Gå til innhold

Min ansatt slitet psykisk? Hva bør jeg gjøre...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en mannlig ansatt som jeg mistenker tid tider sliter psykisk.

Han er en av de beste arbeidere jeg har. Som regel alltid blid, energifull, ansvarsfull, høflig, vennlig og faglig dyktig. Han er tyderlig leder og har god omsorg for alle. 

Men...

Det kommer perioder, hvor han er annerledes. Akkurat som stemmen og stemningen i han er annerledes. En gang kom han ikke på jobb uten å si ifra til noen... seinere samme dag sa han at var syk. Sa at han blir syk i ei ukes tid. Så ringte han på ettermiddagen samme dag og sier at han er klar til å jobbe 🧐

Kanskje han er litt mistenksom og litt stille...

Jeg får ikke satt fingeren på det. Så går det over.

Hvordan skal jeg møte han når han har det vanskelig? Hva hjelper.. jeg har null greie på dette med psykiske lidelser. 

 

Anonymkode: 9b708...893

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en prat kanskje han trenger hjelp for å få stabilisert seg. 

Kanskje han har traumer eller andre ting. 

Anonymkode: 00d6b...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du som leder kan gjøre då mye. Jeg sliter selv og er i perioder sykemeldt. For meg betyr det mye å ikke få spørsmål om det på jobb eller av leder. De behandler meg som vanlig, og jeg går et frirom der det ikke trenger å ta plass.

Anonymkode: 29cab...96f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være han som sliter psykisk, men en situasjon noen nær han som kone, et søsken eller barn som er uvanlig krevende i perioder.

Anonymkode: 9af0e...fbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Episoden hvor han ringer seg syk en uke for så komme tilbake på jobb samme etter idag var veldig spesiell. Skjedde det den ene gangen ville jeg likevel latt det gå. Skjer derimot slikt eller tilsvarende ofte ville jeg kalt ham inn for å prate om det. Spørre om det er noe du kan gjøre eller tilrettelegge for ham. For det virker som han VIL jobbe og ikke ønsker fravær. Da er tilrettelegging veien å gå for å gjøre det lettere for ham å stå i jobben mht det han sliter med.

Anonymkode: bce85...f42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om en jeg tidligere var leder for. Han var antagelig bipolar. 

Anonymkode: 03d1f...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vet ikke om du som leder kan gjøre då mye. Jeg sliter selv og er i perioder sykemeldt. For meg betyr det mye å ikke få spørsmål om det på jobb eller av leder. De behandler meg som vanlig, og jeg går et frirom der det ikke trenger å ta plass.

Anonymkode: 29cab...96f

For meg er det helt omvendt. Jeg får letta opp litt i " systemet" om jeg får snakka om det, satt ord på det. Jeg syns det er vanskelig at ikke de på jobb vet hva jeg sliter med, for da blir jeg bare stempla som sur og vrang. 

Anonymkode: 9ec71...7d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du har en god tilnærming til saken, og vil hjelpe eller tilrettelegge om mulig. Hvis det utvikler seg eller blir flere slike tilfeller så ville jeg nok tatt en samtale. Har du mulighet til å la han få litt slakke tøyler, så spør du jo bare om hvordan du kan hjelpe. 

Anonymkode: e4c67...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invitér til dialog, vær direkte.

«Jeg har lagt merke til at du i perioder virker nedfor. Hva kan jeg som din leder gjøre for å tilrettelegge for deg når du har slike perioder? Hva trenger du, og er det noe  du ønsker å dele med meg som er relevant for meg å vite?»

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter til et møte og si du har lagt merke til at han virker litt nedstemt, og spør hvordan han egentlig har det. Sier han det er bra, så sier du at din dør er åpen om han ønsker å snakke. Begynner han å snakke - så bare lytt.
Ikke invader han eller noe slikt, kan være noe helt naturlig som skjer og, så ikke begynn å diagnostisere. 

