Gå til innhold

Hvordan ble kollaboratører behandlet i krig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Under okkupasjonen av Norge i 1940-45. Ble kollaboratører drept uten dom?

Hvordan skal kollaboratører behandles dersom norge igjen blir okkupert? De må vel arresteres og føres for retten på vanlig måte? Kan vel ikke bare drepe folk uten at det er bevist i domstolen at de samarbeider med okkupasjonsmakten?

Anonymkode: 9c088...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, på begge sider.

393 nordmenn henrettet av okkupasjonsmakten og 19 av Quisling-regimet, 130 døde i fangenskap, 2091 politiske fanger og deltakere i motstandsbevegelsen døde. Av 100.000 sovjetiske fanger i Norge døde omkring 15500, mens det blant 4200 jugoslaviske krigsfanger var 2839 døde.

Her er det ikke regnet med hvor mange som ble drept av frontkjemperne som gikk i tysk krigstjeneste.

 

Av motstandsbevegelsen  ble det utført utført 82 til 84 likvideringer - avhengig av om man aksepterer Feldmann-saken som en likvidering eller ikke.

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Likvideringer_under_andre_verdenskrig

Endret av Lunda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Norge er okkupert så kan  man selvfølgelig ikke ha ordentlige rettssaker før man dreper kollaboratører.  Hvordan skulle det foregå? Når Norge er okkuper slik som under Andre verdenskrig så var jo politiet og domstolene under nazistenes kontroll. Skulle man hatt rettssak hadde man måttet kidnappe kollaboratørene og frate dem til England. Det ville vært alt for høy risiko og i tillegg så ville de jo ikke fått noe rettferdig rettsak der heller med mindre man også kidnappet alle potensielle vitner og fraktet med seg alle tekniske bevis. Det ville ikke vært mulig å gjennomføre. 

 

Anonymkode: b5e91...81e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når Norge er okkupert så kan  man selvfølgelig ikke ha ordentlige rettssaker før man dreper kollaboratører.  Hvordan skulle det foregå? Når Norge er okkuper slik som under Andre verdenskrig så var jo politiet og domstolene under nazistenes kontroll. Skulle man hatt rettssak hadde man måttet kidnappe kollaboratørene og frate dem til England. Det ville vært alt for høy risiko og i tillegg så ville de jo ikke fått noe rettferdig rettsak der heller med mindre man også kidnappet alle potensielle vitner og fraktet med seg alle tekniske bevis. Det ville ikke vært mulig å gjennomføre. 

Det holder vel med en kontorbeslutning, man trenger da ikke frakte forræderen til Amerika og stille han for en domstol før man henretter vedkommende. Men det vil bli rart for vi har allerede så mange quislinger i dette landet. Folk handler med Kina, sympatiserer med Putin osv. Slik var det under krigen også, Støres bestefar solgte med glede varmeovner til tyskerne som skulle ha okkupasjonsbrakker i landet her: I landssviksoppgjøret var det aktor Sven Arntzen som sablet ned dumme nordmenn,  men selv hadde han meldt en nordmann til okkupasjonsmakten for mistanke om at han ville rømme til Sverige. Noe det var dødsstraff for, og resultatet var tortur og opprulling av motstandsbevegelsen og mer enn hundre ofre. 

Hva vil vi gjøre med tystere og kollaboratører? Antageligvis ingenting, systemet dyrker tystere som Cappelen og andre kriminelle med samme egenskap. 

Anonymkode: a875b...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si mye, men min bestemor (de bodde i liten bygd) sa at det var noen damer som frivillig valgte å hjelpe tyskerne, uten noen tvang. De håpet på å bli med tilbake til Tyskland, for et bedre liv, og de ble drept av tyskerne senere. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (6 timer siden):

Kan ikke si mye, men min bestemor (de bodde i liten bygd) sa at det var noen damer som frivillig valgte å hjelpe tyskerne, uten noen tvang. De håpet på å bli med tilbake til Tyskland, for et bedre liv, og de ble drept av tyskerne senere. 

Hvorfor ble de drept av tyskerne? 

Anonymkode: 18498...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ble de drept av tyskerne? 

