Gå til innhold

For mye/lite/eller passe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver å få er normalt kosthold som hjelper meg å holde vekta etter kraftig vektnedgang (-35% av kroppsvekt, er nå normalvektig). Sliter med å finne balansen, da jeg har gått ned på lavkalori diett. Hva syntes dere om dagens inntak? Føler jeg legger på meg bare jeg tenker på mat nå…

F: Grovt rundstykke med olivero, gulost, et kokt egg, en nektarin, lite glass appelsinjuice, tomat og paprika.

L: En vaffel med brunost

M: Gyros av 150 g. Kyllingfilet, et pitabrød, en neve pommes frites, tzatziki, fetaost, grønnsaker.

Snacks: En neve Nonstop+en neve peanøtter (turproviant), en kroneis med jordbær (dessert), litt honningmelon (kveldsmat).

Har gått en fjelltur på ca. 4 timer i dag, og gjort en del husarbeid. Ellers TV og strikking i sofaen…

 

Anonymkode: 7aa63...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

100% umulig for noen å vite.

Hvor mange kalorier brukte du på fjellturen? 1000? 2000?

Hvor mange kalorier fetaost? 100? 300? Pommes frites da? 200? 400? Snakk om en vaffel på 300 kalorier eller 600 kalorier? Hvor mange kalorier non-stop? 200? 500? Peanøtter da? 300 kalorier? 600?

Hvor mange kalorier forbrenner du for dag i hvile? 1200? 1800?

Anonymkode: 552c1...432

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare prøve deg fram, veie dec en gang i uka og justere deretter.

Jeg ville sannsynligvis ikke spist både vaffel, brunost, pitabrød og pommes frites samme dag, men du har jo hatt en aktiv dag, så det kan godt hende at det er helt innafor! Men som den over sier, det kommer helt an på mengde av de ulike tingene.

Prøv deg fram, vei deg hver fredag, og juster om det blir mer enn normale variasjoner (som er pluss/minus et par kilo)

Du har forøvrig vært kjempeflink!! Jeg har gått ned 25% av meg selv, er ikke ferdig men gir meg selv et klapp på skuldra allikevel!!

Anonymkode: 6fab9...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har gått på en lavkalori-diett, så har du kanskje telt kalorier også? Eller har du kun levd på måltidserstatninger av typen Nutrilett eller noe sånt?
 

Jeg anbefaler iallefall å fortsette å telle kalorier til kroppen din (og hodet ditt!) er vant til den nye livsstilen, det kan ta alt fra noen måneder til flere år. Hvis du ikke skal mer ned i vekt så bruker du først en kalkulator til å finne ut hvileforbrenningen din, og så logger du både mat (og drikke!) og fysisk aktivitet, og sørger for å gå omtrent i 0 hver uke. Vei deg gjerne ukentlig, minst 1 gang i måneden.

Strålende jobbet så langt, men vedlikeholdet er minst like tungt - lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortsatt å telle kalorier en stund til. Hvor mye gikk du ned i uken den siste uken du levde på lavkalori og telte kalorier? Dersom det var mindre enn 400g du gikk ned den uken, ville jeg bare lagt til ca 200kcal daglig. Overgangen fra det du må spise for å gå ned i vekt til det du må spise for vedlikehold er dessverre ikke så stor. Jeg er normalvektig (aldri vært overvektig) og jeg hadde gått i kraftig overskudd av den dagen du beskriver her. Mitt vedlikeholdsbehov er på ca 1500kcal daglig. Jeg er 170cm, 62kg og 40år. Jeg må passe på hva jeg spiser, teller kalorier innimellom og går på små slankekurer når vekten har økt 2 kg. Så mitt råd er hvertfall å fortsette å veie deg ukentlig, så du kan gjøre justeringer dersom du gradvis øker.

