobben selv. Har følgt med på tråder her inne for å få råd, og blir litt motløs av at så mange av svarene her er "spør legen om slankemedisin!". Som om det ikke er noe annet alternativ i dag, 

Når du sier at du ikke vil bruke medisin, så er det lite legen din kan gjøre utover å si "stå på"? Du vet jo selv hva som skal til. Allerede nå har du gjort en stor innsats for helsen din, og når du kommer deg under en BMI på 30, og nærmer deg 25, så handler det bare om estetikk, ikke helse, og er ikke noe som du trenger å involvere leger om. 

Hva er målet ditt?

Anonymkode: 4a50b...d7f

Takk!

Nei, det er jo det jeg også tenker.... Kanskje jeg bare skal ta opp med henne neste gang jeg er der (planlegger å bestille en time over ferien for å se på noen føflekker) at jeg tar kontakt med henne om det sklir ut og jeg begynner å gå opp igjen. Tror jo pr nå jeg skal klare å unngå det, men da har jeg på en måte det i backup...

Har passert mål som "tosifret vekt" og nå nøyaktig 30 kg ned. Veier 89 nå, er 173 cm høy. Har hatt et slags mål om 85 kg, men det hadde vært gøy med 80 også. Har ikke noe mål om å være innenfor normal BMI, egentlig, men nærmere 25 enn 30 hadde vært gøy... Så 27 kanskje?

Anonymkode: f4014...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har gått ned 30 kg, legen vært med på sidelinjen hele veien. Holdt på i 1,5 år. Matplaner, heiagjeng(bare han da) og regelmessig oppfølging og målsetninger var det som skulle til for meg. Var innom hver mnd de første 4 mnd, deretter en gang i halvåret. Nå lurte han på hvor «det hadde blitt av meg». BMI på 26 nå.

Anonymkode: 9cc83...b2d

Så flink du har vært! 

Hadde jeg tatt henne med fra start hadde det sikkert vært litt annerledes, men jeg er sta og skal "klare selv"... Så da gjorde jeg det.... 

Får se om jeg bare nevner det når jeg er der for noe annet!

Anonymkode: f4014...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde én time hvor jeg snakket om mulighetene for wegovy. Bestemte meg for å ikke gjøre det. Så har bare nevnt det underveis siden hvordan det har gått, og hun har sagt jeg ser bra ut bla bla. 

Samtalen om wegovy var bare "jeg kan godt skrive ut hvis du vil". Hun har ikke hjulpet til med noen vektnedgang. Tror ikke hun selv hadde vært til noe særlig hjelp heller, man har jo bare minutter. Tror det er bedre å bli henvist videre da isåfall. 

Anonymkode: 8701d...d47

 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det andre du kan få den støtten av? Du har vært kjempe flink 😊

Anonymkode: bb1c0...2d9

Ja, hun kan vel egentlig sikkert ikke gjøre noe. Jeg var der før jeg begynte med dette og var såvidt innom å hinte om medisiner, men enten skjønte hun det ikke (jeg var veldig vag altså!) eller så valgte hun å la være. Uansett veldig glad for det nå. Tror jeg bare har henne i bakhodet hvis jeg føler at det går oppover igjen, da kan jeg trenge hjelp kanskje!

Anonymkode: f4014...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 8 av 10 kg (innenfor normalvektig) og legen er involvert på grunn av at jeg har diverse helseproblemer. Det er eneste  grunnen. 
Hadde jeg vært ellers frisk hadde det ikke vært nødvendig med oppfølging fra lege for min del. 

Anonymkode: 8862e...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege er … delvis involvert kan jeg vel kalle det.

Jeg går, etter en undersøkelse nylig, nå på blodtrykks og kolesterolmedisiner.

Legen min tilbudte meg Wegovy, men jeg takket nei. Jeg er motivert nok selv til å faktisk klare det denne gangen. Legen tilbudte Wegovy 2 ganger i løpet av samme time, men jeg takket nei. Fikk et tredje tilbud i en oppfølgingstime, men igjen svarte nei.

