Gå til innhold

Tidlig ultralyd uke 12?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, Har fått tid til tidlig ultralyd i uke 12. Vil da være 11+1 regnet fra første dag i siste mens. Er dette litt tidlig? Eller burde man fått tid når man faktisk er 12+ uker… ble usikker om de får sett nok når det er såpass tidlig. Vil jo det skal være mulig å sjekke alt så grundig som mulig. Leste på nettet at «det kan være en helt annen informasjon og en helt annen undersøkelse i uke 12-13+ enn i uke 11+». Noen som har erfart dette? Eller vært på TUL helt i starten av uke 12? Kan jo også hende at jeg er kortere på vei enn jeg tror, selv om jeg er ganske sikker på eggløsnings-dato osv…. Kan ikke så mye om dette, så setter pris på alle innspill her 🥰

Anonymkode: feba2...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det er ikke for tidlig. Man settes opp mellom 11+0 og 14+0. Alt mellom der er helt ok. 

Ser du på UL at du potensielt er kortere på vei, settes man ved behov opp for en ny UL så null stress. 

Anonymkode: 200eb...e0c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 11+0 er det greit har jeg skjønt. Jeg har time i morgen når jeg er i uke 14, og da jeg tok TUL privat 10+4 sa jordmor at det er en veldig stor forskjell fra den uka til når man har passert uke 11. 

Anonymkode: bd607...dfe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vet hva de gjør. Alt mellom 11 og 14 er normalt. 

Anonymkode: 71b13...a10

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fra 11+0 er det greit har jeg skjønt. Jeg har time i morgen når jeg er i uke 14, og da jeg tok TUL privat 10+4 sa jordmor at det er en veldig stor forskjell fra den uka til når man har passert uke 11. 

Anonymkode: bd607...dfe

Kunne de sjekke nakkefold da du tok privat, eller var det for tidlig?

Anonymkode: feba2...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kunne de sjekke nakkefold da du tok privat, eller var det for tidlig?

Anonymkode: feba2...ba7

10+4 var det for tidlig ja. Fra 11+0 kan man det har jeg skjønt.

Anonymkode: bd607...dfe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed av sykehuset at de helst ville ta det i slutten av uke 12 eller i uke 13, siden det var mye bedre å se da. De satte ikke opp tidlig ultralyd i uke 11.

Hvis de har satt deg opp 11+1 så regner jeg med det er fordi de synes det går fint. Masse lykke til!

Anonymkode: 5d378...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg fikk beskjed av sykehuset at de helst ville ta det i slutten av uke 12 eller i uke 13, siden det var mye bedre å se da. De satte ikke opp tidlig ultralyd i uke 11.

Hvis de har satt deg opp 11+1 så regner jeg med det er fordi de synes det går fint. Masse lykke til!

Anonymkode: 5d378...c99

Rart de setter opp så tidlig om det faktisk er lettere å se seinere… Ga jo beskjed om hvilken uke jeg var i da legen sendte henvisning til sykehuset. Irriterende å måtte gå på nytt om de ikke ser alt de skal se om du skjønner.

Anonymkode: feba2...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart de setter opp så tidlig om det faktisk er lettere å se seinere… Ga jo beskjed om hvilken uke jeg var i da legen sendte henvisning til sykehuset. Irriterende å måtte gå på nytt om de ikke ser alt de skal se om du skjønner.

Anonymkode: feba2...ba7

Det går på kapasitet på sykehusene. Mange sykehus sliter fremdeles med å ha kapasitet til å gi alle tidlig UL. 

Frem til UL regner de fra første dag i mensen - men man kan på UL se om fosteret er tilsvarende str, større eller mindre. 

Du er ikke satt opp for tidlig, så det er ikke noe problem hvis du er så langt på vei som du selv tror. 

Anonymkode: 200eb...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det går på kapasitet på sykehusene. Mange sykehus sliter fremdeles med å ha kapasitet til å gi alle tidlig UL. 

Frem til UL regner de fra første dag i mensen - men man kan på UL se om fosteret er tilsvarende str, større eller mindre. 

Du er ikke satt opp for tidlig, så det er ikke noe problem hvis du er så langt på vei som du selv tror. 

Anonymkode: 200eb...e0c

Det som er greia da, hvis jeg ikke er så langt på vei som jeg tror. Men er ganske sikker på eggløsningsdagen også.

Anonymkode: feba2...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det som er greia da, hvis jeg ikke er så langt på vei som jeg tror. Men er ganske sikker på eggløsningsdagen også.

Anonymkode: feba2...ba7

I verste fall får du en ny time hvis det er behov. De har ikke kapasitet til å sette alle opp i uke 12-13. Derfor setter de opp timer fra 11+0 til 14, noen får tidlig, andre får sent - sånn er det bare. 

Anonymkode: 200eb...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det går på kapasitet på sykehusene. Mange sykehus sliter fremdeles med å ha kapasitet til å gi alle tidlig UL. 

Frem til UL regner de fra første dag i mensen - men man kan på UL se om fosteret er tilsvarende str, større eller mindre. 

Du er ikke satt opp for tidlig, så det er ikke noe problem hvis du er så langt på vei som du selv tror. 

Anonymkode: 200eb...e0c

Men dersom de mener de får gjort undersøkelsene som trengs fra 11+ 0 bør det jo være greit da.

Anonymkode: feba2...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men dersom de mener de får gjort undersøkelsene som trengs fra 11+ 0 bør det jo være greit da.

Anonymkode: feba2...ba7

Ja. 

Anonymkode: 200eb...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...