Anonymkode: 29afb...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en pt/coach. Finner du en som er god på kostholdsplan så lærer du fort hvordan måltidene balanseres best

Anonymkode: 1202a...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du spiser jo veldig mye kalorier, da. En vaffel med brunost kan fort være nesten 500 kcal. En neve peanøtter og en neve non-stop det samme. Så bare der har du jo fått i deg 2/3 av dagsbehovet til en normalvektig kvinne i hvile. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å telle… Men syntes det er så vanskelig å opprettholde et normalt liv på et slikt regime. F.eks foreslår appen min at vaffel med brunost er 230 kalorier, mens andre her sier 500…. Totalt skal gårsdagen være 1982 kalorier, men jeg vet jo ikke om det stemmer… Blir litt sprø av dette.

Jeg har ikke telt, men gått kraftig ned siste året på grunn av depresjon og livskrise som ga utslag i absolutt null matlyst. Spiste knapt på flere måneder. Har kommet meg gjennom det nå, men ønsker jo å beholde vekta som nå er ideell….

Anonymkode: 7aa63...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok droppet kaloritellingen, og byttet ut all den usunne maten/snacksen med sunne alternativer.

Det er ett veldig usunt kosthold. Jeg får fort cravings etter mer usunt om jeg skulle spist såpass mye usunne ting i løpet av en dag, og den neven med nøtter og sjokolade blir fort litt større da. Jeg kan godt bruke nøtter som "turproviant", men ikke om hele resten av dagen er proppfull med kalorier til alle måltider i tillegg.

Vaffel med brunost, er vaffel laget med mye smør? Er vaffeljernet smurt? Er det vaffel laget med skummet melk eller helmelk? Mange har rømme i vaffelrøre også. Hvor mye brunost? 4 skiver brunost er fort 150-200kcal alene, og en vaffel er 150-300kcal. Om appen din sier 230, så høres det mer ut som den oppgir kalorier pr 100g, ikke pr vaffel.

Anonymkode: 22eb0...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg prøver å telle… Men syntes det er så vanskelig å opprettholde et normalt liv på et slikt regime. F.eks foreslår appen min at vaffel med brunost er 230 kalorier, mens andre her sier 500…. Totalt skal gårsdagen være 1982 kalorier, men jeg vet jo ikke om det stemmer… Blir litt sprø av dette.

Jeg har ikke telt, men gått kraftig ned siste året på grunn av depresjon og livskrise som ga utslag i absolutt null matlyst. Spiste knapt på flere måneder. Har kommet meg gjennom det nå, men ønsker jo å beholde vekta som nå er ideell….

Anonymkode: 7aa63...76d

Skaff deg en kjøkkenvekt. Er bare å scanne strekkoden til Non-Stop posen i MyFitnessPal appen, så veier du hvor mye du spiser. Tar 30 sekunder max.

Anonymkode: 552c1...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville nok droppet kaloritellingen, og byttet ut all den usunne maten/snacksen med sunne alternativer.

Det er ett veldig usunt kosthold. Jeg får fort cravings etter mer usunt om jeg skulle spist såpass mye usunne ting i løpet av en dag, og den neven med nøtter og sjokolade blir fort litt større da. Jeg kan godt bruke nøtter som "turproviant", men ikke om hele resten av dagen er proppfull med kalorier til alle måltider i tillegg.

Vaffel med brunost, er vaffel laget med mye smør? Er vaffeljernet smurt? Er det vaffel laget med skummet melk eller helmelk? Mange har rømme i vaffelrøre også. Hvor mye brunost? 4 skiver brunost er fort 150-200kcal alene, og en vaffel er 150-300kcal. Om appen din sier 230, så høres det mer ut som den oppgir kalorier pr 100g, ikke pr vaffel.

