Gå til innhold

Jeg er så sliten, og trenger tips for å få tilbake energien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 100% alene med en på snart 3 år. De siste månedene har jeg følt meg så utrolig tappa. Hele kroppen kjennes så uendelig tung, og alt er et slit. Det er skikkelig vanskelig å være en god mor! Jeg har vært hos legen og prøvene fant ikke noe unormalt. 

Nå er det ferie, som med en toåring vil si mer slitsomme dager enn når det er jobb og barnehage. Men jeg har så lyst å bare nyte ferien med barnet mitt. Barnet har veldig seperasjonsangst og sutrer masse når vi er på ferie, og det er sikkert knytta til at jeg gjør en så dårlig jobb. 

Den slitenheten føles så utrolig fysisk. Jeg kjente det nettopp da jeg skulle trille barnet i en trillebår, at jeg måtte mobilisere kroppen på en måte som jeg egentlig ikke orker, men jeg klarte det så vidt. 

Jeg trenger rett og slett noen tips til hvordan dette kan bli bedre. Har aldri trent noe særlig, men det kunne sikkert hjulpet å trene bare litt (men det må være noe jeg kan gjøre hjemme eller med barnet). Syns det er et ork å stå imot spiselige fristelser også, men er tidvis ganske flink med å spise sunt. Jeg føler meg ikke deprimert, bare så utrolig sliten....

Noen som har råd til hvordan dette kan bli bedre? Jeg føler at jeg nesten går glipp av barndommen til barnet, når jeg ikke orker å leke eller gjøre ting med henne... 

Anonymkode: 28440...b6b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde kanskje sykemeldt deg litt....regner med at barnet går i barnehagen...bruk den tiden til å høre ting du liker...gå tur.. trene.. sykle..

Ofte handler ikke dette om styrke..men at du kan være utbrent og slite .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (Akkurat nå):

Du burde kanskje sykemeldt deg litt....regner med at barnet går i barnehagen...bruk den tiden til å høre ting du liker...gå tur.. trene.. sykle..

Ofte handler ikke dette om styrke..men at du kan være utbrent og slite .

Har tenkt tanken..men nå er det 4 uker ferie først. Hvis jeg er like sliten etter ferien, så kunne det vært en ide. Men vil gjerne også kunne integrere noen tips i hverdagen MED jobb, for jeg har ikke en veldig slitsom jobb, og jobber bare 85% (men har også vært utrolig ineffektiv på jobb  de siste mnd)

Ts

Anonymkode: 28440...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen og ta blodprøver, kanskje du har D vitamin mangel. 

Anonymkode: d79ce...ea3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gå til legen og ta blodprøver, kanskje du har D vitamin mangel. 

Anonymkode: d79ce...ea3

Alle prøvene var normale. Jeg tar vitamin D, B og magnesium. 

Ts

Anonymkode: 28440...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har tenkt tanken..men nå er det 4 uker ferie først. Hvis jeg er like sliten etter ferien, så kunne det vært en ide. Men vil gjerne også kunne integrere noen tips i hverdagen MED jobb, for jeg har ikke en veldig slitsom jobb, og jobber bare 85% (men har også vært utrolig ineffektiv på jobb  de siste mnd)

Ts

Anonymkode: 28440...b6b

Hvordan er det når du kom hjem? Hentet du barn tidelig? Får du tid til deg selv p kvelden? Når du iku jobber m...er barnet i barnehagen eller hjemme med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (Akkurat nå):

Hvordan er det når du kom hjem? Hentet du barn tidelig? Får du tid til deg selv p kvelden? Når du iku jobber m...er barnet i barnehagen eller hjemme med deg?

Jeg leverer ofte barnet litt seinere, og henter ca 15.30. Noen dager får jeg gjort litt ærender og nødvendig. Jeg har hjemmekontor noen dager i uka, men pendler ca 1 time hver vei 3 dager i uka, så får ikke tatt en dag fri til tross 85% stilling. Men kunne kanskje levert barnet kl 8 og trent en time noen dager i uka, samtidig blir barnet utrolig sliten hvis hun er i bhg mer enn 7 timer..så jeg syns det blir litt feil å levere tidlig når jeg ikke "må". Men om jeg blir en bedre mor av å trene noen ganger i uka, så er det kanskje verd det..? 

