Gå til innhold

Hvem vil ha en katt som pisser inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har du vært hos dyrlege med han? Er det tatt urinprøve?

Anonymkode: d2b71...959

Ja

Ts

Anonymkode: 1cc10...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett opp flere kattedoer, 2 stk. se om det hjelper.

Anonymkode: e30bd...f0a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt den til veterinær for å utelukke om det er fysisike årsaker til at den pisser inne som f.eks urinveisinfeksjon. Hvis ikke kan det være kattesanden, nok kattedo, typen kattedo som er årsaken.

Jeg hadde en katt som pisset inne. Han hadde klaustroforbi for å gå på kattedo med tak over. Da vi gikk over til vanlig kattedo (uten tak), gikk den på kattedoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avliv udyret

Anonymkode: becd1...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pernillelille skrev (1 time siden):

Jeg ville ha tatt den til veterinær for å utelukke om det er fysisike årsaker til at den pisser inne som f.eks urinveisinfeksjon. Hvis ikke kan det være kattesanden, nok kattedo, typen kattedo som er årsaken.

Jeg hadde en katt som pisset inne. Han hadde klaustroforbi for å gå på kattedo med tak over. Da vi gikk over til vanlig kattedo (uten tak), gikk den på kattedoen.

Han har ikke urinveisinfeksjon og åpen do uten tak.

Han er litt psykisk ustabil og blir lett påvirket av forandringer både inne og ute i reviret sitt.

Ts

Anonymkode: 1cc10...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det kommet andre katter i bygården du bor i, så kan jo det være årsaken til at det har startet igjen? Kan være at noen av de har fått seg innehatt slik at du ikke har fått det med deg f.eks., og at han dermed stresser ekstra pga. det.

Går han på noe fór som reduserer stress? Har du prøvd å bruke Feliway for å se om det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger tenker jeg at det er greit å avlive. En katt som tisser pga stress har det bedre hvis den kan sovne inn.

 

Anonymkode: 653b6...454

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avliv

Anonymkode: becd1...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matas skrev (6 timer siden):

Har det kommet andre katter i bygården du bor i, så kan jo det være årsaken til at det har startet igjen? Kan være at noen av de har fått seg innehatt slik at du ikke har fått det med deg f.eks., og at han dermed stresser ekstra pga. det.

Går han på noe fór som reduserer stress? Har du prøvd å bruke Feliway for å se om det hjelper?

Feliway har vi prøvd og det funket ikke.

Finnes det for mot stress?

Han får tørrfor for kastrerte katter fra Hills

ts

Anonymkode: 1cc10...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg ikke orket. Du har prøvd alt og er en kjempeflink katteeier.

Men, noen ganger må man bare ta en avgjørelse på at dette ikke går lenger. Forsøk å omplassere ham til en gård, eller til noen som har katteluke der han kan gå ut og inn som han vil.

Hvis ikke dette fungerer, så ville jeg avlivet. Det sitter langt inne, men det er helt uholdbart å få piss over alt, og kanskje du ikke oppdager det enkelte steder, slik at det blir liggende og lukte.

Anonymkode: 90909...498

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Feliway har vi prøvd og det funket ikke.

Finnes det for mot stress?

Han får tørrfor for kastrerte katter fra Hills

ts

Anonymkode: 1cc10...2ad

Så dumt Feliway ikke har fungert. 

Ja, det finnes for som reduserer stress. Katten min går på det, fikk anbefalt det av veterinær da hun gang på gang fikk UVI. Så her merket vi stor bedring av foret og Feliway sammen. Hun er mer stresset uten Feliway dersom vi går tom for det, men hun har ikke hatt UVI siden vi skifta til foret under for omtrent fire år siden.

Legger ved link til foret vi bruker. Det er også fra Hills.

