Gå til innhold

Hvordan ikke skremme bort folk på datingfronten med å være ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 22.09):

Jeg ble nylig singel og har siden sist jeg var på datingmarkedet også blitt ufør. Mild autisme er grunnen til at jeg er ufør, og jeg er redd jeg vil skremme bort menn med dette.

Jeg er tilsynelatende oppegående, passe intelligent og har et over middels pent utseendet (om det går an å si selv, uten å høres helt innbilsk ut). Trener jevnlig, liker å pynte meg og ta vare på meg selv.

Utad er jeg nok ikke en person man typisk forbinder med autisme. Hvertfall ikke det jeg forbant med diagnosen før jeg selv ble ordentlig kjent med den.

Helst vil jeg unngå å si noe om diagnosen min før jeg evt blir litt bedre kjent med noen, men skjønner ikke helt hvordan dette skal være mulig å unngå, når «hva jobber du med?», er et av de første spørsmålene som stilles. Og da føler jeg jeg at jeg i tillegg til å si at jeg er ufør, må komme med en begrunnelse for hvorfor.

Hva tenker dere? Ønsker at folk skal bli kjent med meg før diagnosen min og er redd for å bli forhåndsdømt om de får rede på den veldig tidlig. Samtidig ønsker jeg jo ikke lyve…

Anonymkode: 42749...98c

Hvorfor i alle dager skal man bli ufør på grunn av "mild autisme"?! Hva er galt med Norge!

Jeg har alvorlig kronisk sykdom, og alle snakker om at jeg skal bli ufør. Hvorfor skal jeg bli ufør??! Hvorfor vil ikke norske folk jobbe?!

Anonymkode: d2af4...424

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vet. Men er fortsatt uenig, fordi det går fra personlig over til profesjonellt. Å jeg syns det offentlige bør være mer nøye med hvem de lar jobbe med mennesker. Nå syns jeg de bør være nøye med hvem som får barn også, men å ha barn kan innebære hjelp fra en person til, eller et nettverk. Folk er uføre fordi noe er vanskelig. 

Anonymkode: 1c792...2a2

Mange av de uføre bør jo være av dem som best kan forstå hvordan det er å falle utenfor, slik som alle dem som trenger støttekontakt. Det er en vinn-vinn situasjon hvor begge kommer seg ut og  f eks går på kino, bowling, kafé, litt shopping, tur i skogen eller tur i parken.

Men for all del, la oss forbeholde støttekontaktfunksjon og alt av frivillighetsarbeid til pensjonistene som har gjennomgått alt fra brystkreft med spredning og hjerteinfarkt til å ha bilaterale hofteproteser, for ingen i verden er jo så syke som De Norske Uføre 🙃

Anonymkode: 56dc5...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skal man bli ufør på grunn av "mild autisme"?! Hva er galt med Norge!

Jeg har alvorlig kronisk sykdom, og alle snakker om at jeg skal bli ufør. Hvorfor skal jeg bli ufør??! Hvorfor vil ikke norske folk jobbe?!

Anonymkode: d2af4...424

Om du blir ufør er nok den kroniske alvorlige sykdommen grunnen.

Anonymkode: 61b6b...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Mange av de uføre bør jo være av dem som best kan forstå hvordan det er å falle utenfor, slik som alle dem som trenger støttekontakt. Det er en vinn-vinn situasjon hvor begge kommer seg ut og  f eks går på kino, bowling, kafé, litt shopping, tur i skogen eller tur i parken.

Men for all del, la oss forbeholde støttekontaktfunksjon og alt av frivillighetsarbeid til pensjonistene som har gjennomgått alt fra brystkreft med spredning og hjerteinfarkt til å ha bilaterale hofteproteser, for ingen i verden er jo så syke som De Norske Uføre 🙃

Anonymkode: 56dc5...fdb

Jeg er ufør og støttekontakt. Det er fint å få betalt for å være sosial.

Anonymkode: 61b6b...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom to jobb i en ekstern utviklingsfase i et innovativt miljø.. ..bygge videre på den , så kan du jo inkl en stabil inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

De gangene jeg har vært i jobb/arbeidspraksis, har jeg omtrent ikke hatt energi til noe annet utenom, enda jeg bare har jobbet et par korte dager i uken.

Jeg har det sånn jeg og. Jeg har adhd. Orker knapt å rydde hjemme. 

