Gå til innhold

Ytre høyre seirer i det franske valget.


Perine

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Tha_M34 said:

Det du kaller for "ytre venstre" er de som slåss for et godt samfunn der det er plass til alle,

Franske ytre venstre. plass for alle ? hummm.... ikke for Jødene i hvertfall : https://www.lemonde.fr/en/politics/article/2024/06/29/french-elections-left-s-campaign-poisoned-by-anti-semitism-accusations-against-melenchon_6676107_5.html

De er også kjempe glad i sitt eget land (Frankrike ?)

 

Endret av NatNat
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NatNat skrev (7 timer siden):

Du har SÅ rett ! Man kan ikke være for likestilling, LGBT rettighetter og innvandring fra muslimske land samtidig. Det er dessverre umulig.  Se på Frankrike... omtrent 70% av muslimer i landet stemmer venstre. Fordi de vet at Venstre passer på de.

Nå er vel Frankrike et av få land der homofile kan gifte seg i en moskee, og Frankrike er vel også et av landene som både har historie og en klar tendens til å prioritere sekularitet over religion. 
 

Dere var vel overbefolket av marrokanere, algeriere, Senegal og libanesere veldig tidlig, det er vel først nå med «Merkel» flyktningene dere fikk store problemer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tha_M34 skrev (1 time siden):

Enig i at det er bekymringsfullt, uten tvil, men nå har ikke fascist-jævlene vunnet ennå. Andre runde holdes nå på søndag, og det er kun en sterk venstreside som kan stoppe dem og sette kjepper i hjulene for fascistene som drømmer om å få rent flertall i parlamentet. 

Det du kaller for "ytre venstre" er de som slåss for et godt samfunn der det er plass til alle, mens ytre høyre ønsker å sortere ut det de ikke liker. Så du trenger ikke å se bekymringsfullt på ytre venstre. Det "ytre venstre" er i dag er det de vanlige sosialdemokratiske partiene var på 1980-tallet før Sovjet falt, dessverre, noe som åpnet opp for brutal, høyreradikal faenskap, da først og fremst i form av økonomisk ekstremisme som man kaller for "ny-liberalisme" inspirert av nolduser som Reagan og Thatcher, og som gjorde de tradisjonelle sosialdemokratiske partiene altfor "blå" fra 1990-tallet og spesielt etter det. "Balansen" forsvant, hvis du skjønner og det er ikke bra.

Som vi ser - ALLTID - så utvikler ekstrem kapitalisme seg til brune, fascistiske og rasistiske strømninger nettopp fordi hele systemet bygger på "kamp" menneskene. Alle skal sorteres ut fra konkurranse og Curriculum Vitae (CV) samtidig som man konkurrerer om det meste og må være på "hugget". Det er et system som er lager for å "avsette" folk inn i desperasjon og fattigdom som igjen fører til at stadig økende forskjeller ignoreres og formuene hoper seg opp. 

Den franske Thomas Piketty har snakket veldig greit om dette.  Joda, noe av innvandringen kan være utfordring, men når du ser på det rasjonelt, så koker det ned til økonomi i bunn og grunn.

Se på Emiratene - masse folk med mange forskjellige bakgrunn og religion. Er det noen problemer der? Nei, fordi hele jævla riking-gjeng svina er nede og har laget sin egen gigantiske leke- og festplass i Dubai, og det de har til felles er at de har penger, ønsker helst 0% skatt og har formuer de har fått på shady måter. Det koker alltid ned til økonomi, men ytre høyre er gode på å vri det om mot identitet og at man "må redde nasjonen". Ironien blir komplett når det samme ytre høyre som leker nasjonalister, tilber omtrent den rike eliten som har overhodet ingen lojalitet til noe land. Den eneste lojaliteten den eliten har er hvor de kan få lavest mulig skatt - ja, f eks i Dubai, Emiratene. De har ingenting imot muslimske land - så lenge det er 0% skatt 😂

Drømmen til det ytre høyre om å få et rent flertall i Parlamentet skal knuses brutalt nå om 3 dager, men først skal det britiske Arbeiderpartiet - Labour, knuse noe helt jævlig de konservative jævlene ikveld kl 23, inkludert den grisen Farage fra "Reform Party" og den rike noldusen "Rishi" fra de Konservative. 

Følg med ikveld, kl 23, så ser du hvordan man knuser brutalt de konservative. Blir så digg 😄

Jeg konstaterer at måten du utrykker deg ikke står tilbake i det hele tatt for hvordan jeg ser den helt ytterste ekstreme fløyen av høyresiden gjør det. Men siden du representerer den noble venstresiden så er det liksom helt greit.

Tragisk spør du meg!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Druid said:

Nå er vel Frankrike et av få land der homofile kan gifte seg i en moskee, og Frankrike er vel også et av landene som både har historie og en klar tendens til å prioritere sekularitet over religion. 
 

