Gå til innhold

Hvorfor er folk sinte på VAR?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er folk sinte på VAR (Video Assisted Reffery) når det gjør fotball mer rettferdig?

Er det fordi man er redd for å ikke henge med i tiden lenger?

Hva med å heller følge med i tiden? Det er tross alt 2024...

Anonymkode: 378d2...4e2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror først og fremst fordi det brukes alt for lang tid. Når teknologien blir bedre og man kan få avgjørelsene med en gang tror jeg ingen er mot. Men blir kjedelig når omtrent hvert eneste mål må sjekkes i flere minutter for offside. 

Anonymkode: 06834...758

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror først og fremst fordi det brukes alt for lang tid. Når teknologien blir bedre og man kan få avgjørelsene med en gang tror jeg ingen er mot. Men blir kjedelig når omtrent hvert eneste mål må sjekkes i flere minutter for offside. 

Anonymkode: 06834...758

Er jo litt spennende og? Og vente og se om drømmen går i oppfyllelse eller 1000 knas?

Jeg syns vi er heldige som får oppleve VAR fordi kampene blir mer spennende!

Anonymkode: 378d2...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ødelegger den spontane gleden da man må vente i flere minutter for å finne ut om det faktisk ble mål. Har ødelagt fotballen fullstendig. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar bort all spontaniteten i opplevelsen, spesielt når man er på stadion. Man klarer ikke å glede seg over mål før det har gått flere minutter fordi man regner med VAR kommer inn å tar bort den gleden. Når man må bruke flere minutter og lete med lupe for å finne feil eller ei tånegl i offside, da har det gått for langt og mye av gleden er borte for min del. Og ja, det er det samme om det går i favør eller disfavør mitt lag disse avgjørelsene. Hilsen supporter som først synes VAR hørtes fint ut...

Anonymkode: fbe12...9e9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kamper med VAR kan bli kjedelige, mindre spontan glede/skuffelse. Det kan tenkes dommere tar feil avgjørelse av og til, men det tenker jeg går i ulik favør og jevner seg ut. Men jeg har blitt litt mer positiv med tiden. I årets EM syns jeg det blir brukt svært lite. Og i slike store turneringer er det kanskje på sin plass

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tar bort all spontaniteten i opplevelsen, spesielt når man er på stadion. Man klarer ikke å glede seg over mål før det har gått flere minutter fordi man regner med VAR kommer inn å tar bort den gleden. Når man må bruke flere minutter og lete med lupe for å finne feil eller ei tånegl i offside, da har det gått for langt og mye av gleden er borte for min del. Og ja, det er det samme om det går i favør eller disfavør mitt lag disse avgjørelsene. Hilsen supporter som først synes VAR hørtes fint ut...

Anonymkode: fbe12...9e9

Helt enig! 

Når man skal studere i flere minutter om spilleren er en millimeter i offside er det for dumt! Har tatt bort gleden over å se på fotballkamper. 

Anonymkode: 7a2d3...a7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ikke juble før det er gått flere minutter etter scoring, tilfelle en finger er i offside. Var er rettferdig, med at åpenbare feil i dømminga blir rettet opp, men kjedelig når det går på ting som ikke har noe utslag for spillet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millaz skrev (13 minutter siden):

Det ødelegger den spontane gleden da man må vente i flere minutter for å finne ut om det faktisk ble mål. Har ødelagt fotballen fullstendig. 

Dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stått på tribunen i tippeligaen og ventet i mange minutter på å få svar på om det virkelig ble mål. Det dreper jo all spontan glede og sinne!

I fotball vil det jo alltid være noe tilfeldigheter, flaks og uflaks som er med på å avgjøre hva som skjer i kampen. Det kan være en vanligvis kjempestødig forsvarsspiller som gjør en uheldig tilbakepasning til keeper som ender med at motstanderlaget skårer, det kan være at lagets beste spiller på egen hånd tråkker skjevt og skader seg (så han må ut og laget blir svekket), en ball som spretter rart på grunn av en liten ujevnhet i gressmatta og som dermed uventet havner hos det ene laget og medfører skåring, eller en dommer som tolker en situasjon feil. La det heller være sånn, enn å prøve å eliminere sistnevnte med lange pauser i spillet fordi dommeren skal stå og se reprise etter reprise på tv!

Anonymkode: 3ef19...571

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker VAR. Før var det jo helt vanlig at kamper endte til "feil" vinner pga dommertabbe. Kjipt å sitte å se de soleklart i reprise 30 sekunder i ettertid og vite at det aldri blir ordnet.

Det jeg ikke liker er at det bruker for lang tid. Burde ikke ta mer enn 10 sekunder å se.

Anonymkode: ba4a1...543

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg elsker VAR. Før var det jo helt vanlig at kamper endte til "feil" vinner pga dommertabbe. Kjipt å sitte å se de soleklart i reprise 30 sekunder i ettertid og vite at det aldri blir ordnet.

