Gå til innhold

Synes det er veldig vanskelig å låne penger til venner... hvordan løser dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mezzosoprena skrev (2 timer siden):

Man låner da ikke ut penger til venner ??

Hven låner man til da?

Anonymkode: 4fd3e...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utover å legge ut når vi går ut og spiser eller lignende, låner jeg aldri penger til venner.

Å låne 50 000 til venner er jo rett og slett galskap! Spesielt når du har dårlig økonomi selv. Her må du bare sette foten ned og nekte å låne bort mer.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner nå kun bort til nærmeste familie. Lånte bort 20000 kr til en venn for noen år siden. Skulle få de tilbake bare innen et par uker. Enden på visa var mange mnd med masing for å få de tilbake. Resultat ødelagt vennskap. Aldri mer.
Fikk spm om å låne penger ganske nylig men sier som jeg bruker å svare da. Jeg er ingen bank, bruk heller kredittkort. 

Anonymkode: 46952...f1f

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig vanlig å spørre venner om å låne penger?  Jeg har aldri opplevd venner av meg spørre om det, og det hadde aldri falt meg inn å spørre andre om pengelån...   jeg kan kan gi bort og låne bort penger til mamma, ingen andre 

Jeg hadde sagt nei. ..

Anonymkode: a628c...bbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356

Jeg ville neppe gjøre det om jeg ble spurt, men har aldri blitt spurt om noe slikt.

Folk som har så dårlig styr på økonomien sin at de ikke har 50 000,-, eller ikke får lånt den summen i en bank, det er høyrisiko-folk som det er mer ryddig å gi bort penger til, enn å låne bort penger man høyst sannsynlig aldri får se igjen.

Anonymkode: 2bfde...9d2

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være i økonomisk krise før en spør venner om lån. Og når en er kommet så langt, er nok risikoen for å aldri se de pengene igjen VELDIG stor. Du må tåle å tape pengene før du bestemmer å låne ut. I tillegg, 50.000.. det kan de fikse selv via et kredittkort. Hvorfor skal du ta denne risikoen? Dårlig venn som i det hele tatt setter deg i denne knipa. 

Anonymkode: 6565f...351

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg låner aldri ut penger jeg ikke hsr råd til å miste. Kan fint vippse 100-300 kr en sjelden gang. 

Anonymkode: 84e7b...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALDRI lån ut penger som du ikke har råd til å tape eller som du forventer å få igjen.

ALDRI lån penger til venner eller familie som du ønsker å ha et forhold til fremover i tid.

Si bare "beklager jeg er blakk". Ingen har noe med din økonomi.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lånt penger til venner i en periode jeg hadde god råd. De får dog bare én sjanse; ser jeg at de ikke betaler tilbake når de sier, eller begynner å gjøre en vane utav det, så er det stopp.

En kompis betalte masse renter på et ganske lavt forbrukslån, jeg cashet det inn og så betalte han raskere ned til meg med pengene han sparte på å slippe den høye renta. Han endte opp med å ta ny forbruksgjeld litt senere, den får han fikse selv (han skal ha for å ikke spørre, det var jeg som tilbød). En venninne holdt på å bli kastet ut der hun leide så jeg lånte henne penger, men eneste grunnen til at jeg fikk dem tilbake var at hun arvet noen kroner etter noen mnd. så gjør ikke det igjen (hun har spurt). Nå er det meste bundet opp i investeringer så låner uansett ikke bort lenger.

Merket også at jeg ble stressa av at de som lånte helt åpenbart gjorde elendige økonomiske valg. Alle kan komme i en knipe, men når man f.eks. konsekvent bruker penger på tull om man får litt ekstra istedenfor å sette det av til en liten buffer (røyk, tatoveringer, piercing, negler, bryn etc.), for så å måtte låne når det blir trangt igjen, så gidder jeg ikke. Litt ansvar må man ta for eget liv. Jeg har kun lånt av foreldre, da til egenkapital på bolig etter et samlivsbrudd. Noe ble omgjort til forskudd på arv, resten er betalt tilbake. Hadde kun spurt foreldre/søsken om jeg ikke klarte å sette mat på bordet til ungene, det sitter langt inn å be om private lån.

