Gå til innhold

Trene ute /// måker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan takler dere aggressive måker som stuper ned mot dere på løpetur?

Har prøvd meg på én løpetur ute nå, og det frister ikke å prøve på nytt når jeg konstant har ti aggressive måker som veksler seg imellom med svært målrettede angrepsstup ned mot hodet mitt.

Kjenner til triks som å stirre måkene i øynene og å holde opp en hånd/finger, men det er veldig upraktisk når man forsøker å løpe.

Tør ikke å bare prøve å løpe fra dem (de flyr jo raskere enn jeg løper).

Blir de skremt unna av for eksempel blinkende (rødt eller hvitt) lys? Er tilbøyelig til å løpe med en blinkende hodelykt dersom det løser problemet.

Og ja, jeg forsøker å holde meg til områder der hvor det hele tiden er masse mennesker - så måkene burde egentlig skjønne at de ikke burde neste akkurat der. Men det virker som det er måker overalt akkurat nå og at ungene er såvidt ute av redet. Hvor lang tid trenger de på å bli flyvedyktige og at "foreldrene" roer seg ned?

Anonymkode: 8e273...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flyvende terrorister ! Kjenner dessverre veldig godt til problemet og har alltid en liten, sammenleggbar paraply i frontlommen på løpevesten. Får fortsatt puls på 200 i det jeg ser en måse, men blir mest sannsynlig ikke drept under en paraply. 

 

Erfaring fra tidligere er det roligere når juli går mot slutten. Lenge til.....

Anonymkode: 55b77...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold hånda høyt i været, eventuelt en paraply. 

Ikke ha mat synlig. 

Anonymkode: 1d370...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 11.09):

Flyvende terrorister ! Kjenner dessverre veldig godt til problemet og har alltid en liten, sammenleggbar paraply i frontlommen på løpevesten. Får fortsatt puls på 200 i det jeg ser en måse, men blir mest sannsynlig ikke drept under en paraply. 

 

Erfaring fra tidligere er det roligere når juli går mot slutten. Lenge til.....

Anonymkode: 55b77...601

Hvor får man tak i en sånn bitteliten paraply ? Jeg har flere favorittruter jeg ikke tørr å løpe nå pga måker, de er helt crazyyy. 

Anonymkode: ca574...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor får man tak i en sånn bitteliten paraply ? Jeg har flere favorittruter jeg ikke tørr å løpe nå pga måker, de er helt crazyyy. 

Anonymkode: ca574...453

https://www.europris.no/p-paraply-mork-bla-sammenleggbar-195901 Noe lignende og får fint plass i brystlomma på løpevesten :) Kan redde liv !

Anonymkode: 55b77...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forsvarer barna sine, jeg pleier å gå en annen vei 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måker angriper ikke, de prøver å skremme deg.

Du får mest sannsynlig uansett ikke skade hvis de klasker plattfoten sin i hodet på deg eller prøver å nappe deg i håret

Det verste som kan skje er at du mister balansen hvis du prøver å dykke unna, eller at du får en klatt med måseskit på deg.

Ta på deg caps og sping forbi. De vil slutte å følge etter deg tvert de tror at de har greid å skremme deg bort. 

Anonymkode: 8e84f...834

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke andre ruter du kan løpe mens det står på? Hekketiden varer ikke evig.

Anonymkode: 775fe...b51

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du holder deg unna deres mest brukte hekkeområder. Du har ikke mer rett på å jogge ute enn de har på å forsvare et liv vi mennesker har marginalisert.

Helt grunnleggende respekt for andre levende vesen, med andre ord. Så går det bra, skal du se.

Og om du må jogge på mølle 2-6 uker?  Du overlever. Går så bra så.

Anonymkode: eadae...e51

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest utsatte områder blir etterhvert vanskelig å lokalisere da de små krapylene forflytter seg rundt. Neida,blir ikke drept av å få en fot i hodet,men det er rimelig ufyselig, og enda mer ufyselig er det å ende opp med både hår og klær full av måseskit. De flyvende terroristene både angriper og slipper bomber med møkk. 

Går aldri en tur ut i juli uten paraply🥳

Anonymkode: 55b77...601

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk synes dette er et problem. Bare sleng opp en arm hver gang de stuper.

Det er jo ikke sånn at de har ørneklør. De har søte plattfoter som ikke kan gripe noe som helst. De er uansett bare ute etter å skremme, ikke angripe. 

Anonymkode: 0b257...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvor får man tak i en sånn bitteliten paraply ? Jeg har flere favorittruter jeg ikke tørr å løpe nå pga måker, de er helt crazyyy. 

Anonymkode: ca574...453

Måkene vil ikke skade deg, de stuper mot deg kun for å skremme, siden du antageligvis er på vei mot barna deres, som er sårbare fordi de ikke kan fly. De prøver å beskytte barna fram til de klarer seg selv. Lurt å se seg rundt og løpe litt langt unna hvis du ser små måkeunger på bakken:hjerte: Du trenger ingen paraply.