Anonymkode: 18498...0f0

Jeg vet ikke detaljene, men regner med at de var fine å ha for insider-info, men at de var ikke videre nyttige, selv om de var lyse og blåøyde damer. Eller kanskje tyskerne heller ikke syntes noe om folk som hoppet over på fiendenes side så fort de så muligheten. Hadde bestemoren min fortsatt levd så kunne jeg ha spurt, men er kjenner ingen gjenlevende som vet detaljene.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Lunda skrev (På 1.7.2024 den 7.34):

Ja, på begge sider.

393 nordmenn henrettet av okkupasjonsmakten og 19 av Quisling-regimet, 130 døde i fangenskap, 2091 politiske fanger og deltakere i motstandsbevegelsen døde. Av 100.000 sovjetiske fanger i Norge døde omkring 15500, mens det blant 4200 jugoslaviske krigsfanger var 2839 døde.

Her er det ikke regnet med hvor mange som ble drept av frontkjemperne som gikk i tysk krigstjeneste.

 

Av motstandsbevegelsen  ble det utført utført 82 til 84 likvideringer - avhengig av om man aksepterer Feldmann-saken som en likvidering eller ikke.

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Likvideringer_under_andre_verdenskrig

De som har Spotify kan søke opp likvidasjonspodden. 
Et unikt innblikk i hvor farlig det var å leve under krigen, og hvor mange som samarbeidet med okkupantene. 
 

Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (På 1.7.2024 den 19.47):

Jeg vet ikke detaljene, men regner med at de var fine å ha for insider-info, men at de var ikke videre nyttige, selv om de var lyse og blåøyde damer. Eller kanskje tyskerne heller ikke syntes noe om folk som hoppet over på fiendenes side så fort de så muligheten. Hadde bestemoren min fortsatt levd så kunne jeg ha spurt, men er kjenner ingen gjenlevende som vet detaljene.

Merkelig historie. Veldig «out of character» for tyskerne. 
De var ellers kjent for å behandle norske sivile bra. Snakker nå om de vanlige soldatene. 
Faren til en kompis var motstandsleder, og fortalte at de i mai-dagene i 45 arresterte en forlegning med tyskere. De hadde norske jenter hos seg, og de ble fraktet til fengsel i bare undertøyet på et åpent lasteplan. Min venns far måtte dra pistolen sin for å hindre nordmennene i å angripe jentene. 
Det var et voldsomt hat. 
 

Jeg vet jo ikke hva som skjedde i det tilfellet din bestemor opplevde, men tenker umiddelbart at tyskerne ikke hadde noe motiv for å drepe jentene. Milorg hadde motiv. Blir spekulering, men kan de være tatt av dage av Milorg/hjemmefronten og så var det bekvemt å gi tyskerne skylda? Mange likvidasjoner ble dekt over…

i podden jeg nevner over er det kun to kvinner som fikk sin egen episode. Ei var en typisk spenningssøker, ei anna virka som et psykiatrisk tilfelle. Når man ikke regner med fru Feldman…

Erik Veum deltar i podcasten, som er basert på hans bok «de kalte dem rottejegere».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bacteria said:

Merkelig historie. Veldig «out of character» for tyskerne. 
De var ellers kjent for å behandle norske sivile bra. Snakker nå om de vanlige soldatene. 
Faren til en kompis var motstandsleder, og fortalte at de i mai-dagene i 45 arresterte en forlegning med tyskere. De hadde norske jenter hos seg, og de ble fraktet til fengsel i bare undertøyet på et åpent lasteplan. Min venns far måtte dra pistolen sin for å hindre nordmennene i å angripe jentene. 
Det var et voldsomt hat. 

Da ønsket vel faren til kompisen din at disse damene skulle bli hetset og angrepet av de kjørte forbi.  Hvorfor skulle de ellers bli kjørt rundt i bare undertøyet på åpent lasteplan?

Regner også med at det var kun damene som ble kjørt i undertøyet, mennene ble vel kjørt i uniform. 

Anonymkode: b5e91...81e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da ønsket vel faren til kompisen din at disse damene skulle bli hetset og angrepet av de kjørte forbi.  Hvorfor skulle de ellers bli kjørt rundt i bare undertøyet på åpent lasteplan?

Regner også med at det var kun damene som ble kjørt i undertøyet, mennene ble vel kjørt i uniform. 

