Gå til innhold

Du har arvet flere hundre millioner..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Regnestykket til TS er tullete. Hvis jeg vant 300 mill ville jeg fordelt de slik: 

- 10 mill til hvert søsken, som betyr 70 mill for min del 

- 4 mill til mamma og pappa 

- Nedbetaling av gjeld, 2 mill 

- kjøp av bygård for utleie, pluss eventuell oppussing 100 mill 

- 50 mill i trygge fond 

Så lang har jeg brukt: 226 mill, så jeg har igjen 74 mill. 

De ville jeg brukt på å gjøre stedet hvor jeg bor mer energieffektift, enten solceller eller jordvarme. Også ville jeg bygd et stort svømmbasseng. Jeg elsker å starte dagen med en svømmetur og det har jeg sjeldent mulighet til. De energieffektive tiltakene vil forhåpentligvis gjøre det litt billigere å ha et svømmebasseng. 

 

 

Anonymkode: 0dbb4...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo sinnsykt mye penger 😳 

Men om jeg formodning skulle hatt såpass mellom henda, så hadde jeg; kjøpt hus med stor hage, kjøpt flett ny bil, kjøpt hund, reist på en fet ferie, shoppa masse og gitt bort en god del til veldedige formål 😁 Resten hadde blitt satt på sparekonto til "dårlige tider" 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skal du gjøre mot oss?

Anonymkode: 61e0e...e87

Jeg skal være god med deg. Jeg lover 💙

Men det kan hende at jeg gjeninnfører dødstraff og kjøper opp husstander og lager parkeringsplasser av dem. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Begge har helt alminnelig gjennomsnittlig lønn (2,3mill tilsammen)

hahahaha

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort så mye annerledes. Har det veldig bra slik jeg har det. Ville i alle fall ikke gjort noe med jobb og slikt, som vi trives med. 

Eneste grunnen til at jeg ikke har satt i gang med de oppussingsprosjektene jeg ønsker er at jeg kvier meg til å følge med og ta valg, og det må man jo uavhengig av penger.

Vi burde kjøpt ny bil, og har pengene til det, men den vi har går jo helt fint.

Jeg vil ikke få uønsket oppmerksomhet i form av dyre vesker og ringer, det oppmuntrer jo bare til tyveri.

Vi har allerede fritidseiendom, og også tilgang på det gjennom foreldre, er bare styr og forpliktelser å eie mer. 

Barn har godt av å lære å klare seg selv i denne verdenen. Jeg flyttet ut og jobbet meg opp fra 0, så fikk jeg heller tilskudd til egenkapital etter å ha klart å kjøpe eget. 

Så, jeg vet ikke... Men spiller ikke heller, så er vel ikke en aktuell problemstilling. 

Anonymkode: 76ac3...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hadde ringt jobben på minuttet og sagt hasta la vista. Brukt god tid, gjerne år, på å finne meg noe jeg virkelig ville jobbe med, uavhengig av lønn. Og max jobbet 30-40% stilling.

Anonymkode: 9adc7...928

Dette bør en gjøre uavhengig av arv eller lignende.

Anonymkode: 2af55...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikset opp og oppgradert familiehytten som ikke brukes så mye ! Betalt ned huslånet og investert en del av pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville skapt egen arbeidsplass. Blitt sosial entreprenør. Kjøpt hus med hage og plass til eget bibliotek og eget musikkrom. Og hatt et gedigent kjøkken med en fantastisk vifte og godt med både sitteplass og oppbevaring. Slippi matos for resten av livet. Fått skreddersydde klær (er lav og det er så lite som sitter pent på meg). Ville hatt pt. Kjøpt mat uten å noengang sett på prislapp. 

Anonymkode: f9082...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt opp jobben. Heller brukt tiden min mer hjemme med småbarna, og gjort noe frivillig arbeid ett par ganger i uken. Når minstebarnet nærmet seg skolealder ville jeg nok gått ut i arbeid igjen, men da på mine egne premisser. Enten startet noe selv, eller kanskje tatt meg en enklere og mindre betalt jobb enn hva jeg har i dag. Muligens 50-80% jobb?

Jeg ville også fått bygd oss ett nytt hus og kjøpt oss nye biler. Men dette har nok noe med at vi tjener under halvparten av 2,3millioner som familie, og ikke har kunnet velge så fritt frem til nå, selv om jeg er glad i hjemmet vi har.

Også ville jeg gitt 5mill til hver av mine foreldre, svigerforeldre, søsken og svigersøsken. Det hadde endret mange liv drastisk ❤ Ville vel blitt 65mill totalt. Også ville jeg giftet meg med mannen i huset 😊

Ellers ville jeg investert en del i aksjer og fond, og noe i eiendom.

Endret av Nonstop1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye penger kan – tro det eller ei – være grunn til "bekymringer".

Det aller første jeg ville gjort var å skaffe meg gode juridiske og økonomiske rådgivere. Er ikke interessert i å betale minimum seks millioner i året – hvert år(!) – i ekstra skatter til staten.

Formueskatt pluss skatt på kapitalinntekt.

Anonymkode: 6d16a...7cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sluttet å jobbe på dagen.