Jeg har gått ned ~6.5kg. Jeg er på vei. Jeg ønsker ikke bivirkningene som kommer med medisinen. Jeg er glad i mat, og jeg ønsker enda å kunne kose meg med god mat. Ønsker ikke å ta bort lysten på mat, selv om også den lysten er et problem 😅

Jeg er i gang. Og jeg skal klare det. Jeg ønsker å møte opp hos legen etter sommeren og kunne skryte av at jeg er ned 10 kg.

Så legen min er delvis involvert. Har ikke fått noe hjelp med noe sån egentlig. Litt tips om kostholdsråd i forhold til kolesterol og blodtrykk ol. Men ellers ikke fått «hjelp» på noen måte, utover at jeg har begynt på medisiner. Jeg håper jo at om jeg går ned de kiloene jeg ønsker, at jeg skal kunne slutte på dem. Ønsket om å slutte på medisiner er det som driver meg. Men målet det når jeg nok ikke før til sommeren 2025. Vektnedgang tar tid 😅 

Anonymkode: f4475...3ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er noe du trenger legen til, så er det jo heller ingen vits i å gå der bare for å si "se så flink jeg er". Jeg gikk ned 27 kg på egenhånd, involverte ikke lege i det hele tatt, for det var ikke behov. La på meg alt sammen igjen året etter, og da tilbød legen Wegovy når jeg var innom for noe annet, så takket ja til det og får oppfølging av den grunn.

Anonymkode: 71fc9...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min var involvert i å følgje opp næringsstoffer undervegs og oppfølging i atterkant. Vekttapet er ein ting, særleg når eg fekk drahjelp av Saxenda, men etter 50 kg er vedlikehaldet (utan medisin) er det aller verste. Kan ikkje sjå for meg vekttap utan at fastlegen var så involvert som han var, og det er uvurdelig å kunne gå til fastlegen om eg kjenner at det å halde vekta ikkje går som planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har gått ned 8 av 10 kg (innenfor normalvektig) og legen er involvert på grunn av at jeg har diverse helseproblemer. Det er eneste  grunnen. 
Hadde jeg vært ellers frisk hadde det ikke vært nødvendig med oppfølging fra lege for min del. 

Anonymkode: 8862e...78f

 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Min lege er … delvis involvert kan jeg vel kalle det.

Jeg går, etter en undersøkelse nylig, nå på blodtrykks og kolesterolmedisiner.

Legen min tilbudte meg Wegovy, men jeg takket nei. Jeg er motivert nok selv til å faktisk klare det denne gangen. Legen tilbudte Wegovy 2 ganger i løpet av samme time, men jeg takket nei. Fikk et tredje tilbud i en oppfølgingstime, men igjen svarte nei.

Jeg har gått ned ~6.5kg. Jeg er på vei. Jeg ønsker ikke bivirkningene som kommer med medisinen. Jeg er glad i mat, og jeg ønsker enda å kunne kose meg med god mat. Ønsker ikke å ta bort lysten på mat, selv om også den lysten er et problem 😅

Jeg er i gang. Og jeg skal klare det. Jeg ønsker å møte opp hos legen etter sommeren og kunne skryte av at jeg er ned 10 kg.

Så legen min er delvis involvert. Har ikke fått noe hjelp med noe sån egentlig. Litt tips om kostholdsråd i forhold til kolesterol og blodtrykk ol. Men ellers ikke fått «hjelp» på noen måte, utover at jeg har begynt på medisiner. Jeg håper jo at om jeg går ned de kiloene jeg ønsker, at jeg skal kunne slutte på dem. Ønsket om å slutte på medisiner er det som driver meg. Men målet det når jeg nok ikke før til sommeren 2025. Vektnedgang tar tid 😅 

Anonymkode: f4475...3ac

Det er jo et poeng.... Jeg ble satt på både blodtrykksmedisiner og kolesterolmedisiner for halvannet år siden. Har kunnet slutte med blodtrykksmedisinen, men kolesterolmedisinen har jeg fått beskjed om å fortsette med. Har ingen bivirkninger av dem, men ønsker jo allikevel å kunne slutte med dem. Men det må jeg jo gjøre i samråd med legen. Jeg veier jo nå en god del mindre og spiser en god del sunnere enn jeg gjorde sist vi snakket om det for et år siden, så det kan jo være verdt å ta opp ja....

