Gå til innhold

Dere som jobber med veiarbeid, bygging med mer - spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg ser veiarbeidere eller folk som jobber på byggefelt osv så er det alltid flere gulkledde menn som står rett opp og ned mens de ser på en som sitter i en gravemaskin eller kran etc. 

Er det alltid så chill å jobbe innenfor disse feltene? Det må jo gå utrolig mye dødtid blandt personellet når 1 person graver osv ?

Anonymkode: 9e976...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg også lurt på. Jeg har på vei til jobb kjørt forbi en sted hvor de nå har holdt på i nesten ett år(!!!) med å rette ut én sving på E6, det må være Norges dyreste sving. Det er helt latterlig. Jeg har altså tilbragt mye tid i saktegående kø forbi dette stedet, og det er sannelig ikke mye arbeid jeg observerer blant de ansatte. Det er alltid opptil flere som bare henger rundt og ikke gjør noe som helst. 

Anonymkode: cc119...a86

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har bestillt arbeidene har gjerne en byggherreorganisasjon for å se til at arbeidene blir utført i henhold til bestillingen. Hvis det er et lite prosjekt, så kan det være begrenset til en byggeleder. På et større prosjekt kan det være en eller flere kontrollingeniører som avlaster byggeleder.

Entreprenørfirmaet har en anleggsleder som planlegger arbeidene. I dagens samfunn skal dessuten alt dokumenteres for å sikre seg i en eventuell rettssak. Derfor har entreprenørfirmaet i større prosjekter prosjektingeniører som løper rundt for å dokumentere alt mulig.

Av og til kommer prosjektlederne til både byggherreorganisasjonen og entreprenørfirmaet på besøk for å "ha kontroll" på prosjektet. De er ansvarlig for økonomi og fremdrift. Prosjekterende ingeniører kan òg finne veien til byggeplassen for å ta stilling til noe uforutsett.

På store prosjekter er det dessuten gjerne en egen person som kun har som oppgave å se til at HMS er i orden.

Langs vei og jernbane har man egne personer som håndterer trafikkavviklingen.

Anleggsmaskinene er gjerne leid inn av et firma som kun driver med maskinutleie. Disse har egne folk som besøker anleggsplassene for å se til at det står bra til med maskinene. I tillegg kan produktleverandører befare anleggsplassen ved leveranse eller utfordringer med et produkt.

Anonymkode: 9b879...5ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om klærne deres er gullende rene, er det noen som er på befaring. De har bedre betalt enn de skitne. 

Anonymkode: 03030...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Om klærne deres er gullende rene, er det noen som er på befaring. De har bedre betalt enn de skitne. 

Anonymkode: 03030...27e

Tror ikke alle de jeg ser hver dag på vei til jobb som står å se på en som graver eller sitter i en kran, er folk på befaring. Dette er både  unge og eldre. 
Virker som en superchill jobb å bare stå og se på en som graver, med sneipen i kjeften. 
 

Ikke rart det tar 100 år å få en vei ferdig. 

Anonymkode: 9e976...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke alle de jeg ser hver dag på vei til jobb som står å se på en som graver eller sitter i en kran, er folk på befaring. Dette er både  unge og eldre. 
Virker som en superchill jobb å bare stå og se på en som graver, med sneipen i kjeften. 
 

Ikke rart det tar 100 år å få en vei ferdig. 

Anonymkode: 9e976...b51

Du har jo fått et svar som forteller litt om hvorfor det er slik.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Norge går jo 98% av jobben med til å planlegge, innhente tillatelser, ombestemme seg, planlegge på nytt osv 😛 så det er ikke rart ting tar tid. Gjelder mange av oss som jobber på kontor også, veldig mange ledd i verdikjeden som skal blande seg borti hvordan ting gjøres og ikke gjøres. 

Anonymkode: eb026...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det er ingen som jobber med dette som kan svare.

Anonymkode: 9e976...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Synd det er ingen som jobber med dette som kan svare.

Anonymkode: 9e976...b51

Du fikk et veldig grundig svar i innlegg 3.

Anonymkode: eb026...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du fikk et veldig grundig svar i innlegg 3.

Anonymkode: eb026...44c

Det gir ett svar,  og det handler om byggledere. Jeg tar bussen den samme strekningen daglig, og de samme folka står og henger mens de ser på han i gravemaskinen. De er såklart ikke bygglederen.

Anonymkode: 9e976...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gir ett svar,  og det handler om byggledere. Jeg tar bussen den samme strekningen daglig, og de samme folka står og henger mens de ser på han i gravemaskinen. De er såklart ikke bygglederen.

Anonymkode: 9e976...b51

Du får gå av bussen og spørre hvorfor de ikke skjerper seg da. 

Anonymkode: eb026...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...