Gå til innhold

Synes det er veldig vanskelig å låne penger til venner... hvordan løser dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 10.31):

Du sa at man ikke burde kutte ut folk pga at de har økonomiske problemer. Det er jeg helt enig i. De er ikke dårlige mennesker pga det. Men her snakker vi om folk med økonomiske problemer som OVERFØRER SINE PROBLEMER PÅ VENNER. Det er en helt annen sak! Ved å låne og ikke betale tilbake, stjeler man jo penger fra vennen sin. Å ta avstand fra sånt er vel ikke så oppsiktsvekkende.

Anonymkode: a16cd...7b7

Nja, isf lar jeg dem stjele dem, da. Har opplevd å fått tilbake penger flere år etter de ble lånt ut. Men dem det dreide seg om var venner hele denne tiden.

Folk må gjøre som de vil, kutte ut folk eller ikke. Jeg gjør det ikke.

Anonymkode: 4fd3e...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en venninne som spurte om å låne 30 000 til å dra på ferie til hjemlandet. Hun looovte at vi kunne sette opp en nedbetalingsplan og alt mulig.

Jeg sa nei. Vennskapet tok slutt omtrent der og da. Så kom korona et par måneder senere, og hun mistet jobben, så de pengene hadde jeg ikke sett noe som helst til. Har ikke snakket noe siden.

Anonymkode: cde5c...693

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 19.56):

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356

Si at pengene er låst i rente fond / rente konto med bindingstid 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner ikke ut til venner. Har man problemer må man ordne opp i dem selv.

Anonymkode: 31272...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som stadig vekk må låne penger er underlig.

Er det ikke rart at noen spør om å låne 100,- til bussen, 500,- til bensin eller 200,- til mat, når de nettopp har skaffet seg kjæledyr de ikke har råd til, drar på dyre ferier, konserter og lever langt over evne på alle plan i livet?  

Dere som til stadighet må låne penger av andre, er det ikke en litt dårlig følelse å be om at andre betaler for middagen, eller bussen, når dere bruker opp det dere har på unødvendige ting? 

Lurer veldig på det, om ikke det påvirker selvrespekten og verdigheten deres?

Anonymkode: 4486a...815

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri lån bort penger du ikke har råd til å tape. En så stor sum penger er det en sjanse for at du ikke får igjen (med mindre det er en veldig god venn som du vet du kan stole på). Jeg låner ikke bort penger, da det plutselig oppstår et problem med tilbakebetaling, unnskyldninger, løgner, og til slutt tap av vennskap pga penger. 

Hvordan har det seg at noen har spurt deg om å få låne 50 000 kr? Har personen som spør, økonomiske problemer eller gjeld? Hva er det som gjør at personen ikke har penger? Hvis personen har rotet med sin egen økonomi og har f eks lånt penger her og der, så er det selvforskyldt og overhodet ikke noe jeg ville ha blitt dratt med i.

Jeg sier ikke at man ikke skal hjelpe venner og familie, men det finnes andre måter å hjelpe dem på enn å låne dem penger. Penger som man låner vekk til venner og vennene ikke betaler tilbake igjen - det blir bare trøbbel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...