Ts

Anonymkode: 28440...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok søvn er viktig. Får du dine 8 timer per natt? Flott at du spiser ok sunt. 
 

Litt trening hjelper. Finn et program på you tube du kan følge. Gjør gjerne det samme hver dag slik at du kommer i flyt. Et kort program på ca 15 minutter med noe mage, rumpe, lår trening. Kjøp evt et par lette manualer, feks 2-3 kg. Evt ta to halv liter brusflasker og fyll med våt sand. 
 

Det med trening er så enkelt men så vanskelig. Det er ikke så mye som skal til for at du skal føle deg litt bedre. Feks når du dytter barnet på huska, så ta en knebøy for hver sving i ca 10 x 2 ganger. 
 

Den første treningsøkten er nok å bare leite frem, se gjennom og prøve øvelsene. Det er tungt og kroppen skriker. Men allerede på trening to vil du merke litt bedring. 
 

Heier på deg. 
 

 

Anonymkode: 68daf...bca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (3 minutter siden):

Hvordan er det når du kom hjem? Hentet du barn tidelig? Får du tid til deg selv p kvelden? Når du iku jobber m...er barnet i barnehagen eller hjemme med deg?

Og jeg får noen timer på kvelden, barnet sover bra fra kl 19.30. Jeg bruker litt for mye tid på "doom scrolling", og klarer ikke komme meg ut av den vanen. Også gjør jeg det nødvendigste husarbeidet, men har det aldri helt strøkent. 

Ts

Anonymkode: 28440...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nok søvn er viktig. Får du dine 8 timer per natt? Flott at du spiser ok sunt. 
 

Litt trening hjelper. Finn et program på you tube du kan følge. Gjør gjerne det samme hver dag slik at du kommer i flyt. Et kort program på ca 15 minutter med noe mage, rumpe, lår trening. Kjøp evt et par lette manualer, feks 2-3 kg. Evt ta to halv liter brusflasker og fyll med våt sand. 
 

Det med trening er så enkelt men så vanskelig. Det er ikke så mye som skal til for at du skal føle deg litt bedre. Feks når du dytter barnet på huska, så ta en knebøy for hver sving i ca 10 x 2 ganger. 
 

Den første treningsøkten er nok å bare leite frem, se gjennom og prøve øvelsene. Det er tungt og kroppen skriker. Men allerede på trening to vil du merke litt bedring. 
 

Heier på deg. 
 

 

Anonymkode: 68daf...bca

Takk for tips. 8 timer er urealistisk. Om jeg får 7 timer er det utrolig bra, men 6 er mer vanlig. Barnet våkner tidlig, mellom 5-6. Og jeg sliter skikkelig med å legge meg. Det er kanskje noe der. 

Ts

Anonymkode: 28440...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også helt alene med et barn med særlige omsorgsbehov, og har kjent på det samme som deg. Men nå har jeg vært det i så mange år, at jeg har plukket med meg noen gode erfaringer på veien😊 

Kjøp en klokke som sjekker søvnkvaliteten din, det har hatt stor påvirkning hos meg. Den var helt elendig, blant annet fordi jeg stresset enormt på natten.  Men ved å følge med på hva som bedrer søvnkvalitet og hva som forverrer den, har jeg kunne tatt gode grep rundt søvnen, og den har blitt annerledes nå. Blant annet har det å ikke spise noe på kvelden (sånn senest rundt etter kl. 19-20) hatt stor påvirkning. 
 

Og sliter du med innsovning, så prøv melatonin. 

Angående trening, så sjekk om det finnes noen treningssenter/aktiviteter som også tilbyr barnepass. Om ikke kan du trene hjemme. Jeg hadde en  ellipsemaskin i stua da barnet, men har du liten plass kan en sånn walking-pad som du kan slå sammen være en god ide. Ikke sett deg for hårete mål nå som du er så sliten, 10-15 min på kvelden etter barnet har lagt seg kan være nok å starte med, så øker du heller bare på etterhvert. 

Og husk å gjør positive ting for deg selv, som gir deg energipåfyll. Enten det er å ta en kveld med selvpleie, lese bøker, lytte til podcaster, se serier, tegne/hobbyprosjekt. Og se hvilke oppgaver du gjør, som tapper deg for energi. Se om du kanskje kan prioritere mer bort noen av dem eller forenkle noen av dem. 

