Gå til innhold

Barn og kyssing på munn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skogstrolle skrev (1 time siden):

Det byr meg helt i mot å se foreldre som kysser sine barn på munnen.

Er det å ta omkring barna og gi dem en god klem helt utdatert?

Huff .. blir du kvalm å se foreldre gi nuss til barna sine?  Gu meg grunn til at du føler slikt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingenting imot at noen foreldre og barn nusser på munnen. For meg kjennes det imidlertid unaturlig og ubehagelig. Og det er ikke en gang fordi jeg tenker det er forbeholdt kjærester, for jeg er så rar at jeg aldri vært glad i å kysse kjærester på munnen heller. 

Uansett så har et av barna mine hatt en periode da hun var rundt 3 at hun kysset meg på munnen. Og da sa jeg "kysse på kinnet", og evt. flyttet hodet hennes til kinnet. Hun var typen som gjerne ville kysse alle, så for å unngå at hun kysset f.eks. fetteren på 14, nabodama og den trivelige mannen til venninnen min på munnen, var det like greit å lære henne å kysse på kinnet. 

Anonymkode: 9edda...1d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forklart at kort nussing på munnen er greit, men lang nussing/holdenussing er når man blir ungdom/voksen og får kjæreste. 

Anonymkode: 3c322...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogstrolle skrev (1 time siden):

Det byr meg helt i mot å se foreldre som kysser sine barn på munnen.

Er det å ta omkring barna og gi dem en god klem helt utdatert?

Da håper jeg du jobber med deg selv 

Anonymkode: 5f577...b3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kysser mannen og jeg ofte, så skjønner jo at ungen hermer her.

Vi kysser ikke ungen (1,5) på munnen og oppfordrer ikke til det. Men om han kommer og vil kysse oss, og da tar vi gladelig i mot. Det varer ikke evig.

Anonymkode: b29ee...8e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er ekkelt når barn og voksne kysser hverandre på munnen. Har aldri kysset mine barn på munnen, men masse på de myke kinnene deres og snust/kysset på hodet. 

Anonymkode: 2e844...85e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns det er ekkelt når barn og voksne kysser hverandre på munnen. Har aldri kysset mine barn på munnen, men masse på de myke kinnene deres og snust/kysset på hodet. 

Anonymkode: 2e844...85e

Hvorfor synes du er sus på munn er ekkelt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogstrolle skrev (6 timer siden):

Det byr meg helt i mot å se foreldre som kysser sine barn på munnen.

Er det å ta omkring barna og gi dem en god klem helt utdatert?

Neida. Mine unger sitter på fanget, får masse klemmer, sover i sengen min når de spør om de kan ligge hos meg, OG de får kyss på munnen (vi kaller det muss). 9-åringen kommer inn til meg på morgenen og vil ha "musser og klemmer". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mitt barn på snart 3 er generelt ekstremt nærgående (prøver fortsatt å spise puppen om hun ser meg uten bh, prøver alltid å ta hånd nedi genseren min, sparke føttene sine nedi buksa mi osv). Nylig begynte hun å ville kysse meg på munnen, sleike meg i ansiktet osv. Jeg har alltid også gitt henne masse kos, men jeg tenker at det er bra og viktig å sette de grensene selv, når man kjenner at man blir ukomfortabel. Jeg syns det er ekkelt at hun sleiker på meg, spiser håret mitt og vil klype meg i puppen. Jeg liker ikke at hun kysser meg på munnen heller. Da sier jeg bare det, og gir et alternativ: "mamma liker ikke at du kysser meg på munnen, men du kan kysse meg på kinnet eller gi meg en kos". 

Jeg tenker ikke dette er å påføre skam eller noe sånn, jeg tenker at det er bra for barna å se at foreldrene setter grenser for egen kropp. Jeg kan ofte legge til "sånn som hvis noen kysser deg og du ikke vil det, da får de ikke lov til det." 

Anonymkode: 72a50...25f

Jeg er så enig med deg. Og blir skremt over de som påstår at å si nei til å bli kysset på munnen av barnet sitt er en avvisning av barnets kjærlighetserklæring som det vil ta skade av. 

Det er BRA å sette grenser. Og en kan godt ta i mot kjærligheten, samtidig som man modellerer grenser rundt egen kropp. 

Hvis man aldri kan si nei rundt egen kropp av frykt for å "skade barna" er man en dårlig rollemodell for grensesetting rundt fysisk berøring. Man mister en trygg arena der varna lærer at det går helt fint at noen ikke ønsker deres kjærtegn og at de deretter kan finne alternativ begge er komfortable med. Hvor ellers skal barna lære dette om ikke hjemme? Og hva da når barnet får en veldig god venn og begynner å kysse vedkommende på munnen også, og ikke da tåler at vennen sier nei for det har jo aldri noen gjort. 

Anonymkode: 2f39f...a9b

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...