Anonymkode: b5e91...81e

Det vet jeg ingenting om. Han beskyttet dem hvertfall mot å bli voldtatt og i verste fall drept. 
Det var en annen tid, men jeg vet (bla pga podcasten jeg nevner) at såkalte tyskerjenter var en enorm sikkerhetsrisiko for motstandsfolkene. Så jeg kan på et nivå forstå hatet og hetsen. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (6 timer siden):

Merkelig historie. Veldig «out of character» for tyskerne. 
De var ellers kjent for å behandle norske sivile bra. Snakker nå om de vanlige soldatene. 
Faren til en kompis var motstandsleder, og fortalte at de i mai-dagene i 45 arresterte en forlegning med tyskere. De hadde norske jenter hos seg, og de ble fraktet til fengsel i bare undertøyet på et åpent lasteplan. Min venns far måtte dra pistolen sin for å hindre nordmennene i å angripe jentene. 
Det var et voldsomt hat. 
 

Jeg vet jo ikke hva som skjedde i det tilfellet din bestemor opplevde, men tenker umiddelbart at tyskerne ikke hadde noe motiv for å drepe jentene. Milorg hadde motiv. Blir spekulering, men kan de være tatt av dage av Milorg/hjemmefronten og så var det bekvemt å gi tyskerne skylda? Mange likvidasjoner ble dekt over…

i podden jeg nevner over er det kun to kvinner som fikk sin egen episode. Ei var en typisk spenningssøker, ei anna virka som et psykiatrisk tilfelle. Når man ikke regner med fru Feldman…

Erik Veum deltar i podcasten, som er basert på hans bok «de kalte dem rottejegere».

Vet ikke. Vet at det skjedde mye rart da. F.eks. skjedde det også at det var tyske soldater som ikke ville krige og ba folk om å gjemme dem. Det var ikke lett å bare nekte, for noen av disse var jo unge gutter som kanskje såvidt var 18. Samtidig så var det en stor risiko, for folk kunne jo bli straffet fordi tyskerne heller ikke kunne vite om en soldat stakk av eller om noen hadde drept en av de unge og svake. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (5 minutter siden):

Vet ikke. Vet at det skjedde mye rart da. F.eks. skjedde det også at det var tyske soldater som ikke ville krige og ba folk om å hjemme dem. Det var ikke lett å bare nekte for noen av disse var jo unge gutter som kanskje såvidt var 18.

Ja, det var helt hjerteskjærende. Moren min opplevde krigen, og fortalte om de høflige unge guttene.

Det skjedde mye rart ja. Det var uhyggelige tider, og mange vegret seg for å fortelle hva de hadde opplevd og vært med på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Bacteria said:

Det vet jeg ingenting om. Han beskyttet dem hvertfall mot å bli voldtatt og i verste fall drept. 
Det var en annen tid, men jeg vet (bla pga podcasten jeg nevner) at såkalte tyskerjenter var en enorm sikkerhetsrisiko for motstandsfolkene. Så jeg kan på et nivå forstå hatet og hetsen. Dessverre.

Men det var han som satte dem i situasjonen slik at de fryktet å bli voldtatt og drept.  

Om jeg dynker hodet ditt under vann og holder det nede til du nesten har druknet  og holder på slik en god stund så blir det spesielt å snakke om at jeg har "beskyttet deg mot drukning" siden det var jeg som dro hodet ditt opp fra vannet. Det e jo tilsvarende det denne faren til kompisen din har gjort. 

Man må gjerne si at det var en annen tid. Men det endrer ikke på hva han har gjort. Og han gikk etter kvinnene i stedet for soldatene fordi det var kvinnene som var svakest. 

Tyskerdamene slapp ikke å bli fordømt med argumentet "det var en annen tid". De ble brutalt straffet.  Skjønner ikke hvorfor man da skal la de som torturerte tyskerdamene da skal slippe unna med "det var en annen tid". Det argumentet lot de aldri tyskerdamene komme til gode. 

Så intervju med en som var med å frigjorde en av de tyske dødsleirene. Han sa han lot jødene få drepe sine tyske  fangevoktere. Det har jeg faktisk forståelse for. At disse jødene hadde lyst til å drepe fangevokterne sine er helt forståelig og at de amerikanske soldatene som frigjorde dødsleirene ikke ønsket å beskytte de tyske fangevokterne er helt forståelig. Men forbrytelsen til disse tyske fangevokterne er jo helt reelle og de verste forbrytelsene man kan gjøre. De fikk som fortjent. De norske jentene som forelsket seg i tyske soldater gjorde aldri noe kriminelt eller noe som skadet noen.

