Gå til innhold

Sykdom før og etter man fikk barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn i barnehagealder som i likhet med barn flest i den alderen er syke innimellom. Dette gjelder vanlige sykdommer som influensa, omgangssyke, forkjølelse, osv..

Når barna er syke blir de ekstra klengete på meg, og noen dager etter blir jeg som regel syk selv. Nå har jeg f.eks halsbetennelse og tette bihuler. Ble syk i forrige uke, prøvde å holde det gående på jobb i et par dager, men fredag var jeg nødt til å ta egenmelding. I helgen har jeg ligget flat ut, og følt meg helt elendig. I dag er jeg fortsatt ikke bra og har måttet ta ut egenmelding på nytt! Føler jeg bruker masse sykedager og evigheter på å bli frisk nå etter jeg fikk barn :( 

Noen andre foreldre her som kjenner på det samme? Vi er flinke med håndvask og rengjøring, jeg tar vitamintilskudd og spiser ganske sunt. Jeg og mannen er flinke til å hjelpe og avlaste hverandre. Føler derfor vi gjør det vi kan for å unngå sykdom. Søvnmangel og nattevåk tærer selvsagt på, og er helt sikkert med på å forlenge sykdomsperiodene. men får ikke gjort så mye med akkurat det. 

Hva gjør dere andre for å unngå sykdom eller bli raskere frisk? 

 

Anonymkode: 12c4f...30a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tre barn, hvorav yngste går i barnehagen. Vi er syke konstant! Enten forkjølelse eller omgangssyke. Hele tiden! Det går ikke en uke uten noe føler jeg. Jeg blir så mentalt og fysisk sliten av det, og klager dessverre mye til mannen om dette hver gang det kommer. Jeg klarer ikke å slappe av skikkelig når det står på.

Vi får ikke gjort stort annet enn å holde avstand når det er sykdom (mellom barna), og ta tiden til hjelp (det er skikkelig irriterende å høre, jeg vet.. Vi har sykdom hjemme nå vi også). 

Sender en klem til deg!

Anonymkode: b43e8...d43

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen blir svakere av søvnmangel og av å være konstant "på". Man får heller ikke hvilt når man har barn, så det er naturlig at man tåler mye mindre etter å ha fått barn. Jeg har det på akkurat samme måte. Jeg var sånn som presset meg på jobb uansett hvor syk jeg var, men det er helt umulig nå.

Anonymkode: e8b6a...879

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er yngste?

Vi var nærmest konstant syke første 1,5 året til yngste i barnehagen, men etter det har vi knapt nok vært syke. 

I år tror jeg barna har hatt en sykedag hver fra i barnehagen. Jeg og mannen har ikke vært annet syke enn vanlige forkjølelser.

Anonymkode: 3c66b...b43

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg hadde godt immunforsvar før jeg fikk barn. Nå innser jeg jo at jeg var jo ikke syk fordi jeg aldri ble utsatt for smitte! 🤣🤣 Det er en slitsom periode av livet, men det vil bli bedre. Smittepresset avtar noe når ungene blir 4-6 år. I alle fall luftveisinfeksjonene. Omgangssyken synes jeg det er enda mer av på skolen, faktisk. 

Anonymkode: aaf67...7d6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvor gammel er yngste?

Vi var nærmest konstant syke første 1,5 året til yngste i barnehagen, men etter det har vi knapt nok vært syke. 

I år tror jeg barna har hatt en sykedag hver fra i barnehagen. Jeg og mannen har ikke vært annet syke enn vanlige forkjølelser.

Anonymkode: 3c66b...b43

Så bra 👍 

Yngste her er 2 1/2 år. Synes det blir verre og verre jeg 🤷‍♀️

ts

Anonymkode: 12c4f...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg trodde jeg hadde godt immunforsvar før jeg fikk barn. Nå innser jeg jo at jeg var jo ikke syk fordi jeg aldri ble utsatt for smitte! 🤣🤣 Det er en slitsom periode av livet, men det vil bli bedre. Smittepresset avtar noe når ungene blir 4-6 år. I alle fall luftveisinfeksjonene. Omgangssyken synes jeg det er enda mer av på skolen, faktisk. 

Anonymkode: aaf67...7d6

Det trodde jeg og - var av oppfatningen at jeg hadde jernhelse innen jeg fikk barn og kunne ikke skjønne hvorfor folk rundt meg (med barn) var så ofte syke 😆

Mulig det avtar litt når de blir eldre ja. Eldste på 6 år er ikke så ofte syk som den yngste. Men HVER eneste gang en av de er syke, kan vi være sikker på at jeg også ender opp med å bli syk noen dager etter. Så sitter jeg der og bare håper at barnet som er sykt er blitt friskt innen jeg selv går ned for telling. Mannen slipper oftere unna, selv om han er like mye med barna som jeg. Men vet jeg sover mye dårligere enn han. Kanskje derfor mitt immunforsvar er mer ustabilt.

 

ts

Anonymkode: 12c4f...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok individuelt. Mannen min var som fluepapir når barna var små. Ble syk hele tiden. Meg er det ingenting som biter på, selv om det er meg ungene sover oppå når de er dårlige. 

Anonymkode: cea9c...425

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å ofte bli syk selv når mann har små barn.