 

Anonymkode: 5da5f...730

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for tips. 8 timer er urealistisk. Om jeg får 7 timer er det utrolig bra, men 6 er mer vanlig. Barnet våkner tidlig, mellom 5-6. Og jeg sliter skikkelig med å legge meg. Det er kanskje noe der. 

Ts

Anonymkode: 28440...b6b

Det er det nok. Da bør du legge deg tidligere selv om det er skikkelig kjedelig. Det er uansett ikke for evig og alltid.
 

Anonymkode: 68daf...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldige tips uten å kjenne til situasjonen din:

- klengete barn / barn som våkner om natten / vanskelig å legge barnet? Samsoving er din venn. Har du mye du "skulle gjort om kvelden"? Du kan vaske og rydde selv om barnet er våkent/leker, kanskje vil barnet hjelpe til også. Og om ikke det går, så sett heller på alarmen en halvtime tidligere om morgenen og rydd da. Ved å legge deg samtidig som barnet slipper du å kaste bort timer der du KUNNE ha sovet, på å se TV/scrolle på mobilen. 

- Barn elsker hjemmetrening, dere kan gjøre yoga eller pilates eller noe sånt sammen foran TVen. Barn elsker også generelt å gå turer, og nå er det jo sommer og strålende vær, og ut i naturen er bra for både kropp og sjel. Ta med vogn så hun kan sitte i vogn om hun blir sliten. Ta med vann og litt snacks og en spennende leke eller to så du har noe å lokke med når hun er lei.

- Det er viktig å vedlikeholde et sosialt liv når man er småbarnsmor - har du kollegaer du prater godt med så holder det kanskje, men hvis ikke - sørg for å dra på kafé, i parken eller noe sånt med slekt eller venner hver uke. Barn liker også sånne utflukter. 

 

Anonymkode: 0c2a0...a49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i samme situasjon med to alene, og det er så tungt 😟 

 

Og jeg ser du skriver du ikke er deprimert. Jeg ville likevel ikke stengt den døren helt, en depresjon kan starte med lavere energi feks. At det først er fysiske symptomer. Søvnmangel over tid er også noe som påvirker veldig mange faktorer i kroppen. 

Anonymkode: 25b9f...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg får noen timer på kvelden, barnet sover bra fra kl 19.30. Jeg bruker litt for mye tid på "doom scrolling", og klarer ikke komme meg ut av den vanen. Også gjør jeg det nødvendigste husarbeidet, men har det aldri helt strøkent. 

Ts

Anonymkode: 28440...b6b

Jobb med å minske doom scrollingen og din egen skjermtid litt etter litt. Skjerm sliter ut hodet og all negativiteten i nyhetene sliter ut sjelen. I tillegg gjør det blå lyset fra skjerm at du ikke blir trøtt. Har du noen aktiviteter du liker uten skjerm? Håndarbeid, puslespill, kryssord, lesing, plantestell, neglelakk, ansiktsmaske, fargelegging...

Anonymkode: d358e...ba3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke melatonin hjelper så er PEA også verdt å forsøke, jeg har bedre hjelp av PEA (helsekost). Utover det så er trening bra men også hvile UTEN skrolling. Helgemorgen som gikk på nrk i går søndag hadde ett bra innslag om stillhet og bla skrolling. Anbefaler deg å se det.

Og, du er en god mor når du er bevisst hva kropp og hode trenger. Legg lista lavt.

Anonymkode: a5039...290

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Si mer nei til ting, vær mer ego. Dropp some. Gjør det som gir deg energi! Barna blir ikke lykkelige av å ha perfekt hjem med perfekt mor med alt på stell. 

Anonymkode: 20bed...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-vitaminmangel og trene er tradisjonelle KG-svar men for mange er ikke det det riktige. Gjøre ting som gir deg positiv energi, dvs ting du har lyst til i motsetning til ting man må. DET er noe som funker veldig godt. Hvis trening kun er et ork så får man ikke positiv energi av det. Og er man på randen til utbrent så er ikke å forbruke MER energi det riktige. 

Yoga, meditasjon og avslapping med kvalitet er bra, gå ut i naturen og kjenn på lukt og hør på lyder. Sitt gjerne ved et vann, det gir positive vibber. 

Og som noen sier ; begrens skjerm! For skjerm tapper deg for energi og gjør deg stressa. 

