Gå til innhold

Synes det er veldig vanskelig å låne penger til venner... hvordan løser dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Låner aldri bort penger. En tommelfingerregel som er god å ha er at man aldri låner bort mer enn man har råd til å miste. 

Anonymkode: 44041...8a5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356

Nær familie kan jeg låne bort til, og til min beste venn som jeg stoler 100% på. Nå hører det med at ingen i min familie har problemer med å skulle betale tilbake. Er det mer enn 10.000 skriver vi kontrakt. Andre låner jeg bare bort det jeg tåler å ikke få tilbake. 

Anonymkode: 6e6d5...93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lånt til familie. Har ikke noen god erfaring angående låne til venner: var veldig små summer, men ble ikke gitt tilbake. Familien min kjenner jeg godt, og der har jeg lånt bort 13 000 på det meste, som var hva personen ba om. Min søster hadde en veldig negativ erfaring med å låne bort 50 000 til kjæreste, som etter en tid med å ikke gi tilbake begynte å begrunne det med at egentlig skyldte hun HAN penger, fordi han har kjørt til henne så mye - hun betalte derimot for mat mens han var der, og sku trodd han kjørte til Afrika - 50 000 i bensinpenger, du, liksom!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt lån til foreldre og barn. Aldri lånt ut til venner. Med venner blir det mer til at man spanderer en gang, så spanderer de en annen gang, altså ikke noe regnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (8 timer siden):

Ikke alle har økonomi som tillater at det ikke gjør noe å ikke få tilbake. Man bør derfor aldri låne ut penger man ikke har råd til å tape. Man bør heller ikke synes det er greit å tape, for da blir man brukt av folk på ufin måte. 

Ja i utgangspunktet mener jeg at man kun skal låne større summer til barn, men i spesielt trygge relasjoner kan annet vurderes. Man er rimelig dumsnill om man låner ut og synes det er helt greit at folk ikke betaler tilbake. 

Man kan synes det er greit å tape, om en tar høyde for at det kan skje. Man låner jo ikke ut igjen til dem da.

Men å vrake folk og kutte dem ut blir for dumt for meg.

Anonymkode: 4fd3e...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan synes det er greit å tape, om en tar høyde for at det kan skje. Man låner jo ikke ut igjen til dem da.

Men å vrake folk og kutte dem ut blir for dumt for meg.

Anonymkode: 4fd3e...b58

Jeg vaker dårlige mennesker over lavere sko enn at de ikke betaler tilbake penger de har lånt, og det tror jeg er en av de beste beslutninger man kan ta. Jeg samler på gode mennesker i mitt liv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (12 timer siden):

Jeg vaker dårlige mennesker over lavere sko enn at de ikke betaler tilbake penger de har lånt, og det tror jeg er en av de beste beslutninger man kan ta. Jeg samler på gode mennesker i mitt liv.

Nuvel. Jeg lar ikke økonomiske problemer avgjøre om personen er god eller ikke.

Det ville vært helt sinnsykt.

Anonymkode: 4fd3e...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nuvel. Jeg lar ikke økonomiske problemer avgjøre om personen er god eller ikke.

Det ville vært helt sinnsykt.

Anonymkode: 4fd3e...b58

Har jeg heller ikke sagt at jeg gjør, så ikke lag historier her. Du må så gjerne dele ut penger til hvem du vil for min del. Jeg har ikke økonomi til å være dumsnill økonomisk om jeg skal ha sjanse til å hjelpe mine barn i gang slik jeg ønsker. Hvilket jeg prioriterer langt over å la penger dryppe på hvem som helst av venner og bekjente som ikke har anstendighet til å betale tilbake det de "låner".

Du velger dine folk, jeg velger mine. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nuvel. Jeg lar ikke økonomiske problemer avgjøre om personen er god eller ikke.

Det ville vært helt sinnsykt.

Anonymkode: 4fd3e...b58

Det er det ingen her som har så mye som insinuert at de gjør, så den stråmannen kan du eventuelt heller lage en egen tråd til.

Anonymkode: 0d3d3...0bd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (28 minutter siden):

Har jeg heller ikke sagt at jeg gjør, så ikke lag historier her. Du må så gjerne dele ut penger til hvem du vil for min del. Jeg har ikke økonomi til å være dumsnill økonomisk om jeg skal ha sjanse til å hjelpe mine barn i gang slik jeg ønsker. Hvilket jeg prioriterer langt over å la penger dryppe på hvem som helst av venner og bekjente som ikke har anstendighet til å betale tilbake det de "låner".

Du velger dine folk, jeg velger mine. 

Jeg lager ikke historier, men svarer direkte på din uttalelse om å vrake folk for mindre enn å ikke betale tilbake.

Anonymkode: 4fd3e...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er det ingen her som har så mye som insinuert at de gjør, så den stråmannen kan du eventuelt heller lage en egen tråd til.

Anonymkode: 0d3d3...0bd

Jeg oppfattet det ikke som en stråmann, men som en uttalelse om at de ble vraket for mindre enn å skylde penger og at de da ikke var gode mennesker en beholder i livet. Dette pga at det ble skrevet som noe jeg oppfattet som sammenhengende og at det da hadde relevans til det samme.

Om dette var feiloppfattet, bes en å se vekk fra kommentaren.

Anonymkode: 4fd3e...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lånt småbeløp og fått igjen i tide. 50 000 er mye penger, og det hadde jeg ikke lånt bort til noen tror jeg 🤔 Hadde søsken spurt, så kannnskje, men da måtte jeg hatt en ordentlig avtale på det, og det måtte vært noe spesielt. 

