Gå til innhold

Rideskole i Bergen med fokus på hestevelferd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som vil ri, men jeg er Veldig opptatt av at hestene/ponniene på rideskolen skal ha det bra! Som gammel hestejente er jeg  i overkant opptatt av dyrevelferd, og vil ikke «sponse» dårlig hold. 
 

Vi har vært på ridetimer, kurs, weekend osv på ZB Competition, den nye rideskolen ved flesland. Ponniene i rideskolen har etter min mening ikke høy trivsel. De står mye inne, kun i liten paddock ute, får ikke gå på gress og flere av dem viser tegn til å ikke ha det bra. Det er mye riving i munnen, og ridelærerne holder ganske lavt nivå. Det har også vært flere ulykker der siste månedene. Det er i overkant mange som blir kastet av ponniene…. I tillegg er miljøet elendig!

Er det noen som vet om en rideskole i bergen/omegn som setter hestene først? Tenker da beiteplass, kyndige lærere som stopper rytterne fra å rive i munnen, mye utetid, flokk-samvær osv. 

Anonymkode: 9e610...3fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så innmari bra at du har fokus på dette!

Jeg har ingen tips dessverre, da jeg ikke er kjent med hestemiljøet i Bergen.
Men jeg ville besøkt de rideskolene du evt finner, og sett meg litt rundt. At hestene ikke går på gress er ikke nødvendigvis et dårlig tegn, det er en del hester (særlig ponnier) som ikke tåler kraftig gress så godt. Men jeg ville absolutt sett om hestene fikk gå mye ute, og om de fikk gått i flokk. En hest i hver sin lille paddock er dårlig dyrevelferd, uansett hvordan man vrir og vender på det. Rideskoler og hestesentre som lar hestene gå i flokker på dagtid, er ofte opptatt av dyrevelferd (er min erfaring).  

Anonymkode: 60254...1e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitt og pisk er hvertfall ikke forenelig med god dyrevelferd, tviler på at du finner rideskoler med fokus på dette dessverre.

Anonymkode: b4f57...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke peiling, men Ephona på Unneland reklamerer med at de tar hestevelferd på alvor. Ta en tur ut og sjekk forholdene, og forhør deg litt rundt. 

Anonymkode: 11320...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ingen tips, har slitt selv med å finne et bra ride tilbud. 
Mye av det samme går igjen, små paddocker, lite utetid, pisk som blir brukt til å true/slå hesten, hester som er lei, følger ikke vektgrenser osv... Den forrige plassen jeg prøvde ut fikk meg til å se rødt, jeg ble rett og slett forbanna. Ble vitne til ei som slo hesten i fjeset gjentatte ganger med pisk, og ride-instruktøren presterte å si " Ja, sett han på plass!". Da kjefta jeg så ørene flagra, og kom aldri tilbake. Får vondt av å vite at det er så mange rideskoler med dårlig velferd 😔

Anonymkode: 42256...dc3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har dessverre ingen tips, har slitt selv med å finne et bra ride tilbud. 
Mye av det samme går igjen, små paddocker, lite utetid, pisk som blir brukt til å true/slå hesten, hester som er lei, følger ikke vektgrenser osv... Den forrige plassen jeg prøvde ut fikk meg til å se rødt, jeg ble rett og slett forbanna. Ble vitne til ei som slo hesten i fjeset gjentatte ganger med pisk, og ride-instruktøren presterte å si " Ja, sett han på plass!". Da kjefta jeg så ørene flagra, og kom aldri tilbake. Får vondt av å vite at det er så mange rideskoler med dårlig velferd 😔

Anonymkode: 42256...dc3

Hvor var dette?? I bergen? Helvete jeg hadde klikka selv!!!

Anonymkode: 9e610...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 12.32):

Jeg har egentlig ikke peiling, men Ephona på Unneland reklamerer med at de tar hestevelferd på alvor. Ta en tur ut og sjekk forholdene, og forhør deg litt rundt. 

Anonymkode: 11320...776

De har gode, store beiter! Det er bra. Men hestene virker gamle, leie og «tunge»…

Anonymkode: 9e610...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 12.08):

Så innmari bra at du har fokus på dette!

