Gå til innhold

Lar dere barn hoppe, turne i sofaen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har svindyr designersofa og mannen blir rasende om ungene hopper i den. Det er ingenting som får ham så sint, så jeg prøver å stoppe dem når de hopper. Men minste er bare 2 1/2 og skjønner ikke at det er en uting.

Anonymkode: df813...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke at de skulle herje, mens samboeren sa det var greit, så de fikk lov til å herje. Ikke noe hopping da, men litt gymnastikk. 

Jeg velger mine kamper 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lar dere barn herje i sofaen? Og dere som bor i med naboer rundt, lar dere barn herje inne? 

Anonymkode: e39f8...edc

Nei ingen får herje i sofaen - Sofaen er til å sitte i, ikke hoppe eller herje i.

Herje inne? Under lek? Spørs hva man legger i herjing. 

Høylytt lek - ja,  løping i ganger/trapper, hopping og slik herjing - nei. 

Anonymkode: cb4b2...633

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de utfolde seg i sofa, med piano, lage mat på kjøkken (så lenge de rydder etter seg), bygge hytter, tårn og kjøre rullebrett. Noen ganger er jo gulvet lava, og da må man kunne bruke møbler for å komme seg over rommet.  Vi har mye fokus på å ta hensyn til andre og det er en regel som er enkel å forstå. De liker heller ikke at andre gjør ting de ikke liker mot dem. Aldri noe problem å be dem slutte å sparke i buss/flystolrygger, de vet det er andre regler hos andre, i butikker og andre steder. Fokus på respekt for andre og være snill med planter, vegger og ting som ikke tåler så røff behandling. Funker bra her! Ikke noe ødelagt, greie på besøk og glade barn. Vi har en designsofa, men det er mest fordi den har veldig god kvalitet og tåler barn og dyr.

Anonymkode: 323b3...014

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri lov til å hoppe, herje eller leke i sofaen. Den er til å sitte i. Skal de leke så er det på gulvet, på rommet eller ute  

Anonymkode: 36a70...d6f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi har svindyr designersofa og mannen blir rasende om ungene hopper i den. Det er ingenting som får ham så sint, så jeg prøver å stoppe dem når de hopper. Men minste er bare 2 1/2 og skjønner ikke at det er en uting.

Anonymkode: df813...bc1

Du må fjerne barnet/barna fra sofaen hver gang så forstår de. Våre forsto kjapt at pynt på bordet er hellig. En på nesten 3 forstår ordet nei. 

Anonymkode: 36a70...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre har fått lov. Eldste på sju begynner å miste interessen samtidig som han er blitt i overkant stor for det - så det løser seg greit.

Anonymkode: 03848...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får lov å turne litt i sofaen, og hoppe ned fra sofaen så lenge de stopper med det om de får beskjed fordi det blir for høylydt for oss voksne. Men de får ikke hoppe i sofaen/bruke den som trampoline. 

Anonymkode: ec9ea...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til en viss grad. Barnet er bare såvidt over 2 år og vi bor i leilighet i 5. etasje så har ikke god plass til madrasser for hopping eller mulighet å gå rett ut i en hage med trampoline og leker, og barnet har stort behov for fysisk aktivitet. Går såklart ut så mye vi kan da. Det er ikke så lytt her da så det går nok greit for naboene med litt herjing og barnet skjønner allerede at det er lov å klatre i sofaen hos oss men ikke hos besteforeldrene feks. Vi jobber med å ikke kaste harde leker i gulvet for det vet jeg at man hører noe gjennom etasjene. Men det skjer jo iblant selv om vi er strenge på det men barnet blir stadig flinkere til å huske at det ikke er lov :) 

Anonymkode: 1dbf3...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og før man dømmer andre som lar barna få lov til "for mye". Det er veldig mye som vår på 2 år ikke får lov til. Men hun er virkelig sterk og aktiv (mer enn alle 2-åringer vi kjenner) og finner på utrolig mye rart. Og vi orker ikke barnesikre leiligheten fra topp til tå + si nei til absolutt alt, da måtte vi seriøst sagt nei til barnet dagen lang hele tiden... Eller så måtte vi bare flyttet ut på lekeplassen (siden vi ikke har hage). Så vi har valgt ting som er viktige som oss som vi er strenge på som å behandle kjæledyrene våre pent og la deres mat, vann og ting være i fred, la ting som faktisk er farlige være, ikke klatre på spisebord og kjøkkenbenk, begrense vannsøl til badet, ikke kaste harde leker i gulvet, ikke balansere oppå ustabile leker.. Så er det heller lov å løpe inne og klatre i sofaen, og hoppe når vi passer på. For andre er det kanskje lett å si nei til dette om det er det eneste stedet man må si nei eller barnet hører etter et par ganger..

Anonymkode: 1dbf3...103

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vill herjing hører ikke til innendørs. 
Jeg gjorde det da jeg var barn, hoppet i sofaen, og jeg slo ut en tann😅

Anonymkode: 88f1d...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Gammel sofa. Lett sofabord som dyttes unna. Hopper ikke hos andre. Herjer ikke så mye bortsett fra sofahopping men får lov til å løpe inne. Nabobarna løper uansett de også. Ingen løping hos andre, og ikke på butikk og kafe.

Anonymkode: 8bf00...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en viss grad 

Anonymkode: 53a2e...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo ikke noe problem om det er greit for dere, men problemet er om man ikke samtidig lærer barna at man ikke skal hoppe i sofaen på besøk hos andre. Særlig små barn kan jo tenke at da er det greit overalt. Jeg er heller ikke redd for vår sofa, men har lært barna likevel at vi ikke hopper og herjer inne/i sofaen, nettopp fordi det da er lett å glemme seg borte på besøk eller når vi selv har besøk. 

Anonymkode: 9d4ae...04d

Tror det går fint, har i hvert fall aldri vært et problem her. Folk har uansett forskjellige sofaregler. Vi spiser lørdagspizzaen i sofaen (gammel sofa, og lett å vaske trekket) mens hos tante og onkel får man ikke spise i sofaen. Noen lar barna spise i bil mens det ikke er lov hos oss osv. 

Anonymkode: 8bf00...3e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Lar dere barn herje i sofaen? Og dere som bor i med naboer rundt, lar dere barn herje inne? 

Anonymkode: e39f8...edc

NEI.

Anonymkode: 36e6a...a62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...