Har to mer perifere som har spurt meg om å låne penger. Hun ene fikk blankt nei, og hun andre er blitt perifer fordi hun tar kun kontakt når hun trenger penger. Har lånt mindre beløp til henne, noen få ganger, og alltid fått igjen, men det er virkelig ikke krise måned på måned, og jeg er ingen bank. Hun kan spørre måned på måned, så jeg har faset henne litt ut.

Jeg praktiserer som andre her at jeg skal ha råd til å tape pengene. 50 000 er altfor surt å miste. Det er dine penger, og helt innenfor å si nei. Trenger ikke å ha dårlig samvittighet for det, selv om jeg forstår følelsen. 

Endret av Daisy-love
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 16.35):

Nei, du sa at man bare skal låne til barn i utgangspunktet.

Jeg sa jeg ser litt større på det. Er tusenvis jeg ikke har fått igjen. Og det gjør ingenting

Anonymkode: 4fd3e...b58

Hva i all verden mener du med at "du ser litt større på det"? Så fantastisk flott at du har en økonomi til å tåle å tape tusenvis at kroner som du ikke får igjen etter at du har lånt de bort, du er en skikkelig raus person, altså! 

Men nå finnes det altså ganske mange som rett og slett ikke har råd til å låne bort slike summer - er de dårligere mennesker da, eller?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg lager ikke historier, men svarer direkte på din uttalelse om å vrake folk for mindre enn å ikke betale tilbake.

Anonymkode: 4fd3e...b58

Nå går vi bare i sirkel her, der jeg føler du insisterer på å misforstå meg. Ja jeg vraker folk som ikke er bra å ha i livet, uavhengig av årsaken. Jeg har vært for utpreget dumsnill tidligere, og stilte mye opp for folk som bare krevde uten evner til å være i nærheten av god venn tilbake, og det har jeg sluttet med. En veldig god avgjørelse! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke!

Lånte bort 70000 etter et hussalg. Han skulle nedbetale X kr hver måned. Ca annenhver måned fikk jeg sms at han ikke hadde råd til å betale "avdraget". 

 

Anonymkode: 81bbe...5ff

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg ikke helt på hovedinnlegget. "Skikkelig vanskelig å låne ut penger, selv til de nærmeste". Det høres jo nesten ut som det er mange som spør? Det er vel ikke veldig vanlig å spørre noen om å låne penger, spesielt ikke en med ikke allverdens til økonomi? Så jeg ville synes det var rart å få dette spørsmålet fra flere, og spesielt sånne summer. Og jeg hadde selvsagt "løst det" med å ikke låne ut. Som de fleste skriver er det en smal sak å få et forbrukslån på 50 000 - hvis man er istand til å betale det tilbake. 

Anonymkode: 9b05c...e20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mezzosoprena skrev (15 timer siden):

Hva i all verden mener du med at "du ser litt større på det"? Så fantastisk flott at du har en økonomi til å tåle å tape tusenvis at kroner som du ikke får igjen etter at du har lånt de bort, du er en skikkelig raus person, altså! 

Men nå finnes det altså ganske mange som rett og slett ikke har råd til å låne bort slike summer - er de dårligere mennesker da, eller?

Over en periode på 20-30 år er ikke noen tusen spes mye. Om du ikke har penger, låner du selvsagt ikke bort noe.

Poenget mitt er at jeg kutter ikke ut folk om de ikke betaler tilbake, som andre her gjør. De kan være svært gode og verdifulle venner for det

Anonymkode: 4fd3e...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Over en periode på 20-30 år er ikke noen tusen spes mye. Om du ikke har penger, låner du selvsagt ikke bort noe.

Poenget mitt er at jeg kutter ikke ut folk om de ikke betaler tilbake, som andre her gjør. De kan være svært gode og verdifulle venner for det

Anonymkode: 4fd3e...b58

Du sa at man ikke burde kutte ut folk pga at de har økonomiske problemer. Det er jeg helt enig i. De er ikke dårlige mennesker pga det. Men her snakker vi om folk med økonomiske problemer som OVERFØRER SINE PROBLEMER PÅ VENNER. Det er en helt annen sak! Ved å låne og ikke betale tilbake, stjeler man jo penger fra vennen sin. Å ta avstand fra sånt er vel ikke så oppsiktsvekkende.

Anonymkode: a16cd...7b7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, det høres ut som om du er i et skikkelig dårlig miljø med «venner» som vil utnytte deg. 

Det er IKKE vanlig å be om lån fra venner eller låne bort til venner.

Jeg er i femtiårene, de fleste vennene mine har jobber med rundt gjennomsnittslønn, noen over, noen under, et par er uføretrygdet. ALDRI har noen spurt om å låne penger av meg. Jeg har hatt dårlig råd i perioder, men da har jeg kuttet utgifter mest mulig og spist det billigste jeg kunne finne en stund. ALDRI spurt om å låne, det hadde ikke falt meg inn! 

Men jeg kan godt spandere en lunsj, inviterer gjerne venner hjem på middag, legger ut for restaurantbesøk og konsertbilletter - men da vippser folk tilbake, eller inviterer meg en annen gang.

Kjenner heller ingen som har snakket om sånn pengelåning.

Anonymkode: a16cd...7b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lånt en venninne 10 000 engang, til depositum på leilighet. Vi var unge da, og begge foreldrene henner er død så hun hadde ingen andre. Da avtalte vi at hun skulle betale 500 kr i mnden til det var nedbetalt siden det var det hun hadde økonomi til.

Uproblematisk med henne, og kunne fint gjort det igjen, men jeg ville aldri lånt 50 000 til noen. Jeg har ikke råd til å tape 50 000. 

Anonymkode: b867c...5b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...