Gå til innhold

Barn og kyssing på munn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan i alle dager greier folk å komme frem til så ekle konklusjoner?

En treåring har null kjærestetanker eller seksuelle noentingsomhelst rundt det å kysse mammaen sin, hverken på munnen, på kinnet eller for del del på puppen. Det er et lite barn, puppen er fortsatt assosiert med mamma og mat, kyss er kjærlighet og det er det.

Det er helt greit å sette grenser og snakke med barnet om at mamma ikke alltid vil ha kyss, at kyssing ikke passer i alle situasjoner og at man skal respektere andres nei og kropper, men man må gjøre slikt alderstilpasssa, vennlig og uten å dramatisere det i noen retning. 
Folk er sjuke som drar inn grooming og kjæresterier i dette. Slik tenker faktisk ikke barn, bare skada voksne.

Anonymkode: 68819...757

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forvirret23 skrev (18 minutter siden):

Det er mange grenser man kan sette, men her sier du at det er bare pappa jeg er så glad i som kan kysse på munn. Det er en avvisning selv om du pakker det inn. Det går over er kun en periode og det er jo ingenting bedre for et barn å lære å vise kjærlighet. Hver familie gjør hva de vil, men å avvise barna mine ville jeg aldri gjort selv om det heller ikke er en ting for meg. Jeg liker ikke å kysse barn jeg heller, masse rester av mat, sikkel osv. jeg har gjort det når de er så små. Når de er større forstår de mye mer av det du sier og vet også hva som foregår mellom mann og kvinner.

Det er godt vi er forskjellige. 

Jeg kan for øvrig ikke komme på noen jeg kjenner som har kysset barna sine på munnen, så helt på jordet kan jeg ikke være. Han har hatt en periode hvor han ba meg flere ganger daglig om å kysse ham i rompa og på tissen også og jeg brukte tilsvarende forklaring på hvorfor jeg ikke kommer til å gjøre det. Avviste jeg ham da også? 

Uansett, jeg er trygg på kommunikasjonen med og kjærligheten for barnet mitt. Min er jo litt større enn TS sitt barn, så han forstår hva jeg forteller ham. 

Anonymkode: 8e118...6a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er godt vi er forskjellige. 

Jeg kan for øvrig ikke komme på noen jeg kjenner som har kysset barna sine på munnen, så helt på jordet kan jeg ikke være. Han har hatt en periode hvor han ba meg flere ganger daglig om å kysse ham i rompa og på tissen også og jeg brukte tilsvarende forklaring på hvorfor jeg ikke kommer til å gjøre det. Avviste jeg ham da også? 

Uansett, jeg er trygg på kommunikasjonen med og kjærligheten for barnet mitt. Min er jo litt større enn TS sitt barn, så han forstår hva jeg forteller ham. 

Anonymkode: 8e118...6a9

Nettopp, barnet til ts er kun 3 år, alle jeg kjenner har aldri avvist barna sine kjærlighetserklæringer. Men klart det er mange som gjør det her i verden, mange har et forvrengt syn på barn og sex. Jeg kysser ikke mine barn på munn, mine barn har kysset meg på munn. Jeg har også forklart ting til barna, men det tas når barna forstår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kysser mine barn på munnen helt til de ikke vil lenger. Får fortsatt susser av hun som blir 13 og hun som blir 10. Han på 22 derimot. 🤭

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Trenger litt råd angående en litt ny situasjon for meg. Min gutt som fylte tre tidligere i år har blitt veldig på at han skal kysse meg på munnen. Han vil gjerne holde meg fast og kysse. 

Jeg vil jo egentlig at han skal vite at man ikke skal kysse på munnen, men er det innafor alder å lære bort slikt nå? Vi lærer jo bort alt mulig annet viktig angående kropp og grenser.. Han er språklig sterk. Jeg har bare pleid å distrahere ham med lek og kile ham på magen eller kysse ham på kinnet, men har vært redd for å si ifra uten å virke avvisende mot hans form for omsorg. Virker som kyssing kanskje er mer "normalt"?

Skjønner heller ikke hvor han har sett dette ? Verken jeg eller pappaen har kysset foran barna, vi ser ikke slikt på tv til at han skal få det med seg, og det er kun to par i familien som kysser åpenlyst foran barn. Kan det være at han har sett noe slikt og bare tror at det er normalt da elr ? 

Lar dere barna kysse dere på munnen ?

Anonymkode: 78dd5...3ad

Jeg kysser ikke barna på munnen, og har "forklart" (i den grad det mulig når de er små") at det hører til andre relasjoner (ikke med de ordene så klart). Men hvorfor har ikke du og mannen kysset foran barna? Jeg og mannen kysser ofte, og da er det også lettere å forklare kyss og relasjon. 

