Gå til innhold

Synes det er veldig vanskelig å låne penger til venner... hvordan løser dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg låner ikke ut penger. Det ville gitt meg uro og bekymring og det har jeg rett og slett ikke plass for i livet mitt. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde det var snakk om kanskje 500-1000 kr, men 50 000, det må du aldri finne på!! Det er nok en grunn til at vedkommende ikke har penger eller kan låne i bank. NEI! Ikke lån ut, uansett hvor dårlig samvittighet du får. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel et par som spurte da vi var rundt 20, og da noen hundrelapper, men siden da har jeg aldri opplevd at noen spør om å låne penger. Har heller aldri hørt om at dette er vanlig for andre jeg kjenner. I tillegg er jo alle kjent med at dette er en oppskrift på problemer og at alle parter sterkt frarådes private lån. Det å be om å låne av en man er glad i burde jo gi langt mer dårlig samvittighet enn det å si nei til private lån burde gjøre.

Er du i et litt spesielt miljø, TS? Eller hvorfor tror du at du blir spurt om noe såpass uvanlig gang på gang?

Anonymkode: 0d3d3...0bd

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde svart at jeg av prinsipp ikke låner bort penger, for det kan koste en god relasjon. Så det er ikke personlig, bare konsekvent nei. 

Jeg var ikke like klok da jeg var yngre, og det kostet meg helt faktisk et par relasjoner. Ikke noe stort tap i lengden, men det var ikke en hyggelig opplevelse jeg gidder å ha igjen. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gniende folk eventuelt folk uten gode venner. Har ikke problemer med å låne bort litt, om det er fastsatt dato for tilbakebetaling. Om jeg kan hjelpe noen gjør jeg det. 

Men 50 000? Høres merkelig ut at en venn etterspør et slikt beløp når vedkommende kjenner deg godt (er en venn) og vet du ikke har en godt betalt jobb. 

Anonymkode: ee30b...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner ikke bort penger. Kan heller gi bort en 500lapp her og der om det er helt krise. Men blir bare tull når det er snakk om penger, så null lån her. Hadde aldri lånt bort 50k til noen andre enn mamma. Så enkelt.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 000?😱

Låner til nød vekk 200 kr lissom. 

Anonymkode: 71ac6...633

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner ikke bort penger, men har aldri fått spørsmålet heller. Av erfaring fra jobb er det dem med rotete økonomi som låner og styrer på. Ville aldri stolt på at pengene ble tilbakebetalt. 

Anonymkode: c329c...0b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri lånt bort 50.000 til venner. Tror ikke jeg hadde lånt bort så mye penger til noen, heller ikke familie. Jeg har mer en nok med min egen økonomi. 

Vennen din får heller spørre hos en bank eller familie. 

Anonymkode: 5a845...bdc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte 150 000,- av søsteren min til egenkapital da vi kjøpte leilighet sammen. Vi skrev gjeldsbrev, og jeg betalte månedlige avdrag med renter. Fikk flere tilbakemeldinger på at søsteren min var gnien som lånte bort penger til familie med renter, men det skulle da bare mangle! Hun skulle jo få noe igjen for at pengene var låst hos meg! 
Dessuten var hun som foreslo av jeg kunne låne av henne - ikke jeg som spurte.

Uansett ville jeg blitt overrasket om en venn spurte meg om å få låne 50 000,-. Vet du hva pengene skal brukes til? Hvorfor har ikke vedkommende disse pengene selv? Hadde vært veldig skeptisk, men du vet kanskje hvorfor personen ikke har mulighet til å låne i feks en bank? 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løser det ved å ikke låne bort penger til venner. Heldigvis har jeg venner som aldri ville hatt behov for eller spurt om å låne penger av meg. Jeg ville heller aldri lånt penger av venner, jeg synes det høres sært ut og en utrolig dum ting å risikere et vennskap for. 

