Gå til innhold

Lære barn selvpleie og velvære?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uanonym bruker skrev (6 minutter siden):

Barn trenger ikke hudpleie og lignende, og jeg ser ingen grunn til å "lære" dem det.

Det holder vel å lære dem personlig hygiene med dusj, vask, børsting av hår og klipping/rensing av negler, samt bruk av solkrem om sommeren.

Alt annet blir de tidsnok presentert for, og tenker at det er ikke foreldrenes oppgave å pushe det på dem.

Blir ikke dette det samme som å ikke lære dem om sex, de kommer jo til å Lære om det av andre uansett? 

Anonymkode: 111c4...971

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lærer dem kun normalhygiene. Mine jenter skal helst slippe å vokse opp som jåledukker og fjasejenter. Jeg vil helst at de fokuserer på andre ting. Feks skole, lek, venner, bøker, lære å spille instrumenter, synge, være med på barneteater og kor, idrett etc. 

Jeg er 44 og driver ikke med hudpleie eller velvære. Jeg smører meg med dagkrem, sminker meg når jeg skal noe spesielt og pusser ellers tenner og tar på deo etter å ha dusjet/vasket meg. Børster håret også, da. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Velvære tenker jeg handler om å lære ulike teknikker å håndtere stress på. Meditasjon. Turer i naturen. Finne givende hobbyer. Skrive dagbok. Øve på å håndtere krevende situasjoner. Håndtere følelser. Lære å stole på seg selv og på at man er bra nok som man er.

Forstår at det er vanskelig for deg å lære bort noe du ikke klarer selv, men du har kanskje noen i omgangskretsen som har et sunt forhold til seg selv, og som kan veilede barnet ditt? 

Anonymkode: 918f5...38d

Ja, det var mer dette her jeg tenkte på da jeg leste velvære og selvpleie.

Anonymkode: 39a1b...164

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir ikke dette det samme som å ikke lære dem om sex, de kommer jo til å Lære om det av andre uansett? 

Anonymkode: 111c4...971

Synes ikke det kan sammenlignes, nei.

Eller tenker du det samme om alkohol eller narkotika også? De kan like gjerne få det av foreldrene, for de kommer til å bruke det uansett? :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De av dere som har fokus på det, fra når har dere fokus på det? Og hvordan?

Begynte å tenke over det at alt jeg kan om hudpleie, hårpleie, sminke etc., har jeg lært meg selv i voksen alder, min mor fokuserte aldri på det. Vi dusjet og vasket med klut, slike ting, men noe stell utover det var aldri vanlig hos oss, og det har tatt meg årevis å få en rutine som gjenspeiler velvære og ikke bare det å være ren.

Datteren min spør ofte om når hun er gammel nok til å stelle negler, farge hår, krølle hår, bruke sminke, hudpleie og slikt, og må ærlig si jeg blir litt usikker. Vi vasker/renser ansikt morgen og kveld og smører med krem,men mer enn det har vi ikke kommet til.

Jeg ønsker jo at barna mine skal sette pris på å være velstelte og få det inn som en rutine tidlig. For noen fremstår det kanskje forfengelig, men det kan jeg fint leve med.

Anonymkode: ad767...8bb

Mine jenter får skikkelig sminke når de ønsker å lære seg, men får ikke gå ut med sminke (med mindre det er i forbindelse med cosplay ) før de er 13. 

Min hudpleie er enkel det er å drikke masse vann + babyolje i dusjen. 

Bruker jeg sminke så vasker jeg det vekk med såpe og vann og hiver på den hudkremen som er nærmest i skapet.

 

Anonymkode: 4935c...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (5 minutter siden):

Synes ikke det kan sammenlignes, nei.

Eller tenker du det samme om alkohol eller narkotika også? De kan like gjerne få det av foreldrene, for de kommer til å bruke det uansett? :P

Jeg fikk alkohol hjemme slapp å gå på smeller pga det

Anonymkode: 4935c...037

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å lære barn personlig hygiene, å lære dem å t vare på hud, hår, negler, øyne, øre, muskler, ledd etc bør være en selvfølge. Det inkluderer naturligvis kosthold, variert aktivitet, rutiner for å ivareta egen psykisk helse og så videre.

