Gå til innhold

Hvordan ikke skremme bort folk på datingfronten med å være ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er uføre pga "mild" autisme... 

Jeg ble uføre pga utbrenthet, depresjon og angst.. vet ærlig talt ikke hva som står på papiret. Men utbrentheten er hovedgrunnen sånn jeg ser det, og jeg har heller ikke blitt så mye bedre med tiden. Bra nok til å være delvis uføre og delvis i jobb. Nå vet jeg at dette kommer av autisme og adhd uten at jeg har de diagnosene på papiret. Er ganske åpen om dette, men det varierer hva jeg sier når. Utbrenthet er uansett fremdeles det mest merkbare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del er ikke det å være ufør i seg selv et problem, men de som har et veldig stort fokus på årsaken til uførheten kan gjøre meg uinteressert.

Eksempel: Hva jobber du med? Jeg er ufør fordi jeg har en sykdom som.... spol 15 minutter frem.... og fordi systemet ikke følger meg opp.... spol litt til... det er ingen rundt meg som forstår... spol litt til... alle andre tror at jeg bare kan.... 

Sånn type dialog rundt en utfordring/sykdom gjør at jeg faller fullstendig av lasset. Og det er uansett om det er kollega eller venn. Det er greit at du er syk/har en utfordring, men jeg har ikke til hensikt å hverken redde noen eller bruke tiden min på å være hobby psykolog for noen jeg er i ferd med å bli kjent med. I sånne tilfeller trigger det sutre-alarmen min og jeg går over i uentusiastisk jatting: "åjaa... sier du det?", "mhmmn", "åj, er det sant?"

Hadde du derimot bare sagt "jeg er ufør fordi..." (fordi er frivillig) og eid det utsagnet, og latt det være opp til meg å stille flere spørsmål om jeg er nysgjerrig så hadde utfallet blitt helt anderledes. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Må da vel gå an at uføre blir kjærester med andre uføre? Fylle dagene med overkommelig innhold sammen, osv. Friske mennesker har jo ofte interesser som ekskluderer mennesker med så sterkt nedsatt funksjonsevne som autister ol. 

Anonymkode: a27da...7d1

Hvorfor ha en som er ufør når en selv er det?

Jeg hadde ikke klart det. Kan jo bli lei hverandre til slutt. 

Anonymkode: 0e722...869

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Må da vel gå an at uføre blir kjærester med andre uføre? Fylle dagene med overkommelig innhold sammen, osv. Friske mennesker har jo ofte interesser som ekskluderer mennesker med så sterkt nedsatt funksjonsevne som autister ol. 

Anonymkode: a27da...7d1

Dårlig forslag. Autister trenger ofte mye alenetid for å hente seg inn, og å gå oppi hverandre hver eneste dag hele dagene er ikke mye sunt. 

Jeg er selv ufør sammen med en frisk, og dagene tilpasses. Ja, det er mye jeg ikke kan bli med på, men vi fokuserer på hva jeg kan gjøre, ikke hva som begrenser meg.

Er ufør av annen årsak enn TS da, jeg er miljøhemmet (altså at noen miljøer er potensielt livstruende for meg, dvs alle steder hvor folk bruker parfyme og parfymerte produkter.  Som er omtrent overalt... )

 

Anonymkode: 9a618...5ea

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også prøver å forstå grunnen til at du ikke kan jobbe med mild autisme?

Kjenner flere med autisme som er høytfungerende og er i arbeid. 
 

Er selv ufør med kronisk utmattelse. Jeg kan ikke stå i jobb da dagsformen min svinger som en jojo og har påvist konsentrasjonsproblemer som gjør det utfordrende å følge opp arbeidsoppgaver.
 

Jeg har funnet en hobby som jeg kan tjene litt penger på, men der styrer jeg jo selv etter hva form jeg er i.

Er ellers oppegående og skarp. Og har kjæreste i full jobb som er den fineste mannen jeg vet om❤️

Anonymkode: 0f5b6...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange uføre nå at dette er et ikke-tema. Kun spesielle som gidder å henge seg opp i ordet "ufør" nå. En ser folk an på andre måter.