Anonymkode: af917...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 22.09):

Jeg ble nylig singel og har siden sist jeg var på datingmarkedet også blitt ufør. Mild autisme er grunnen til at jeg er ufør, og jeg er redd jeg vil skremme bort menn med dette.

Jeg er tilsynelatende oppegående, passe intelligent og har et over middels pent utseendet (om det går an å si selv, uten å høres helt innbilsk ut). Trener jevnlig, liker å pynte meg og ta vare på meg selv.

Utad er jeg nok ikke en person man typisk forbinder med autisme. Hvertfall ikke det jeg forbant med diagnosen før jeg selv ble ordentlig kjent med den.

Helst vil jeg unngå å si noe om diagnosen min før jeg evt blir litt bedre kjent med noen, men skjønner ikke helt hvordan dette skal være mulig å unngå, når «hva jobber du med?», er et av de første spørsmålene som stilles. Og da føler jeg jeg at jeg i tillegg til å si at jeg er ufør, må komme med en begrunnelse for hvorfor.

Hva tenker dere? Ønsker at folk skal bli kjent med meg før diagnosen min og er redd for å bli forhåndsdømt om de får rede på den veldig tidlig. Samtidig ønsker jeg jo ikke lyve…

Anonymkode: 42749...98c

Hva driver du med?

Meg:

Eier hus og har 3 barn 100%. Det er 24/7 jobb😉 Jeg jobber også med å hjelpe dyr samt turleder ( frivillig arbeid). Gjorde det før. Fikk aldri noe mer spørsmål om jeg var uføre,trengte aldri fortelle det. All vet at det å ta vare på flere barn 100% er jobb nok i seg selv.  

Anonymkode: 64c61...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 10.02):

En annen ting er at det hadde vært hardt for økonomien med ekstra helseutgifter på to personer i stedet for en.

En tredje er at da hadde jeg ikke kunnet få barn, for barn skal slippe å ha to foreldre med så dårlig økonomi og som kanskje ikke kan stille på dugnader, kjøre rundt på alle aktiviteter etc.

 

Anonymkode: b12c0...f2b

Så du vil altså ha en forsørger og ikke partner?

Anonymkode: 6b0e3...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er latterlig å lese at mine skattepenger går til noen som er i stand til å trene 3-4 ganger i uken og som har barn, ikke klarer å jobbe fordi hun "orker ikke å forholde seg til en arbeidsgiver som setter krav til henne". 

Det skal faktisk ikke gå an. Jeg har selv vært utbrent og sykemeldt pga det, fordi jeg jobbet meg i hjel i 150% stilling over veldig mange år - så jeg vet hvordan det føles å ikke ha nok energi til å stå opp av senga og at livet føles enklere å avslutte enn å fortsette i. Så det er ikke det! MEN - dersom man tar grep og forandrer nødvendige ting i livet sitt, så er det ikke slik at man må bli varig ufør av det. 

Om du har sosial angst så skal jeg love deg at det blir tusen ganger verre av å ikke jobbe! Angst forsvinner jo mer man jobber med det og jo mindre angsten får ta kontroll over deg. Men det er jo tydelig at du heller vil la den vinne så du kan slippe å jobbe. Og ja, jeg har også sosial angst, jeg jobber i mot den på alle mulige måter - og har på den måten faktisk omtrent kurert meg selv. Jeg lar den ikke diktere livet mitt!

Ingen mann med respekt for seg selv vil date en dame som er ufør pga det du skriver uansett hvor pen og godt trent du er! Hvorfor skulle han, når du snylter på staten og også hans skattepenger, i tillegg har et barn (som også er en ulempe) og heller ikke vil kunne bidra inn i et forhold fordi "nå settes det for mange krav til meg". 

Når man er så "dårlig" at man ikke kan jobbe, så velger man også bort endel andre ting i livet som er normalt å ha - feks familieliv og kjæreste (og egentlig også trening, men det greier du jo helt fint??)

Anonymkode: 0a15b...cb7

Uff ja. "Mine skattepenger" igjen... 😵‍💫 Aner du hvor mye vas politikerne hiver ut penger på? Og hvor liten andel av dette som kommer fra "dine" og andres skattepenger. Stikkord til deg, statens pensjonsfond utland (populært kalt oljefondet) er det som holder mesteparten av Norge i gang. 

