Gå til innhold

Skittent hos småbarnsforeldre.


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her hadde vi skinnende flater og tellekanter i klesskapene hele barndommen og det hadde sin pris for oss ungene. Bestemte meg for at mine unger skal kunne være møkkete og utfolde seg i sitt eget hus uten å få kjeft fordi det er rotete eller bli møkkete.

Anonymkode: a861c...ee5

🫶

Anonymkode: 702e9...7b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss er det rotet (for mye ting fortsatt), men det er ikke vanligvis skittent. Grunnene er:

- selvgående støvsuger

- ingen dyr

- vi koster op rundt bordet etter måltider

- barna tar av seg klærne og skifter til rene etter barnehagen og etter at de har vært ute

- tørketrommel (forhindrer 90% av hybelkaninene)

- vi går absolutt ikke inne med sko

Selv om vi har det travelt så forhindrer vi rett og slitt mye av skitten som kan komme. Har opplevd gjester som kommer til oss med grå sokker under oftere enn at vi selv blir grå under sokkene hjemme. Og nei, det er ikke noe barneplageri - barna er mye ute, skitner seg til så mye dr bare vik hver eneste dag i barnehagen, løper ute uten sko (og vasker seg på bena når de skal inn), og har er fint liv. Jeg synes det er bedre å lære dem å være renslige tidlig, for da blir det en naturlig del av deres liv senere. Her kan man både ligge på og spise fra gulvet uten at det føles ekkelt 😋

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si vi er mer i motsatt ende 😂 Har det rent, og robotstøvsuger med vaskeprogram går daglig, i tillegg til støvsuging og vask i tillegg. Vasker servant og do flere ganger i uka, tørker støv her og der og har det generelt RENT. Men barna slenger en sokk her, en sokk der, de bommer på søppelbøtta og godteripapiret havner på gulvet, et ark på kjøkkenbordet, håndduker på gulvet og vannglass på de merkeligste plasser, og jeg føler at uansett hvor mye jeg rydder så er det faderullan ikke ryddig. Men guri meg, jeg er glad jeg fikk de barna jeg ønsket meg, og kommer helt sikkert til å savne sokkene deres rundt omkring den dagen de flytter ut. Livet er heldigvis mer enn et strøkent hjem! 

Anonymkode: a5f47...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja det er rent her. Det er også ryddig. Jeg rydder og vasker hver ettermiddag etter ungene er i seng, så begynner man hver dag med rent og ryddig hus. Er ikke store jobben så lenge man gjør det jevnt heller.

 

Jeg trives ikke i møkkete og rotete hus, verken på besøk og iallefall ikke å bo i!

Anonymkode: cd7ec...6f4

Når legger du barna dine? Hva gjør du når de blir så store at de ikke er i seng før samtidig med deg? Tenåringer roter ekstremt. Ikke rydder de kjøkken når de lager mat, ikke klarer de å treffe kurven med vasketøy (om de i det hele tatt nærmer seg vaskerommet), de er generelt late og etterlater tallerkener pg glass overaøt uten å se det selv. Mengden med svarte kuler fra fotballbanen bare øker med alderen, og de er oftere på trening. Skal du prioritere å legge de så du kan rydde på ettermiddagen eller holder du på på natta?

Jeg vil forøvrig hellere ha en lørdag med barna mine og se de spille en kamp enn å gå rundt hjemme og rydde og vaske. Og jeg vil også hellere at de fortsetter med aktiviteter og henge med venner fremfor å sitte alene ved PC-en eller med telefonen eller henge med meg for å vaske.

Anonymkode: 73b71...290

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Rydder litt og kjører roboten hver kveld, men prioriterer ikke husarbeid for og si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kaaaaan hende problemet gjelder hos de med litt større barn da... babyer og permisjon gir jo bare masse tid til strøkent hus.
 

Anonymkode: 7119f...ba3

Den er grei :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bedre med litt støv i krokene, enn et rent helvette!

Drit i husarbeid, livet og ikke minst småbarnstiden er så kort, at den bør ikke vaskes bort, men heller nytes sammen som familie.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når legger du barna dine? Hva gjør du når de blir så store at de ikke er i seng før samtidig med deg? Tenåringer roter ekstremt. Ikke rydder de kjøkken når de lager mat, ikke klarer de å treffe kurven med vasketøy (om de i det hele tatt nærmer seg vaskerommet), de er generelt late og etterlater tallerkener pg glass overaøt uten å se det selv. Mengden med svarte kuler fra fotballbanen bare øker med alderen, og de er oftere på trening. Skal du prioritere å legge de så du kan rydde på ettermiddagen eller holder du på på natta?

