Gå til innhold

Unge folk, hva syns dere om den eldre generasjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mest av alt så er jeg misunnelig.  Mamma og pappa kjøpte flott hus i flott strøk i 1990 da de var henholdsvis 27 og 28, Mamma var hjemmeværende med oss barna (jobbet 20%) i 10 år, vi hadde hytte, bil, båt og dro på charterreiser. Og de jobbet begge i butikk!!!

Både mannen og jeg har Master og jobber i gode jobber innen forskning, men det småbarnslivet jeg vokste opp i, kan vi glemme å gi våre barn.

 

Tror generelt det "peaket" for forrige generasjon og nå blir alt vanskeligere for hver generasjon som kommer. Stakkars de som kommer etter oss...

Anonymkode: 6e9f4...bc6

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Acer skrev (10 timer siden):

Er  født 1952  og etterkrigsgenrasjonen,  håper  din holdning ikkje representativ for eit fleirtall av de yngre på din alder.  Kva som ligg til grunn for din holdning overfor de eldre kan  kanskje en psykolog  avsløre. 

Du er faktisk dessertgenerasjonen til gangs. Når du kom til brukte staten himla mye penger på å bygge opp igjen landet. Og det ballet på seg år etter år. Du er vel en av de som hadde nybygd hus og var gjeldsfri før nittitallet kom. Stakkars du som bygde landet. 

Anonymkode: 27580...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Acer
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Den eldre generasjonen er dessert generasjonen som dro opp stigen etter seg. De har tømt Nordsjøen for olje og fucka opp boligmarkedet slik at de kunne tjene seg styrtrike og gå av med pensjon som 62-åringer for å tilbringe resten av tiden med å drikke irish coffé på granca.

Anonymkode: 9ce11...6b1

De eldre har ikkje dratt opp stigen etter seg i nordsjøen, men noen politiske partier har  fremmet det forslaget.  Pensjoner er ikkje en gavepakke fra oljefondet, men noe de eldre har opparbeidet seg igjennom eit langt arbeidsliv. Ay noe har gått galt med den økonomiske fordelingspolitikken de siste 30 år er dt ingen tvil når noen fekk fallskjermer tpå mange millioner, og andre måtte greie seg med er lunken arbeidsledighetstrygd . 

Vi lever i en annen verden en tidligere, og  har forståelse for at det bekymrer også de yngre like mye som de eldre.  Kanskje hadde verden sett annerledes ut  dersom ein ikkje hadde en "gubbeforsamling " av verdensledere. 

Håper den siste nordmann husker å slukke  lyset etter seg. 

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (5 timer siden):

Det er imidlertid trist lesning å sjå at den genrasjonen som har kjempet fram det velstandsamfunnet og  som de fleste ha glede av idag blir omtalt som dessertgenrasjonen. 

Du har misforstått. Antar du er en av de som omtales som dessertgenerasjon. Det var generasjonen før deg som kjempet fram velferdssamfunnet. De er døde nå.

Anonymkode: 27580...643

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Acer
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har misforstått. Antar du er en av de som omtales som dessertgenerasjon. Det var generasjonen før deg som kjempet fram velferdssamfunnet. De er døde nå.

Anonymkode: 27580...643

Grenrasjon før meg  var dem som kjempet i 5 år for  vår frihet under krigsårene, og har stor respekt for alt de uførte, og de er sårt  savnet. 

Gledesutbruddet  blandt  den genrasjonen som opplevde  5 år med krig, pulte seg  til fødselsatallene som  økte i rakettfart i 1950 /60  årene, og de  barna fekk såvist ikkje noen aksjepost, og gullkort i dåpsgave.  

Er usikker på hvor oppdatert du er på hva slags levekår desse store barnekulla stod foran i 50 / 60 årene samanlignet med barn, og unge idag. ?

  De aller fleste av denne genrasjoenen har fått tatt del en  eventyrleg matrielle velstandsøkning som  DU , og mange andre ungdomer har fått tatt del i.  Det var  min genrasjon dykkere som oftret sin liv  i Nordsjøen, på oljefeltene  og under Kjellandulykken, og på sjøen for din velstand.  

