Gå til innhold

Bleieslutt 4 åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår var nesten 4 da han sluttet. Da hadde alle på avdelingen sluttet for en stund siden, så vi var veldig frustrerte. Vi begynte som dere med dotrening tidlig, og barnet gikk av og til på do fra veldig ung alder, men det gikk veldig sent å få han til å slutte helt. Han sluttet, som din, hjemme uten at han klarte å slutte i barnehagen. Her ble sommerferien (dette var forresten i fjor) redningen. Virker som om det hjalp at han gikk på toalettet hver gang han måtte på do over et lengre tidsrom. Da var det blitt så rutine at han gikk på toalettet i barnehagen også. 

Anonymkode: 4d1c2...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for erfaringer og råd fra flere her, setter jeg veldig stor pris på❤️

Oker ikke utlevere situasjonen noe mere med så mange ovenfra og ned holdninger. Fint for dere som nailer alt med mammalivet og har fasiten som gjelder for alle barn.

Takk for meg kvinneguiden, ses aldri igjen!

ts

Anonymkode: 8dde9...530

  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk for erfaringer og råd fra flere her, setter jeg veldig stor pris på❤️

Oker ikke utlevere situasjonen noe mere med så mange ovenfra og ned holdninger. Fint for dere som nailer alt med mammalivet og har fasiten som gjelder for alle barn.

Takk for meg kvinneguiden, ses aldri igjen!

ts

Anonymkode: 8dde9...530

Ikke hør de perfekte mødre her inne ts...slike som aldri har problemer med å slutte med bleie når de var 2 år..de som sluttet med smokk når de var 1 år...de perfekte foreldre som elsker å ta 7 uker ferie med barn...de foreldre som har perfekt barn som elsker å tegne,pussle og aktivisere seg selv...

Du skjønner disse skjønner ikke at ingen barn er like og at ingen forhold er like...for du skjønner..siden DE fikk til bleie slutt når de var 2 år...eller alt bare gikk så lett.. ja da bør resten av verden også være slik..for de rett og slett klarer ikke å se at noen barn faktisk kan ha problemer..og ta tid....og da er kg er flott sted å vise seg frem mens de tråkker på andre mødre 

Stå på ts. Tiden vil komme ♥️

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi var litt tidligere, men samme utfordring. Vår har bursdag i august, så det sammenfalt med barnehagestart etter sommeren. Vi starta før ferien å snakke om at «når du blir 4 år så Skal du slutte med bleier i barnehagen» og han ble etterhvert med på planen. Det var litt protest første gang, men så gikk det bra. 
I løpet av sommeren lærte han å tisse ute(det hadde han vært redd for), og viste seg at det var en av grunnene til at han vegra seg. Hva skulle han gjøre når de var på tur i barnehagen?

bæsje på do tok lenger tid. Han hadde ikke bæsja i barnehagen på lang tid (da måtte han opp på småbarnsavdelingen og skifte, det likte han ikke), men hjemme ba han om bleie. 
han måtte ofte jobbe mye, og det var vanskelig på do/potte. Vi begynte med at hvis han måtte veldig bæsje kunne han gå på do og prøve mens vi fant fram bleia, i stedet for å stå og holde seg. Hvis det kom fort gikk det i do, gikk det treigt måtte han ha på bleie. Vi maste ikke, men oppfordret til å sette seg på do først. etterhvert ble det færre og færre bleier. 
 

Nattbleie beholdt han ca et halvt år. Da vi bytta var motivasjonen ny seng(vi måtte gjøre unna bleieslutt først fordi det er så kronglete å skifte på den nye senga). 
Han hadde ikke så lyst, og den første uka var det minst ett uhell per natt, andre uka ca annenhver natt,  så et par ganger i uka. Nå er det et uhell en gang i blant. 

Anonymkode: 9ee96...1af

Og forresten: uansett hvor mye vi lokka med premier hjalp det ikke. Det var trygghet og kontroll som måtte på plass. Han måtte føle at han mestret situasjonen. 

Anonymkode: 9ee96...1af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men det er jo fakta.