Det jeg ikke liker er at det bruker for lang tid. Burde ikke ta mer enn 10 sekunder å se.

Anonymkode: ba4a1...543

Mange avgjørelser blir jo feil etter VAR-sjekk også, og da har de brukt uhorvelig lang tid av kampen på ingenting.

Anonymkode: d7416...b95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAR-avgjøresler tar ikke spesielt lang tid.

Spillere som en liten dytt i ryggen ruller rundt på gresset, tar seg til beinet og får behandling fra legeteamet før de spretter opp som om ingenting har hendt, skaper mye lenger stopp i spillet enn VAR noen gang har gjort.

Jeg husker tiden før VAR. Da var det klaging og syteing over feil dommeravgjørelser. Lag som krevde omkamp fordi målet til motstanderen skulle vært offside osv.

Man må bare innse at klaging er en del av fotballopplevelsen. Fjerner man VAR så finner supportere noe annet å klage på. Fordi klaging er halve morroa.

Anonymkode: 7cf3b...2f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes VAR er bra..

Færre dommertabber og mindre syting etter kampene slik at det er mindre som overskyggger resultatene.

De som får et kick ut av å klage har veldig mye å velge av i fotballen generelt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (9 timer siden):

Syntes VAR er bra..

Færre dommertabber og mindre syting etter kampene slik at det er mindre som overskyggger resultatene.

De som får et kick ut av å klage har veldig mye å velge av i fotballen generelt..

Færre dommertabber??Har vel aldri vært så mye diskusjon rundt dommeravgjørelser som nå :ler: Og like situasjoner får forskjellige konsekvenser, selv med bruk av VAR. 

Anonymkode: fbe12...9e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det fjerner den spontane gleden er den aller viktigste årsaken. Det er et helt håpløst argument overfor folk som overhodet ikke kjenner på spontan glede når laget man heier på scorer, så jeg skjønner godt at det ikke biter på. For de som kjenner den følelsen fullt ut er det derimot helt ødeleggende.

For meg er det likevel mer som er galt enn bare det. I praksis har man bare flyttet skjønnsmessige avgjørelser fra dommerteamet til en ansiktsløs gruppe i VAR-rommet. Det finnes liksom føringer for hva som skal vurderes, men det ligger i fotballens natur at ingen situasjoner er helt like, og dermed er det alltid massevis av skjønn som i praksis avgjør. Det gjør også at det ikke vil bli merkbart bedre etter hvert. Situasjoner på banen vil ikke gradvis bli likere bare fordi VAR har eksistert i flere år. 

Så vet man også at en del avgjørelser i praksis alltid omgjøres når de sendes til VAR-sjekk. En del handsavgjørelser, for eksempel. En sensor i ballen viser at den touchet en lillefingernegl uten engang å endre retning. Da vet man at målet 14 sekunder etterpå blir annullert. Det har samtidig skjedd fem andre vesentlig klarere handser i samme kamp, men de ble aldri sendt til vurdering fordi det ikke skjedde noe like dramatisk like etterpå (som ikke hadde noe med handsen å gjøre). Jeg skjønner at dette et et forsøk på å ikke bryte opp all moroa med VAR, og jeg mener selvfølgelig ikke at løsningen er VAR i flere situasjoner.

Tvert imot er det jo en innrømmelse av at VAR er et onde, bare i noens øyne et nødvendig et. Men det skorter i mine øyne på fotballforståelsen når man heier frem at spillere vil tas 0% av tiden på en del ting, akkurat som før, og samtidig alltid tas på langt mindre forseelser fordi de tilfeldigvis plukkes ut til VAR-vurdering etter skjønn. Spenningen ligger jo halvparten av tiden ikke i hva VAR mener, men i om "VAR checking"-boksen dukker opp eller ei. Da blir det omgjort. Og etter boka er jo det riktig i den aktuelle situasjonen. Det komiske er at man samtidig unngår å rertte opp verre overtredelserav nøyaktig samme regel ved mer alvorlige forseelser, bare fordi de var et rent lykketreff skjedde i mindre interessante kampsituasjoner. Du lar viljehands med innvirkning på ballbanen passere og straffer tekniske overtredelser som ikke hadde noen innvirkning på scoringen en del sekunder senere. Ofte, i hvert fall. Noen ganger blir det annerledes fordi det ikke finnes antydning til enhetlig praksis. Og det vil det jo heller ikke bli, siden situasjonene er så ulike som de er.

Man får også flere lengre stopp i spillet fordi linjedommere nå ikke markerer på 98% sikre offsideavgjørelser i frykt for å avblåse et angrep som skulle ha gått. I tillegg får man betydelig mindre effektiv spilletid, fordi det aldri i verden legges til like mye tid som VAR bruker og fordi drøying er langt enklere i sluttminuttene enn det var i den perioden VAR sørget for lengre stopp i spillet.