Jeg har ingen tips dessverre, da jeg ikke er kjent med hestemiljøet i Bergen.
Men jeg ville besøkt de rideskolene du evt finner, og sett meg litt rundt. At hestene ikke går på gress er ikke nødvendigvis et dårlig tegn, det er en del hester (særlig ponnier) som ikke tåler kraftig gress så godt. Men jeg ville absolutt sett om hestene fikk gå mye ute, og om de fikk gått i flokk. En hest i hver sin lille paddock er dårlig dyrevelferd, uansett hvordan man vrir og vender på det. Rideskoler og hestesentre som lar hestene gå i flokker på dagtid, er ofte opptatt av dyrevelferd (er min erfaring).  

Anonymkode: 60254...1e7

Med god tilvenning kan ponnier fint gå på gress.  Rideskolen jeg gikk på i gamledager hadde store beiter med både gress, skog, stier osv. Ponniene gikk ute hver helg i timesvis, og hele døgnet om sommeren. 

Anonymkode: 9e610...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 12.08):

Så innmari bra at du har fokus på dette!

Jeg har ingen tips dessverre, da jeg ikke er kjent med hestemiljøet i Bergen.
Men jeg ville besøkt de rideskolene du evt finner, og sett meg litt rundt. At hestene ikke går på gress er ikke nødvendigvis et dårlig tegn, det er en del hester (særlig ponnier) som ikke tåler kraftig gress så godt. Men jeg ville absolutt sett om hestene fikk gå mye ute, og om de fikk gått i flokk. En hest i hver sin lille paddock er dårlig dyrevelferd, uansett hvordan man vrir og vender på det. Rideskoler og hestesentre som lar hestene gå i flokker på dagtid, er ofte opptatt av dyrevelferd (er min erfaring).  

Anonymkode: 60254...1e7

Ja, synes det er viktig at hestene har det 100% bra! Synes altfor mange bruker dem som maskiner, helt forferdelig!!!💔

Anonymkode: 9e610...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De har gode, store beiter! Det er bra. Men hestene virker gamle, leie og «tunge»…

Anonymkode: 9e610...3fd

Hvis man setter dyrevelferd først, så er det etter min mening slik at man bør ha hester av den tunge, trauste typen. Så får man heller få hester som er enklere å ri "ordentlig" når man blant annet har grunnleggende balanse på plass. 

Nå kjenner jeg overhodet ikke til stedet, så jeg aner ikke hvordan hestene er der, bare min refleksjon. 

Anonymkode: da32a...62c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis man setter dyrevelferd først, så er det etter min mening slik at man bør ha hester av den tunge, trauste typen. Så får man heller få hester som er enklere å ri "ordentlig" når man blant annet har grunnleggende balanse på plass. 

Nå kjenner jeg overhodet ikke til stedet, så jeg aner ikke hvordan hestene er der, bare min refleksjon. 

Anonymkode: da32a...62c

Skjønner hva du mener, men her mente jeg tung som i treig og trøtt og lei av livet på rideskole. 

Anonymkode: 9e610...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/2/2024 at 12:23 PM, AnonymBruker said:

Bitt og pisk er hvertfall ikke forenelig med god dyrevelferd, tviler på at du finner rideskoler med fokus på dette dessverre.

Anonymkode: b4f57...ef7

Bare tull. Det er derfor det er viktig å lære elevene å bruke verktøyene korrekt.

Anonymkode: ef40b...314

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epona tror jeg er det nærmeste du kommer. Har hatt hest i Bergen i en del år og det er utrolig vrient å finne en gid stallplass som har både ridebane/hall og fokus på velferd. Jeg har gitt meg med hest nå på grunn av det, jeg måtte enten slutte med hest eller flytte fra Bergen. 
 

 På Hjortland, der er hestene omtrent aldri ute, de rullerer på å ha 15 min ute i små luftegårder og de står alene. 
På Bergen rideklubb er det veldig likt. 
På stall Henne er det utrolig dårlige ridelærere, de har virkelig ingen fokus på hvordan hestene har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 15.45):

Bare tull. Det er derfor det er viktig å lære elevene å bruke verktøyene korrekt.

Anonymkode: ef40b...314

👎🏼

Anonymkode: b4f57...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (3 timer siden):

Epona tror jeg er det nærmeste du kommer. Har hatt hest i Bergen i en del år og det er utrolig vrient å finne en gid stallplass som har både ridebane/hall og fokus på velferd. Jeg har gitt meg med hest nå på grunn av det, jeg måtte enten slutte med hest eller flytte fra Bergen. 
 