Anonymkode: 04a5d...92e

Enig 

Anonymkode: 24753...8d2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 time siden):

Ikke hør de perfekte mødre her inne ts...slike som aldri har problemer med å slutte med bleie når de var 2 år..de som sluttet med smokk når de var 1 år...de perfekte foreldre som elsker å ta 7 uker ferie med barn...de foreldre som har perfekt barn som elsker å tegne,pussle og aktivisere seg selv...

Du skjønner disse skjønner ikke at ingen barn er like og at ingen forhold er like...for du skjønner..siden DE fikk til bleie slutt når de var 2 år...eller alt bare gikk så lett.. ja da bør resten av verden også være slik..for de rett og slett klarer ikke å se at noen barn faktisk kan ha problemer..og ta tid....og da er kg er flott sted å vise seg frem mens de tråkker på andre mødre 

Stå på ts. Tiden vil komme ♥️

🤦🏻‍♀️ 

Anonymkode: 24753...8d2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (1 time siden):

Ikke hør de perfekte mødre her inne ts...slike som aldri har problemer med å slutte med bleie når de var 2 år..de som sluttet med smokk når de var 1 år...de perfekte foreldre som elsker å ta 7 uker ferie med barn...de foreldre som har perfekt barn som elsker å tegne,pussle og aktivisere seg selv...

Du skjønner disse skjønner ikke at ingen barn er like og at ingen forhold er like...for du skjønner..siden DE fikk til bleie slutt når de var 2 år...eller alt bare gikk så lett.. ja da bør resten av verden også være slik..for de rett og slett klarer ikke å se at noen barn faktisk kan ha problemer..og ta tid....og da er kg er flott sted å vise seg frem mens de tråkker på andre mødre 

Stå på ts. Tiden vil komme ♥️

Enig. Noen tror verden er så svart/hvitt. Dessverre ser jeg det hos mange jeg kjenner også, men så kjenner jeg heldigvis noen som alltid sier "vi var bare heldige med at vi fikk en enkel unge." 

Jeg var forresten et prakteksemplar av et barn selv; tidlig ute med alt, inkludert bleieslutt. Best i klassen på skolen, populær som venn, fordi jeg både var sporty, reflektert, sosial, snill osv. Sannsynligvis var foreldrene mine de dårligste foreldrene i klassen, for det var både fysisk og psykisk vold i hjemmet, samt alkoholmisbruk. De skrøt mye av hvor gode de var på oppdragelse, husker jeg, samtidig som de snakket ned andre med viltre barn. Jeg oppdro meg selv. Mitt barn er langt fra så enkel som jeg selv var, selv om jeg som voksen sitter på mye kunnskap om pedagogisk tilnærminger. 

Anonymkode: 4d1c2...99c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Oida, bare ei bleie igjen! Jeg tror ikke bleiefeen kommer med nye bleier fordi du har blitt så stor". 

Vi måtte bruke opp bleiene og ikke kjøpe nye. Vi måtte ha på på natt ei stund, men da hadde bleiefeen kommet med ei spesiell bleie som lå under dyna på kvelden (kjøpte dry nites eller hva de heter, for å skille mellom bleier ungen kjente til og så "spesialbleier" til natt). 

Det er sommer, så ingen krise ved uhell. Ingen dress som må vaskes osv. Kan være lurt å få ungen til å spise noe som stimulerer tarmen, f.eks svisker. Min unge elska svisker, men det er jo mye ulikt som er bra for tarmen.

I barnehagen hadde de en slags hylle/boks til hvert enkelt barns bleier, og ungen fikk samme beskjed der som hjemme "Se, bare ei bleie igjen". 