Anonymkode: b5e91...81e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det var han som satte dem i situasjonen slik at de fryktet å bli voldtatt og drept.  

Om jeg dytter hodet ditt under vann og først drar opp hodet ditt rett før du druknet så blir det spesielt å snakke om at jeg beskyttet deg fra drukning. Det er tilsvarende dette faren til kompisen din har gjort. Han tvang tyskerjentene i en livsfarlig situasjon slik at de skulle bli ydmyket og kjenne på frykten for å bli voldtatt og drept. Så kunne han også få kjenne på makten over å være den som bestemte om de fikk leve eller dø og han fikk dem til å føle på makten han hadde over dem. . 

 

Anonymkode: b5e91...81e

Edit: Så at det opprinnelige innlegget hadde veldig lang setning så rettet opp det. 

Anonymkode: b5e91...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det var han som satte dem i situasjonen slik at de fryktet å bli voldtatt og drept.  

Om jeg dynker hodet ditt under vann og holder det nede til du nesten har druknet  og holder på slik en god stund så blir det spesielt å snakke om at jeg har "beskyttet deg mot drukning" siden det var jeg som dro hodet ditt opp fra vannet. Det e jo tilsvarende det denne faren til kompisen din har gjort. 

Man må gjerne si at det var en annen tid. Men det endrer ikke på hva han har gjort. Og han gikk etter kvinnene i stedet for soldatene fordi det var kvinnene som var svakest. 

Tyskerdamene slapp ikke å bli fordømt med argumentet "det var en annen tid". De ble brutalt straffet.  Skjønner ikke hvorfor man da skal la de som torturerte tyskerdamene da skal slippe unna med "det var en annen tid". Det argumentet lot de aldri tyskerdamene komme til gode. 

Så intervju med en som var med å frigjorde en av de tyske dødsleirene. Han sa han lot jødene få drepe sine tyske  fangevoktere. Det har jeg faktisk forståelse for. At disse jødene hadde lyst til å drepe fangevokterne sine er helt forståelig og at de amerikanske soldatene som frigjorde dødsleirene ikke ønsket å beskytte de tyske fangevokterne er helt forståelig. Men forbrytelsen til disse tyske fangevokterne er jo helt reelle og de verste forbrytelsene man kan gjøre. De fikk som fortjent. De norske jentene som forelsket seg i tyske soldater gjorde aldri noe kriminelt eller noe som skadet noen.

Anonymkode: b5e91...81e

Litt usikker på hva du mener at motstandslederen skulle ha gjort? Latt være å arrestere de og bare la de gå? Er enig i at de kunne fått kle på seg mer enn underkjoler men jeg var ikke der, har bare fått historien forklart. 
Er helt enig i at mange av de som forelsket seg i tyskere under krigen ble forferdelig urettferdig behandlet. For ikke å snakke om tyskerbarna. Fullstendig skamplett. 
 

Men; Du sier at de norske jentene som forelsket seg i tyskere aldri gjorde noe som skadet noen. Det stemmer ikke. Stemmer kanskje for flertallet, men ikke alle. En ting er at hvis du går i seng med fienden kan du uforvarende komme til å si ting som setter motstandsfolk i fare, en annen ting er at noen av jentene faktisk jobbet for tyskerne og var angivere. En av de likviderte i podcasten Likvidert var det. Hun var i tillegg eventyrlysten og spenningssøkende, og ble drept fordi Milorg mente hun hadde angitt motstandsfolk. Hun hadde hatt flere forhold med tyske offiserer.
En annen gruppe som fraterniserte med fienden var rett og slett prostituerte. 
Og så har du selvfølgelig unge og naive jenter som ikke brydde seg om politikk men som falt for en utkommandert soldat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (3 timer siden):

Ja, det var helt hjerteskjærende. Moren min opplevde krigen, og fortalte om de høflige unge guttene.

Det skjedde mye rart ja. Det var uhyggelige tider, og mange vegret seg for å fortelle hva de hadde opplevd og vært med på. 

Ja, har familiemedlemmer som sa at de kom aldri til å snakke om hva de hadde opplevd, og det var slik de døde. Vil anta at de selv hadde vært med på å drepe en del folk, men ønsket et normalt liv når krigen var over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bacteria said:

Litt usikker på hva du mener at motstandslederen skulle ha gjort? Latt være å arrestere de og bare la de gå? Er enig i at de kunne fått kle på seg mer enn underkjoler men jeg var ikke der, har bare fått historien forklart. 
Er helt enig i at mange av de som forelsket seg i tyskere under krigen ble forferdelig urettferdig behandlet. For ikke å snakke om tyskerbarna. Fullstendig skamplett. 
 

