Gå til innhold

Bo seg ihjæl i lån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig meninga med livet? Er det å være gjeldsslave helt til man dør?

Anonymkode: e7295...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er egentlig meninga med livet? Er det å være gjeldsslave helt til man dør?

Anonymkode: e7295...6cf

Opp til deg selv det.

Jeg er i 30åra og jobber i butkk. Nedbetalt stor fin leilighet, fin ganske ny Audi uten lån, spart ca. 400 000 i fond.

Aldri fått ei krone av noen.

Men så ser ikke du meg gå rundt i Gucci da :)

Anonymkode: 04370...895

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å nedbetale og bli gjeldfri.

Da vil selfølgelig staten ha mer skatt, men hvem vil du skal ha pengene dine, rentekroner til banken eller staten.

Anonymkode: b6d44...4d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Opp til deg selv det.

Jeg er i 30åra og jobber i butkk. Nedbetalt stor fin leilighet, fin ganske ny Audi uten lån, spart ca. 400 000 i fond.

Aldri fått ei krone av noen.

Men så ser ikke du meg gå rundt i Gucci da :)

Anonymkode: 04370...895

Hvordan skal jeg det når jeg ble ufør som 20 åring?

Jeg kjøper alt brukt på Finn. Klær på hm ol. Aldri fått ei krone av noen. Aldri brukt Gucci eller noe.

Anonymkode: e7295...6cf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Trikset er å nedbetale og bli gjeldfri.

Da vil selfølgelig staten ha mer skatt, men hvem vil du skal ha pengene dine, rentekroner til banken eller staten.

Anonymkode: b6d44...4d2

Hvordan skal jeg klare å bli gjeldsfri når lånet er satt helt til jeg er 70 år ? Jeg klarer akkurat lånet og sitter igjen med 4000 kroner etter alt er betalt som går til medisiner, hygiene artikler og mat.

Anonymkode: e7295...6cf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan skal jeg klare å bli gjeldsfri når lånet er satt helt til jeg er 70 år ? Jeg klarer akkurat lånet og sitter igjen med 4000 kroner etter alt er betalt som går til medisiner, hygiene artikler og mat.

Anonymkode: e7295...6cf

Om 50 år vil inflasjonen ha spist opp lånet.

Anonymkode: 6c6e1...59c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn går det når man hører på råd fra KG om at det alltid lønner seg å eie bolig heller enn å leie. Det er jo rett og slett feil.

Du bor deg ihjel.

Anonymkode: 56503...27f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan skal jeg det når jeg ble ufør som 20 åring?

Jeg kjøper alt brukt på Finn. Klær på hm ol. Aldri fått ei krone av noen. Aldri brukt Gucci eller noe.

Anonymkode: e7295...6cf

Finnes det ingen måter å øke inntjeningen? At man er ufør betyr ikke nødvendigvis at det ikke finnes muligheter for noe betalt arbeid. 

Utover det har du jo ingen jobb men eier hus. Så allerede der er du kommet lenger enn mange andre som er arbeidsfør

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Finnes det ingen måter å øke inntjeningen? At man er ufør betyr ikke nødvendigvis at det ikke finnes muligheter for noe betalt arbeid. 

Utover det har du jo ingen jobb men eier hus. Så allerede der er du kommet lenger enn mange andre som er arbeidsfør

Jeg bor veldig usentralt fordi det var det eneste jeg har råd til. Huset er ett oppussing objekt men har ikke råd til å pusse opp. 

Anonymkode: e7295...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sånn går det når man hører på råd fra KG om at det alltid lønner seg å eie bolig heller enn å leie. Det er jo rett og slett feil.

Du bor deg ihjel.

Anonymkode: 56503...27f

Det som lønner seg mest er å leie bolig og leie ut den man eier. Når det boliglånet er betalt nok ned, så kjøper man enda en bolig, som man også leier ut. Ref. Petter Stordalen.

Ikke det at jeg har lyst til å gjøre det selv.. Men det var utrolig deilig å ha nedbetalt huslånet da jeg var 36.. Og allikevel ble penger et I-lands problem for meg.

Uansett hva man gjør eller hvordan man gjør det, så tenker jeg at det viktigste er at man fokuserer på noe som gjør at man har det bra.

Til TS: So what om du har mye gjeld? Bruk energien på alt det vi har gratis, som gir livsglede. Allemannsretten, biblioteker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg opp for et års tid siden, makset lånet og pusset opp på toppen og bor meg litt ihjel akkurat nå. 

Men det vil jo bli bedre, inflasjonen spiser opp lånet som en annen her sier. Jeg går opp i lønn, mens lånet synker i verdi.

Om du sitter på samme boligen når du er pensjonist, så har du både betalt ned mer lån pluss det lånet har mindre verdi. Så utgiftene til bolig (igjen, gitt at du sitter på samme) vil bli en lavere og lavere andel av inntekten din, og en fis i havet lenge før den er helt nedbetalt. Det er litt derfor det lønner seg å eie.. det er mer langsiktig. Husleieprisene vil øke i takt med prisvekst, mens "husleia" du betaler i boliglån vil synke i samme takt. Sånn at når du er gammel, så har du lave boutgifter. Kanskje nedbetalt bolig, til og med.

