Gå til innhold

Ansvar som stemor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Malvinka skrev (1 time siden):

Man kan vel ha omsorg og være glad i barn uten å måtte akseptere å være "alenemor" for et barn som har to foreldre som ikke en gang har spurt henne om hun kan være så snill og være barnevakt?

Alenemor 🤦🏻‍♀️ man er ikke alenemor fordi man har ett barn en uke

Anonymkode: 92355...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Malvinka skrev (2 timer siden):

Man kan vel ha omsorg og være glad i barn uten å måtte akseptere å være "alenemor" for et barn som har to foreldre som ikke en gang har spurt henne om hun kan være så snill og være barnevakt?

Alenemor fordi man har stebarnet (skriver stebarn fordi det ikke er et bonusbarn for ts, og andre med enkelte holdninger) når far skal bort på jobb?? Ideelt sett burde dette være en mulighet for dem til å bli ordentlig kjent og trygg på hverandre. 

Anonymkode: e1e28...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt barnemoren dersom din samboer reiser fra sin sønn. Det er rimelig å anta at gutten heller vil tilbringe tiden sammen med sin mor, enn med deg, som er en fremmed person, og hvor det ikke finnes noen foreldre-barn kjærlighetsbånd. Gutten har rett til å bli elsket og å føle seg velkommen, noe som han sannsynligvis ikke føler sammen med deg.Barn fra istykkerrevne familier har det vanskelig nok fra før om de ikke også skal slite med følelsen av å være uønsket.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor. Og da jeg valgte mannen min, så valgte jeg full pakke. Når han er bortreist, så er barna mitt ansvar. Når han er hjemme, så er deg vårt ansvar. Mammaen stoler på meg, så det er ingen problemer der heller. 
 

Jeg lurer på om særboer er mer riktig i ditt tilfelle? 

Anonymkode: 30d87...5bb

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kvidde meg for å spørre kjæresten gjennom to år om å bruke en halvtime på å ta den ene katten min til dyrlege for en liten oppfølgingskontroll etter et inngrep….

Anonymkode: 43c81...1c0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er stemor. Og da jeg valgte mannen min, så valgte jeg full pakke. Når han er bortreist, så er barna mitt ansvar. Når han er hjemme, så er deg vårt ansvar. Mammaen stoler på meg, så det er ingen problemer der heller. 
 

Jeg lurer på om særboer er mer riktig i ditt tilfelle? 

Anonymkode: 30d87...5bb

Jeg er også stemor. Jeg valgte mannen min, men barna hans er ikke mitt ansvar. Jeg har ingen rettigheter når det gjelder barna hans heller, så da velger jeg heller å bare være den ekstra personen i livet deres som er pappas kone. Jeg gjør mye for stebarna mine, men mor og far er de som har ansvaret. 

Anonymkode: c6d14...0bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er stemor. Og da jeg valgte mannen min, så valgte jeg full pakke. Når han er bortreist, så er barna mitt ansvar. Når han er hjemme, så er deg vårt ansvar. Mammaen stoler på meg, så det er ingen problemer der heller. 
 

Jeg lurer på om særboer er mer riktig i ditt tilfelle? 

Anonymkode: 30d87...5bb

🫶

Godt det finnes fornuftige folk

Anonymkode: 92355...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappas ansvar.

Når det er sagt, å gå inn i et forhold der den andre har barn, vel, det følger med noen ting.

Anonymkode: 34ee9...031

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Blir trist av å lese ... mine, dine .. ikke mitt ansvar.. Det er barn vi snakker om. Når vi blir glad i noen med barn fra før så er de en del av relasjonen. Og alle barn trenger at alle voksne i relasjon bryr seg. Og i det å bry seg å være voksen betyr  vek det å kunne legge egne behov litt bort for å møte barns behov? 

Anonymkode: 46f88...b0d

100% enig. Men tafatt av far å dra en hel uke når han skal ha ferie med barnet sitt. Dette burde han ha planlagt bedre med barnemor og stemor.  Ser faktisk ingen grunn til å ta det som en selvfølge.