 

Anonymkode: f4014...4c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis det ikke er noe du trenger legen til, så er det jo heller ingen vits i å gå der bare for å si "se så flink jeg er". Jeg gikk ned 27 kg på egenhånd, involverte ikke lege i det hele tatt, for det var ikke behov. La på meg alt sammen igjen året etter, og da tilbød legen Wegovy når jeg var innom for noe annet, så takket ja til det og får oppfølging av den grunn.

Anonymkode: 71fc9...d21

Jeg har ikke noe behov for å få ros. Jeg er redd for å miste motivasjonen og gå opp igjen, og det å vite at jeg evt kunne hatt legen i backup da føles litt "trygt", på en dum måte...

Men jeg kan jo selvfølgelig vente til det evt skjer før jeg tar kontakt om akkurat dette.

Anonymkode: f4014...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (1 minutt siden):

Legen min var involvert i å følgje opp næringsstoffer undervegs og oppfølging i atterkant. Vekttapet er ein ting, særleg når eg fekk drahjelp av Saxenda, men etter 50 kg er vedlikehaldet (utan medisin) er det aller verste. Kan ikkje sjå for meg vekttap utan at fastlegen var så involvert som han var, og det er uvurdelig å kunne gå til fastlegen om eg kjenner at det å halde vekta ikkje går som planlagt.

Ja.... Jeg vil gjerne ned 10 kg til, noe som jo går tregere enn før naturlig nok, det er jeg fornuftig nok til å skjønne. Særlig når jeg ikke går på "kur", men endrer livsstil. Samtidig er jeg livredd for å plutselig gi blaffen og begynne å gå opp igjen. Jeg ønsker det på ingen måte nå, men samtidig innser jeg at det kan skje. Har lest mange nok historier om folk som har gått ned mye som går opp alt igjen pluss litt, og jeg ønsker ikke det....

Passer jo på å få i meg en del næringsstoffer osv, det er grunnen til at jeg har fått til dette fordi jeg ikke har gått særlig sulten. Men nå som jeg faktisk har fått til 30 kilo sitter det LANGT inne å evt skulle gå dem opp igjen, og skulle jeg begynne å gi blaffen i det igjen så tror jeg at jeg trenger hjelp.... Men kan jo ta kontakt med fastlegen hvis det skjer bare, så klart.

Anonymkode: f4014...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 40 kg uten legens hjelp, men har tatt kontakt nå for å søke om body lift. Han støtter dette siden jeg har hatt stabil vekt i ett år. Føles godt å ha hans støtte. 

Anonymkode: de9e8...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har gått ned 40 kg uten legens hjelp, men har tatt kontakt nå for å søke om body lift. Han støtter dette siden jeg har hatt stabil vekt i ett år. Føles godt å ha hans støtte. 

Anonymkode: de9e8...637

Jeg har lurt på hvor "ille" det må være for å søke om det ja, om det finnes noen kriterier som sådan.... Men det er jo ingen vits i å spørre om det før man har gått ned det man skal og holdt seg der en stund tenker jeg da.... 

Kan jeg spørre om legen sa noe om kriteriene for dette?

Anonymkode: f4014...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har gått ned 30 kg og har fått det til "alene".

Det går imidlertid litt tregere nå naturlig nok siden jeg ikke har fullt så mye å ta av. Har BMI på 30 nå, den var på 40.

Har tenkt tanken på å involvere fastlegen, men har ikke lyst til å ta opp masse tid der heller. Har en super fastlege, men det føles dumt å skulle bruke legen til å sjekke om jeg holder meg på matta, liksom....

Vil ikke bruke medikamenter, så trenger ikke lege for det. Men er det dumt å be legen være med på prosjektet etter at jeg allerede har gått ned 30 kg? Jeg vet jo hvordan jeg gjør det.... Men litt motivasjon utenfra hadde kanskje ikke vært dumt, jeg vet ikke....

Har dere andre hatt med legen på laget? På hvilken måte i så fall?