Jeg var knapt på jobb under korona. (Jobbet i yrke som ble sett på som samfunnskritisk) Var konstant hjemme grunnet barn som ble satt i karantene annenvær uke.

Anonymkode: a8537...8ae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har to barn i barnehagealder som i likhet med barn flest i den alderen er syke innimellom. Dette gjelder vanlige sykdommer som influensa, omgangssyke, forkjølelse, osv..

Når barna er syke blir de ekstra klengete på meg, og noen dager etter blir jeg som regel syk selv. Nå har jeg f.eks halsbetennelse og tette bihuler. Ble syk i forrige uke, prøvde å holde det gående på jobb i et par dager, men fredag var jeg nødt til å ta egenmelding. I helgen har jeg ligget flat ut, og følt meg helt elendig. I dag er jeg fortsatt ikke bra og har måttet ta ut egenmelding på nytt! Føler jeg bruker masse sykedager og evigheter på å bli frisk nå etter jeg fikk barn :( 

Noen andre foreldre her som kjenner på det samme? Vi er flinke med håndvask og rengjøring, jeg tar vitamintilskudd og spiser ganske sunt. Jeg og mannen er flinke til å hjelpe og avlaste hverandre. Føler derfor vi gjør det vi kan for å unngå sykdom. Søvnmangel og nattevåk tærer selvsagt på, og er helt sikkert med på å forlenge sykdomsperiodene. men får ikke gjort så mye med akkurat det. 

Hva gjør dere andre for å unngå sykdom eller bli raskere frisk? 

 

Anonymkode: 12c4f...30a

Velkjent... søvnmangelen er et stort problem for immunforsvaret i tillegg til at man nok som voksen utsettes for mange nye viruser når barna går i bhg. Virus som bryter ut hos de små barna med dårligere immunforsvar og som derfor ikke sirkulerer blant voksne normalt sett...så spør du meg var barnehagevirusene døden, skulle tro kroppen aldri hadde sett de før. Og kanskje er det sannheten, fordi de bare sirkulerer blant de små.

Fant aldri noe som fikset problemet annet enn å vente på at barna ble større... hjalp endel å komme over på storebarn, og siste året i bhg var bedre enn alle de foregående. Men merket allikevel godt at hun pådro seg mye drit fra de som var mindre. Så nå har vi gått ut barnehageporten for aller siste gang, litt vemoding mtp mange mennesker vi er glade i, men ekstrem glede mtp alle virusene vi forlater. Eldste har vært så mye friskere etter hun begynte på skolen. Måtte gjennom litt oppstart med vannkopper (hun mirakuløst nok klarte  ikke få i bhg...men to av årene var jo pandemi da...), influensa og omgangssyke. Men svært lite forkjølelser i forhold. Så nå er vi så glade for at også minstemor er ute av bhg. Nytt liv. Merket siste sesong at jeg endelig turte å planlegge noe selv i vintersesongen, og at det faktisk også ble gjennomført. Magisk. 

Må nok dessverre bare holde det ut. Jeg tror eneste man kan fokusere på som faktisk hjelper er nok søvn for egen del. Men den er jo kinkig med små barn helt generelt...

Anonymkode: dac6b...6ef

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg trodde jeg hadde godt immunforsvar før jeg fikk barn. Nå innser jeg jo at jeg var jo ikke syk fordi jeg aldri ble utsatt for smitte! 🤣🤣 Det er en slitsom periode av livet, men det vil bli bedre. Smittepresset avtar noe når ungene blir 4-6 år. I alle fall luftveisinfeksjonene. Omgangssyken synes jeg det er enda mer av på skolen, faktisk. 

Anonymkode: aaf67...7d6

Faktisk enig, mindre forkjølelser, men omgangssyken er hyppigere ja. Det overrasker meg litt. 
Men antagelig fordi det er 24 timers regel etter oppkast heller enn 48 timer, og et press om at barna jo skal på skolen når de kan. Så vi sender de jo rimelig smittsomme tilbake til skolen. Og da er jo fort vekk hele trinnet + lærere rammet. Men egentlig litt rart, da de har mye bedre hygiene i utgangspunktet enn de små.  Kan også være at kroppen begynner å reagere annerledes på omgangssyken ettersom man blir eldre. Synes de minste nær sagt ikke gjør mer enn å spy en gang eller to...mens man selv ligger dausjuk i minst to dager. Så spørs om akkurat den får bedre grep når immunforsvaret endrer seg litt.

Anonymkode: dac6b...6ef

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Litt godt å lese at jeg ikke er alene om å føle på dette. Men det leder meg til en annen ting jeg har tenkt mye på...

Har som nevnt prøvd å holde meg på jobb, men opplever at de gangene jeg biter tenna sammen bruker jeg ENDA lengre tid på å komme til hektene igjen når jeg først må melde fravær fra jobb. Det samme gjelder i omvendt rekkefølge: om jeg melder fravær i det jeg føler meg syk , men av dårlig samvittighet går tilbake til jobb før jeg er helt frisk igjen. Da kan jeg hangle og føle meg sliten i mye lengre tid. Hva gjør dere andre? Bør man vente med å gå tilbake på jobb til man er så godt som frisk og energinivået er normalisert, selv om det krever en ekstra dag fravær? 

ts

Anonymkode: 12c4f...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...