 

Endret av anonym111111
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (6 timer siden):

De forsvarer barna sine, jeg pleier å gå en annen vei 🙂

Men hvordan skal det hjelpe å gå en annen vei når ulike måker stuper etter deg (meg) i flere kilometer sammenhengende? 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Finnes det ikke andre ruter du kan løpe mens det står på? Hekketiden varer ikke evig.

Anonymkode: 775fe...b51

Det er tydeligvis måker overalt her nå, ser det både i hele sentrum, industriområder, nabolag, ved skoler ++++++++. Har tenkt på noen områder hvor jeg kan løpe, men når jeg tilfeldigvis er i det området viser det seg at måkene er tettbefolket der også. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du holder deg unna deres mest brukte hekkeområder. Du har ikke mer rett på å jogge ute enn de har på å forsvare et liv vi mennesker har marginalisert.

Helt grunnleggende respekt for andre levende vesen, med andre ord. Så går det bra, skal du se.

Og om du må jogge på mølle 2-6 uker?  Du overlever. Går så bra så.

Anonymkode: eadae...e51

Holder meg gjerne unna sjøen, brygger, øyer og andre steder hvor måkene er i sitt naturlige habitat og får tak i fisk. Men på parkeringsplassen til et kjøpesenter, for eksempel, hva faen? Hvorfor skal disse krapylene få stupe og drite på vennligsinnede mennesker etter eget forgodtbefinnende i ukesvis? 

Hva om jeg ikke har tilgang til tredemølle? 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De mest utsatte områder blir etterhvert vanskelig å lokalisere da de små krapylene forflytter seg rundt. Neida,blir ikke drept av å få en fot i hodet,men det er rimelig ufyselig, og enda mer ufyselig er det å ende opp med både hår og klær full av måseskit. De flyvende terroristene både angriper og slipper bomber med møkk. 

Går aldri en tur ut i juli uten paraply🥳

Anonymkode: 55b77...601

Enig!! 

Anonymkode: 8e273...450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvorfor folk synes dette er et problem. Bare sleng opp en arm hver gang de stuper.

Det er jo ikke sånn at de har ørneklør. De har søte plattfoter som ikke kan gripe noe som helst. De er uansett bare ute etter å skremme, ikke angripe. 

Anonymkode: 0b257...703

Dette. Vi har måkeunger i hagen på psykiatrien og utenfor akuttmottaket så går forbi de hver dag. Bare slenger opp en arm når de kommer. De skal bare skremme, ingen blir angrepet. De er mer redd for deg. 
Og løp unna ungene dems, de slutter å skremme deg med en gang du er litt unna. 

Anonymkode: 3f785...c61

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvordan skal det hjelpe å gå en annen vei når ulike måker stuper etter deg (meg) i flere kilometer sammenhengende? 

Det har jeg aldri opplevd, så kan nesten ikke svare på det. Mener du virkelig at det ikke fines en eneste vei i hele byen din som det ikke bor mange måke par på? Det må finnes utrolig mange måker i byen din! Kaansje du skule ringe Norge runt eller noe?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Holder meg gjerne unna sjøen, brygger, øyer og andre steder hvor måkene er i sitt naturlige habitat og får tak i fisk. Men på parkeringsplassen til et kjøpesenter, for eksempel, hva faen? Hvorfor skal disse krapylene få stupe og drite på vennligsinnede mennesker etter eget forgodtbefinnende i ukesvis? 

Anonymkode: 8e273...450

De kan ikke være i sit "naturlige habitat" for det er ødelagt av mennesker. Når vi bygger der måkene bor, så følger måkene med på lase. Forstår du synes det er litt plagsomt, men det er nok 100 ganger være for måkene.

Endret av Pippi Lotta
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvordan skal det hjelpe å gå en annen vei når ulike måker stuper etter deg (meg) i flere kilometer sammenhengende? 

Det er tydeligvis måker overalt her nå, ser det både i hele sentrum, industriområder, nabolag, ved skoler ++++++++. Har tenkt på noen områder hvor jeg kan løpe, men når jeg tilfeldigvis er i det området viser det seg at måkene er tettbefolket der også. 

Holder meg gjerne unna sjøen, brygger, øyer og andre steder hvor måkene er i sitt naturlige habitat og får tak i fisk. Men på parkeringsplassen til et kjøpesenter, for eksempel, hva faen? Hvorfor skal disse krapylene få stupe og drite på vennligsinnede mennesker etter eget forgodtbefinnende i ukesvis? 

Hva om jeg ikke har tilgang til tredemølle? 

Enig!! 

Anonymkode: 8e273...450

De bare prøver å beskytte de unge. Måker er faktisk meget gode foreldre. Og ungene har mer sjanse for å overleve i byene enn nær sjø hvor det er mer predatør. Også, mennesker har fisket så mye i sjø at det er ikke så mye mat for sjøfugler lenger.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...