Gå til innhold

Skittent hos småbarnsforeldre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en grunn til at jeg helst ikke besøker småbarnsforeldre. Matrester over alt og gjerne i sofaen. Søl og gris og vinduer som ikke ser ut som de ble vasket siden 70 tallet. Jeg skjønner at det ikke alltid er noe en prioriterer men jeg skjønner også hvorfor mange synes det er grisete.

Anonymkode: a79e9...fc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

; bruker ingen av dere robotstøvsuger? Hadde aldri klart oss uten, og da må ting plukkes opp fra gulvet først.

Anonymkode: 3f594...e39

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 300 kvadratmeter fordelt på 3 etasjer. Vi har stor hage, grønnsakshage og driftsbygninger. Vi er som regel 7-9 mennesker rundt bordet og vi har 2 hunder. 

Det er kun skikkelig rent til jul. Resten av året er det meste på halv tolv. Det lever vi helt fint med,og jeg er OVERLYKKELIG hver gangjeg ser bunnen av mine 7 skittentøyskurver. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

; bruker ingen av dere robotstøvsuger? Hadde aldri klart oss uten, og da må ting plukkes opp fra gulvet først.

Anonymkode: 3f594...e39

Det er ikke noe vi som familie har råd til å investere/prioritere i akkurat nå, så her går det i kost og feiebrett eller vanlig støvsuger. 

Ser heller ikke vits i å plukke opp altfra gulvet hver dag. Den samme togbanen blir gjerne brukt flere dager på rad som eksempel. I tillegg har jeg funnet ut at det blir like rotete omtrent like fort som jeg har ryddet ting vekk  Gulvet i stua er kun tom for alle leker den dagen jeg skal vaske gulvet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datter (18) har fått kjæreste som er fra et kull 1, og har nye søsken i barnehagealder. Han kvir seg til vi skal besøke hans mor, der er det kaos, sier han og flau over rot. hos oss er det strøkent. Han roet seg da jeg forstod greia, og fant noen barndomsbilder... kan love at det ikke var slik før her heller. Det ER så mye gris, leker. Klesvask/tørk og mangel på ork i en småbarnstid. Dømmer ingen.gleder oss til å bli kjent, rot vet vi alt om. Unger ramponerer.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her har vi tre barn, og det er nok mer skittent i kriker og kroker enn hva vi vil innse. Vi har vaskehjelp en gang i måneden, så akkurat da er det strøkent her. Men det blir fort skittent igjen selvom vi prøver å vedlikeholde det. Med tre barn og begge voksene i hundre prosent jobb, så er ikke det så lett. Vi støvsuger hver dag da, men blir like fort bøssete igjen. Drar alltid over benker og bord etter mat. Men støv, bad og andre ting er ikke alltid like bra. Vi har det veldig ofte ryddig da, fordi vi smårydder hele tiden- bedre enn hva vi gjør nå får vi ikke til. Sikkert noen som synes det er skittent hos oss også, derfor liker jeg ikke uanmeldt besøk. Jeg drar alltid fort over gulvene før gjester kommer og tørker litt støv i hu og hast.  Synd at man skal føle sånn på det, det å ha mange barn og være i full jobb gjør det ikke enkelt å ha huset strøkent til en hver tid. 

Anonymkode: f777e...d35

Voksene??

Anonymkode: 678b0...d16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å tilby deg å hjelpe. Si "du jeg kan forestille meg at det er travelt med 4 barn, full jobb og livet, jeg har egentlig mye overskudd for tiden og kunne gjerne tenke meg å stille opp for deg, er det noe du kunne tenke deg hjelp med? Tenk litt på det og gi meg bare en lyd. Vet du ville gjort det samme for meg" 

Anonymkode: 5d7e2...6f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Livet er for kort til å ha et 100% rent, ryddig og støvfritt hjem. Det er ingen som ligger på dødsleiet og ønsket de hadde vasket eller ryddet mer. 

Anonymkode: 07220...4d1

ikke de ekstreme samlerne heller tror du ? 😅😉🫣 (de blir jo gjerne kasta ut fra huset, mister kontakt med familien osv 🥺🥺

Endret av Sofie Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke vanskelig å holde det rent dersom man kun har en baby/toddler…

Anonymkode: 8d278...1a9

Hvorfor skriver du toddler? 