Anonymkode: 978b4...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En rådvill mamma søker erfaringer og tips angående bleieslutt. Nylig blitt 4år, og for et par mnd siden sluttet barnet med bleie hjemme. Dvs han tisser på do, men vil ha på bleie når han skal bæsje og på natt. Han nekter plent å gå i barnehagen uten bleie. Blir helt hysterisk bare vi prater om det. Hele veien mot å slutte med bleie har vært lang og vanskelig for barnet, mye følelser, sinne og frustrasjon. Han har ingen uhell hjemme og gir beskjed når han må på do. Derfor er det litt frustrerende at han ikke en gang vil prøve å gå uten bleie i barnehagen eller prøve å sitte på do når han skal bæsje. Vet ikke hvordan jeg skal hjelpe barnet mitt med å overkomme denne barrieren. Skal vi bare ta tiden til hjelp og la barnet «finne» ut av dette selv? Eller skal vi pushe mer på? Vi har prøvd både belønninger i form av aktiviteter og leker, klsitremerker osv, uten at det har gitt barnet motivasjon.  Noen med lignende erfaringer eller tips/råd? 

Anonymkode: 8dde9...530

Han er 4. Han kommer ikke til å "finne ut av det selv". Gjør som vi gjorde: Bleiefri på 3 dager. Vet ikke om det finnes en versjon på norsk, men det finnes på svensk. Kjøp lydboken i verste fall. 

Det er ikke han som bestemmer om det finnes bleier i hus, det er det dere som gjør. 

Anonymkode: bbdc2...aa4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS her.

Takk for innspill😊

vil presisere at bleieslutt ikke er noe vi startet med nylig. Dette er noe vi har jobbet for siden han var ett år, og «vilje» på hva han vil har det vært hele veien. Han hadde en periode han var forstoppet, og etter dette låste det seg veldig angående dotrening. Bruker movicol hver dag og gjort det i snart 2 år. 

Anonymkode: 8dde9...530

Men slutt å stappe i ungene deres så mye brød! Vi bor i Sverige og hver gang vi er på besøk hos familie blir ungene våre forstoppet. Det er så ekstremt mye brødmat i Norge. 
 

Anonymkode: bbdc2...aa4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ingen jeg har hørt om med barn på 4+ som fortsatt bruker bleie på dagtid har begynt å venne barnet til å sitte på potte/do rundt 1 år.

Og ingen jeg har hørt om som har barn som har sluttet med bleie før/rundt 2 år har "ventet til barnet var klart".

Anonymkode: 04a5d...92e

Da har du aldri møtt meg eller mine barn, vedrørende punkt en… diagnosen kom senere. Var ikke rart det var vanskelig.
Og de som har sluttet med bleie rundt to år har typisk kommet på det selv… det er de «enkle» barna. 

Anonymkode: d294d...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han er 4. Han kommer ikke til å "finne ut av det selv". Gjør som vi gjorde: Bleiefri på 3 dager. Vet ikke om det finnes en versjon på norsk, men det finnes på svensk. Kjøp lydboken i verste fall. 

Det er ikke han som bestemmer om det finnes bleier i hus, det er det dere som gjør. 

Anonymkode: bbdc2...aa4

Igjen... denne boken og oppskriften passer ikke alle. Og den der..vi har ikke flere bleier igjen... passer heller ikke alle.

For som sakt vi prøvde alt...og dette...vi hadde ikke flere bleier igjen..hva førte dette til..jo en jente som hadde mega vondt i magen...nektet å gå på do ..sov dårlig i 1 uke .og vi måtte bruke microlax for å få henne til å bæsje 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ingen jeg har hørt om med barn på 4+ som fortsatt bruker bleie på dagtid har begynt å venne barnet til å sitte på potte/do rundt 1 år.

Og ingen jeg har hørt om som har barn som har sluttet med bleie før/rundt 2 år har "ventet til barnet var klart".

Anonymkode: 04a5d...92e

Min eldste sluttet også rett over 4 år. Tisset fint på do, men avføring var et stort problem. Vi begynte pottetrening ved ettårsalder. Så da har du hørt om fler enn bare ts 🫡 

Dovegring kan komme av andre årsaker enn at man "har startet for sent", og forstoppelse er ofte et stort problem hos disse barna. 

Anonymkode: 90df3...924

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ingen jeg har hørt om med barn på 4+ som fortsatt bruker bleie på dagtid har begynt å venne barnet til å sitte på potte/do rundt 1 år.