Anonymkode: 1cf03...72a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selveier,har stor eiendom med et hus og flere bygninger. I utgangspunktet skulle vi bli gjeldfri når jeg var 54 år. Men min kone døde for etpar år siden. Jeg kjøpte ut barna og fikk mere eller doblet gjelden min. Jeg er godt innenfor med egenkapital, men ser at vedlikehold og avdrag spiser opp det meste av lønnen min.

Jeg tar grep og selger for å kjøpe noe jeg kan leve godt med nå.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan skal jeg klare å bli gjeldsfri når lånet er satt helt til jeg er 70 år ? Jeg klarer akkurat lånet og sitter igjen med 4000 kroner etter alt er betalt som går til medisiner, hygiene artikler og mat.

Anonymkode: e7295...6cf

Da har du tatt opp ett lån som er for høyt for din inntekt.

Hvis du ikke kan øke inntekten, så er valgene enten å kjøpe noe billigere, leie, eller fortsette som før.

Anonymkode: 4c3a6...ff4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke råd til å eie, TS. Så enkelt og så greit er det. 

Anonymkode: 47f94...c1c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Opp til deg selv det.

Jeg er i 30åra og jobber i butkk. Nedbetalt stor fin leilighet, fin ganske ny Audi uten lån, spart ca. 400 000 i fond.

Aldri fått ei krone av noen.

Men så ser ikke du meg gå rundt i Gucci da :)

Anonymkode: 04370...895

Jeg føler det er vesentlig informasjon vi mangler her for at regnestykket skal gå opp. :eeeh: 

"Aldri fått ei krone av noen." Men muuuligens fått ei leilighet, eller en bil? 

Nedbetalt leilighet og bil uten lån... fordi ektemann eller samboer er den som eier leilighet og bil? 

"...jobber i butikk." Men enten som ekstrajobb i tillegg til noe mer innbringende, eller har jobbet med noe helt annet før? 

Anonymkode: 9ce84...289

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg føler det er vesentlig informasjon vi mangler her for at regnestykket skal gå opp. :eeeh: 

"Aldri fått ei krone av noen." Men muuuligens fått ei leilighet, eller en bil? 

Nedbetalt leilighet og bil uten lån... fordi ektemann eller samboer er den som eier leilighet og bil? 

"...jobber i butikk." Men enten som ekstrajobb i tillegg til noe mer innbringende, eller har jobbet med noe helt annet før? 

Anonymkode: 9ce84...289

«Jobber i butikk» som kjøpmann, tjener 2,2 mill i året kanskje? 
Skal vel godt gjøres å ha spart opp 600’000 i egenkapital, lagt 600’000 på bordet for en ganske ny Audi og betalt ned firemillionersleiligheten samtidig som man sparte opp 400’000 i fond før fylte 40 når man jobber i hva man normalt klassifiserer som et lavtlønnsyrke

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er alenemor og lavtlønnet i 40- årene, eier eget hus, og betaler ca 2500 i rente pr måned, så for meg lønner det seg veldig å eie, i tillegg til tryggheten ved at man vet hva man har. 

Ved å eie betaler man jo "til seg selv" med unntak av rentene. Ved å leie betaler man til andre, og kan risikere å plutselig måtte flytte.  Men kan nok tenkes når jeg blir gammel pensjonist og ungene har flyttet ut, at jeg heller velger å leie leilighet, selv om jeg da vil ha økonomi til å eie. 

 

Men de som har 30.000+ i renteutgifter i måneden, de skjønner jeg at bor seg i hjel. 

Anonymkode: 65f47...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 37 og nedbetalt bolig neste år 🙂 Så gjeldslave blir jeg nok aldri 😉

Anonymkode: 364ec...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda en av disse trådene? spør eller hvorfor noen gidder å betale tusenvis av kroner i leie vær mnd når de kan vær gjeldsfri før fyllte 50?

Da hadde vi iallfall fått en annen inngangs vinkel på denne kontra alle de andre 100 lignendes trådene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er alenemor og lavtlønnet i 40- årene, eier eget hus, og betaler ca 2500 i rente pr måned, så for meg lønner det seg veldig å eie, i tillegg til tryggheten ved at man vet hva man har. 

Ved å eie betaler man jo "til seg selv" med unntak av rentene. Ved å leie betaler man til andre, og kan risikere å plutselig måtte flytte.  Men kan nok tenkes når jeg blir gammel pensjonist og ungene har flyttet ut, at jeg heller velger å leie leilighet, selv om jeg da vil ha økonomi til å eie. 

 

Men de som har 30.000+ i renteutgifter i måneden, de skjønner jeg at bor seg i hjel. 

Anonymkode: 65f47...a14

Vi har det, bor oss ikke i nærheten av ihjel 🌞

Anonymkode: a16e3...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...