Anonymkode: 3b74b...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ser de flere har det skikkelig møkkete hjemme hos seg. Det er gjerne ryddet og klargjort til besøk, men man ser tydelig hvor skittent det egentlig er. Spesielt badene 🤢 

Her hjemme er det gjerne litt rotete, men det er aldri skittent. Man kan fint gå med hvite sokker uten å føle trang til sokkebytte etter kort tid.

Hvordan står det til hjemme hos dere med småbarn? Klarer dere å holde hjemmene rene?

Anonymkode: ad62d...da1

Kommer an på når du kommer. Vasker hver fredag, så på torsdager er det ikke alltid så rent. 

Anonymkode: 061ed...623

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å dra på besøk hos folk som ikke har det strøkent! Mer avslappende å være der med to småunger, og definitivt de jeg spontant tar imot på et besøk hjemme også, selv uten å speed-nedvask i forkant 😉 

Hos noen bekjente er det alltid strøkent, perfeksjon. De unnskylder rotet sitt om det står et fat og en kopp på kjøkkenbenken. Der føler jeg meg mest ukomfortabel på besøk.

Anonymkode: 5ba57...169

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det fort blir skittent med barn i hus! Livet handler ikke bare om vasking, og det er ikke nok timer i døgnet til å vaske hele tiden når man har barn uten at man må nekte de fritidsaktiviteter eller at man dropper å bruke den lille tiden man har sammen med dem. Små barn griser, og det gjør store barn også. Vi er fem i familien med tre barn 4-12 år. Får stort sett satt meg en halv time i sofaen kl 22 før jeg skal i seng, da velger jeg det fremfor å rydde med god samvittighet.

Hadde jeg vært hjemmegående hadde jeg kunnet rydde på dagtid, men vi er jo faktisk noen som jobber. Å kritisere folk for at de ikke har 10 timer om dagen til å skrubbe gulvet er urimelig. Da kan vi kanskje sette de hjemmegående folkene som klager og har fordommer til å vaske også for naboen som betaler trygda?

Her har vi vaskehjelp hver 14 dag, så gammelt skit er det ikke så mye av, men det blir rotete innimellom. Og alle har ikke  råd til vaskehjelp selv om de jobber - ha nå litt respekt for det!

Og til dere som ikke vil besøke småbarnsfamilier fordi det er skittent: det er bare å droppe kontakten det. 

Husker forøvrig min barndom som at mamma vasket og vasket og vasket hver eneste lørdag. Hun droppet å gjøre noe sammen med oss for å vaske hver eneste lørdag. Var det verdt det? Hadde nok hellere hatt litt skitt på gulvet og gjort noe kult for å være ærlig.

Anonymkode: 73b71...290

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har unger som kaster søppel på gulvet, legger halvspiste boller bak sofaputene og forsyner seg med teip, plaster,vann og kjøkkenting fremfor å leke med hva de har- uten å rydde selv - så har jeg rett og slett ikke tid til å lete etter hybelkaniner for potensielt besøk. 

Anonymkode: 167f8...e36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofie Maria skrev (7 timer siden):

ikke de ekstreme samlerne heller tror du ? 😅😉🫣 (de blir jo gjerne kasta ut fra huset, mister kontakt med familien osv 🥺🥺

Tror du de ligger og angrer på at de hadde en diagnose altså? De kan ikke for det, og ser det ikke selv. Og så er det laaaaangt fra ekstreme samlere til litt skitt på gulvet! Bare KG som kan gjøre så ekstreme sammenligninger og ikke aner at det finns mye utenom svart og hvitt. 

Anonymkode: 1f673...282

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det såpass skittent at jeg skammer meg litt innimellom når de rette folkene er på besøk. 

I hverdagen prioriterer jeg å vaske over flater på benker, servant og doen på badet, og å rydde og vaske over kjøkkenbenken. I tillegg til at vi kjører oppvaskmaskinen en gang om dagen. Jeg vasker også klær 1-2 ganger hver dag. Greier ikke helt å forstå hvordan det er så mye klesvask?! Men det skal jo også henges til tørk og brettes.

