Gå til innhold

Ansvar som stemor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Blir sjokkert over manglende omsorg steforeldre har over sine bonus barn- gå inn i forhold vil de men ikke ha ansvar.

tenker tilbake på min egen stemor med varme som er som min bonus mamma, som jeg kan ringe til, være med, som stiller opp og ser på mine barn som sine barnebarn.

 

har også selv kjæreste nå som vet han måinvolvere seg med to små og som hopper i det med begge beina. Hadde aldri godtatt en mann som ikke vil involvere seg med barna mine. Vi er en pakke deal. 

Anonymkode: 87f11...285

Enig

Anonymkode: 92355...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men en pakkedeal betyr ikke at partner må ta ansvar for stebarn i åtte dager dersom hen ikke føler seg komfortabel med det! 

Anonymkode: 0262d...c78

Da bør man ikke gå inn i set forholdet heller 

Anonymkode: 92355...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flere faktorer som er viktig her.   Hvor ferskt er forholdet ? Hvor lenge har du kjent far og barn? Siden dere er samboere bør det ha vart en stund, men vi vet jo at noen er raske med å flytte sammen. 

Far skal være borte i 8 dager- er det meningen at barnet skal være hos far alle de 8 dagene? Det må da far ha visst før han planla reise ? 

Har far spurt om det er ok, eller har du fått vite det som en beskjed? Hva synes barnet om dagevis med stemor? Hva synes barnets mor?

Har det skjedd før at du har blitt alene med barnet uten at du har kunnet påvirke/ha medbestemmelse? 

Det kan være viktig å markere for far at når han har barnet, så må eventuelle reiser avklares svært tydelig på forhånd, ikke etter at han har bestemt reisen. 

Det kan være det blir litt ubehagelig, men det er svært viktig å ta en prat med far/samboer, ikke bare håpe på at han tar til vettet og ordner opp. Det er far som har ansvaret for å organisere samværet med far. Om du stiller opp noen dager eller hele perioden er noe du vurderer. Jeg aner at det er noen som tar trådstarter for gitt. Det er ikke greit.

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan moren ta ansvar for egen unge. Ikke ditt ansvar. 

Anonymkode: 20205...fe3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som stemor og samboer i 8 år har barna med meg hvis far jobber heller er borte. Mor er mye syk og da stiller jeg opp. Men vi har litt frie uker så barna bestemmer selv så lenge det passer for oss voksne. Det her må du snakke med far om og bli enige om hva dere gjør nå og fremover. Sier du ikke noe så vil så klart far tru at det er greit for deg.

Anonymkode: 73aff...20d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Lurer på om flertalle her har hørt om, dine/mine/våre. 

Seriøst.. ønsker man ikke ansvar, ikke bli sammen med noen som har barn.🙄 enkelt og grett.. 

Neida det er ikke ditt barn, men du har alikavell et ansvar ovenfor barnet når du er sammen med faren.

Sier ikke du skal passe barnet i 8dager, men måten du legger det fram på så høres det ut som du ikke engang liker barnet, eller anser han som en del av din familie.  Noe som bare er trist ovenfor et barn på 7. 

Dessuten dette må du nesten ta med mannen din og ikke hele internett.

Anonymkode: d87f3...dfa

Man bør vel heller si: Dersom man ikke vil ha ansvar, så ikke få egen barn.

Barna bør alltid være foreldrenes ansvar, noe annet er helt merkelig. Her må mor og far kommunisere først, og i en krisesituasjon kan de kanskje be stemor om hjelp.

Hvorfor forventes det så mye av steforeldre? 

Det kunne aldri falt meg inn at en eventuell stemor skulle vært med mitt barn alene, da tar jeg jo ansvaret selv, så klart. Sånn er det å være forelder.

 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er grunnen til at din kjærest ville ha ny samboer. Du steller hjemme med ditt stebarn, er hushjelp, vaskehjelp, barnevakt og kokk. Da kan han gjøre hva han vil. 
Jeg hadde ALDRI tatt dette ansvaret!

Anonymkode: 9f41e...39d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel pappaens ansvar, siden det er i hans uke. Men vil tippe moren gjerne tar han om hun har mulighet. Her har jeg og pappaen til mitt barn en avtale om at vi har «førsteretten» på barnet dersom den andre skal bort i sin uke. 

Anonymkode: 9e303...d7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mannen din sitt ansvar.  Verken mor eller du har noe ansvar i det hele tatt.  Han kan selvfølgelig spørre moren eller deg om dere kan passe barnet mens han er borte, men ingen av dere har noen plikt til å svare.  

Hva ville han gjort dersom han var helt alene om barnet?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke ts som barnet skal ha samvær med, men sin far. reiser han bort på barneuken sin bør han sjekke med barnemor om hun vil ha barnet den uken. Ingen kan fovente at bonusmor skal ha barnet. Det er fars sin jobb og skaffe barnevakt, og det må ikke være ts uten at hun er dene store stygge ulven av den grunn

Anonymkode: fe832...65b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer ann på hvor lenge du har vært stemor.. Og hvor lenge du og barnet har kjent hverandre..

