Gå til innhold

Trenger og gå ned i vekt men jeg klarer det ikke med vanlig slanking lengre. Vurderer sprøyter.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men vet for lite om det. 

Pluss at litt over 3000 kr i mnd er for dyrt for meg. Jeg har gjeldsordning. Ser det er en type som går på blåresept. 

Hva skal til for å få den kontra de som er på hvit resept?

Hva slags bivirkninger har f.eks wegoy og saxenda ?

Erfaringer fra dere som har bruker dem?

Hvor lenge har du holdt på og hvor mange kg har du gått ned?

Hva slag bivirkninger fikk du?

Jeg er over 35 i bmi men under 40. 

Jeg er i 50 åra og har vonde hofter hvis jeg går for langt på hardt underlag og har vondt i skuldrene bakpå og i ene skuldra. Har prøvd å gå en del i sommern men det har ikke hjulpet så mye på og når jeg passerer 7 km begynner hoftene og bli vonde å gå med. 

Anonymkode: 6cb0d...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mysimba er på blå resept. Kriteriet er bmi over 30 eller 27 med følgesykdommer. 

De andre spørsmålene kan jeg dessverre ikke hjelpe med. 

Anonymkode: d7049...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/10

Anonymkode: f8ed7...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mysimba er på blå resept. Kriteriet er bmi over 30 eller 27 med følgesykdommer. 

De andre spørsmålene kan jeg dessverre ikke hjelpe med. 

Anonymkode: d7049...448

Sikker på det? Jeg fikk beskjed om at kriteriet var BMI over 35. Jeg fikk ikke Mysimba på blå resept en BMI på 34,7.

Anonymkode: dd83b...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikker på det? Jeg fikk beskjed om at kriteriet var BMI over 35. Jeg fikk ikke Mysimba på blå resept en BMI på 34,7.

Skal korrigere meg selv her:
Kriteriet for å få Mysimba på blå resept er BMI over 40, eller BMI over 35 med med en vektrelatert tilleggssykdom eller en tilleggslidelse/-sykdom.

Kilde: Naltrekson og bupropion - Helsedirektoratet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysimba koster 1000 kr per måned ca uten blå resept så er billigere enn sprøyter. Jeg har gått ned 30 kg med mysimba på 1 år og nesten ingen bivirkninger. Hadde pittelitt akkurat i starten og nå ingenting. 

Anonymkode: fa01d...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at disse medisinene ikke e magi...du må gå på sterkeste for å heltatt merke litt. Du kan bli kvalm...og ikke få lyst på godteri etc...

Mrm igjen...du kan forsatt spise like mye du pleier... Du må ha selvkontroll 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mommyaka said:

Husk at disse medisinene ikke e magi...du må gå på sterkeste for å heltatt merke litt. Du kan bli kvalm...og ikke få lyst på godteri etc...

Selvkontroll er jo årsaken til at flertallet av overvektige er overvektige i utgangspunktet. Selv om mange prøver å få det til å høres ut som at det handler om gener og sykdom i de fleste tilfeller. Dessverre er nok bare ganske mange lat. Og det finnes det enn så lenge ikke noe sprøyte mot.

Anonymkode: 203fb...1d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Samme med meg. 

Anonymkode: d6e28...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (6 timer siden):

Dette er feilinformasjon.

Mange, meg selv inkludert, har god effekt på de lavere dosene. Jeg har gått på Wegovy siden februar og er fortsatt på nest laveste dose. Jeg har ingen bivirkninger, annet enn redusert appetitt og at jeg blir fortere mett. Jeg har gått ned litt over 15 kg, og merker mange andre helsefordeler enn kun vekttap.

Magi er det ikke, men det er et godt verktøy for oss som trenger det. Har ikke sjangs til å kunne spise like mye som før, har ikke lyst på like mye som før og det er generelt lettere å ta gode valg.

Majoriteten av de jeg kjenner som bruker medisinen opplever det samme som meg. Noen kan oppleve kvalme, fordøyelsesbesvær og andre bivirkninger man kan lese om i felleskatalogen. Men om du vurderer medikamentet, gjør din egen ordentlige research og gjør opp din egen mening.

Anonymkode: 48ed8...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke sprøytene på blå resept, uansett, så det kan du bare glemme. Du kan spørre om Mysimba, men det blir opp til legen å vurdere. Virker uansett som en merkelig prioritering å bruke 36000 i året på dette når du er på gjeldsordning! 

Anonymkode: 405ad...d76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 19.26):

Samme med meg. 

Anonymkode: d6e28...30c

TS her jeg har litt over 37 i bmi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 18.40):

Selvkontroll er jo årsaken til at flertallet av overvektige er overvektige i utgangspunktet. Selv om mange prøver å få det til å høres ut som at det handler om gener og sykdom i de fleste tilfeller. Dessverre er nok bare ganske mange lat. Og det finnes det enn så lenge ikke noe sprøyte mot.