Mine nye ansvarsområder hadde vært å forvalte formuene (sannsynligvis i samråd med en ekspert). Mulig jeg også hadde brukt tid på frivillig arbeid og kunst/kultur. 

Jeg ville nok forhørt meg med ekspertise angående fordeling av formue. På stående fot ville jeg ville plassert penger i fond, aksjer, eiendom og høyrentekonto, men som sagt så hadde jeg forhørt meg med en ekspert. 

Anonymkode: f4b9d...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mye penger kan – tro det eller ei – være grunn til "bekymringer".

Det aller første jeg ville gjort var å skaffe meg gode juridiske og økonomiske rådgivere. Er ikke interessert i å betale minimum seks millioner i året – hvert år(!) – i ekstra skatter til staten.

Formueskatt pluss skatt på kapitalinntekt.

Anonymkode: 6d16a...7cb

Det er klart. Med flere hundre mill, må en jo holde på det en har. Gud forby, noen hundre mill holder jo ikke...🙄

Anonymkode: 2af55...2b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutta på dagen såklart! Når man er i en drittjobb så gidder jeg ikke tenke på oppsigelsestid eller noe. Hadde aldri satt mine føtter på arbeidsplassen igjen. 

Anonymkode: 59dd0...673

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, KaraThrace said:

Liker at du tror 250 mill hadde gjort det spøtt forskjell. Godt engasjement da!

Edit: For å forklare, forsvarsbudsjettet for 2024 var på over 104 milliARDer. Ble så mange nuller her, men mener 250 mill er da en 0,24 % økning i budsjettet. 😅

I tillegg blir det kun økning det ene budsjettåret og det hjelper jo lite. Det som teller er jo hvor stort budsjettet er over tid, ikke ett enkeltår. 

Når det er sagt så liker jeg tanken til personen du siterer. Det å ville gi bort bort mesteparten av pengene til et godt formål. Og alle monner drar. Så synes ikke man skal le av personen som ville donert pengene til forsvarsevnen vår. Det er jo et nobelt ønske og det ville gitt noe forskjell, selv om forskjellen ville vært sært liten. 

Anonymkode: 7182c...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnekkeBørre skrev (15 timer siden):

Jeg kommer til å vinne Eurojackpotten på 800.000.000 i morgen.. Og da lover jeg at jeg kommer til å bli litt vanskelig å ha med å gjøre.. 😎

Hei, jeg skal også vinne den eurojackpotten på 820 mill i kveld, så da blir det vel 410 mill på hver av oss. Men jeg kan være veldig fornøyd med det også.

Jeg skal kjøpe meg en passelig stor leilighet med plass til hele familien, et koselig atelier, gi litt til de nærmeste, studere noe jeg virkelig har lyst til å studere uavhengig om jeg får jobb etterpå eller ikke, ta meg noen skikkelige spa-ferier, kjøpe meg en hel haug med planter,  skaffe meg et par hunder og donere litt til charities. Sette resten i fond eller noe annet brukbart.
 

Anonymkode: 8a5fb...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er klart. Med flere hundre mill, må en jo holde på det en har. Gud forby, noen hundre mill holder jo ikke...🙄

Anonymkode: 2af55...2b2

Skjønner jo hva du mener, men det tror jeg er noe som ligger iboende i de fleste av oss. Vi tar best mulig vare på det vi har, etter beste evne, enten det er 3, 30 eller 300 millioner.

Anonymkode: 6d16a...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner jo hva du mener, men det tror jeg er noe som ligger iboende i de fleste av oss. Vi tar best mulig vare på det vi har, etter beste evne, enten det er 3, 30 eller 300 millioner.

Anonymkode: 6d16a...7cb

Galskap om en har hundrevis av mill. Men mtp grådigheten til nordmenn, forundrer det meg ikke. 

Anonymkode: 2af55...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva ville du ha gjort med dem? Og ville du ha sluttet i jobben din?

La oss si at jeg har arvet endel millioner. 

Typ 300 mill.

Du har to barn med en mann. Begge har helt alminnelig gjennomsnittlig lønn (2,3mill tilsammen)

Du legger av 50mill til hver av dine barn for å sikre fremtiden deres, setter av 100 mill i fond & andre investeringer som skal også dekke skatt, og bruker 50 mill på nedbetaling av gjeld(1,5m totalt) og resten i eiendomen(hus verdt 2,5 p.d.d) og ferier. De andre 50 millionene setter du av til buffer, eventuelt leve av.

God eller dårlig langsiktig plan?

Som sagt så trives vi med det huset vi har og er fornøyd med 119kvm hhus.ingen planer om noe større eller oppussing.

Vi er hverken materialistiske eller opptatt av å vise oss frem.. går for det meste i first price-varer og er ute etter det billigste alternativet når det gjelder klær, husartikler og andre diverse gjenstander.

Anonymkode: ff499...bac

Jeg ville kjøpt et større hotell med god beliggenhet og startet irl. dating for innfødte nordmenn.

Anonymkode: 66db1...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville slutta i jobben og satt alt i et indeksfond. 5-10% avkastning er 15-30mill i året.

Anonymkode: 1f179...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...