Anonymkode: 61b6b...4e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er delvis ufør med Asperger men klarer å jobbe litt, fordi arbeidsplassen tar hensyn ;) har både mann og to tenåringsbarn , mannen min likte min personlighet og hadde samme hobbyer som meg han brydde seg ikke om at jeg på den tiden jeg møtte han var jeg fullt ufør

Endret av Anciol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ufør pga autismediagnose så er du nok såpass «off» sosialt at en date vil merke at det er noe. Du skremmer nok ikke daten mer vekk med å si at du er ufør enn at daten merker at det er «noe» ville jeg tenkt…..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Må da vel gå an at uføre blir kjærester med andre uføre? Fylle dagene med overkommelig innhold sammen, osv. Friske mennesker har jo ofte interesser som ekskluderer mennesker med så sterkt nedsatt funksjonsevne som autister ol. 

Anonymkode: a27da...7d1

Nei takk

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kan du tenke deg å bli sammen med en som er ufør? Jeg er ufør av samme grunn som deg og har funnet ut at jeg passer best sammen med en som er ufør selv. 

Anonymkode: 6dd30...ebd

Jeg er ufør, og hadde aldri blitt sammen med en som var ufør. For det første trenger jeg alle de timene alene hjemme mens resten av familien er på jobb/barnehage/skole for å hvile så jeg kan fungere noenlunde når de kommer hjem. En som var hjemme sammen med meg hadde slitt meg ut fullstendig og ført til mye lavere funksjonsnivå.

En annen ting er at det hadde vært hardt for økonomien med ekstra helseutgifter på to personer i stedet for en.

En tredje er at da hadde jeg ikke kunnet få barn, for barn skal slippe å ha to foreldre med så dårlig økonomi og som kanskje ikke kan stille på dugnader, kjøre rundt på alle aktiviteter etc.

 

Anonymkode: b12c0...f2b

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over middels pen kvinne  som er opptatt av å ta seg godt ut, på 29 år? Burde ikke ha problemer med å finne deg kjæreste. Så får man se hvor mild denne autismen er, for det er vel det som avgjør om du klarer å holde på en fyr. 

Anonymkode: 06c51...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ble nylig singel og har siden sist jeg var på datingmarkedet også blitt ufør. Mild autisme er grunnen til at jeg er ufør, og jeg er redd jeg vil skremme bort menn med dette.

Jeg er tilsynelatende oppegående, passe intelligent og har et over middels pent utseendet (om det går an å si selv, uten å høres helt innbilsk ut). Trener jevnlig, liker å pynte meg og ta vare på meg selv.

Utad er jeg nok ikke en person man typisk forbinder med autisme. Hvertfall ikke det jeg forbant med diagnosen før jeg selv ble ordentlig kjent med den.

Helst vil jeg unngå å si noe om diagnosen min før jeg evt blir litt bedre kjent med noen, men skjønner ikke helt hvordan dette skal være mulig å unngå, når «hva jobber du med?», er et av de første spørsmålene som stilles. Og da føler jeg jeg at jeg i tillegg til å si at jeg er ufør, må komme med en begrunnelse for hvorfor.

Hva tenker dere? Ønsker at folk skal bli kjent med meg før diagnosen min og er redd for å bli forhåndsdømt om de får rede på den veldig tidlig. Samtidig ønsker jeg jo ikke lyve…

Anonymkode: 42749...98c

Skjønner ikke hvordan du kan bli ufør med mild autisme. Vet om flere med autisme som jobber. Skjønner jo at folk er forskjellig, men ser faktisk ikkje hvorfor noen med mild autisme skal være ufør

Anonymkode: f3cf9...91e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om jeg hadde vært deg, hadde jeg ikke nevnte dette før daten selv bringer opp
temaet om jobb (eller helserelaterte ting). Men, hvis daten spør deg om slik alt for tidlig,
så ville jeg bare sagt at du vil bli litt bedre kjent først

Anonymkode: f13c9...0f7

Om noen jeg datet svarte jeg vente med å si hva jeg jobber med til vi blir mer kjent, så hadde jeg stusset veldig. Hadde synes personen var merkelig. 

Anonymkode: f3cf9...91e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan du kan bli ufør med mild autisme. Vet om flere med autisme som jobber. Skjønner jo at folk er forskjellig, men ser faktisk ikkje hvorfor noen med mild autisme skal være ufør

Anonymkode: f3cf9...91e

Det er ikke trådens tema.