Dere var vel overbefolket av marrokanere, algeriere, Senegal og libanesere veldig tidlig, det er vel først nå med «Merkel» flyktningene dere fikk store problemer?

Ja og nei. Jeg husker at før 80 årene, alt gikk stor sett bra. Vi hadde en god del muslimer, men de var mye mer integrert enn de er nå. Det var ikke en hijab, enda mindre en burka, å se i gatene. De unge kledde seg som oss, de eldre damer hadde av og til et skerf på hodet, det var alt. Det var ingen spesielt mat på skole kantiner, de var ingenting hallal i butikkene. Det var ingen krav om svømmehaller kun for damer, etc... ingen koran skoler heller.

Det starta med Iran og Khomeini. Politisk Islam. Og det kom gradvis til Frankrike. I 89, flere muslimske jenter kom til skole med hidjab enda om det er forbudt i Frankrike. De ble ekskludert av skolen og det var starten på full krise i Frankrike mellom en del av Venstre/SOS rasisme og resten av landet. Det var da at Venstre brytet med sekularisme enda om sekularisme kommer fra Venstre. Og det var da at ytre Høyre fikk mer og mer stemmer....

Det var også i 80 årene at islamistiske terrorangrep startet. "rue des Rosiers" er berømt i Frankrike, et angrep på en jødisk restaurant i Paris som drepte 6 mennesker. 2 av terrorister bodde i Norge forresten 😦(edit : bare 1 terrorist bodde i Norge)

https://en.wikipedia.org/wiki/Chez_Jo_Goldenberg_restaurant_attack

Endret av NatNat
  • Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (8 minutter siden):

Det var også i 80 årene at islamistiske terrorangrep startet. "rue des Rosiers" er berømt i Frankrike, et angrep på en jødisk restaurant i Paris som drepte 6 mennesker. 2 av terrorister bodde i Norge forresten 😦

Det var da ikke et islamistisk angrep, det var typisk PLO aksjon mot jøder. Helt annet problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Druid said:

Det var da ikke et islamistisk angrep, det var typisk PLO aksjon mot jøder. Helt annet problem. 

ja, du har en poeng her. Men det var første gang Jødene i Frankrike ble angrepet på en slik måte. Jeg husker godt 80 årene, bodde fremdeles i Frankrike, det var da at vi fikk forbud å forlate vesker, etc uten tilsyn.. i toget, på flyplasser. Landet var i høy beredskap, politi overall, i metroen, flyplass, togstasjoner... De fleste angrep kom fra Hezbollah.

Endret av NatNat
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (6 minutter siden):

ja, du har en poeng her. Men det var første gang Jødene i Frankrike ble angrepet på en slik måte. Jeg husker godt 80 årene, bodde fremdeles i Frankrike, det var da at vi fikk forbud å forlate vesker, etc.. i toget, på flyplasser. Landet var i høy beredskap, politi overall, i metroen, flyplass, togstasjoner... De fleste angrep kom fra Hezbollah.

Det var en heftig tid for Europa…

Jeg skjønner ikke  hvorfor Hezbollah valgte å angripe Frankrike i den tida, det virket litt mot sin hensikt : jeg kan ikke tenke meg at Frankrike var noe happy med Israel i forhold til sør Libanon , men å ha en sånn gjeng geiteknullere lage støy på hjemmebane ville ikke være noen stor motivator for å bry seg.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000x skrev (1 time siden):

Dette er det verste venstreradikale oppgulpet jeg har lest på veldig lenge.

Du ser derimot ikke ut til å imøtegå noen av argumentene han serverte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Druid said:

Det var en heftig tid for Europa…

Jeg skjønner ikke  hvorfor Hezbollah valgte å angripe Frankrike i den tida, det virket litt mot sin hensikt : jeg kan ikke tenke meg at Frankrike var noe happy med Israel i forhold til sør Libanon , men å ha en sånn gjeng geiteknullere lage støy på hjemmebane ville ikke være noen stor motivator for å bry seg.

Det ser ut som Iran var bak alt dette, de likte ikke at Frankrike hadde solgt våpen til Iraq mens Iraq/Iran foregikk...
https://en.wikipedia.org/wiki/1985–86_Paris_attacks

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (6 timer siden):

Grunnen er rasisime. For en skam. Håper det ikke hender i her i landet

Tøv.

Årsaken er polarisering, store kulturforskjeller og kriminalitet.
Det meste drevet av internasjonale bedrifters kyniske jakt på fri flyt og et narrativ om behov for arbeidskraft og mangfold.
Å dra rasismekortet i den settingen er tidenes avsporing.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, NatNat said:

Ja og nei. Jeg husker at før 80 årene, alt gikk stor sett bra. Vi hadde en god del muslimer, men de var mye mer integrert enn de er nå. Det var ikke en hijab, enda mindre en burka, å se i gatene. De unge kledde seg som oss, de eldre damer hadde av og til et skerf på hodet, det var alt. Det var ingen spesielt mat på skole kantiner, de var ingenting hallal i butikkene. Det var ingen krav om svømmehaller kun for damer, etc... ingen koran skoler heller.