Anonymkode: a7859...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge barna mine har kysset meg og pappa’n på munnen, men da mer nuss. De ser at voksne mennesker som elsker hverandre gjør det, og i deres små hoder er det det største kjærtegnet som vitner om at man elsker hverandre (uten noe seksuelt bak). Og barn elsker foreldrene sine mer enn noe annet, og de ønsker da bare å vise det på den måten de selv ser at foreldrene (og andre de ser i samfunnet) viser det. 
 

Anonymkode: f6cc3...deb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Dere har en fullstendig feil virkelighetsoppfatning. Det er ikke normalt å kysse barn på munnen. Selv eksperter advarer foreldre mot å gjøre det.

Man avviser ikke barnet når man ikke ønsker å kysse på munnen, men man forklarer på en barnevennlig måte at dette er noe bare mamma og pappa gjør.

Anonymkode: 0b5eb...414

Joda det er helt normalt 

Anonymkode: 5f577...b3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei! Trenger litt råd angående en litt ny situasjon for meg. Min gutt som fylte tre tidligere i år har blitt veldig på at han skal kysse meg på munnen. Han vil gjerne holde meg fast og kysse. 

Jeg vil jo egentlig at han skal vite at man ikke skal kysse på munnen, men er det innafor alder å lære bort slikt nå? Vi lærer jo bort alt mulig annet viktig angående kropp og grenser.. Han er språklig sterk. Jeg har bare pleid å distrahere ham med lek og kile ham på magen eller kysse ham på kinnet, men har vært redd for å si ifra uten å virke avvisende mot hans form for omsorg. Virker som kyssing kanskje er mer "normalt"?

Skjønner heller ikke hvor han har sett dette ? Verken jeg eller pappaen har kysset foran barna, vi ser ikke slikt på tv til at han skal få det med seg, og det er kun to par i familien som kysser åpenlyst foran barn. Kan det være at han har sett noe slikt og bare tror at det er normalt da elr ? 

Lar dere barna kysse dere på munnen ?

Anonymkode: 78dd5...3ad

Hvorfor i alle dager skal du ikke lære barnet ditt om grenser? Hvordan skal barnet lære om grensesetting om ikke du gjør det? 
Hvorfor spør du ikke hvor han har lært å kysse slik? 
 

Anonymkode: 58814...d68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar ikke mine barn kysse meg på munnen, men sier jeg heller vil ha en goood lang klem, eller de kan kysse meg på kinnet, nesa, haka, panna eller andre steder. Og forteller at akkurat kyssing på munnen er det bare kjærester, slik som mamma å pappa er, som gjør. Jeg ønsker å sette grenser for meg selv, og synes ikke det er naturlig for meg. Også får andre gjøre og mene hva de selv vil med den saken. Jeg bryr meg ikke om andre foreldre kysser sine barn på munnen. Men nei, jeg ønsker ikke det selv. Men avviser ikke. Bare gir andre alternativer og en forklaring. De har alltid godtatt det, selv om de iblant tester grenser også dær. Og om jeg har fått er kyss på munnen, så roper jeg ikke æsj å fysj av den grunn, bare forklarer at jeg ikke synes noe om det. Og gir alternativer.

Anonymkode: 045b1...ef4

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og broren min kysset moren min på munnen til langt ut i barneskolen. Vi sluttet med dette av oss selv da vi ble gamle nok til å synes at det var flaut. Jeg ser også at flere av mine venninner får kyss av barna sine på munnen, og har inntrykk av at det er relativt normalt. Selv venter jeg min første om noen måneder, og om sønnen min har lyst til å kysse meg på munnen, har jeg virkelig ingen motforestillinger mot det. 

Anonymkode: 7cc57...757

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemme hos oss er det ikke vanlig å kysse med noen man ikke er kjæreste med, så de ser stadig vekk at jeg og pappaen kysser, men vi har aldri kysset barna på munnen. Det tenker jeg at de skal få ha i fred til de en gang selv får en kjæreste de vil kysse med. Det ene barnet vårt gikk i barnehage med et barn som var vant til å bli kysset på munnen, foreldrene deres kysset nok barnet i avleverings-/hente-situasjoner så det dukket plutselig opp her hjemme at barnet ville at vi skulle kysse. Vi sa bare klart og tydelig nei takk, og så kysset vi på kinnet eller hendene i stedet. Det gikk veldig fort over. Det var nok bare en kort periode med testing for å sjekke grenser eller noe sånt. 

Mitt standpunkt er at jeg tenker at kyssing er noe som skjer mellom kjærester, og ikke i en barn/foreldre relasjon, så selvsagt er mine meninger farget av det. Jeg synes det er litt spesielt at det finnes de som sier at "Vi kysset barna til de kom i puberteten" - Betyr ikke dette at det finnes en helt klart grense for hva som er greit og ikke? Jeg hadde for eksempel aldri tillatt at besteforeldre, onkler, tanker eller noe hadde kysset barna mine på munnen. Så hvorfor ønsker foreldre å gjøre det da?