Anonymkode: 22eb0...11e

Vaffel kjøpt på serveringshytte langt inni marka. Aner ikke hva den inneholdt, men god var den. Droppet niste for å spise nystekt vaffel på tur…

Anonymkode: 7aa63...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres veldig mye ut. Jeg har gått ned 30 kg og spiser på en vanlig dag (ca. 1300 kcal): 

1 banan

2 skiver grovbrød m lettsyltetøy el 2 knekkebrød med kaviar og 1 kokt egg

1 toast av 2 skiver grovbrød, 2 skiver ost, 1 skive hamburgerrygg, litt sennep

1 eple

Omelett av 2 egg med 1 god og mager kjøttpølse, tomat, paprika og løk

Sånn har jeg holdt min bmi på 19,5 i 5 år. Skeier ut når behovet melder seg, men er mye i aktivitet så vekten er stabil. 

 

Anonymkode: 4917e...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du var på søndagstur og koste deg med en vaffel, litt sjokolade, og litt nøtter utenom vanlige måltider.  Er det ikke slik enkelte dager er da?

 

Anonymkode: df4b2...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Altså, du var på søndagstur og koste deg med en vaffel, litt sjokolade, og litt nøtter utenom vanlige måltider.  Er det ikke slik enkelte dager er da?

 

Anonymkode: df4b2...05f

Enig med deg her. Jeg regner ikke med dette er representativt for hva ts spiser til vanlig - så akkurat denne dagen er vel et dårlig eksempel? Men ja, om dette var det daglige matinntaket på en dag hvor aktivitetsnivået er langt lavere, så vil jeg si det høres mye ut. Aner dog jo ikke mengden middagsmat ts spiste så kan være mindre kalorier enn det ser ut som ved første øyekast.  

Endret av MissSkog
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Prøver å få er normalt kosthold som hjelper meg å holde vekta etter kraftig vektnedgang (-35% av kroppsvekt, er nå normalvektig). Sliter med å finne balansen, da jeg har gått ned på lavkalori diett. Hva syntes dere om dagens inntak? Føler jeg legger på meg bare jeg tenker på mat nå…

F: Grovt rundstykke med olivero, gulost, et kokt egg, en nektarin, lite glass appelsinjuice, tomat og paprika.

L: En vaffel med brunost

M: Gyros av 150 g. Kyllingfilet, et pitabrød, en neve pommes frites, tzatziki, fetaost, grønnsaker.

Snacks: En neve Nonstop+en neve peanøtter (turproviant), en kroneis med jordbær (dessert), litt honningmelon (kveldsmat).

Har gått en fjelltur på ca. 4 timer i dag, og gjort en del husarbeid. Ellers TV og strikking i sofaen…

 

Anonymkode: 7aa63...76d

For meg fremstår det for lite i ren mengde til å holde deg mett. 

Du velger også kaloritunge ting heller enn å spise deg salig mett på kalorifattig mat samtidig som du får i deg nok fett/proteiner. Husk at mengde mat og antall kalorier på ingen måte er sammenfallende enheter. Du kan spise deg stappmett på færre enn forbrente kalorier, og du kan sitte igjen sulten på det dobbelte. Velg det første alternativet i hverdagen, det andre bare sporadisk. 

Om du til ett eller to måltider kutter ut kalloritung «fyllmasse» (vaffel, pitabrød, iskrem, pommes frites, rundstykke) og heller spiser såpass mye av noe kalorifattig (grønnsaker, salat, frukt etc) at du etter måltidet er skikkelig mett og sørger for at måltidet inneholder ok mengder både fiber og proteiner så er du mett lengre på tilsvarende kalorier. Og unngår å gå og småspise. Så øk mengden mat i måltidene heller enn å redusere. 

I din dag ville jeg feks byttet ut frokosten med en omelet, uten brød til men med grønnsaker. Eller middagen med en solid porsjon salat med kylling og egg, gjerne med en neve poteter til, men uten pitabrød. Brødet holder deg ikke mett, og det er kaloritungt.

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Synes det høres veldig mye ut. Jeg har gått ned 30 kg og spiser på en vanlig dag (ca. 1300 kcal): 

1 banan

2 skiver grovbrød m lettsyltetøy el 2 knekkebrød med kaviar og 1 kokt egg

1 toast av 2 skiver grovbrød, 2 skiver ost, 1 skive hamburgerrygg, litt sennep

1 eple

Omelett av 2 egg med 1 god og mager kjøttpølse, tomat, paprika og løk

Sånn har jeg holdt min bmi på 19,5 i 5 år. Skeier ut når behovet melder seg, men er mye i aktivitet så vekten er stabil. 