Anonymkode: 61b6b...4e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke trådens tema.

Anonymkode: 61b6b...4e0

Veldig relevant hvorfor en er ufør da. Diagnosen i seg selv gir jo ikke automatisk ufør, men det er jo åpenbart noe som gjør at ts ikke kan jobbe og for en potensiell date er det greit å vite om dette er ting som kan påvirke relasjoner og livsstil.

Anonymkode: e028f...5cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte dette spørsmålet på feil front. Kvinneguiden er virkelig ikke en
representasjon av hvordan folk tenker IRL, og svarene du får her kan gjøre vondt verre.
Og de fleste her vil enten mangle kunnskap om autisme, eller nekte å forstå seg på det.

Jeg foreslår du går din egen vei, eller spør om tanker fra bekjente evt. sosialarbeider om du har det.
Ja, uføre og arbeidsledige folk kan finne en partner

Anonymkode: f13c9...0f7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvorfor ha en som er ufør når en selv er det?

Jeg hadde ikke klart det. Kan jo bli lei hverandre til slutt. 

Anonymkode: 0e722...869

Så fordi du ikke hadde klart det, så kan ikke andre gjøre det? 

Selv er jeg ufør og har nettopp avsluttet et 9 års langt forhold med som også er ufør. Det er ikke uførheten oss i mellom som gjorde at det ble slutt. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om man skal generalisere litt, så er det noe lettere for deg som ufør kvinne å date enn for en ufør mann.

Åpenbart ikke en universal sannhet, vi snakker om individer her, men menn er generelt mindre opptatt av status hos sin partner enn kvinner. Så det handler nok mer om hva diagnosen din betyr for et eventuelt forhold, ikke det at du faktisk er ufør.

Og selv om man strengt tatt kanskje burde luke ut de som er skeptiske til å date uføre, så skjønner jeg poenget med å holde mulighetene åpne. For forelskelse og kjærlighet kan gjøre at predefinerte preferanser, som f.eks. å ikke date uføre, kanskje ikke er så bastante allikevel.

Mitt forrige forhold varte i nesten 30 år med en dame som jeg strengt tatt ikke var noen match med i utgangspunktet. Men forelskelse og etter hvert kjærlighet gjorde at det ble oss to. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ha en som er ufør når en selv er det?

Jeg hadde ikke klart det. Kan jo bli lei hverandre til slutt. 

Anonymkode: 0e722...869

Så de uføre kan velge vekk andre uføre, men å si det samme som funksjonsfrisk er helt tabu!

Hva er da det underliggende motivet, finne noen med bedre økonomi enn seg selv?

Anonymkode: b47a7...1eb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så de uføre kan velge vekk andre uføre, men å si det samme som funksjonsfrisk er helt tabu!

Hva er da det underliggende motivet, finne noen med bedre økonomi enn seg selv?

Anonymkode: b47a7...1eb

Jeg tror det er ganske mange som generaliserer veldig utfra seg selv. Uføre kvinner (det er ca. aldri menn som mener dette) som her på forumet skriver at de ALDRI kunne vært sammen med en ufør mann, ligger sannsynligvis på sofaen hele dagen uten noen særlige interesser, hobbyer eller småjobber på gang, og antar at selvsagt er alle andre uføre også sånn, så da hadde man "gått oppå hverandre" hele dagen. Det er i mange tilfeller bare tull, da jeg kjenner uføre som bruker restarbeidsevnen på både små enkeltmannsforetak, frilansarbeid, frivillig foreningsarbeid og masse annet rart. Sånn i farta kommer jeg også på tre politiske lokallag som har uføre ledere.

Det er jo heller ikke sånn at man MÅ bli samboere heller; for mange er det sikkert sunnere at man bare er kjærester.

Anonymkode: e8245...6fb

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor ha en som er ufør når en selv er det?

Jeg hadde ikke klart det. Kan jo bli lei hverandre til slutt. 

Anonymkode: 0e722...869

Nei men huff, lille prinsesse, det er klart du ikke skal måtte inngå kompromisser og risikere å kjede deg eller bli lei av partneren din! Selvfølgelig skal du få stille mye høyere krav til partner enn til deg selv...

Anonymkode: 7d8b5...11a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...