Jeg vil forøvrig hellere ha en lørdag med barna mine og se de spille en kamp enn å gå rundt hjemme og rydde og vaske. Og jeg vil også hellere at de fortsetter med aktiviteter og henge med venner fremfor å sitte alene ved PC-en eller med telefonen eller henge med meg for å vaske.

Anonymkode: 73b71...290

Jeg har to kull. Så jeg har store barn også, null problem det heller.

Dette vil kanskje høre litt Cocky ut, men jeg forstår faktisk ikke hvorfor folk IKKE rekker å være med barna, ha et rolig miljø hjemme, samtidig som man har det rent og ryddig. Jeg rekker både være med på fotballkampen, dansen, jobbe og studere, vaske og rydde.. Lager ordentlig middag hver dag også. Er alene med fire barn. 

Anonymkode: cd7ec...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 20.27):

Åhhhh, hater å ha hund når det kommer til det der. Skitne gulv og masse hundehår. På det verste kan bikkja gå gjennom stua en gang og det ligger et spor av hår etter han.

Anonymkode: 2aca6...0a3

Sånn var det med vår hund også, helt håpløst å holde gulv, tepper og sofa rent. Når har vi ikke hund lenger og det er såå deilig uten alt det håret. Elsker hunder, men skal aldri ha mer hund pga det hundehåret som medfølger. 

Anonymkode: dae46...d3b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å lese at det er flere som skjemmes av å få besøk🙈 Har selv syv barn, flere med ADHD, og de har alltid nye påfunn. Kjente meg godt igjen med den som skrev om tapebiter og boller, her skal det utforskes og eksprimenteres! Papir blir klippet opp, papirfly hagler rundtom, tape er veldig interessant og brukes til det utroligste. En av de større er veldig glad i melk, og alt godt han kan finne, men å rydde etter seg klarer han ikke. Kaster melkkartongen på gulvet, stapper sjokoladepapir, ispapir osv mellom sofaputene, tar sjelden av fatene etter seg. På natten atår han opp og kokkelerer (for jeg har sagt nei, så han venter til jeg sover), så står det kasseroller, stekepanner, stekebrett, kniv, gaffel, sil osv utover, pluss at det er gris av spaghetti etc på gulv, benker og bord. Jeg er helt fortvilt! Starter hver morgen med å rydde etter han, tar meg ca 30 min, da rekker jeg ta utav og fylle to koppmaskiner. Så leter man etter et ryddig hjem, så ikke kom til oss😂🙈 Den som roter minst er kanskje minstemann, som er skolestarter. Men klart, det blir fort sand i gangen av mange som går inn og ut. Med dyr i hus er det like greit at støvsugeren ligger klar på stua😂 Roborocken føler jeg hjelper meg litt, men den drar ofte med seg mye skitt, og legger den igjen ved dørterskler. Føler jeg har det travelt med barna og jobb- og klarer ikke ta unna alt. En dag sitter jeg vel der alene- og da skal jeg klare det😊

Anonymkode: 858a2...ff3

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har det alltid rent og rydder opp lekene hver kveld når ungene har lagt seg.  Syns ikke det er vanskelig. Det er jo bare å rydde etter seg, tørke over vasken, støvsuge, sveipe over gulvet osv når det trengs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hos oss varierer det. Jeg er opptatt av at doen/badet og kjøkkenet skal være rent, men vinduene, bordet, gulvet og mye annet bærer preg av at det bor barn hjemme. Jeg har akseptert at jeg/vi ikke klarer å holde det rent og ryddig på alle områder. Det er andre ting som prioriteres som f.eks leg, matlaging sammen, som jo betyr søl osv. Rydde kan man alltid, men det står ikke øverst på lista i en travel hverdag 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg som mamma skrev (3 timer siden):

Bedre med litt støv i krokene, enn et rent helvette!

Drit i husarbeid, livet og ikke minst småbarnstiden er så kort, at den bør ikke vaskes bort, men heller nytes sammen som familie.

Ungene legger seg kl 20-21 da. Man rekker litt rydding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rucula skrev (1 time siden):

Ungene legger seg kl 20-21 da. Man rekker litt rydding

Ser du har fasiten på når alle barn legger seg. Vår 3 åring sovner ikke før 2130-2200, selv om blir lagt 2000. Og han ligger ikke stille i senga/er på rommet. Det er enten å sitte der/,ligge med han i Senga til han sovner eller følge han tilbake hvert minutt. 

Har også en baby på 2 mnd med ingen rytme enda, legger seg for natta alt mellom 21 - 23 på kvelden.

Jeg orker ikke å rydde og vaske masse etter kl er 22 på kvelden. Da blir det bare gjøre ferdig oppvask, evt gjøre ferdig noe klesvask. Så trenger jeg rett og slett en time eller to igjen til å bare være meg, for det er min måte å hente inn energi igjen til neste dag.