 

Anonymkode: 4917e...fa5

Ingen bør spise så lite mat. Oppsøk lege, er du snill. Dette er heller ikke ok å anbefale for andre. En normalt frisk voksen med et sunt liv forbrenner 1800-2000 kcal på en normal dag. 

Anonymkode: 9c0cc...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll på med mer grønnsaker og kutt ut pommes frites, non-stop og is. Eller kanskje en-to av delene.  Samtidig; er det helg, så er det litt andre regler. 

I dag (mandag) har jeg trent styrke og har spist/skal spise følgende;

Lunch; en skive med ost, tomat og egg, , en halv banan og et eple. 

Middag: Plukkfisk, gulrot, brokkoli og potet med litt smør. 

eventuelt kvelds; grønnsaker eller en frukt. 

Jeg gidder ikke å telle kalorier. Jeg spiser to måltider, og begynner med lunsj siden jeg gjerne skipper frokost og dermed ikke har et sug på det. Jeg sparer kalorier på det og kjenner at jeg blir mer sulten utover dagen av å spise frokost. Jeg har gått ned 15 kilo. Jeg fyller opp med masse grønnsaker på middager og ved lunch, samt frukt. 

Men jeg skeier ut i helgene og ved anledninger, og tar meg gjerne en is av og til, men prøver å begrense det til helger. Så kjører jeg mer flatt i ukedagene. 

Anonymkode: 270cc...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

 

Ingen bør spise så lite mat. Oppsøk lege, er du snill. Dette er heller ikke ok å anbefale for andre. En normalt frisk voksen med et sunt liv forbrenner 1800-2000 kcal på en normal dag. 

Anonymkode: 9c0cc...c53

Dette her er en seiglivet myte, og også grunnen til at mange som slanker seg fyker opp i vekt igjen etter slankekuren. De fleste slanke voksne damer over en viss alder kan ikke spise 1800-2000 kcal daglig og samtidig holde vekten (dessverre!!). Og har du gått masse ned i vekt er det enda mindre sannsynlig. Personlig er jeg 40år, 170cm og veier rundt 62kg (altså midt på normal bmi, aldri vært overvektig) Min vedlikehold er på ca 1500kcal (selv om alle kalkulatorer sier 1900). Jeg går mye lange turer, men trener ikke mye utenom dette. Skulle gjerne spist mer, men ønsker å holde meg slank.

Selvfølgelig kjipt å måtte holde seg på 1300kcal som du kommenterer, men jeg tror absolutt det er realiteten for mange voksne kvinner, særlig om dem er litt lave. Jeg syns vedkommende er flink til å få inn så mye næringsrik mat som mulig i sitt regnskap. Det er litt nedlatende at du ber henne oppsøke lege, å spise for vedlikehold av normal kroppsvekt er ikke noe sykt eller feil. Alternativet er jo å gradvis øke i vekt, og det er jo det vi ønsker å unngå (slik at vi senere slipper å spørre om råd på forumet her for å gå ned 30kg). 

Anonymkode: 29afb...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Prøver å få er normalt kosthold som hjelper meg å holde vekta etter kraftig vektnedgang (-35% av kroppsvekt, er nå normalvektig). Sliter med å finne balansen, da jeg har gått ned på lavkalori diett. Hva syntes dere om dagens inntak? Føler jeg legger på meg bare jeg tenker på mat nå…

F: Grovt rundstykke med olivero, gulost, et kokt egg, en nektarin, lite glass appelsinjuice, tomat og paprika.

L: En vaffel med brunost

M: Gyros av 150 g. Kyllingfilet, et pitabrød, en neve pommes frites, tzatziki, fetaost, grønnsaker.

