Gå til innhold

Gode erfaringer med å bli klippet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 16.58):

Hei! Fødte for under en uke siden. Barnet ble forløst med vakuum, og derfor fikk jeg er klipp. Har ikke turt å se på underlivet ennå, og er litt lei meg over hvordan fødselen endte. Lurer derfor på om noen har gode erfaringer/historier med klipp? 

Anonymkode: 6095e...0b3

Ble klippet og sydd. Følte ikke behovet for å se eget underliv. Det er over 6 år siden nå, har ikke hatt problemer med dette i ettertid. Har født en gang til etterpå uten å bli klippet. 

Anonymkode: a37d1...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble også klippet (ikke vakum). Synes det var helt hinsides vondt i i hvert fall 2 uker, deretter gradvis bedre. Hadde sex etter 4 mnd og det kjentes helt fint og normalt ut. Ingen plager i ettertid. Arret er helt tynt og hvitt, tilnærmet usynlig. Håper det blir bra for deg også ♥️

Anonymkode: 850e6...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakuum og klipp her. Gjorde sykt vondt en stund etter fødselen. Har et arr nå, men ellers ser det fint ut. Kjennes ikke unormalt ut. Er litt over ett år siden fødsel.

Anonymkode: e9d72...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (17 timer siden):

Et klipp er en grad 2👍

Man kan ha begge deler. Jeg fikk det. 

Anonymkode: dcc8f...22a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet grunnet setefødsel, og revnet. Begge deler grodde veldig fint og fort. Bare sårt/vondt de første par uker. Var forsiktig når jeg gikk tur med hunden ol. Så stingene ikke revnet. Kan egentlig ikke kjenne arret lengre. Noen mnd etter klippet var jeg litt bekymra fordi det var litt arrvev, men det forsvant også etterhvert. Sexliv er helt som før 🤗

Anonymkode: dae4e...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vakuum, men ble klippet med første. Revnet i tillegg. Klippet grodde helt fint, men det var veldig vondt lenge. Husker jeg var livredd for å se fordi det var då vondt og underlivet føltes helt ødelagt ut. Tok mot til meg og ble positivt overrasket. Nå 9 år etterpå er det så godt som usynlig, må se etter det med godt lys for å se hvor klippet ble lagt. Født et barn til etterpå, fikk bare noen små rifter da. 

Anonymkode: f32a7...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble klippet (og revnet i tillegg) under første fødsel (tangforløsning). Klippet gjorde mer vondt i ukene etterpå, men begge deler ble bra igjen. Jeg kan så vidt kjenne det om jeg kjenner etter og det er omtrent ikke synlig. Har ingen plager heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man kan ha begge deler. Jeg fikk det. 

Ok, på den andre siden da eller? For en episiotomi tilsvarer en grad 2, altså revning av muskulatur.

Anonymkode: 08187...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok, på den andre siden da eller? For en episiotomi tilsvarer en grad 2, altså revning av muskulatur.

Jeg har ikke alle detaljer, sjekket ikke så nøye selv som jeg skrev over. Barsel opplyste meg spesifikt om at jeg hadde begge deler, står også i epikrisen fra fødsel. Et klipp og en 2. grads rift. Klipp ut på venstre side. 

Er det veldig vanskelig å tro på for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ble forresten klippet fordi de måtte få baby ut fort med vacuum fordi hun hadde navlesnoren rundt halsen. Det ble gjort forebyggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke alle detaljer, sjekket ikke så nøye selv som jeg skrev over. Barsel opplyste meg spesifikt om at jeg hadde begge deler, står også i epikrisen fra fødsel. Et klipp og en 2. grads rift. Klipp ut på venstre side. 

Ikke vanskelig, men et klipp ut på venstre side er en gr. 2. Så skjønte ikke helt hva du mente med en gr 2 i tillegg til et klipp. Jobber på føden, ikke hørt om det før. Men skal ikke kvervulere på det altså🙂 Sikkert noe innvendig eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke vanskelig, men et klipp ut på venstre side er en gr. 2. Så skjønte ikke helt hva du mente med en gr 2 i tillegg til et klipp. Jobber på føden, ikke hørt om det før. Men skal ikke kvervulere på det altså🙂 Sikkert noe innvendig eller noe. 

Jeg har også fått begge deler. Jeg ble klippet fordi babyen måtte tas med tang (forsøk med vakuum først). På tross av klippet fikk jeg en ruptur grad 3b i tillegg. Så ja, absolutt mulig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (37 minutter siden):

Jeg har også fått begge deler. Jeg ble klippet fordi babyen måtte tas med tang (forsøk med vakuum først). På tross av klippet fikk jeg en ruptur grad 3b i tillegg. Så ja, absolutt mulig.  

Ja det skjønner jeg går an altså, da revner du jo i forlengelsen av klippet. Skjønte ikke helt at personen fikk klipp og en grad 2 rift, da det egentlig er det samma. Men det spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det skjønner jeg går an altså, da revner du jo i forlengelsen av klippet. Skjønte ikke helt at personen fikk klipp og en grad 2 rift, da det egentlig er det samma. Men det spiller ingen rolle.

Det går jo an å revne på motsatt side av klippet, det trenger ikke være en forlengelse av selve klippet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vanskelig å forstå at man kan revne OG bli klippet? 

Anonymkode: 057e7...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (9 timer siden):

Det går jo an å revne på motsatt side av klippet, det trenger ikke være en forlengelse av selve klippet. 

Ja, absolutt. Har aldri opplevd det i min karriere, men den er grei. Er ikke ute etter å krangle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble klippet med første, da hun måtte tas med vakuum. Ved fødsel nummer to gikk alt "etter boka" men de insisterte allikevel på å klippe meg - på motsatt side denne gangen - "fordi jeg hadde vært klipt før". Begynte å stusse på om det egentlig er normalt? 

Anonymkode: f2ad1...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg ble klippet med første, da hun måtte tas med vakuum. Ved fødsel nummer to gikk alt "etter boka" men de insisterte allikevel på å klippe meg - på motsatt side denne gangen - "fordi jeg hadde vært klipt før". Begynte å stusse på om det egentlig er normalt? 

Anonymkode: f2ad1...8a2

Når man har blitt klippet eller har revnet tidligere får man arrvev som er mindre tøyelig så det kan være (men trenger ikke være) nødvendig å klippe ved neste fødsel pga dette. Høres litt rart ut at det ble klippet på motsatt side da, men jeg er ingen ekspert på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...