Rommet til størstemann flyter over såpass at jeg faktisk tror vi må sette av en halv dag og rydde og vaske sammen.. Men den halve dagen har vi ikke så ofte, og særlig når det er sommerferie og fint vær prioriterer vi ikke det fremst. Men én dag denne uken håper jeg å få gjort det. Bord er vel stort sett tørket over. Men det er støvete over alt, og du får nok skitne sokker om du besøker, beklager det!

Er oppvokst med en mamma som var hjemmeværende husmor, og hun har alltid hatt det plettfritt, selv når vi var små. Vasket minst ett rom om dagen. Ordentlig. Hun hadde også alltid en hjemmebakt kake på lur, og maten var hjemmelaget til det punktet hvor fisken var fisket av far i sjøen utenfor hjemmet.

Derfor kjenner jeg kanskje litt ekstra på at jeg ikke strekker til som mor i hjemmet. Men jeg jobber 100% og vel så det. Og jeg trenger mye søvn. Bør helst legge meg 10 timer før jeg står opp (skal sies at det er avbrutt søvn, ammer enda minste 3-4 ganger om natten, og plutselig har en unge voksesmerter og en annen vondt i magen, så nattevakt er ett skift i hjemmet akkurat som morgen og ettermiddag/kveld). Så da har man 10 timer på jobb, 10 timer søvnrelatert (legg legging av barna inn i dette da), 1,5time til matlaging og spising. Også står vi igjen med 2,5 timer som kan brukes på resten. Disse kan bli helt fylt opp av aktiviteter til barn, besøk eller lek ute sammen. Eller jeg kan bruke litt av det på å holde hjemmet rent, eller så går jo egentlig fort mye av tiden til amming og byssing.

Skjønner ikke hvordan enkelte av dere får det til. Veldig bra at dere gjør det. Men jeg makter det bare ikke bestandig.

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å prioritere rent kjøkken, bad, spisebord og salongbord. Spis alle måltider ved spisebord, da blir det ikke kliss og smuler andre plasser i huset. Resten er ikke så farlig 🙂. Er jo bare støv.

Anonymkode: 21abb...1ae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skittent ja, det har det vært. Med unger ut og inn hele tiden, så drar de med seg mye dritt inn også. Det er vel max rent 30minutter om gangen.  Så hvis jeg skulle ha holdt det helt rent , hadde jeg kunnet gjort annet enn å vaske. 

Ungene var også kronisk skitne. Rene kanskje 10 minutter. Fordi de har vært svært aktive. Da snakker vi også om å slite hull i nybuksa si på en uke, og fillete joggesko som var nye for 4 uker siden. 

Så ja både de og huset har vært kronisk skittent ila årene. Men de har også vært akive da. Nå er det rent her. For nå har de flyttet ut. Helt til de kommer på besøk da

Anonymkode: 921f8...6d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell før og etter barn.

Jeg har riktignok aldri vært noe petimeter når det kommer til vasking, men med barn (og dyr) i hus, blir det lett skittent på gulv og bord: Grus/jord, matrester osv. 

Vi kjenner noen som har det omtrent som oss, og det er de triveligste folkene å komme på besøk til. ❤️ Det er ikke så nøye om det står litt oppvask og gulvene ikke er 100% rene.

 

Anonymkode: 92709...e9e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blør ikke gå med hvite sokker hos oss, for gulvet kunne blitt vasket skikkelig litt oftere, men takket være robotstøvsugeren blir det støvsugd flere ganger i uka, og med det klarer vi å holde det nogenlunde ryddig også for at støvsugeren skal få gjort jobben. 

kjøkkenet er stort sett alltid rent (ryddig uten matrester) 

badet skulle vært vasket oftere, men do og vask prioriteres. 
 

ellers får det være som det er. Tror ikke vi er av de som har det verst. Vi drar på med et skikkelig skippertak nå og da. 
 

Anonymkode: 82e90...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det rent. Barna bidrar, minste har jeg i bæresele. Har to robotstøvsugere som støvsuger livet av seg hver dag, vaskehjelp ukentlig og vi går alltid over overflater hver dag. Har bevisst valgt robotstøvsugervennlige møbler og har innredet så den kommer til overalt, har lite nips fremme slik at overflatene er raske å vaske. Barna må rydde etter seg selv før man går ut/legger seg/etc. Jeg/vi trives i et rent og oversiktlig hjem, så for oss er det en viktig del av hverdagen :)

Anonymkode: 86834...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...