Snacks: En neve Nonstop+en neve peanøtter (turproviant), en kroneis med jordbær (dessert), litt honningmelon (kveldsmat).

Har gått en fjelltur på ca. 4 timer i dag, og gjort en del husarbeid. Ellers TV og strikking i sofaen…

 

Anonymkode: 7aa63...76d

Du bør hvertfall beskrive en så normal dag som mulig. Går ut fra at du ikke går 4t fjelltur hver dag? Hvis dette er hverdagskostholdet spiser du mange kalorier, og det er grunnen til at vekten øker (ikke at du tenker på mat).
Jeg syns middagen din høres ok ut (ikke hver dag såklart, dette er «helgemiddag»), men ville droppet snacksen og vaffelen i hverdagen. Dropp juice. Kan du spise frokosten litt senere på dagen, droppe denne «lunsjen», for deretter å spise middag og heller legge inn et sunt kveldsmåltid istedenfor snacks? Feks et knekkebrød med et kokt egg + melonen.

Anonymkode: 29afb...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette her er en seiglivet myte, og også grunnen til at mange som slanker seg fyker opp i vekt igjen etter slankekuren. De fleste slanke voksne damer over en viss alder kan ikke spise 1800-2000 kcal daglig og samtidig holde vekten (dessverre!!). Og har du gått masse ned i vekt er det enda mindre sannsynlig. Personlig er jeg 40år, 170cm og veier rundt 62kg (altså midt på normal bmi, aldri vært overvektig) Min vedlikehold er på ca 1500kcal (selv om alle kalkulatorer sier 1900). Jeg går mye lange turer, men trener ikke mye utenom dette. Skulle gjerne spist mer, men ønsker å holde meg slank.

Selvfølgelig kjipt å måtte holde seg på 1300kcal som du kommenterer, men jeg tror absolutt det er realiteten for mange voksne kvinner, særlig om dem er litt lave. Jeg syns vedkommende er flink til å få inn så mye næringsrik mat som mulig i sitt regnskap. Det er litt nedlatende at du ber henne oppsøke lege, å spise for vedlikehold av normal kroppsvekt er ikke noe sykt eller feil. Alternativet er jo å gradvis øke i vekt, og det er jo det vi ønsker å unngå (slik at vi senere slipper å spørre om råd på forumet her for å gå ned 30kg). 

Anonymkode: 29afb...5a5

Takk for støtten! Det er jo vi som har gått ned mye som kjenner kroppen vår best. Jeg bryr meg ikke om hva bedrevitere måtte synes om det. Føler jeg at jeg har lite energi så spiser jeg mer noen dager. Men tar alltid grep hvis jeg har gått opp 2 kg, da sørger jeg for å gå dem ned igjen. Så hurra for oss som har funnet det som fungerer for oss, og så får andre ha sin vektreise. 

Anonymkode: 4917e...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vaffel kjøpt på serveringshytte langt inni marka. Aner ikke hva den inneholdt, men god var den. Droppet niste for å spise nystekt vaffel på tur…

Anonymkode: 7aa63...76d

Hvis de bruker toro vaffelmix, som er ganske vanlig i storhusholdning, så er vaffelplaten omtrent 310 kcal. Så med brunost kan man gå ut i fra ca 500kcal på en vaffel med 4 brunostskiver. 

Frokosten er også fort 500kcal.

Isen 200 kcal. En håndfull nøtter grovt regnet 200 kcal, og nonstop 250 kcal.

Det vil si du er grovt regnet oppe i 1650 kcal, før du har begynt på middagen. 

Pitabrod er 200 kcal pr stk. 180 kcal kylling. 100g pommefrites er 200 kcal, hvis du ikke steker de i olje. 

Så grovt regnet uten å ha målt hva du har spist ville jeg nok gjettet på rundt 3000 kcal. Og da går jeg ut i fra kun vann eller kaffe som drikke utenom appelsinjuicen.

Anonymkode: 22eb0...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...