Gå til innhold

Synes det er veldig vanskelig å låne penger til venner... hvordan løser dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356

Jeg hadde aldri lånt ut de summene, det er jo helt vanvittig at de tør å spør om å låne det i det hele tatt spør du meg, du ber de begynne å spare så vil de nok få råd til det ettervært, om de ikke klare å spare opp selv så klare de ialfall ikke å betale deg tilbake, god oppskrift på ødelagt vennskap akkurat dette.

Sørg ialfall for å ha en lånekontrakt og nedbetalingsplan.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hven låner man til da?

Anonymkode: 4fd3e...b58

Ingen...

Bortsett fra til egne barn, muligens...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356

Hadde aldri i verden lånt ut så store summer. Vi legger stadig ut for hverandre og vippser, men da er det snakk om småbeløp. 50K hadde ingen av oss gått med på. Rett og slett en altfor høy sum.

Si nei.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hven låner man til da?

Anonymkode: 4fd3e...b58

Sine barn, og kun dem. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (3 timer siden):

Ingen...

Bortsett fra til egne barn, muligens...

 

Trolltunge skrev (1 time siden):

Sine barn, og kun dem. 

Ok. Jeg ser litt større på det. Kan alltids gi en hjelpende hånd til en venn.

Anonymkode: 4fd3e...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Ok. Jeg ser litt større på det. Kan alltids gi en hjelpende hånd til en venn.

Anonymkode: 4fd3e...b58

Altså jeg har EN venninne jeg kunne lånt til, men hun er mer eller mindre som en søster, og vi hjelper hverandre gjensidig nesten uansett hva som står på. Hun hadde aldri risikert vår relasjon for penger, og hun er mer eller mindre for familie å regne. Hun hadde heller aldri lånt uten plan på når hun kunne betale tilbake, fort. Som da hun var i kjøp og salg situasjon angående bolig. Det første hun gjorde da hun fikk oppgjør var å betale tilbake. Det var et midlertidig lån som ble innfridd på veldig kort tid. 

Så joda, unntak kan finnes, men generelt bør man aldri låne bort penger man ikke har råd til å tape, til noen. 

500- 1000 kr kunne jeg også fint lånt til flere, men ikke 50000 kr. 

Jeg har tidligere lånt penger til en nær venninne og en eks. Det ble veldig ugreit, og jeg lærte at generelt skal man ikke ta slike risikoer. 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (3 minutter siden):

Altså jeg har EN venninne jeg kunne lånt til, men hun er mer eller mindre som en søster, og vi hjelper hverandre gjensidig nesten uansett hva som står på. Hun hadde aldri risikert vår relasjon for penger, og hun er mer eller mindre for familie å regne. Hun hadde heller aldri lånt uten plan på når hun kunne betale tilbake, fort. Som da hun var i kjøp og salg situasjon angående bolig. Det første hun gjorde da hun fikk oppgjør var å betale tilbake. Det var et midlertidig lån som ble innfridd på veldig kort tid. 

Så joda, unntak kan finnes, men generelt bør man aldri låne bort penger man ikke har råd til å tape, til noen. 

500- 1000 kr kunne jeg også fint lånt til flere, men ikke 50000 kr. 

Jeg har tidligere lånt penger til en nær venninne og en eks. Det ble veldig ugreit, og jeg lærte at generelt skal man ikke ta slike risikoer. 

Det trenger ikke bli ugreit. Om man låner ut noe og ikke får det tilbake har man lært. Ingenting å lage ugreie om. Det begrenses til småbeløp.

Anonymkode: 4fd3e...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det trenger ikke bli ugreit. Om man låner ut noe og ikke får det tilbake har man lært. Ingenting å lage ugreie om. Det begrenses til småbeløp.

Anonymkode: 4fd3e...b58


Men her er det 50 000 kr det er snakk.

Småbeløp som noen hundrelapper opp mot 1000 kr kanskje er de fleste i tråden mer fleksible på, og er noe de flests tåler å tape.

Så stort lån som det her er snakk om er derimot fryktelig ugreit mellom venner.

Anonymkode: 54850...400

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):


Men her er det 50 000 kr det er snakk.

Småbeløp som noen hundrelapper opp mot 1000 kr kanskje er de fleste i tråden mer fleksible på, og er noe de flests tåler å tape.

Så stort lån som det her er snakk om er derimot fryktelig ugreit mellom venner.

Anonymkode: 54850...400

Så stort er uaktuelt. Jeg snakker om de som bastant ikke låner ut noe til venner, og det er det jeg reagerer på. At man må ryke uklar.

Anonymkode: 4fd3e...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356

Du må passe deg for ikke å bli sett på som gjerrig eller Onkel Skrue blant de rundt deg, men store beløp som 50.000 ville nok ikke jeg lånt bort heller med mindre det var barna mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugerøret skrev (20 timer siden):

Bare å si i fra at du låner ikke bort penger. Værre er det ikke.

 

Hadde jeg lånt ut, ville jeg hatt kontrakt. Hvor mye skal betales, når og hvilke som skal hva

Lite sympatisk og veldig gjerrig aldri å kunne låne folk penger eller legge ut for spleis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det trenger ikke bli ugreit. Om man låner ut noe og ikke får det tilbake har man lært. Ingenting å lage ugreie om. Det begrenses til småbeløp.