Det starta med Iran og Khomeini. Politisk Islam. Og det kom gradvis til Frankrike. I 89, flere muslimske jenter kom til skole med hidjab enda om det er forbudt i Frankrike. De ble ekskludert av skolen og det var starten på full krise i Frankrike mellom en del av Venstre/SOS rasisme og resten av landet. Det var da at Venstre brytet med sekularisme enda om sekularisme kommer fra Venstre. Og det var da at ytre Høyre fikk mer og mer stemmer....

Det var også i 80 årene at islamistiske terrorangrep startet. "rue des Rosiers" er berømt i Frankrike, et angrep på en jødisk restaurant i Paris som drepte 6 mennesker. 2 av terrorister bodde i Norge forresten 😦

https://en.wikipedia.org/wiki/Chez_Jo_Goldenberg_restaurant_attack

 Jeg kan kjenne igjen dette, husker en tid der ting var mye mer moderat og avslappet.

Om angrepet på den jødiske restauranten i Paris: den ene terroristen ble utlevert til Frankrike etter å ha gjemt seg her i mange år.

Her er en lengre NRK-artikkel om denne saken, mye interessant her:

https://www.nrk.no/norge/xl/norsk-palestiner-utlevert-etter-terrorangrep-pa-joder-i-paris-1.15277664

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 time siden):

Ja og nei. Jeg husker at før 80 årene, alt gikk stor sett bra. Vi hadde en god del muslimer, men de var mye mer integrert enn de er nå. Det var ikke en hijab, enda mindre en burka, å se i gatene. De unge kledde seg som oss, de eldre damer hadde av og til et skerf på hodet, det var alt. Det var ingen spesielt mat på skole kantiner, de var ingenting hallal i butikkene. Det var ingen krav om svømmehaller kun for damer, etc... ingen koran skoler heller.

Det starta med Iran og Khomeini. Politisk Islam. Og det kom gradvis til Frankrike. I 89, flere muslimske jenter kom til skole med hidjab enda om det er forbudt i Frankrike. De ble ekskludert av skolen og det var starten på full krise i Frankrike mellom en del av Venstre/SOS rasisme og resten av landet. Det var da at Venstre brytet med sekularisme enda om sekularisme kommer fra Venstre. Og det var da at ytre Høyre fikk mer og mer stemmer....

Det var også i 80 årene at islamistiske terrorangrep startet. "rue des Rosiers" er berømt i Frankrike, et angrep på en jødisk restaurant i Paris som drepte 6 mennesker. 2 av terrorister bodde i Norge forresten 😦

https://en.wikipedia.org/wiki/Chez_Jo_Goldenberg_restaurant_attack

Integrering er vesentlig enklere når antallet er lavt og det er også årsaken til at de første årene var relativt problemfrie med gjestfrihet og nysgjerrighet som nøkkelord.
Derfor er dagens påstander om rasisme en tåpelig avsporing og en billig hersketeknikk av globalismens forsvarere.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Ichiko said:

 Jeg kan kjenne igjen dette, husker en tid der ting var mye mer moderat og avslappet.

Om angrepet på den jødiske restauranten i Paris: den ene terroristen ble utlevert til Frankrike etter å ha gjemt seg her i mange år.

Her er en lengre NRK-artikkel om denne saken, mye interessant her:

https://www.nrk.no/norge/xl/norsk-palestiner-utlevert-etter-terrorangrep-pa-joder-i-paris-1.15277664

 

 

Utrolig interessant ! Å tenke at norske overvåkingstjeneste samarbeidet med Mossad ! 😆

og at Mitterand hadde en slags avtale med Abu Nidal ... forderdelig ! 

Hei Ichiko ! 😃

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, Surpomp said:

Integrering er vesentlig enklere når antallet er lavt og det er også årsaken til at de første årene var relativt problemfrie med gjestfrihet og nysgjerrighet som nøkkelord.
Derfor er dagens påstander om rasisme en tåpelig avsporing og en billig hersketeknikk av globalismens forsvarere.

Det er sant, det er enklere når antallet er lavt men det hjalp lite at Islam ble radikalisert etter Khomeini og at mange drev meg propaganda i Vesten (det muslimske broskap bla) Det var ikke den første generasjon Muslimer som var et problem i Frankrike, ikke særlig den andre heller men de som følgte etter..