Anonymkode: 63b15...ba4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

For meg er det helt omvendt. Jeg får letta opp litt i " systemet" om jeg får snakka om det, satt ord på det. Jeg syns det er vanskelig at ikke de på jobb vet hva jeg sliter med, for da blir jeg bare stempla som sur og vrang. 

Anonymkode: 9ec71...7d4

Jeg klarer å skjule det, så jeg blir ikke opplevd som sur eller vrang. Jeg har andre steder jeg kan snakke om det. På jobb vil jeg bli behandlet som alle andre. Jeg hadde ikke satt pris på om lederen min tok initiativ til en slik samtale. Ta gjerne opp om det er noe med arbeidsinnsatsen min eller oppførselen min som er et problem må jobb, men ikke mer enn det. (For min del)

Anonymkode: 29cab...96f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg klarer å skjule det, så jeg blir ikke opplevd som sur eller vrang. Jeg har andre steder jeg kan snakke om det. På jobb vil jeg bli behandlet som alle andre. Jeg hadde ikke satt pris på om lederen min tok initiativ til en slik samtale. Ta gjerne opp om det er noe med arbeidsinnsatsen min eller oppførselen min som er et problem må jobb, men ikke mer enn det. (For min del)

Anonymkode: 29cab...96f

Men denne personen klarer IKKE å skjule det. 

Anonymkode: 00d6b...b02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men denne personen klarer IKKE å skjule det. 

Anonymkode: 00d6b...b02

Neida, men leder må likevel være varsom med hvordan hun tar det opp. Det er ikke gitt at ansatte ønsker å dele. Men snakk gjerne om arbeidet og hva de legger merke til med variasjon om arbeidet han gjør.

Anonymkode: 29cab...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk over hvilke rammer for tilpasning det er mulighet for i din bedrift. Kanskje går det å ha halve sykedager/egenmeldinger, slik at hvis han sliter fra morgenen så kan han allikevel komme senere. Kanskje kan dere bli enige om at en enkel sms med "syk" er nok som egenmelding, eller at han kan jobbe hjem ifra innimellom. Finn ut hva som er mulig før du tar en prat med han, for sliter han psykisk så vil det være vanskelig å se løsninger selv. Fortell han at han er flink og at du vil ha han der, men at han selvfølgelig skal tenke på sin egen helse først og fremst. 

Det som lettet desidert mest da jeg ble sykmeldt, var da sjefen sa at jeg skulle tenke på meg selv, og han skulle fikse vikar slik at arbeidet ikke hopet seg opp mens jeg var i dårlig form. Så kunne jeg komme tilbake til tom pult og blanke ark.

Anonymkode: 764d4...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neida, men leder må likevel være varsom med hvordan hun tar det opp. Det er ikke gitt at ansatte ønsker å dele. Men snakk gjerne om arbeidet og hva de legger merke til med variasjon om arbeidet han gjør.

Anonymkode: 29cab...96f

Arbeidsgiver er forpliktet til å følge arbeidsmiljøloven og det innebærer bla at man må ta samtaler om trivsel, fravær ol. Hva arbeidstaker er villig til å dele,-det er helt frivillig.

Anonymkode: a365e...f56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Arbeidsgiver er forpliktet til å følge arbeidsmiljøloven og det innebærer bla at man må ta samtaler om trivsel, fravær ol. Hva arbeidstaker er villig til å dele,-det er helt frivillig.

Anonymkode: a365e...f56

Igjen. Arbeidsgiver må likevel være varsom med HVORDAN dette gjøres. 

Anonymkode: 29cab...96f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Igjen. Arbeidsgiver må likevel være varsom med HVORDAN dette gjøres. 

Anonymkode: 29cab...96f

Selfølgelig men så lenge en ansatt gjør slik ts beskriver så må arbeidsgiver sette noen grenser for hva den ansatte kan ta seg av friheter mtp fravær. Man kan ikke lage sine egne regler. Fravær må meldes om morgenen men man kan inngå avtaler om hvordan. De fleste vil ha beskjed så fort arbeidsdagen starter og da via telefon men er det angst for å melde fravær kan mail eller sms for noen hjelpe.

Anonymkode: a365e...f56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...