Du syns heller ikke at TS skal trene 3-4 ganger på sitt nivå, slik at hun holder seg mest mulig frisk for seg selv og eget barn. Hva forventer du egentlig at uføre skal gjøre. Legge seg ned,  ikke holde kroppen i gang, og helst dø så fort som mulig slik at "dine" skattepenger ikke blir brukt på noe sånt... 🤔 Du kan egentlig ta det med ro med det der, snitt levealder for uføre ligger endel under levealderen for resten av befolkningen,  men det er kanskje ikke tidlig nok for deg uansett, slik at "dine" skattepenger kan bli brukt til noe mer fornuftig kanskje?

Å være utbrent og det å ha autisme er ikke sammenlignbart i det hele tatt (og etter som jeg forstod, så er ikke autisme eneste årsak for TS sin uførhet heller). Sosial angst og autistisk meltdowns er heller ikke sammenlignbart, sosial angst kan forbedres ved å jobbe,  en autist kan bli sykere av å jobbe. 

Så kan du bare gi deg med det der kvalmende avsnittet ditt om at TS snylter på andres skattepenger. Å snylte vil si at man får noe man ikke har krav på. Det er åpenbart at TS oppfyller vilkårene,  ellers så ville ikke stønaden vært innvilga.

Når man er så dårlig at man ikke kan jobbe så betyr det at man ikke har inntektsevne. (Man greier altså ikke å stå i en jobb over tid slik at man kan forsørge seg selv med inntekten. ). Man kan fremdeles ha en liten arbeidsevne igjen.  Som kan brukes på å trene så mye man greier på sitt funksjonsnivå for å unngå å bli sykere, (NAV oppfordrer faktisk til dette) og ta seg av de barna man hadde før man ble syk. Vi har ingen returordning på barn her i landet. (Selv om barnevernet kommer inn hvis forelder er så syk at barnet ikke får tilstrekkelig med omsorg). Vi har heller ikke noe treningsforbud som ufør,  eller krav om å ligge i senga 24/7 og bare vente på døden, eller pålegg om å ikke reise på ferie...

Forskjellen på en arbeidsufør (legg merke til at det heter arbeidsufør) ikke treningsufør, ikke ferieufør, ikke livsufør)  og en som ikke er arbeidsufør, er at man ikke er frisk nok til å være i arbeid. 

Kanskje vi skal la legespesialister og NAV ta denne vurderingen om hvem som er hva, slik at ikke hvem som helst skal kunne vurdere hvilke arbeidsuføre som er verdige "dine skattepenger", sorry rettelse, statens oljepenger,  og hvem som ikke er det.

Anonymkode: 9a618...5ea

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært mest bekymret for om du kunne bidra hjemme. Gjøre husarbeid, følge opp eventuelle barn, ordne med papirer og regninger. Jeg har ikke lyst å bli verge og støttekontakt. Er du selvdreven og bidrar til parforholdet er alt ok så lenge vi har kjemi 

Anonymkode: 9f713...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 16.09):

Jeg ble nylig singel og har siden sist jeg var på datingmarkedet også blitt ufør. Mild autisme er grunnen til at jeg er ufør, og jeg er redd jeg vil skremme bort menn med dette.

Jeg er tilsynelatende oppegående, passe intelligent og har et over middels pent utseendet (om det går an å si selv, uten å høres helt innbilsk ut). Trener jevnlig, liker å pynte meg og ta vare på meg selv.

Utad er jeg nok ikke en person man typisk forbinder med autisme. Hvertfall ikke det jeg forbant med diagnosen før jeg selv ble ordentlig kjent med den.

Helst vil jeg unngå å si noe om diagnosen min før jeg evt blir litt bedre kjent med noen, men skjønner ikke helt hvordan dette skal være mulig å unngå, når «hva jobber du med?», er et av de første spørsmålene som stilles. Og da føler jeg jeg at jeg i tillegg til å si at jeg er ufør, må komme med en begrunnelse for hvorfor.

Hva tenker dere? Ønsker at folk skal bli kjent med meg før diagnosen min og er redd for å bli forhåndsdømt om de får rede på den veldig tidlig. Samtidig ønsker jeg jo ikke lyve…

Anonymkode: 42749...98c

Tror det er like greit å være ærlig om det, men det betyr ikke at du behøver å utbrodere med et vell av detaljer. Tror imidlertid ikke det er noe å tjene på å utsette det.