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (3 timer siden):

Ja og nei. Jeg husker at før 80 årene, alt gikk stor sett bra. Vi hadde en god del muslimer, men de var mye mer integrert enn de er nå. Det var ikke en hijab, enda mindre en burka, å se i gatene. De unge kledde seg som oss, de eldre damer hadde av og til et skerf på hodet, det var alt. Det var ingen spesielt mat på skole kantiner, de var ingenting hallal i butikkene. Det var ingen krav om svømmehaller kun for damer, etc... ingen koran skoler heller.

Det starta med Iran og Khomeini. Politisk Islam. Og det kom gradvis til Frankrike. I 89, flere muslimske jenter kom til skole med hidjab enda om det er forbudt i Frankrike. De ble ekskludert av skolen og det var starten på full krise i Frankrike mellom en del av Venstre/SOS rasisme og resten av landet. Det var da at Venstre brytet med sekularisme enda om sekularisme kommer fra Venstre. Og det var da at ytre Høyre fikk mer og mer stemmer....

Det var også i 80 årene at islamistiske terrorangrep startet. "rue des Rosiers" er berømt i Frankrike, et angrep på en jødisk restaurant i Paris som drepte 6 mennesker. 2 av terrorister bodde i Norge forresten 😦(edit : bare 1 terrorist bodde i Norge)

https://en.wikipedia.org/wiki/Chez_Jo_Goldenberg_restaurant_attack

Bodde i Paris på 80-tallet hvor det støtt og stadig var bomber på metroen (de med spiker inni, hvis jeg husker rett, og tåregass til stadighet i vognene). Ble advart mot folk fra de arabiske landene allerede den gangen før jeg dro ned. Husker godt da det var "Touche pas à mon pote !" overalt.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Atrax said:

Bodde i Paris på 80-tallet hvor det støtt og stadig var bomber på metroen (de med spiker inni, hvis jeg husker rett, og tåregass til stadighet i vognene). Ble advart mot folk fra de arabiske landene allerede den gangen før jeg dro ned. Husker godt da det var "Touche pas à mon pote !" overalt.

ja ! ha ha, for noen minner. Jeg var veldig ofte i Paris på den tida, typen min bodde der så jeg var dit hele tida. Jeg husker at hvergang jeg var inni metroen, var jeg ekstra oppmerksømt på hva andre gjørde, om de virket suspekt, etc... Aldri skjedelig i Paris i 80 årene 😅

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 7/2/2024 at 5:25 AM, bysummerfall said:

Nei, de har det ikke bedre i muslimske land, men nasjonalister og kristenkonservative har forbausende mye til felles med muslimske ekstremister.

I USA er det innført 527 anti-lhbti "bills" og kvinner sin rett til selvbestemt abort er ikke lenger en selvfølge hverken i USA eller i Frankrike. I Norge fører KRF en liknende type retorikk selv om den er i mildere former.

Merkelig at man ikke har lært noe av historien.

USA gjorde det slik at det er opp til hver stat å bestemme, slik det burde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (På 1.7.2024 den 0.24):

Nasjonal samling vinner første valgrunde i Frankrike – stort nederlag for Macron
 

Hver tredje velger har stemt på et høyreekstremt parti i Frankrike.  Er ikke det skremmende? Bare navnet Nasjonal samling høres ut som et iskaldt gufs fra fortiden.  Det er forresten ikke bare ytre høyre, men også ytre venstre som får stemmer i Frankrike.  Har folket der gått helt av skaftet, eller hva skjer? Er det innvandringen som fører til slik ekstremisme? Er det fremmedfrykt, mislykket integrering, eller er det for mange, pluss dårlig kontroll på grensen?

Jeg frykter for sikkerheten til alle andre enn unge, hvite, kristne, hetero mennesker i tradisjonelle roller, likestilling og velferd.. 

 

 

 

 

Begreper har ofte mer makt enn innholdet tilsier. I Norge er det vanlig å omtale mange bevegelser, mennesker og partier i andre land som "høyreekstreme", som ikke oppfattes slik andre steder enn i det offisielle norske narrativet, som forfektes ganske unisont av en samlet statsstøttet norsk presse. Bare en liten påminnelse.

 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skylder på religion. Det har lite med saken å gjøre. Men europeere vil ikke ha villmenn og ørkenfolk blant seg. De arbeider for lite og etablerer parallelle økonomier. Vi vil ha et tillitsbasert samfunn. De vil beskytte klanen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (7 timer siden):

Dere skylder på religion. Det har lite med saken å gjøre. Men europeere vil ikke ha villmenn og ørkenfolk blant seg. De arbeider for lite og etablerer parallelle økonomier. Vi vil ha et tillitsbasert samfunn. De vil beskytte klanen.

Religion er en viktig del av bildet fordi religion i seg selv er ekskluderende og kompromissløs.

Hvis religion er en stor del av livet, tradisjonen og kulturen, har konflikt og uvennskap med annerledestenkende allerede fått fotfeste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...