Har man behov for finansiering kontakter man en bank. Dersom banken ikke er villig til å låne ut penger er det sannsynligvis en grunn til det, og da er ikke løsningen å låne penger av venner i stedet.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil bort penger så er det helt opp til deg ts, låner ofte bort penger selv, men forstår godt at noen ikke ønsker det og  jeg tipper de aller fleste vil respektere det. Ikke at du trenger å forklare deg, men siden du skriver det er en veldig nær person, og du egentlig kunne tenkt deg å hjelpe så kan du jo bare si det som det er, at du blir stresset og urolig av å låne bort penger og har bestemt deg for å la være.

Likevel overraskende hvor mange som ikke låner eller har lånt penger selv her!

Her selv både lånt og lånt bort mange mange ganger. Da er det snakk om mindre beløp, alt fra en hundrelapp til 4-5000. Jeg har hatt store problemer med hverdagslige oppgaver de siste årene, ofte er det ting som at jeg ikke finner kortet, brikken, betaler regninger flere ganger som er årsaken.

Avtaler alltid tilbakebetaling når vi avtaler, og har aldri vært noe problem. Har noen slektninger med rusproblematikk som bor nærme og av og til ber om låne noen hundrelapper, betaler alltid tilbakebetaling når de sier de skal. Men har alltid i bakhodet at noe kan skje og låner bare bort dersom det er penger jeg har "råd" til å tape.

Trodde ikke det var så uvanlig, og jeg synes det er fint å kikke hjelpe. Ikke mye annet jeg kan stille opp med for tiden heller.

Hadde lånt bort 50 000 også, men kun dersom tilbakemelding var garantert, som at de venter på en eller utbetaling som er garantert å komme. Og ikke til hvem som helst selvfølgelig, men tviler på noen jeg ikke ville lånt til hadde spurt heller.

Selvom man ikke skal ha dårlig samvittighet for ikke å låne bort penger, så er det situasjoner der jeg synes det var dårlig gjort å si nei. Kommer an på relasjon, økonomi, hvilken hjelp en selv har fått og best om tidligere osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356

Aldri gjør det! Det kan ødelegge vennskap og bli vanskelig for deg og dem. Ville bare ikke snakket om hvor mye penger jeg har, og heller sagt at du må ha de pengene i bakkant evt. Jeg ville aldri lånt penger av en venn av meg, ville gått i banken😅

Anonymkode: ab92a...6fb

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Låner aldri bort penger til venner og snakker heller aldri om hvor mye jeg har til venner heller. Da åpner man nemlig for at folk kan finne på å spørre om nettopp sånne lån. Så hadde jeg vært deg ville jeg sagt at det har jeg dessverre ikke penger til å låne deg, og at du ikke har råd til det. 

Anonymkode: b6380...875

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal ALDRI låne bort mer penger enn en har råd å tape, er min leveregel! 

Anonymkode: ddeca...4d9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste jeg låner penger til er min samboer, og selv det er sjeldent. 
Venner? Utenkelig. Ikke om jeg så fikk tilbakebetalt med renter engang! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

«Det har jeg ikke anledning til dessverre».

Anonymkode: 42ce9...9ef

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si du ikke har råd til å miste pengene du låner. Og det eg jo naturlig at folk som vil låne penger var dårlig økonomi. Derfor aldri garanti at du får tilbake. Ta evt en hvit løgn. Du nå jo ikke si du har sparepenger på konto. Evt at det er buffer. Og det bør man jo ikke låne bort.

Anonymkode: f8274...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som trenger å låne penger, trenger det fordi de rører bort sine egne.

Derfor låner man de ikke penger.

 

Anonymkode: 0db21...9c8

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "Venner" bør defineres her. 

Jeg låner gjerne bort penger til mine venner. Både store å små summer. Dette har jeg hatt null negative erfaringer med.

 

De vet godt at om de ikke betaler tilbake, så gjelder ikke loven for pepperkakemenn. 

Det blir ille stygt :boksing:

 

Endret av KnekkeBørre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...