Anonymkode: 4fd3e...b58

Godag mann økseskaft. 😄 

Ja akkurat! Man lærer og gjør det ikke igjen. Det begrenses til småbeløp. Er vi ikke enige? 😉

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen venner som ville finne på å spørre om å låne 50 000. Det er langt fra normalt å ville stille vennene sine i trangsteg på denne måten.

Svaret ville alltid og uten unntak blitt "Nei, desverre. Jeg låner ikke ut penger, og spesielt ikke til venner."

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356


 

Snu på det.

Hvorfor føler du at du må låne ut penger til venner…?

For dette er ikke normalt eller vanlig, når det er snakk om såpass store beløp som 50 000 kr.

Når du har en dårlig betalt jobb, og eneste grunnen til at du har litt penger på bok er at du har et svært lavt forbruk og lever innenfor begrensete rammer.

Du har jo ikke veldig god råd og flommer over av penger du ikke har bruk for selv som du kan låne bort og være uforsiktig med…

Din nøkterne levestandard gir deg din økonomiske frihet.

Hvorfor føler du at du må risikere dine nøye oppsparte midler, på å låne dem til noen andre? Noen som sannsynligvis ikke selv har vært flink med penger….. For da burde de hatt 50 000 på konto selv.

Uansett, om du virkelig vil låne bort penger, da bør du tenke som en bank.

Hva er sannsynligheten for at vedkommende har økonomi til å betale deg tilbake? Hvor høy rente skal du ta? Minimum det du ville fått som innskuddsrente i egen bank, ellers går du i tap.

Hvor lang tid skal det brukes på å betale tilbake lånet? Hvor høyt skal de månedlige avdragene være?

Gjeldsbrev/privat låneavtale. Skriv alt ned, du finner maler på nett. Da står du sterkere om du må kreve inn pengene.

Om vedkommende ikke betaler, må du selv kreve inn pengene, sende purring/påkrav og evt kreve inn via namsmannen. Da trenger du alt av dokumentasjon, nedskrevne og signerte avtaler og evt andre bevis.

Om vedkommende kjører økonomien helt på dunken, og får gjeldssanering kan du likevel miste alle pengene dine, om det ikke finnes nok penger til å tilbakebetale alle.

Så - aldri lån ut penger du har bruk for selv og ikke har råd til å tape, selv med kontrakt.

Men viktigst av alt - absolutt ingen er forpliktet til å låne ut penger til venner/nær familie.

Behov for penger bør de håndtere som deg - gjennom egen sparing, evt lån i banken.

 

Anonymkode: 54850...400

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok penger til å låne ut et slikt beløp, men ville aldri i verden ha gjort det til venner! Kun broren min som kunne få lånt penger av meg.

Bare si enkelt: Nei, dessverre jeg har ikke anledning til å låne ut penger.

Du behøver INGEN grunn til å forklare hvorfor 😊

Anonymkode: faf44...cc8

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du skal på ingen måte ha dårlig samvittighet for å si nei til å låne bort penger. Især et så stort beløp.

Det er den som ber om å låne 50 000 kr som vil bli oppfattet som frekk og upassende av de fleste.

 

Anonymkode: 54850...400

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trolltunge skrev (23 minutter siden):

Godag mann økseskaft. 😄 

Ja akkurat! Man lærer og gjør det ikke igjen. Det begrenses til småbeløp. Er vi ikke enige? 😉

Nei, du sa at man bare skal låne til barn i utgangspunktet.

Jeg sa jeg ser litt større på det. Er tusenvis jeg ikke har fått igjen. Og det gjør ingenting

Anonymkode: 4fd3e...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lån ut penger. Aldri! Legg ut for mat for å få tilbake penger/spandere er så langt man strekker seg for venner! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, du sa at man bare skal låne til barn i utgangspunktet.

Jeg sa jeg ser litt større på det. Er tusenvis jeg ikke har fått igjen. Og det gjør ingenting

Anonymkode: 4fd3e...b58

Men du har tydeligvis bedre økonomi enn ts som har lav lønn. 

Jeg har lånt bort et stort beløp til en i nær familie en gang, det var økonomisk krise hos vedkommende. Tre uker etter var hen på hotellweekend i nærmeste storby. Tror du jeg følte meg lur da? 
Fikk pengene tilbake mange år etter, da hen fikk en stor pengesum og jeg passet på å være der og kreve pengene mine tilbake. 
 

Ts, du er ikke snill med deg selv hvis du låner ut penger du har slitt hardt for. 

Anonymkode: 7790e...d2d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei, du sa at man bare skal låne til barn i utgangspunktet.

Jeg sa jeg ser litt større på det. Er tusenvis jeg ikke har fått igjen. Og det gjør ingenting

Anonymkode: 4fd3e...b58

Ikke alle har økonomi som tillater at det ikke gjør noe å ikke få tilbake. Man bør derfor aldri låne ut penger man ikke har råd til å tape. Man bør heller ikke synes det er greit å tape, for da blir man brukt av folk på ufin måte. 

Ja i utgangspunktet mener jeg at man kun skal låne større summer til barn, men i spesielt trygge relasjoner kan annet vurderes. Man er rimelig dumsnill om man låner ut og synes det er helt greit at folk ikke betaler tilbake. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...