Nå vet jeg at noen tenker: Ja men hun har jo en baby og er i permisjon. Hun kan jo rydde og vaske mye på dagen de timene baby sover.  Da vil jeg si at jeg heller prioriterer å sove selv, så jeg kan ta igjen for noe av den tapte søvnen på natta + for å kunne ha energi til å ta meg av begge barna best mulig. Ofte går dagene i ett fra kl 06 - 22. Ofte vil ikke baby sove alene heller, så det å ligge ved siden av er den eneste måten han sovner på..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (5 minutter siden):

Ser du har fasiten på når alle barn legger seg. Vår 3 åring sovner ikke før 2130-2200, selv om blir lagt 2000. Og han ligger ikke stille i senga/er på rommet. Det er enten å sitte der/,ligge med han i Senga til han sovner eller følge han tilbake hvert minutt. 

Har også en baby på 2 mnd med ingen rytme enda, legger seg for natta alt mellom 21 - 23 på kvelden.

Jeg orker ikke å rydde og vaske masse etter kl er 22 på kvelden. Da blir det bare gjøre ferdig oppvask, evt gjøre ferdig noe klesvask. Så trenger jeg rett og slett en time eller to igjen til å bare være meg, for det er min måte å hente inn energi igjen til neste dag.

Nå vet jeg at noen tenker: Ja men hun har jo en baby og er i permisjon. Hun kan jo rydde og vaske mye på dagen de timene baby sover.  Da vil jeg si at jeg heller prioriterer å sove selv, så jeg kan ta igjen for noe av den tapte søvnen på natta + for å kunne ha energi til å ta meg av begge barna best mulig. Ofte går dagene i ett fra kl 06 - 22. Ofte vil ikke baby sove alene heller, så det å ligge ved siden av er den eneste måten han sovner på..

 

Ok, jeg sybes det var totalt uproblematisk å holde huset rent med en 2 åring, baby og 2 hunder, som vi hadde da. Men nei jeg hadde ikke 2 timer egentid, for vi pusset opp i tillegg. Egentid var å gå tur med hundene da.

Men hvis man alltid har det rent og ryddig så krever det også veldig liten jobb å holde det sånn.

Men folk kan bo som de vil, det er jo bare et spørsmål om prioritering og hva man ønsker. 
 

Endret av Rucula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har to kull. Så jeg har store barn også, null problem det heller.

Dette vil kanskje høre litt Cocky ut, men jeg forstår faktisk ikke hvorfor folk IKKE rekker å være med barna, ha et rolig miljø hjemme, samtidig som man har det rent og ryddig. Jeg rekker både være med på fotballkampen, dansen, jobbe og studere, vaske og rydde.. Lager ordentlig middag hver dag også. Er alene med fire barn. 

Anonymkode: cd7ec...6f4

Joda, men du tok ut av ligningen det å bruke 4 ettermiddager av arbeidsuka og minst en dag i helgen på å trene andres barn. Mannen legger ned nesten en 50% stilling for klubben i tillegg til sin vanlige, fulle betalte stilling. Jeg kunne jo gjort mer, for all del, men jeg er jo da «alene» med de tre andre barna og hunden, blir det tid til overs på ettermiddagen blir den brukt på å ta igjen jobb siden jeg må løpe for å rekke ettermiddagslogistikken. og forholdet vårt trenger den siste timen sammen på kvelden mye mer enn vaskebøtta😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har hatt vaskehjelp ca. hver  14.dag siden ungene var små. Hater å ha det  skittent og ekkelt rundt meg. Må bare rydde før vaskehjelpen kommet. Vasker selv behov, spesielt bad. Har investert i robotstøvsuger også. Den er gull! 

Anonymkode: 050c9...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så godt å lese at det er flere som skjemmes av å få besøk🙈 Har selv syv barn, flere med ADHD, og de har alltid nye påfunn. Kjente meg godt igjen med den som skrev om tapebiter og boller, her skal det utforskes og eksprimenteres! Papir blir klippet opp, papirfly hagler rundtom, tape er veldig interessant og brukes til det utroligste. En av de større er veldig glad i melk, og alt godt han kan finne, men å rydde etter seg klarer han ikke. Kaster melkkartongen på gulvet, stapper sjokoladepapir, ispapir osv mellom sofaputene, tar sjelden av fatene etter seg. På natten atår han opp og kokkelerer (for jeg har sagt nei, så han venter til jeg sover), så står det kasseroller, stekepanner, stekebrett, kniv, gaffel, sil osv utover, pluss at det er gris av spaghetti etc på gulv, benker og bord. Jeg er helt fortvilt! Starter hver morgen med å rydde etter han, tar meg ca 30 min, da rekker jeg ta utav og fylle to koppmaskiner. Så leter man etter et ryddig hjem, så ikke kom til oss😂🙈 Den som roter minst er kanskje minstemann, som er skolestarter. Men klart, det blir fort sand i gangen av mange som går inn og ut. Med dyr i hus er det like greit at støvsugeren ligger klar på stua😂 Roborocken føler jeg hjelper meg litt, men den drar ofte med seg mye skitt, og legger den igjen ved dørterskler. Føler jeg har det travelt med barna og jobb- og klarer ikke ta unna alt. En dag sitter jeg vel der alene- og da skal jeg klare det😊