Nå vet jeg ikke hvor god relasjon de har eller hvor mye de kjenner hverandre hellerer ikke det satt. Er det iallefall helt feil å ta det som en selvfølge.  

Her handler det også om gjensidig respekt..

Jeg kunne fint hatt bonus en uke selv. Men at det hadde blitt tatt som en selvfølge og evnt drama om jeg sa nei. Da hadde jeg nok revurdert forholdet.

Har satt ned foten til min mann også. Der han jobbet plutselig mye overtid i ukene til bonus. Og nesten ingenting i ukene uten bonus. Han var da også selvstendig næringsdrivende. Selv om jeg og bonus har et bra forhold, så ble jo bonus lei seg av kanskje se pappa en halvtime på kvelden eller ingenting  flere uker på rad.

Jeg sa først fra at han måtte slutte med å jobbe slik og at ovetid kunne han ta uker uten bonus. Når an ikke hørte sa jeg at da må han bytte uker eller gå over til å være helgeoappa. Fordi ungen er hos oss mest pga han. Og slik det er nå er jo bonus uten mor og far annenhver uke. Da skjerpet han seg. 

Anonymkode: e9f09...56d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veronicalake skrev (5 timer siden):

I alle dager! Det er jo barnet hennes!

Bare fordi man skiller lag som foreldre, så betyr det ikke at man er forelder bare halvparten av tiden. Man er fortsatt 100% forelder. Hva skjer med folk?

Vil ikke folk være sammen med sine egne barn lenger? 

Du spør faktisk om "hvorfor skal mor ha sitt eget barn?"  Fordi hun er moren!!

Jeg hadde strukket meg langt for å ha barnet mitt selv den uken, og hadde avlyst eventuelle planer, da barnet mitt alltid kommer først.

Mulig jeg hadde vært skikkelig forbannet på faren, men det skal ikke gå ut over barnet.

Ja, det er barnet hennes, men den uka var det eksmannen sin uke til å ha sønnen. 

Mange av oss jobber turnus, noe som innbefatter kvelds- og nattevakter. Det er ikke sikkert at barnets mor har mulighet den uken til å ha sønnen, hvis dette ikke er blitt avtalt på forhånd.

Det som er merkelig med hele problemstillingen, er den dårlige kommunikasjonen mellom partene. TS tør omtrent ikke å snakke med samboeren sin, og aner ikke hva som er avtalt mellom ham og ekskona. TS virker også motvillig til barnet hans, noe som er veldig uheldig, spesielt sett fra barnets side. Lurer på om hun ikke selv hadde syntes det var leit om samboeren hennes brydde seg så lite om hennes eget barn.

Om partene hadde snakket sammen, kunne barnets mor og far funnet en god løsning, og der kanskje stemor steppet inn og hjalp til de dagene som barnets mor hadde problemer med å kunne ha gutten hos seg (for eksempel fordi hun må jobbe, og barnet har skolefri).

Her kan de som mener skilsmisser ikke er uheldige for barna se i praksis hvordan det er. Veldig mange i tråden mener at de ikke skal ha noe som helst ansvar for barn som ikke er biologisk deres. Da burde de virkelig ikke gå inn i forhold der den andre har barn. Det er ikke meningen at man skal bli barnets mor, for mor har barnet fra før, men at man deltar i barnas liv, og gir den støtten som trengs.

Anonymkode: 14686...5e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnekkeBørre skrev (På 1.7.2024 den 22.32):

Jeg regner med at typen og barnemor allerede har ordnet med samværet slik at ungen er hos mor når typen din har ferie.. 

 

Min x var også sånn ovenfor min sønn.. 

Hver gang han var hos meg så oppførte hun seg som om guttungen min var en kjønnssykdom.. 

Men katter var hun glad i da. Og det er jo passende. For det er jo det hun ender opp med.. 

 

Godt å høre at det er en eks nå. Det er mange hjerteløse mennesker der ute, som aldri bør være i et forhold hvor partneren har barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snorfrøken1234 skrev (På 1.7.2024 den 22.27):

Har sagt ifra til mannen min. Bare håper det blir gjort noe med. Liker ikke å mase..