Tilslutt et råd som funker for meg ; fokuser på pusten. Pust inn om nesen og ut om munnen , dypt ned i magen noen ganger om dagen. Og generelt er å pust om nesen noe som senker stresset og gir bedre pust. Er rart så mye det kan fungere! 

Anonymkode: bae7f...5d1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært utbrent nå for tredje gang. Begynner endelig å komme meg litt! 
 

Ting som hjelper meg: 

1. Snakke med en terapeut om gode løsninger/andre ting som behøver å snakkes om. Det finnes ting i kommunen som er gratis! Mestringsteam/Frisklivssentral for å nevne noe, evt. kan du spørre legen om en kommunal psykolog eller DPS for å jobbe med stressmestring og forebyggende arbeid så du ikke blir deprimert av å gå slik lenge. 
2. Gå tur i nærområdet, skog og mark - alene og sammen med noen. Ikke så nøye hvor lang turen er, jeg fokuserer på at jeg har fått det til. 
3. Gjøre ting som gir meg noe. Noe hjemme når ungen legger seg. Som f.eks. tegne, male, lese, høre podcast, ringe en venn eller annet. 
4. Så faste søvnrutiner som mulig! Legg deg når ungen legger seg en periode om du må. Sov ikke på dagen, men sov så lenge du kan på natt når ungen din sover. 
5. Spis sunt! Kjøp enkel og kjapp mat som er lettvint, men sunn. Sukker, dårlig mat og hoppe over måltider er krise nå!
6. Vær sosial med venner alene, uten barn. Og gjerne med barn sammen! 
7. Spør om hjelp av familie til litt pass så du kan slappe av selv. 
8. Ikke sett for høye krav til deg selv, renslighet i hus og annet. Lag deg enkle løsninger på noen ting i en periode. F.eks. har jeg gitt penger i gave til alle jeg skal i selskap til et års tid nå, for å slippe å dra ut å handle og ordne for mye. Har noen kort i skapet, og skriver noe hyggelig med noen kroner!

9. Aksepter at du trenger tid og derfor kan der være litt halvveis overalt en periode. Det går bra! 
10. Dropp alt unødvendig - dugnader, verv, ekstraarbeid på jobb. Gjelder også jobbfester og annet, med mindre du har veldig lyst selvfølgelig. 
11. Ta deg en tredagers hvis du holder på å smelle i veggen, selv om du ikke spyr, driter, har feber. Ingen kan se om du har hodepine eller annet som gjør at du bør være hjemme fra jobb! (Tips fra psykologen)

De tingene over gjelder når jeg er utbrent og skal komme meg igjen. I starten av utbrenthet klarte jeg ikke annet enn å ligge på sofaen mens ungen var på skolen! Da var jeg sykemeldt, og brukte dagtid på å slappe av + kanskje noen få praktiske ting. 

Når du kommer deg såpass at du har litt overskudd ville jeg ryddet der jeg bor. Kast unødvendige ting eller pakk vekk i gjennomsiktige plastkasser! Så har du mindre rot og kaos rundt deg. Det krever jo litt overskudd, og jeg jobber hele tiden med det. Men det hjelper å ha lite ting! Jeg har ting jeg sjelden bruker og evt. vil spare på, på loftet i et system. Og kaster ting i huset, og generelt mer nå enn før! 
 

Og en ting til, ikke sett for mange avtaler i løpet av en uke. Ha heller åpne dager og vær spontan om du orker! For mange forpliktelser sliter meg ut hvertfall😅

Anonymkode: ead28...95f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leverer ofte barnet litt seinere, og henter ca 15.30. Noen dager får jeg gjort litt ærender og nødvendig. Jeg har hjemmekontor noen dager i uka, men pendler ca 1 time hver vei 3 dager i uka, så får ikke tatt en dag fri til tross 85% stilling. Men kunne kanskje levert barnet kl 8 og trent en time noen dager i uka, samtidig blir barnet utrolig sliten hvis hun er i bhg mer enn 7 timer..så jeg syns det blir litt feil å levere tidlig når jeg ikke "må". Men om jeg blir en bedre mor av å trene noen ganger i uka, så er det kanskje verd det..? 

Ts

Anonymkode: 28440...b6b

Lang reisevei kan jo absolutt bidra til at du er sliten. Har du mulighet for å finne deg en jobb nærmere der du bor?

Anonymkode: 21894...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...