Gå til innhold

Et samfunn som legger altfor stor vekt på jenters utseende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her bør kvinner og mødre vise ansvar. Ikke menn som pusher dette på dere 

Anonymkode: c1fb8...3bf

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få bort influenser-tullet. De tjener seg rike på bl.a. sånn dritt.

Anonymkode: 40630...e16

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke akkurat at det er gutta som krever at jentene skal ha 1 cm lange tykke, falske løsnegler og ditto plastikkvipper. 

Jeg var nylig på skoleavslutning for sjuende klasse og jentene kom med masse sminke, løsvipper, utringede topper og så ut som om de var 18 ved siden av gutta som sparket fotball og gav f**n i jentedramaet. 

Anonymkode: 68587...f0a

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kvinneskapt problem

Anonymkode: 40330...73c

Hvordan det? 

Det er utrolig mange topper til jenter på 8-10 års alderen som ikke er enten magetopper eller laget til for at det skal se ut som de har bryter. Det er så unødvendig..

Anonymkode: 64d6f...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Barneklær, Seksualisering | Barn skal ikke være sexy (nettavisen.no) 

Dette var på tide og en velkommen diskusjon, eller vil du at jenter skal være slik?

Anonymkode: 40630...e16

Okay. Dette er en sausing av mange ulike problemstillinger oppi en gryte, til det bare blir rot. 

Man kobler barn, prepubertale og tenåringsproblemer sammen, som om de ikke sitter i tre helt forskjellige bevisthetsnivåer, og blander det med hvordan kleskodekser utvikler seg og  mediapåvirkning og utviklingsprosess. 

Din datter bekymrer seg for vektøkning? Du har vært på diett de siste 10 årene og messet opp og ned på hvor my bedre du så ut når du var ung. Hvordan tror du du er som forbilde? 

Klær? Kleskoden er modelert som nedskalerte voksenklær, for det er det barn ønsker å gå med: Hva mamma går med! Hvor mange shorts har du som har lommer?

Fullt mulig at dette er noe kvinner kansje skal kjempe mot,  men i mens Når ble det et problem at jentene hentet klær fra gutte utvalget? 

Det er ikke klesprodusenetene som er ansvarlige: de lager klær det er etterspørsel etter, og butikkene tar inn klærne folk kjøper. Og når jeg kjøper klærne til mine barn, er det en blanding av hva JEG liker og synes er funksjonelt , opp mot hva de har lyst på og jeg faktisk har noen håp om skal forbli på dem.

Magetopper , korte skjørt og minishorts er ikke i seg selv sexy ; det er tøy. For at klær skal være sexy, må det finnes en symbolfunksjon i koblingen mellom tøy, person og oppførsel. Og en jentunge som slår hjul blir ikke sexy bare fordi navelen eller trusa vises... OG VI MÅ  SLUTTE Å LATE SOM DET; FOR DET BEGRENSER DERES LEK OM DET ER NOE DE SKAL TENKE PÅ!!!!

Når jenter "Jenter gruer seg til puberteten, er redde for å utvikle kvinnelige former", så har det ingenting med kroppspress å gjøre , og alt med at jenter lærer tidlig at puberteten er en overgang som ikke gir noe positivt. Det er slutten på leken. Og den fortellingen kommer først og fremst fra foreldrene. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 timer siden):

Magetopper , korte skjørt og minishorts er ikke i seg selv sexy ; det er tøy. For at klær skal være sexy, må det finnes en symbolfunksjon i koblingen mellom tøy, person og oppførsel. Og en jentunge som slår hjul blir ikke sexy bare fordi navelen eller trusa vises... OG VI MÅ  SLUTTE Å LATE SOM DET; FOR DET BEGRENSER DERES LEK OM DET ER NOE DE SKAL TENKE PÅ!!!!

Så utrolig enig. Når jeg ser på min niese på 9 år med relativt kort shorts og topp som viser et glimt av magen, så er "sexy" noe av det aller siste jeg tenker. Jeg synes det er helt forkvaklet å kalle det det.

Anonymkode: a51e9...001

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...