VAR retter opp i enkelte kjempetabber, og det å si "hater du rettferdighet?!" til VAR-motstandere er rett og slett uærlige. De aller fleste har ikke noe ønske om urettmessige scoringer. De fleste av de mest lidenskapelige fotballidiotene synes derimot det er en pris verdt å betale for å unngå alle ulempene ved VAR og all moroa VAR fratar fotballen.

Anonymkode: b8f1e...3ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 hours ago, AnonymBruker said:

Færre dommertabber??Har vel aldri vært så mye diskusjon rundt dommeravgjørelser som nå :ler: Og like situasjoner får forskjellige konsekvenser, selv med bruk av VAR. 

Anonymkode: fbe12...9e9

Hvis du mener det er mer diskusjoner rundt dommeravgjørelser nå enn før husker du relativt dårlig.  At enkelte dommere ikke kan tolke reglene riktig er ikke VAR's feil. VAR gir kun dommere muligheten til å se på situasjonene flere ganger. Teknologien er ikke mer komplisert enn det.

Fremdeles lukes det ut feilaktige offisedemå, røde kortl, annuleringer som ville stått uten denne muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 21.54):

Hvorfor er folk sinte på VAR (Video Assisted Reffery) når det gjør fotball mer rettferdig?

Er det fordi man er redd for å ikke henge med i tiden lenger?

Hva med å heller følge med i tiden? Det er tross alt 2024...

Anonymkode: 378d2...4e2

For de som forstår fotball så er sinnet mot VAR berettiget. Det tar bort euforien i øyeblikkene. Blir det scoring blir feiringen avventende fordi man vet at det kan ha skjedd noe i forkant som VAR ser på.

Fotball er følelser og spontanitet og det tas bort med VAR. Når neglen på storetåa er offside er det gått for langt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 3.06):

VAR-avgjøresler tar ikke spesielt lang tid.

Spillere som en liten dytt i ryggen ruller rundt på gresset, tar seg til beinet og får behandling fra legeteamet før de spretter opp som om ingenting har hendt, skaper mye lenger stopp i spillet enn VAR noen gang har gjort.

Jeg husker tiden før VAR. Da var det klaging og syteing over feil dommeravgjørelser. Lag som krevde omkamp fordi målet til motstanderen skulle vært offside osv.

Man må bare innse at klaging er en del av fotballopplevelsen. Fjerner man VAR så finner supportere noe annet å klage på. Fordi klaging er halve morroa.

Anonymkode: 7cf3b...2f4

This👏 Det har vært startvansker i Eliteserien med enkelte hendelser da VAR avgjørelser åpenbart har tatt for lang tid men det er i ferd med å elimineres, heldigvis. 

Jeg kjøper ikke argumentene med at "før VAR så dømte dommerne korrekt i rundt 90 prosent av tilfellene, med VAR har det muligens økt til 94 prosent, altså marginalt, nå trenger vi snart ikke dommere lenger men fotballen blir et sterilt regelrytteri der AI styrer alt"

Da glemmer man intensjonen: VAR er innført for å ivareta mest mulige korrekte avgjørelser i situasjoner som kan være avgjørende for resultatet, altså potensielle røde kort, hands, straffespart og offside i forbindelse med at ballen settes i mål. Det er altså ikke en kvantitetskonkurranse det her. Heldigvis så avgjør dommerne de aller fleste situasjonene uten VAR, noen få ganger (sju-åtte ganger i løpet av 95 minutter er tross alt ikke "hele tiden") så griper VAR inn for å opplyse/vise, eller dommeren selv ber om bistand, nettopp for å sikre at avgjørelsen blir korrekt. Derfor er blant Tyskland fortjent videre til kvartfinalen på bekostning av Danmark. 

Tid brukt til krangling med dommere, hets og spetakkel er nå tilnærmet borte og delvis erstattet med tiden VAR trenger for å sikre rettferdig utfall. Så kan det helt sikkert utvikles og gjøres mye for å korte ned den tiden fremover. 

Motstanden, som hevdes er enorm, mot VAR; tja, de mest ihuga supporter-klanene er gjerne de som brøler høyest, og de utgjør sjelden mer enn 10-20 prosent av tilskuerne på kampene,  så jeg er ikke så sikker på at det alltid er så fryktelig representativt. Spør også dommerstanden hvordan de har det, nå etter at de har fått et ganske så effektivt og presist hjelpemiddel for å utøver gjerningen sin, det er mer konstruktivt. 

PS! Jeg elsker fotball og det kjærlighetsforholdet består også nå ;)

Endret av Gorgonzola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/2/2024 at 2:56 PM, DelvisPresley said:

For de som forstår fotball så er sinnet mot VAR berettiget. Det tar bort euforien i øyeblikkene. Blir det scoring blir feiringen avventende fordi man vet at det kan ha skjedd noe i forkant som VAR ser 

Fotballen er kjærligheten til spillet, det taktiske og spenningen..

Ikke intrigene som overskygger det og dommeravgjørelser.

Feilaktige avgjørelser fra dommere har aldri representert de minneverdige fotballkampene gjennom historien.

Endret av Bigote
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...