 På Hjortland, der er hestene omtrent aldri ute, de rullerer på å ha 15 min ute i små luftegårder og de står alene. 
På Bergen rideklubb er det veldig likt. 
På stall Henne er det utrolig dårlige ridelærere, de har virkelig ingen fokus på hvordan hestene har det. 

Så utrolig kjipt!! Vi var på Henne/danielsen hestesport på privattime, og hun som instruerte virket veldig opptatt av at man skulle følge hestens dagsform. Virket veldig bra. Men, fikk aldri svar på henvendelsene jeg sendte på mail om flere privattimer… så da ga vi opp også den skolen. Dessuten er det veldig kronglete å komme seg dit fra sentrum. 

Ser at privathestene på hjortland går på stort beite, får ikke skolehestene gå der??

Anonymkode: 9e610...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 13.32):

Med god tilvenning kan ponnier fint gå på gress.  Rideskolen jeg gikk på i gamledager hadde store beiter med både gress, skog, stier osv. Ponniene gikk ute hver helg i timesvis, og hele døgnet om sommeren. 

Anonymkode: 9e610...3fd

Nei, alle ponnier eller hester kan ikke vennes til å gå på gress. Noen tåler det bare dårlig.

Anonymkode: 5d71c...7b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så utrolig kjipt!! Vi var på Henne/danielsen hestesport på privattime, og hun som instruerte virket veldig opptatt av at man skulle følge hestens dagsform. Virket veldig bra. Men, fikk aldri svar på henvendelsene jeg sendte på mail om flere privattimer… så da ga vi opp også den skolen. Dessuten er det veldig kronglete å komme seg dit fra sentrum. 

Ser at privathestene på hjortland går på stort beite, får ikke skolehestene gå der??

Anonymkode: 9e610...3fd

Ikke da vi sto der i alle fall. Men da fikk ikke privathestene det heller, så mulig de har forbedret seg! 
Det er håpløst å ha hest i bergen om man bryr seg om velferden. Vi så på stallplass mange steder, men ingen var særlig å skryte av. Det virker dessverre som at mange eiere er mest opptatt av fasiliteter som gagner dem selv, feks ridehall og bane, og at utetid og selskap for hesten kommer langt ned på listen. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (14 timer siden):

Ikke da vi sto der i alle fall. Men da fikk ikke privathestene det heller, så mulig de har forbedret seg! 
Det er håpløst å ha hest i bergen om man bryr seg om velferden. Vi så på stallplass mange steder, men ingen var særlig å skryte av. Det virker dessverre som at mange eiere er mest opptatt av fasiliteter som gagner dem selv, feks ridehall og bane, og at utetid og selskap for hesten kommer langt ned på listen. 

Helt forferdelig! Hater at det er sånn!!!! 

Anonymkode: 9e610...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (15 timer siden):


Det er håpløst å ha hest i bergen om man bryr seg om velferden. Vi så på stallplass mange steder, men ingen var særlig å skryte av. Det virker dessverre som at mange eiere er mest opptatt av fasiliteter som gagner dem selv, feks ridehall og bane, og at utetid og selskap for hesten kommer langt ned på listen. 

Bor ikke i Bergen men har samme inntrykk, svært få staller har mye utetid for hestene. Syns det er trist at en hest skal stå på boks 12++ timer i døgnet. Pluss at mange av disse "luksuriøse stallene" har prioritert stor stall med mange bokser og ridebane, sånn at de kan ha flest mulig som har stallplass. Men jo flere hester, jo mindre plass er det ute per hest... Føler virkelig hestemiljøet henger etter når det kommer til dyrevelferd. 

Anonymkode: 42256...dc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 16.19):

Bor ikke i Bergen men har samme inntrykk, svært få staller har mye utetid for hestene. Syns det er trist at en hest skal stå på boks 12++ timer i døgnet. Pluss at mange av disse "luksuriøse stallene" har prioritert stor stall med mange bokser og ridebane, sånn at de kan ha flest mulig som har stallplass. Men jo flere hester, jo mindre plass er det ute per hest... Føler virkelig hestemiljøet henger etter når det kommer til dyrevelferd. 

Anonymkode: 42256...dc3

Enig! Kyr og sauer  i norge har det mye bedre! 

Anonymkode: 9e610...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...