Hvis ikke du sladrer til mor blir det deg eller svigermoren din. Ikke "vent å se" da tror han du syns det er ok. Og si du forventer beskjed hvordan det blir på forhånd. 

Anonymkode: 8a8bf...31c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snorfrøken1234 skrev (På 1.7.2024 den 22.29):

Enig. Hadde jeg hatt barn med en eks hadde ikke jeg lagt ansvar over på ny mann..

Håper for guds skyld at mor tar barnet når far er borte. Har det nok mye bedre hos mor enn hos deg.

Anonymkode: c9a9c...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for brukerdebatt/brukerforfølgelse,brukerangrep,brukerdebatt,avsporing,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke hva mannen tenker her? Hvor er ansvarsfølelsen for eget barn?

Hvis far reiser og overlater barnet til deg så kan du ringe mor og forklare situasjonen. Da har du noen dager på deg til å pakke tingene dine og flytte ut etter at mor har hentet barnet. 

Anonymkode: 31da4...0dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

100% enig. Men tafatt av far å dra en hel uke når han skal ha ferie med barnet sitt. Dette burde han ha planlagt bedre med barnemor og stemor.  Ser faktisk ingen grunn til å ta det som en selvfølge.

Nå vet jeg ikke hvor god relasjon de har eller hvor mye de kjenner hverandre hellerer ikke det satt. Er det iallefall helt feil å ta det som en selvfølge.  

Her handler det også om gjensidig respekt..

Jeg kunne fint hatt bonus en uke selv. Men at det hadde blitt tatt som en selvfølge og evnt drama om jeg sa nei. Da hadde jeg nok revurdert forholdet.

Har satt ned foten til min mann også. Der han jobbet plutselig mye overtid i ukene til bonus. Og nesten ingenting i ukene uten bonus. Han var da også selvstendig næringsdrivende. Selv om jeg og bonus har et bra forhold, så ble jo bonus lei seg av kanskje se pappa en halvtime på kvelden eller ingenting  flere uker på rad.

Jeg sa først fra at han måtte slutte med å jobbe slik og at ovetid kunne han ta uker uten bonus. Når an ikke hørte sa jeg at da må han bytte uker eller gå over til å være helgeoappa. Fordi ungen er hos oss mest pga han. Og slik det er nå er jo bonus uten mor og far annenhver uke. Da skjerpet han seg. 

Anonymkode: e9f09...56d

Men helt utrolig at han ikke skjønte dette selv og må få det forklart med teskje… ufattelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De har delt foreldreansvar. Du er ikke en av foreldrene. Barnet blir hos mor mens far er bortreist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvsagt hatt datteren til kjæresten min om han var bortreist. Men jeg har barn selv da, så det er nok litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 22.19):

Hvor mye ansvar er vanlig å ta som en stemor?

Jeg er stemor til en gutt på 7 år. Mannen min skal reise bort 8 dager. Forventes det at jeg må passe han da når det er pappauke da? Jeg er ikke komfortabel med å være alene med gutten og ta all ansvar og oppfølging når pappan er borte. Vi har et greit forhold, men jeg sliter med mitt og kjenner lite ansvarsfølelse dessverre..

Jeg mener det er mammans ansvar da. Det er jo tross alt ikke min unge/mitt ansvar.

Hilsen stemor, 31 år.

Anonymkode: 7ea57...5da

Det er jo mannen som skal ha samvær, ikke du. Når mannen reiser bort, må jo han ordne en løsning for barnet om han etter planen skulle vært med far.

Om du ikke ønsker å ha ungen der, må far se til andre. Mor er jo en naturlig person å henvende seg til da.

Anonymkode: 19730...938

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Pappas ansvar.

Når det er sagt, å gå inn i et forhold der den andre har barn, vel, det følger med noen ting.

Anonymkode: 34ee9...031

Å være barnevakt en uke, er ikke en av de.

Anonymkode: 19730...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...