For all del, jeg tror på ingen måte at barna tar skade av det på noen måte, jeg hadde bare selv følt at jeg hadde tråkket over barnas grenser og hadde nok også opplevd kyssingen som å gå over mine egne grenser også.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar av og til barna kysse (nusse) meg på munnen, av og til forklarer jeg at jeg ikke har lyst, men at jeg gjerne kan få en klem eller en nuss på kinnet. Selv har jeg aldri tatt initiativ til å kysse barna mine på munnen, men ser virkelig ikke noe problem med det heller. 

Anonymkode: 3a6c7...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn på snart 3 er generelt ekstremt nærgående (prøver fortsatt å spise puppen om hun ser meg uten bh, prøver alltid å ta hånd nedi genseren min, sparke føttene sine nedi buksa mi osv). Nylig begynte hun å ville kysse meg på munnen, sleike meg i ansiktet osv. Jeg har alltid også gitt henne masse kos, men jeg tenker at det er bra og viktig å sette de grensene selv, når man kjenner at man blir ukomfortabel. Jeg syns det er ekkelt at hun sleiker på meg, spiser håret mitt og vil klype meg i puppen. Jeg liker ikke at hun kysser meg på munnen heller. Da sier jeg bare det, og gir et alternativ: "mamma liker ikke at du kysser meg på munnen, men du kan kysse meg på kinnet eller gi meg en kos". 

Jeg tenker ikke dette er å påføre skam eller noe sånn, jeg tenker at det er bra for barna å se at foreldrene setter grenser for egen kropp. Jeg kan ofte legge til "sånn som hvis noen kysser deg og du ikke vil det, da får de ikke lov til det." 

Anonymkode: 72a50...25f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener dere med kyss ?   Jeg ser det slik : Kjæresten kysser jeg med.  Barnet får en suss.  Altså et kort lite smask med trutemunn. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelltopp skrev (1 time siden):

Hva mener dere med kyss ?   Jeg ser det slik : Kjæresten kysser jeg med.  Barnet får en suss.  Altså et kort lite smask med trutemunn. 

 

Tror det er det de aller fleste mener når det er snakk om å kysse barna sine 😊

Anonymkode: c8d92...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det byr meg helt i mot å se foreldre som kysser sine barn på munnen.

Er det å ta omkring barna og gi dem en god klem helt utdatert?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke dette 100% instinkt? Selv apekatter kysser barna sine på munnen.

Anonymkode: 36686...c66

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fjelltopp skrev (1 time siden):

Hva mener dere med kyss ?   Jeg ser det slik : Kjæresten kysser jeg med.  Barnet får en suss.  Altså et kort lite smask med trutemunn. 

 

Jepp. 

Her i huset susses det, og det er helt naturlig for oss. Vi sier også at vi elsker hverandre. Sånn for å gjøre det enda verre 🤣

Anonymkode: 37899...8e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er mor selv og ja kyssing er naturlig og fint, men mine barn har aldri initiert til annen kyssing enn på kinnet, slik vi voksne også gjør mot barna. Kyssing på munn er grooming. Det finnes ikke naturlig. 

Anonymkode: 702a4...3db

Herregud da. Så lenge barnet initierer det er det da null problem. Er da bare å si at "kyssing gjør man mellom de man er glad i, men skal man kysse voksne er det kun mamma og pappa, for andre er ikke lov" ellerno. Og er man ikke komfortabel får man forklare det bedre og slutte når barn blir eldre og forstår det bedre .

Man KLINER jo ikke med barnet, det er jo mer et tørt nuss. Teit tørt nuss med åpne øyne og barnslig trutmunn. Finnes ikke noe sensuelt med det

Jeg er voksen. (30år) Og gjør det en sjeldent gang med mine foreldre fortsatt. Typisk situasjoner hvor man har hatt alvorlig samtaler eller bekymring, snakker om vond fortid eller lignende for å vise omsorg. Så sier vi glad i deg/elsker deg etterpå. Dette har vi gjort hele livet.

Og NEI, jeg er ikke groomet, har ikke et rart forhold til foreldre eller seksualitet, jeg er helt normal. Kjæreste har jeg og.

Det er bare vår måte å vise at vi e veldig glad i hverandre på. Helt okei for meg at andre syntes det er rart eller ikke gjør det, men da må de også respektere at noen faktisk gjør det uten å påstå a det er grooming, psykiske problemer, pedofili, incest og gudene vet hva folk liter ut av seg 

Anonymkode: 43d54...792

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...