Det sagt, jeg er enig med ab498 over her. Du har gjort omtrent alt for katten din, og sannsynligvis er det mulig å få omplassert han til en gård eller noe lignende. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/9/2024 at 10:50 PM, AnonymBruker said:

Han har ikke urinveisinfeksjon og åpen do uten tak.

Han er litt psykisk ustabil og blir lett påvirket av forandringer både inne og ute i reviret sitt.

Ts

Anonymkode: 1cc10...2ad

Jeg hadde fått til anskaffelse av en do med tak og benyttet meg av feromoner som roer .  Du kan Google feromoner til katt +feliway. 
mennso uten tak er ofte oppskriften på stress hos katter. De liker ro og fred. Ellers høres det mer ut som at han markerer enn tisser. Selv om han er kastrert. Så stress er nok en faktor her. Det er mulig å snakke med en adferdsterapeut (eks norsk atferdsenter) om ikke ovenforstående tiltak har effekt. 

Anonymkode: ef4c4...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde fått til anskaffelse av en do med tak og benyttet meg av feromoner som roer .  Du kan Google feromoner til katt +feliway. 
mennso uten tak er ofte oppskriften på stress hos katter. De liker ro og fred. Ellers høres det mer ut som at han markerer enn tisser. Selv om han er kastrert. Så stress er nok en faktor her. Det er mulig å snakke med en adferdsterapeut (eks norsk atferdsenter) om ikke ovenforstående tiltak har effekt. 

Anonymkode: ef4c4...882

Feliway brukte vi i fjor uten at vi merket noe forskjell.

Han har aldri brukt noe annet enn do uten tak, siden han er en veldig lang og stor katt.

Ts

Anonymkode: 1cc10...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matas skrev (3 timer siden):

Så dumt Feliway ikke har fungert. 

Ja, det finnes for som reduserer stress. Katten min går på det, fikk anbefalt det av veterinær da hun gang på gang fikk UVI. Så her merket vi stor bedring av foret og Feliway sammen. Hun er mer stresset uten Feliway dersom vi går tom for det, men hun har ikke hatt UVI siden vi skifta til foret under for omtrent fire år siden.

Legger ved link til foret vi bruker. Det er også fra Hills.

Det sagt, jeg er enig med ab498 over her. Du har gjort omtrent alt for katten din, og sannsynligvis er det mulig å få omplassert han til en gård eller noe lignende. 

Takk for linken👌

Skal prate med dyrlegen om det å begynne på foret.

Ts

Anonymkode: 1cc10...2ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd to eller tre dokasser, TS? Ikke alltid de vil tisse i samme kasse. 

Anonymkode: e30bd...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du prøvd to eller tre dokasser, TS? Ikke alltid de vil tisse i samme kasse. 

Anonymkode: e30bd...f0a

Han har hatt to dokasser siden han var liten og pisset likevel inne, og ofte brukte han kun én do selv om han hadde to tilgjengelig.

Så flyttet vi til en mindre leilighet som ikke var så praktisk, og det var ikke plass til to dokasser siden jeg bruker den aller største kattedoen til han.

Det har vært mye mindre pissing etter at vi flyttet, selv med én do, så jeg tror ikke at antall dokasser har noe med saken å gjøre nå.

Han er utekatt og nå i sommer har han vært ute nesten hele døgnet med bare turer inn for å spise eller sove om natten, og da rekker han ofte ikke å gå på do fordi han kommer sent inn og vil tidlig ut igjen.

Ts

Anonymkode: 1cc10...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 3.18):

Noen ganger tenker jeg at det er greit å avlive. En katt som tisser pga stress har det bedre hvis den kan sovne inn.

 

Anonymkode: 653b6...454

Ja, helt enig! Det går ikke an å være så sta på at katten skal leve uansett. Hvis alt fysisk er i orden så er det noe som stresser den, den har det vondt. Og da er ikke det mest humane å la den leve. 

Og som du sier ; ingen vil ha en katt som ikke er husren. 

Anonymkode: b22ba...b5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...