Og ingen jeg har hørt om som har barn som har sluttet med bleie før/rundt 2 år har "ventet til barnet var klart".

Anonymkode: 04a5d...92e

"Ingen jeg har hørt om..." 

TS, det er poengløst å diskutere med folk som ikke vet forskjellen på anekdotiske bevis og fakta. Håper du får noen gode råd i tråden og at du glatt overser slike kommentarer. Lykke til! 

Anonymkode: 7ac19...bb4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (51 minutter siden):

Igjen... denne boken og oppskriften passer ikke alle. Og den der..vi har ikke flere bleier igjen... passer heller ikke alle.

For som sakt vi prøvde alt...og dette...vi hadde ikke flere bleier igjen..hva førte dette til..jo en jente som hadde mega vondt i magen...nektet å gå på do ..sov dårlig i 1 uke .og vi måtte bruke microlax for å få henne til å bæsje 

Den oppskriften passer en 4-åring som er for stor til å gå med bleier. Hva så om hun hadde vondt i magen ei uke? Er det ikke bedre enn å stappe på barna plast på kroppen?

Anonymkode: bbdc2...aa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med dere skal ha sommerferie? Ingen bleier på dagen hele sommerferien. Ha med potte i bilen, i vogna. Ha med skift og engangskluter. Ta ungen med for å velge seg noen kule boxere/underbukser.

Anonymkode: 6a524...5dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har du aldri møtt meg eller mine barn, vedrørende punkt en… diagnosen kom senere. Var ikke rart det var vanskelig.
Og de som har sluttet med bleie rundt to år har typisk kommet på det selv… det er de «enkle» barna. 

Anonymkode: d294d...ffb

Ingen av mine "kom på det selv". Vi begynte å sette dem på potta hver gang vi så at de skulle til å tisse/bæsje, fra de var ca 1 år. Man det det på barn, ansiktet og oppførselen gir tydelige signaler.

Poenget er at de kjapt skal koble følelsen av at tiss eller bæsj er på vei med potta. 

Mange driver "pottetrening" med å sette barna på potte/do til faste tider og la dem sitte der lenge. Ikke det minste rart at både barn og foreldre blir frustrerte av dette. En kan jo tenke seg selv, om en hadde blitt plassert på do og måtte sitte der når en ikke måtte på do, samtidig som ingenting skjedde når man faktisk måtte på do. Til og med voksne hadde blitt forvirret av det etter hvert.

Anonymkode: 04a5d...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Min eldste sluttet også rett over 4 år. Tisset fint på do, men avføring var et stort problem. Vi begynte pottetrening ved ettårsalder. Så da har du hørt om fler enn bare ts 🫡 

Dovegring kan komme av andre årsaker enn at man "har startet for sent", og forstoppelse er ofte et stort problem hos disse barna. 

Anonymkode: 90df3...924

Du satte da barnet kjapt på do/potte hver gang du så at det skulle til å tisse/bæsje?

Anonymkode: 04a5d...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den oppskriften passer en 4-åring som er for stor til å gå med bleier. Hva så om hun hadde vondt i magen ei uke? Er det ikke bedre enn å stappe på barna plast på kroppen?

Anonymkode: bbdc2...aa4

Ja det hadde nok vært bedre...jeg mener nesten ikke sove på en uke.. kjempe vondt i magen... ville nesten ikke spise... gretten... Oh dette var ikke bare 1 uke..flere uker..hun bæsjet kansje 4-5 ganger i mnd.

Men...litt vondt må jo barn tåle ...for verden sier de er for store med bleier...🤦

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vasser i sitt eget tiss? Man tar da ikke bort bleien selv om man begynner å venne dem til å gå på do. Den tar man når de sier fra om at de må på do.

Anonymkode: 04a5d...92e

Når ungen ikke bryr seg om han tisser seg ut,å går med det uten å si i fra. Da blir det vassing i tiss for å sette det på spissen 

Anonymkode: 8c9c0...d9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...