Det gnålet der har vi hørt 1000 ganger før. Det var ikke det jeg spurte om i tråden. Men fra dem som går på tabletter eller sprøyter og effekten av dem. Det er jo helsefrembringende og gjøre noe med vekta slik at en orker og gå uten å få vondt alltid for det er skikkelig demotiverende og kjenne man må bruke smertestillende før en skal på en lengre tur på hardt underlag. Jeg tror mye hadde bedret seg om en gikk ned noen kg og kanskje fikk tilbake motivasjonen til å endre livsstil når en ser vekta går ned. Jeg skal tilbake til gym når det blir vinter'n men jeg orker ikke gym på sommeren da vil jeg heller være ute, men kroppen lager trøbbel for meg føler jeg. 

Har dere fått oppfølging i hvordan legge om livsstilen  ? Jeg kjenner på at det burde vært ett støtte apprat rundt folk som ønsker å gå ned i  vekt så en ikke hele tiden står alene når det butter i mot og man kunne trengt litt støtte for å fortsette. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 17.40):

Jeg er så lei av slike utsagn!

Jeg går selv på Ozempic og hele psyken min er gått fra å konstant tenke på mat og planlegge neste måltid, til å ikke være så opptatt av mat, blir mye fortere mett og spiser mindre porsjoner.

Overspising handler om mye mer enn «manglende selvkontroll».

Med det sagt, slik som hjernen og kroppen min fungere nå på sprøyter så kan jeg forstå dere som ikke sliter med overspising, at dere tror det er så lett.

Fordi det er det jo for dere.

Det er litt som at en kvinne som ikke sliter med pms plager sier at man kan jo bare ta seg sammen.

Anonymkode: 7ea60...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 10.21):

Men vet for lite om det. 

Pluss at litt over 3000 kr i mnd er for dyrt for meg. Jeg har gjeldsordning. Ser det er en type som går på blåresept. 

Hva skal til for å få den kontra de som er på hvit resept?

Hva slags bivirkninger har f.eks wegoy og saxenda ?

Erfaringer fra dere som har bruker dem?

Hvor lenge har du holdt på og hvor mange kg har du gått ned?

Hva slag bivirkninger fikk du?

Jeg er over 35 i bmi men under 40. 

Jeg er i 50 åra og har vonde hofter hvis jeg går for langt på hardt underlag og har vondt i skuldrene bakpå og i ene skuldra. Har prøvd å gå en del i sommern men det har ikke hjulpet så mye på og når jeg passerer 7 km begynner hoftene og bli vonde å gå med. 

Har brukt saxenda lenge, og hadde god effekt av det.  Dette var tilbake når de var på blå resept. Gikk fra 120 kg til 95 kg på 9 måneder. Når jeg sluttet med de gikk jeg opp ganske raskt igjen, men opp til 135 kg.  
Prøvde wegoy men den fikk jeg veldig lavt blodsukker av og følte på en sult fra en annen verden og gikk opp 10 kg.

Mannen min fikk mysimba på blå resept og gikk ned ca 8 kg over 6 måneder.  Men så fikk han mye vondt i magen og sluttet.

Det som har funket nå er bare å telle kalorier og føle på litt sult.  Håpet jeg ikke går opp igjen og bare blir vant med sult.  Jeg har ikke mulighet til å være særlig aktiv så trenger derfor ikke ha så mange kalorier.  

Anonymkode: f8177...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det gnålet der har vi hørt 1000 ganger før. Det var ikke det jeg spurte om i tråden. Men fra dem som går på tabletter eller sprøyter og effekten av dem. Det er jo helsefrembringende og gjøre noe med vekta slik at en orker og gå uten å få vondt alltid for det er skikkelig demotiverende og kjenne man må bruke smertestillende før en skal på en lengre tur på hardt underlag. Jeg tror mye hadde bedret seg om en gikk ned noen kg og kanskje fikk tilbake motivasjonen til å endre livsstil når en ser vekta går ned. Jeg skal tilbake til gym når det blir vinter'n men jeg orker ikke gym på sommeren da vil jeg heller være ute, men kroppen lager trøbbel for meg føler jeg. 

Har dere fått oppfølging i hvordan legge om livsstilen  ? Jeg kjenner på at det burde vært ett støtte apprat rundt folk som ønsker å gå ned i  vekt så en ikke hele tiden står alene når det butter i mot og man kunne trengt litt støtte for å fortsette. 

TS

Man kan få oppfølging av overvektsklinikken, det får mannen min.  Men det er fullt der og når man har andre sykdommer som kan påvirke vekta så har ikke oppfølgingen der vært så bra.

Anonymkode: f8177...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...