For meg hadde det nok ikke spilt noen som helst rolle hvordan du pakker det inn. Jeg ville nok aldri gått inn i et forhold med noen som var ufør, uavhengig av hva årsaken er, så ved å holde det tilbake hadde du ikke oppnådd noe mer enn å kaste bort begges tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spør hvorfor så mange er uvillig til å ha et forhold med noen uføre?
Hvis dere ikke skal bo sammen og den uføre partneren klarer å leve et
funksjonelt liv, så er det da egentlig ikke mye å klage over

Anonymkode: f13c9...0f7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kan jeg bare spør hvorfor så mange er uvillig til å ha et forhold med noen uføre?
Hvis dere ikke skal bo sammen og den uføre partneren klarer å leve et
funksjonelt liv, så er det da egentlig ikke mye å klage over

Anonymkode: f13c9...0f7

Samme lurer jeg på.... 🤔 Det kan virke som at man automatisk er et dårlig kjæreste-emne, så fort man nevner at man er ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jeg bare spør hvorfor så mange er uvillig til å ha et forhold med noen uføre?
Hvis dere ikke skal bo sammen og den uføre partneren klarer å leve et
funksjonelt liv, så er det da egentlig ikke mye å klage over

Anonymkode: f13c9...0f7

For mange kvinner handler det om mannens status og inntekt.

Anonymkode: e8245...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg bare spør hvorfor så mange er uvillig til å ha et forhold med noen uføre?
Hvis dere ikke skal bo sammen og den uføre partneren klarer å leve et
funksjonelt liv, så er det da egentlig ikke mye å klage over

Anonymkode: f13c9...0f7

Men vi klarer jo ikke leve et funksjonelt liv som uføre. Ikke som andre folk kan. 

Anonymkode: 1c792...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

For mange kvinner handler det om mannens status og inntekt.

Anonymkode: e8245...6fb

Nei, for mange kvinner handler det om at man ikke vil være sammen med noen som har dårlig fysisk funksjonsevne, har psykiske problemer, ruser seg o.l. husker ikke helt tallene nå, men hvis jeg ikke husker feil så er rundt 70 % av menn mellom 18 - 39 år uføre pga psyken. Altså veldig lite interessant å innlede et forhold med.

Anonymkode: 9a618...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, AnonymBruker said:

 

Ingen mann med respekt for seg selv vil date en dame som er ufør pga det du skriver uansett hvor pen og godt trent du er! Hvorfor skulle han, når du snylter på staten og også hans skattepenger, i tillegg har et barn (som også er en ulempe) og heller ikke vil kunne bidra inn i et forhold fordi "nå settes det for mange krav til meg". 

Anonymkode: 0a15b...cb7

Du er ingen overdommer over hvorvidt en mann har respekt for seg selv eller ikke. Snakk for deg selv og din svogerforskning.

Resten av innlegget ditt oser av fordommer og en ganske ufin holdning til uføre. Fremstår ikke akkurat som et empatisk og godt menneske, selv om du har «respekt for deg selv».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men vi klarer jo ikke leve et funksjonelt liv som uføre. Ikke som andre folk kan. 

Anonymkode: 1c792...2a2

Det å ha noen begrensninger er ikke det samme som å være dysfunksjonell.
Jeg ekskluderer de som virkelig er handicappede her
 

Anonymkode: f13c9...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det å ha noen begrensninger er ikke det samme som å være dysfunksjonell.
Jeg ekskluderer de som virkelig er handicappede her
 

Anonymkode: f13c9...0f7

Hvordan klarer du å ikke ha et dysfunsjonellt liv som ufør? Det er da en grunn til at vi ikke står i arbeid eller er selvstendige. Det frå det til å høres ut som at vi bare får penger uten grunn. 

Vi er mer dysfunskjonelle enn det som er normalen, det er jo hele greia. 

Anonymkode: 1c792...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan klarer du å ikke ha et dysfunsjonellt liv som ufør? Det er da en grunn til at vi ikke står i arbeid eller er selvstendige. Det frå det til å høres ut som at vi bare får penger uten grunn. 

Vi er mer dysfunskjonelle enn det som er normalen, det er jo hele greia. 

Anonymkode: 1c792...2a2

Jeg er selv ufør og på spekteret. Men jeg er ikke handicappet.
Det eneste området jeg har severdige og valide problemer på er arbeid.
Men det blir helt feil å si at hele meg er dysfunksjonelt. Men nå er nå dette et spekter.
Det kan godt hende du sliter mer enn meg

Anonymkode: f13c9...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...