1) De skulle selvsagt aldri vært arrestert for de hadde aldri brutt loven. Det var aldri noe forbud mot å ligge med tyske soldater.  Denne arrestasjonen var ikke lovlig. 

2) Jeg har null tro på at det ikke kvinnene hadde klær. Tror du de dro til den tyske forlegningen uten klær? Det tror ikke jeg noe på. 

1 hour ago, Bacteria said:

 

Men; Du sier at de norske jentene som forelsket seg i tyskere aldri gjorde noe som skadet noen. Det stemmer ikke. Stemmer kanskje for flertallet, men ikke alle. En ting er at hvis du går i seng med fienden kan du uforvarende komme til å si ting som setter motstandsfolk i fare, en annen ting er at noen av jentene faktisk jobbet for tyskerne og var angivere. En av de likviderte i podcasten Likvidert var det. Hun var i tillegg eventyrlysten og spenningssøkende, og ble drept fordi Milorg mente hun hadde angitt motstandsfolk. Hun hadde hatt flere forhold med tyske offiserer.
En annen gruppe som fraterniserte med fienden var rett og slett prostituerte. 
Og så har du selvfølgelig unge og naive jenter som ikke brydde seg om politikk men som falt for en utkommandert soldat. 

Det er sant. Men man kan ikke arrestere en hel gruppe mennesker kun fordi noen av dem kunne være angivere. Det er ikke en legitim arrestasjon. Det blir jo som å arrestere alle jødene fordi det sikkert kunne finnes noen jøder som hadde gjort noe de ikke hadde lov til. 

Dette var jo også ETTER krigen var ferdig. Så det var ingen risiko for at disse jenten kunne fortsette å være angivere. 

Hvordan tyskerjentene ble behandlet var helt forferdelig og på ingen måte legitim. I tillegg irriterer det meg når man snakker om at man må forstå "hatet mot disse kvinnene". For det var mektige menn som slapp unna med å samarbeide med tyskerne. Det var helt åpenbart at de gikk etter disse unge kvinnene fordi de var forsvarsløse og ikke fordi de  hadde gjort noe som var verre enn hva mennene hadde gjort. Om noe så hadde disse kvinnene gjort noe langt mer uskyldig. De hadde kun fått seg kjærester. Mens mennene kunne ha arrestert jøder,  bygget forsvarsanlegg for tyskerne helt uten å få noe straff eller hat etter krigen. 

 

Anonymkode: b5e91...81e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 10.50):

Når Norge er okkupert så kan  man selvfølgelig ikke ha ordentlige rettssaker før man dreper kollaboratører.  Hvordan skulle det foregå? Når Norge er okkuper slik som under Andre verdenskrig så var jo politiet og domstolene under nazistenes kontroll. Skulle man hatt rettssak hadde man måttet kidnappe kollaboratørene og frate dem til England. Det ville vært alt for høy risiko og i tillegg så ville de jo ikke fått noe rettferdig rettsak der heller med mindre man også kidnappet alle potensielle vitner og fraktet med seg alle tekniske bevis. Det ville ikke vært mulig å gjennomføre. 

 

Anonymkode: b5e91...81e

Eh, kan du din krigshistorie eller? Det var jo et stort krigsoppgjør etter krigens slutt (se f.eks. Lundas innlegg over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 2.31):

Under okkupasjonen av Norge i 1940-45. Ble kollaboratører drept uten dom?

Hvordan skal kollaboratører behandles dersom norge igjen blir okkupert? De må vel arresteres og føres for retten på vanlig måte? Kan vel ikke bare drepe folk uten at det er bevist i domstolen at de samarbeider med okkupasjonsmakten?

Anonymkode: 9c088...5e3

https://lovdata.no/artikkel/straffeloven_2005__landssvik/1626
 

Dødsstraff er avskaffet for lengst i Norge , så kollaboratører uavhengig av alvorlighetsgrad vil ikke bli henrettet, men kan i verste fall få 21 års fengsel med/uten forvaring, som er den strengeste straffen noen kan få i Norge. Og ja, i en moderne rettsstat som Norge vil ingen bli dømt uten rettssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...