Det inkluderer ikke kosmetikk. Fordi det ikke er verken egenpleie eller hygiene. Kosmetikk og sminke er hobbyer. De har ingen nytteverdi, ingen helsegevinst etc. Å lære barn om hudkrem og øyenskygge kan sidestilles med å lære dem om engelske fotballag. En fin hobby dere kan pleie sammen. Å lære dem at kropp er estetikk og ikke funksjon er etisk langt over streken til ugreit. Da er du på samme linje som foreldre som velger å slanke seg eller snakke ned egen kropp. Da oppsøker man psykolog. Før man får barn. Eller man lar være få dem. For det er ikke media som skaper barn med spiseforstyrrelse eller dårlig selvbilde. Det er mor og far. Alltid mor og far.

Anonymkode: a0bff...3f8

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut jente med gutt i denne tråden, så ser man hvor absurd det er. Normal hygiene er å være ren, vaske håret når det trengs osv. Det med hudpleierutiner er ikke noe man trenger å lære barn. Dersom det er nødvendig så hvem lærer opp guttene i så fall? Nei akkurat.... 

Anonymkode: b5983...570

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hygiene er en form for velvære- altså å vaske seg, børste håret, klippe negler etc. Det er lite produkter man trenger med mindre man har problemhud, og en 9-åring trenger ikke noe. 

 

Anonymkode: 6a96e...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bytt ut jente med gutt i denne tråden, så ser man hvor absurd det er. Normal hygiene er å være ren, vaske håret når det trengs osv. Det med hudpleierutiner er ikke noe man trenger å lære barn. Dersom det er nødvendig så hvem lærer opp guttene i så fall? Nei akkurat.... 

Anonymkode: b5983...570

Jeg lærer gutten min på 10 år like mye om det å stelle seg som jentungen på åtte. Utover vanlig dusj og vask så smører de begge ansiktet hver morgen og kveld, og han fikser seg på håret de fleste dager i uka, gjerne samtidig som jeg står på badet og fletter/setter opp håret til datteren min.

Ikke fordi det er så viktig å være «forfengelig», men å lære seg tidlig å «like» det å være ren og stelt tenker jeg er like så greit.

De begge elsker badebomber og «spa» på badet, har ingenting med kjønn å gjøre. Han ser at både jeg og stepappaen steller oss, fikser hår, han fikser skjegget m.m. Jeg bruker lite sminke i hverdagen da, men de får det jo med seg. Og de begynner tidlig (!) å legge merke til ting via YouTube kids, filmer og serier, og vil til en viss grad bli påvirket av det. Så får man velge selv hva som er naturlig å dra inn i huset og egne rutiner da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tenåeingsdøtre, og jeg syns spørsmålet ditt er rart. Selv har jeg aldri hatt (eller savnet) "hudpleie/hygienerutiner med fokus på velvære". Døtrene mine sminker seg og steller seg og bruker altfor lang tid på det, har " daily skincare routines" det gjorde jeg vel selv på ungdomsskolen, jeg skjønner ikke helt.... Å føle man MÅ bruke minst en halv time hver kveld (og masse penger!) på skincare, tid som kunne bli brukt på lekser, søvn, bøker, musikk eller samvær med oss, det er virkelig ikke alltid velvære og trivsel, mens en kopp te eller en kveldstur sammen er mye triveligere.

Av og til gøy og absolutt selvvalgt, men JEG har da aldri introdusert dem for slikt, jeg oppfordrer dem til å ta lett på det selvsagt.

Nekter du henne nå lange bad, leking med sminke? Krem, solkrem, stell av hår, dusjing, alt dette er jo daglige ting som utvikler seg naturlig (men altfor tidlig og altfor langt) .... Jeg ville "fokusert" på at "velstelt" ikke er synonymt med "velvære", 

Tiktok lærer dem alt de (ikke) trenger vite om slikt, så offisielt er svaret til deg: 13 år. 

 

 

Anonymkode: f4137...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...