Det er forskjell på om dere flyttet sammen nylig, eller om dere har kjent hverandre noen år…

Og skal far jobbe eller skal han på ferie?

Hvis du er forholdsvis nyinnflyttet og far skal på ferie, så kan jeg skjønne deg.

 

Anonymkode: 0e796...ab4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok vært behjelpelig, men tror neppe jeg ville tatt på meg ansvaret uten far til stede med å passe hans barn. 

Hva sier faren til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Nei det er ikke vanlig. Hans mor skal ha barnet. Ikke du!

Jeg hadde aldri orket min stesønn om faren var borte. Det er hans barn og moren har ansvar ellers.

Anonymkode: 473dd...3a3

Hvorfor skal mor det? Det er fars ansvar i fars uke, ikke sikkert mor har mulighet 

Anonymkode: 7e93e...52b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snorfrøken1234 skrev (18 timer siden):

Har sagt ifra til mannen min. Bare håper det blir gjort noe med. Liker ikke å mase..

Men herregud da. Mase?? Skjerp deg. Hvis du ikke kan kommunisere bedre enn dette burde du forblitt singel.

Anonymkode: e50c0...b2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir trist av å lese ... mine, dine .. ikke mitt ansvar.. Det er barn vi snakker om. Når vi blir glad i noen med barn fra før så er de en del av relasjonen. Og alle barn trenger at alle voksne i relasjon bryr seg. Og i det å bry seg å være voksen betyr  vek det å kunne legge egne behov litt bort for å møte barns behov? 

Anonymkode: 46f88...b0d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du må si i fra. Ei følelsene dine rundt dette, og si hva du selv ønsker. På en ordentlig måte, såklart. Er du ikke komfortabel med å ha han alene enda så er du ikke det! Kanskje du blir det en dag, men akkurat nå er du ikke det, og det er helt greit. Dette er noe foreldrene til gutten må finne ut av. Det er også viktig at det å ha han alene blir tatt i ditt tempo, fordi du selv skal kjenne på at det er noe du skal ha lyst til, så du får en god assosiasjon og opplevelse med nettopp det. Jeg er selv «stemor», og det har aldri blitt forventet at jeg skal passe datteren til samboeren min. 
 

Anonymkode: 6a435...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 hours ago, AnonymBruker said:

Blir sjokkert over manglende omsorg steforeldre har over sine bonus barn- gå inn i forhold vil de men ikke ha ansvar.

tenker tilbake på min egen stemor med varme som er som min bonus mamma, som jeg kan ringe til, være med, som stiller opp og ser på mine barn som sine barnebarn.

 

har også selv kjæreste nå som vet han måinvolvere seg med to små og som hopper i det med begge beina. Hadde aldri godtatt en mann som ikke vil involvere seg med barna mine. Vi er en pakke deal. 

Anonymkode: 87f11...285

Man kan vel ha omsorg og være glad i barn uten å måtte akseptere å være "alenemor" for et barn som har to foreldre som ikke en gang har spurt henne om hun kan være så snill og være barnevakt?

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal mor det? Det er fars ansvar i fars uke, ikke sikkert mor har mulighet 

Anonymkode: 7e93e...52b

I alle dager! Det er jo barnet hennes!

Bare fordi man skiller lag som foreldre, så betyr det ikke at man er forelder bare halvparten av tiden. Man er fortsatt 100% forelder. Hva skjer med folk?

Vil ikke folk være sammen med sine egne barn lenger? 

Du spør faktisk om "hvorfor skal mor ha sitt eget barn?"  Fordi hun er moren!!

Jeg hadde strukket meg langt for å ha barnet mitt selv den uken, og hadde avlyst eventuelle planer, da barnet mitt alltid kommer først.

Mulig jeg hadde vært skikkelig forbannet på faren, men det skal ikke gå ut over barnet.

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snorfrøken1234 skrev (20 timer siden):

Jeg har sagt dette til han. Bare håper det ikke blir sånn at jeg må passe han..

Det kan du nekte.. Han burde ikke reise vekk når det er pappauke. Han kan heller ikke forvente at mor tar uken hans, det kan hende hun har andre planer når det er hennes friuke. 
Her forventer far at jeg skal bytte helger og slikt når som helst, men det er svært vanskelig å få byttet med han. De gangene jeg ønsker å bytte er pga barnet har fritidsaktiviteter her på bostedsadresse og bursdager barnet vil delta i. Aldri fordi JEG skal noe, det planlegger jeg når det er pappahelg eller ferie. Mens med far så går det kun på at han heller vil eller skal noe annet som ikke barnet får/kan være med på.

Anonymkode: c1f81...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan dette løses er opp til hver familie, men dersom en er bonus foreldre så er en faktisk en familie ♥️ og det som er viktig er at barna ikke føler seg som en ting som må fikses. 

Jeg har 4 bonus barn og 2 egne barn. Og her er det den voksne som er hjemme som tar seg av barna. Hans barn hadde nok vært hos moren om det var snakk om at han var vekke en hel uke slik at han fikk mest mulig tid med dem og, men om det ikke hadde vært sånn de vært med meg. 

Når man går inn i forhold med noen som har barn så får man noen ekstra barn sin også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...