Anonymkode: 858a2...ff3

Herregud for et mareritt! Og alle ungene er fullstendige drittsekker som gir faen i alt du sier? Jeg hadde omplassert den jævelungen som står opp om natta for å trashe huset 😵‍💫

Anonymkode: 4792a...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Et barn og en hund er ikke grunn til å ha det møkkete hjemme

Jeg har også vært mye alene med 2 barn, dyr og jobbet masse. 
Det er bare å ikke sett seg bed i sofaen etter barna er i seng.

Her er barna i seng ca 20.30. Så rydder jeg ned huset og støvsuger. Så setter jeg meg til å jobbe overtid. 
Det er ikke verre.

Man kan dra over badet mens barna bader. Og man kan vaske dusjen mens man selv dusjer

 

Anonymkode: 4e080...fe9

Du må gjerne snilskryte av dette. Men mange før deg har gjort set samme og endt opp på en smell og evnt utviklet kroniske sykdommer etterhvert. Ikke alle har samme energi som du , og klarer  å holdepå sånn dag etter dag.

Jeg snakker av erfaring. Men når heg hadde den energien, så pekte jeg aldri på de som ikke hadde samme energi. 

Viktigste jeg har lært mine barn er også å slappe litt av, gi litt f... innimellom.  De er veldig dyktigepå sine ting. Og er ettertraktet i dag på jobbmarkedet.  Men av og til må jeg minne de litt om å bremse litt ned. Og da sier de takk mamma.

Å kjøre på døgnet rundt i noen år går helt fint. Til den dagen det plutselig ikke går. 

Så her planlegges hvile/slappe av/kose seg tid på lik linje som gjøre ting tid.

Også kjører vi policy om at får vi ikke til alt som er planlagt har vi kanskje planlagt litt for mye , og det er helt ok.

Det tar vekk mye hverdags stress, slik at man kan faktisk slappe litt av når man har behov for det. Istedenfor å stresse med alt man ikke rakk og alt man burde ha gjort og i tillegg plage seg med dårlig samvittighet. 

Selv har jeg også kuttet mye ut på MÅ lista mi. Og lagt til rette for litt enklere rydding.  Jeg har ikke lengre brettekanter i skapet mitt og jeg stryker ikke klær og sengetøy  lengre. Noen plagg må selvsagt stykes. Men de brukes ikke så ofte. Og med det blitt både lykkeligere  og  bedre versjon av meg selv. Spesielt ble jeg en bedre mamma.  Fordi jeg kan fint utsette gulv vasken en dag, og heller bli med barna litt. 

En stund var det veldig populært med influensete med utstillingshjem,cup cakes, kreative matpakker osv. Etter et osr år ble de borte og dukket opp igjen  med nye historier om utbrenthet som har vart i alt fra noen mnd til flere år.

Så jeg syntes ikke man skal dømme andre på litt rot og skitt. Forøvrig forskjell på det å gro ned av skitt og møkk  .

Alle har barn i  variert aktivitetsnivå. Foreldrene har forskjellige jobber, aktivitetsnivå og energi.

Har ogaå erfarng med forskjellige jobber med forskjellige  aktivitetsnivå. Klart at kontor jobben ga rom for mer aktivitet på fritiden. Enn jobben på harde gulv og skritt teller som sa en til to mil på disse gulvene  

Så man må nok klare å se litt lengre enn egen nesetipp av og til.  Å bare skjønne at alle lever forskjellige liv med forskjellige forutsetninger. ....

Anonymkode: 921f8...6d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Herregud for et mareritt! Og alle ungene er fullstendige drittsekker som gir faen i alt du sier? Jeg hadde omplassert den jævelungen som står opp om natta for å trashe huset 😵‍💫

Anonymkode: 4792a...bcf

De er da ikke drittsekker. De er lekende og utforskende. Blir nok en gjeng med høy kompetanse en dag skal du se. Dette kaoset kommer til å ta de langt. Der du ser drittsekker ser jeg smarte og fantasi fulle barn. Vet du hva forskning sier? At de med mest rotete skrivepult, er de smarteste folka. Der du ser rot, ser eieren av skrivebordet et system

Anonymkode: 921f8...6d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...