Anonymkode: 8ca4f...d4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356

Ikke lån bort penger til venner. Det ødlegger vennskapet. 

Har gjort det og det ødela vennskapet. 

Anonymkode: 84277...9d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke lån bort penger til venner. Det ødlegger vennskapet. 

Har gjort det og det ødela vennskapet. 

Anonymkode: 84277...9d8

Kun pga at den part som vil ha igjen pengene lager bråk. En kan også ettergi gjelden og trekke på skuldrene og la det være en lærepenge til seg selv.

Anonymkode: 4fd3e...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356

Hvorfor låner de ikke bare penger i banken?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg låner aldri ut penger, knapt ting i det hele tatt, heller aldri bil.

Jeg har heller aldri lånt penger, annet enn av banken. 

Eneste unntaket er når noen har glemt kortet til lunsj og slikt. Da spanderer jeg bare om det er en jeg kjenner godt, og som jeg vet ville gjort det samme for meg. Eller sender vipps krav om det er mer naturlig, for eksempel til ei som er en nær venninne, men stadig glemmer kort. 

Anonymkode: a7670...1c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner aldri penger, selv ikke til venner. Jeg tenker at det å hele tiden ha meg som lånebank, da gjør jeg det egentlig bare verre for mine venner og gjør at mine venner sliter vedvarende med dårlig økonomi - noe jeg ikke vil. Jeg vil jo som en venn at de skal ha god økonomi, ikke være avhengig av å låne penger.

Det kan være mening de ikke har penger fordi det er noe ide som venter på å komme som de kan tjene penger. Man lærer å mye av en periode med dårlig økonomi og får å etter det om ikke låner penger av vennene sine å, god økonomisk sans.

 

Er du en god venn, ville jeg ikke lånt bort penger.

Anonymkode: ef977...000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (12 timer siden):

ALDRI lån ut penger som du ikke har råd til å tape eller som du forventer å få igjen.

ALDRI lån penger til venner eller familie som du ønsker å ha et forhold til fremover i tid.

Si bare "beklager jeg er blakk". Ingen har noe med din økonomi.

De vet jeg ikke er blakk. 

Men jeg sier likevel nei, og forklarer hvorfor jeg er i mot dette. 

Penger er det ikke mange voksne som ber om. Det jeg får flest spørsmål om er bil.  Har selv opplevd at slektning skrapte opp bilen min, og reperasjonen ble veldig dyr. Han ville nok selv bare "lappet sammen", men det ville jo forringet verdien av min bil. Han tok regningen, men var litt merkelig stemning. Og slikt ubehag gidder jeg ikke i nære relasjoner. 

Anonymkode: a7670...1c6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356

«Nei»

Full setning. Vi har banker. Får noen ikke lån i en bank? Da får de klare seg uten penger. Det er på ingen måte en krise for et voksent menneske å leve på havregryn en måned eller tre eller skalere ned bolig til et rom i kollektiv.

Anonymkode: 1dc54...983

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Har ikke mulighet til å låne deg penger dessverre»

Anonymkode: d5f5a...29f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356

IKKE lån penger til venner! Det er mitt alle beste råd. Det er ingen som låner vekk 50.000 til venner. Hvorfor du skal ha dårlig samvittighet for det forstår jeg ikke. Blir du gaslighted av vennen din? Lurt til å tro at du skal ha dårlig samvittighet for det? Det er heller ikke normalt  be venner om lån av 50.000 kroner. Kanskje en 100-lapp om man har glemt lommeboka hjemme, men der er grensen altså. 

Så, IKKE gjør det! Dette er ikke normalt å be om, ei heller normalt å gå med på.
Din såkalte "venn" må finne en annen løsning.

Anonymkode: acb3d...864

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så hadde jeg aldri funnet på å spurt venner om lån, vi har jo banker som tar seg av sånt. Om de har så liten kredittverdighet at en ikke får lån i banken så hadde jeg aldri funnet på å låne bort mine oppsparte midler uansett. Hadde enkelt å greit sagt at jeg er ingen bank. Om de ikke respekterer det er de ikke gode venner å ha uansett.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...