Anonymkode: f4014...4c1

Jeg synes ikke du trenger å gå til legen for å få hjelp til selve vektnedgangen, der gjør du jo en strålende jobb allerede!

Men det kan være lurt å ta en tur til legen en gang etter, eller mot slutten av, vektnedgangen for å ta en blodprøve og sjekke at du ikke mangler noen vitaminer eller mineraler eller noe sånt etter vektnedgangen. Det er ikke helt uvanlig å ikke klare å få i seg alt kroppen trenger av sånt når man ligger i kaloriunderskudd i lang tid. Dersom du går på noen slags medisiner er det også greit å få sjekket om du fremdeles har rett dose / fremdeles trenger medisinene når du har gått ned så mye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beloved skrev (12 minutter siden):

Jeg synes ikke du trenger å gå til legen for å få hjelp til selve vektnedgangen, der gjør du jo en strålende jobb allerede!

Men det kan være lurt å ta en tur til legen en gang etter, eller mot slutten av, vektnedgangen for å ta en blodprøve og sjekke at du ikke mangler noen vitaminer eller mineraler eller noe sånt etter vektnedgangen. Det er ikke helt uvanlig å ikke klare å få i seg alt kroppen trenger av sånt når man ligger i kaloriunderskudd i lang tid. Dersom du går på noen slags medisiner er det også greit å få sjekket om du fremdeles har rett dose / fremdeles trenger medisinene når du har gått ned så mye.

 

Ja takk, det er et godt poeng. Jeg fikk jo kolesterolmedisiner ut fra at jeg veide 30 kg mer. Tok blodprøver i januar for noe annet, og da var kolesterolet veldig bra, men ikke under referanseverdiene, bare i underste skala liksom. Men i januar veide jeg jo 15 kilo mer enn jeg gjør nå...

Tror jeg skal ta en tur til henne til høsten og snakke om nettopp næringsstoffer, medisiner og eventuelt dette med løs hud etter vektnedgang....

Anonymkode: f4014...4c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Min lege er … delvis involvert kan jeg vel kalle det.

Jeg går, etter en undersøkelse nylig, nå på blodtrykks og kolesterolmedisiner.

Legen min tilbudte meg Wegovy, men jeg takket nei. Jeg er motivert nok selv til å faktisk klare det denne gangen. Legen tilbudte Wegovy 2 ganger i løpet av samme time, men jeg takket nei. Fikk et tredje tilbud i en oppfølgingstime, men igjen svarte nei.

Jeg har gått ned ~6.5kg. Jeg er på vei. Jeg ønsker ikke bivirkningene som kommer med medisinen. Jeg er glad i mat, og jeg ønsker enda å kunne kose meg med god mat. Ønsker ikke å ta bort lysten på mat, selv om også den lysten er et problem 😅

Jeg er i gang. Og jeg skal klare det. Jeg ønsker å møte opp hos legen etter sommeren og kunne skryte av at jeg er ned 10 kg.

Så legen min er delvis involvert. Har ikke fått noe hjelp med noe sån egentlig. Litt tips om kostholdsråd i forhold til kolesterol og blodtrykk ol. Men ellers ikke fått «hjelp» på noen måte, utover at jeg har begynt på medisiner. Jeg håper jo at om jeg går ned de kiloene jeg ønsker, at jeg skal kunne slutte på dem. Ønsket om å slutte på medisiner er det som driver meg. Men målet det når jeg nok ikke før til sommeren 2025. Vektnedgang tar tid 😅 

Anonymkode: f4475...3ac

Jeg gjør det på samme måte som deg. Har blitt tilbudt slankemedisin, men har takket nei. Jeg vil klare å gå ned i vekt på egenhånd, enten det tar 2 år eller 5 år... Har gått ned ca. 15 kg på litt over 1 år. 

Ellers går jeg til jevnlige kontroller på sykehus, så det er vel den oppfølgingen jeg har. Det var fastlegen min som henviste meg dit. 

Jeg er i tillegg skeptisk til slankemedisin og en smule redd for bivirkningene. Derfor holder jeg meg unna 😊

Endret av Mardina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...