Gå til innhold

Engangsstønad, dødfødsel uke 26


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Krever nav dokumentasjon på dødfødsel i uke 26? Eller noe ettersendt?

Anonymkode: fb8cc...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan Nav svare deg på. 

Men i utgangspunktet dersom man har fått innvilget engangsstønad og bar et fødes etter uke 22 - så får man utbetalingen uavhengig om barnet lever eller ikke. 

 

Anonymkode: 70f93...a69

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette kan Nav svare deg på. 

Men i utgangspunktet dersom man har fått innvilget engangsstønad og bar et fødes etter uke 22 - så får man utbetalingen uavhengig om barnet lever eller ikke. 

 

Anonymkode: 70f93...a69

Tusen takk for svar. Jeg skal ringe nav i morgen og spørre, dette gjelder ikke meg men min beste venninne som jeg undersøker for da hun ikke orker dette selv og er redd for å røre pengene før hun er helt sikker. 

Anonymkode: fb8cc...db1

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette kan Nav svare deg på. 

Men i utgangspunktet dersom man har fått innvilget engangsstønad og bar et fødes etter uke 22 - så får man utbetalingen uavhengig om barnet lever eller ikke. 

 

Anonymkode: 70f93...a69

Bare vil tillegge at hun ønsker å bruke en del av pengene til gravstøtte, kiste og annet i forbindelse med dette.

Anonymkode: fb8cc...db1

  • Hjerte 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først har fått innvilget engangsstønad (som vel er fra uke 22?) så beholder man pengene uansett hva som skjer videre, det kreves ikke mer dokumentasjon etter det. 

Anonymkode: 71461...4c7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Tusen takk for svar. Jeg skal ringe nav i morgen og spørre, dette gjelder ikke meg men min beste venninne som jeg undersøker for da hun ikke orker dette selv og er redd for å røre pengene før hun er helt sikker. 

Anonymkode: fb8cc...db1

Så fint at du kan hjelpe henne, jeg kan ikke forestille meg hvordan hun har det nå ❤️

Anonymkode: 0f6d4...500

  • Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare vil tillegge at hun ønsker å bruke en del av pengene til gravstøtte, kiste og annet i forbindelse med dette.

Anonymkode: fb8cc...db1

Hun kan bruke pengene på akkurat hva hun ønsker ❤️🌹 

Har hun fått de utbetalt så er de hennes. 

 

Anonymkode: 70f93...a69

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare vil tillegge at hun ønsker å bruke en del av pengene til gravstøtte, kiste og annet i forbindelse med dette.

Anonymkode: fb8cc...db1

Det er også mulig å søke nav om stønad til utgifter til begravelse i tillegg 

Anonymkode: 00e14...a67

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er også mulig å søke nav om stønad til utgifter til begravelse i tillegg 

Anonymkode: 00e14...a67

https://www.nav.no/gravferd
 

Når avdøde er under 18, inkludert fosterdød, er stønaden ikke behovsprøvd. 

Anonymkode: 4514e...10f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Er barnet dødfødt i 22. svangerskapsuke eller senere kan du få utbetalt engangsstønad. Er barnet dødfødt før 22. svangerskapsuke, gir det ikke rett til engangsstønad.»

 

https://www.nav.no/engangsstonad

Anonymkode: 4514e...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig trist å høre. Vet du om hun er LO medlem gjennom noe forbund? Noen forbund har grunnforskring der som òg kan gi en utbetaling ved dødfødsel etter uke 26.

Anonymkode: 4eff1...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De krevde ikke noe dokumentasjon fra meg etter jeg hadde fått pengene. At jeg var gravid måtte jeg dokumentere FØR jeg fikk pengene. Men om man vil være helt sikker, ring nav og spørr så slipper dere bekymre dere for det. For en forferdelig situasjon å være i, utrolig trist å høre. 

Anonymkode: 035c6...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun fått snakket med sosionom der hun fødte? 
Og så kan hun lese litt på Lub sine sider. Lub.no

Anonymkode: 81550...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke så lenge hun har vært på sykehus i Norge. Da vil sykehuset melde om både fødsel og dødsfall til folkeregisteret, og da vil Nav også se disse opplysningene der. H

 

Anonymkode: 193af...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 17.08):

Det er også mulig å søke nav om stønad til utgifter til begravelse i tillegg 

Anonymkode: 00e14...a67

Det er begravelsesbyrået som tar seg av søknader til nav, og alle får den innvilget når barn under 18 år dør, det i klistrer senabort og dødfødsel. 
 

 

Så fint at du hjelper venninnen din, ts. Har vært i hennes situasjon og det er utrolig tungt, med mange valg som skal tas på kort tid, midt i den store sorgen og sjokket. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var trist lesing, men veldig bra at du hjelper til i en slik hjelpesløs situasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, ikke så lenge hun har vært på sykehus i Norge. Da vil sykehuset melde om både fødsel og dødsfall til folkeregisteret, og da vil Nav også se disse opplysningene der. H

 

Anonymkode: 193af...321

Feil. Folkeregisteret sender ikke slik informasjon videre til NAV. Hvordan tror du at folk klarer å svindle NAV for engangstønad etter fødsel? Nettopp vært oppe i media hvor mange som gjør det hvert år ved å sende inn falske terminbekreftelser siden det er alt som kreves.  

NAV og folkeregisterets sin informasjon går ikke automatisk mellom enhetene. 

Anonymkode: 70f93...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 16.02):

Når man først har fått innvilget engangsstønad (som vel er fra uke 22?) så beholder man pengene uansett hva som skjer videre, det kreves ikke mer dokumentasjon etter det. 

Anonymkode: 71461...4c7

Siterer denne. Og om hun eller mannen er LO organisert kan de også ha krav på en forsikringsutbetaling derfra. 

Anonymkode: 81550...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Feil. Folkeregisteret sender ikke slik informasjon videre til NAV. Hvordan tror du at folk klarer å svindle NAV for engangstønad etter fødsel? Nettopp vært oppe i media hvor mange som gjør det hvert år ved å sende inn falske terminbekreftelser siden det er alt som kreves.  

NAV og folkeregisterets sin informasjon går ikke automatisk mellom enhetene. 

Anonymkode: 70f93...a69

Svindelen blir oppdaget hos Nav fordi det aldri kommer en fødselsmelding til folkeregisteret. Så jo, informasjonen går digitalt fra folkeregister til nav. 

Anonymkode: 193af...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svindelen blir oppdaget hos Nav fordi det aldri kommer en fødselsmelding til folkeregisteret. Så jo, informasjonen går digitalt fra folkeregister til nav. 

Anonymkode: 193af...321

Nei det gjør det ikke. Det oppdages ved stikk kontroller.  Det er også derfor man må registrerer far og det sendes direkte  til folkeregisteret og fordi systemer ikke snakker sammen.  Både NAV og folkeregisteret sier det samme hvis du  spør dem. 

Anonymkode: 70f93...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...