 

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Din generasjon kunne banke på dører uten utdanning og likevel avansere i gradene og ende opp i en god stilling, og kjøpe hus på en lønn. Ta dere en tørr, smuldrende bolle. Dere har absolutt ingen kredibilitet når det kommer til å snakke om å brette opp ermene og å gjøre en innsats. Alt lå til rette for dere. Og så har dere jammen trukket stigen godt opp etter dere.

Anonymkode: e83ce...883

Dette må være der mest hatefulle jeg har lest her inne. Det du skriver er regelrett løgn!

Anonymkode: 4f043...2dc

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Acer
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke helt hva du mener jeg skal være takknemlig for. Et arbeidsmarked som nekter innpass for alle som ikke har master? Som igjen har ført til et enormt press på utdanningstilbudet som svært mange faller utenfor? Et boligmarked hvor jeg, med gjennomsnittlig inntekt i en middels stor by, bare kan glemme å bo i et hus? At to voksne må jobbe beinhardt i årevis for å endelig ha råd til å få første barn som 32 år? At dagens besteforeldre er mer opptatt av selvrealisering enn å være med egne barnebarn? Et fødetilbud blottet for omsorg? Et helsevesen som bygges ned år for år? En velferdsstat som strammer inn gang på gang? Kapitalisme som skyver størsteparten av verdiene våre over i privat eie? Et klima i nedadgående spiral? En ikke-eksisterende pensjonsordning når jeg endelig kan gå av med pensjon som 72-åring? Et enormt press i et arbeidsliv som krever mer enn noe gang som resultat av digitaliseringa? Flere tiår med sentralisering som gjør flytting til bygda til en utopisk drøm? 

Sammenlignet med andre land er det mye jeg er takknemlig for. Kvinner, barn og minoriteter får mer respekt i Norge enn de fleste andre land. Det takker jeg for. Men mye av politikken siden 70-tallet har ødelagt svært mye for dagens unge. Jeg er i 30-årene, og allerede er det et enormt skille mellom mulighetene jeg har, og det dagens 20-åringer har. Om jeg klarer å se at jeg er mer priviligert enn dem, må du klare å se at du er det du og.

Anonymkode: a6123...2db

Dersom du tar eit søk på NAV sin hjemmeside finner du umiddelbart mange ledige  utlyste  / ubesatte stillinger. Norge har hatt  høy arbeidsinnvandering i mange år, og det er jobber norsk ungdom har valgt bort til fordel for akademiske utdannelser.

De tekniske kravene innfor en rekke  yrker  er ikkje slik de var for 50 år  da mange ungdomer  kunne flytte fra skolebenken   til mange arbeidsplassen som læringer.

Årsaken til at boligmarkedet er presset, er  mangel på boliger, og det  skyldes m.a. høy innvandring som følge av krigen i Ukrania, og  høy inflasjon importert ifra utlandet. Dersom ein tok hele oljefondet å delte på hver enkel nordmann hadde det truleg løst eit gjeldsproblem for mange bare på kort sikt.  

På 70 talet var det muleg for de fleste ungdomer å få inngangbillett til boliger,m/ vel å merke mye egeninnsats. Skaden skjedde på 80-90 talet når det vart frislepp på standard, og lånegjelden økte rakettfart over pipehatten.  Stormannsgalskapen tok " først heilt av" på 2000 talet når renta sank som ein stein, og kredittkortene satt løst, og det var ingen kontroll med långjelden. Fekk ein ikkje nok penger i en bank  så fekk ein tilsendt kredittkort utan at noen  spurte  etter navn.  Alt folket skulle lønnet arbeid, og barna skulle plasseres i  barnehager som det var stor mangle på på 80 /90 talet. Parallelt med økte inntekter økte også den matrielle standard.  Det vart lettere å få eit lån på 10 mill en 2 millioner, og for hver ansatt som sluttet på "gølvet" ble det ansatt  2 nye i adminitrasjon. 

 

 

 

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg av den formening om at man ikke kan skjære alle i en generasjon over en kam. Mange av de eldre er både empatiske, tilpasningsdyktige og trivelige mennesker. Likevell, av negative trekk synes jeg et mer egosentrisk verdenssyn går igjen. Da iform av lite bekymring og engasjement i større problemer som ikke påvirker dem. Mindre innsikt og forståelse for det som er annerledes og nytt sammenlignet med de yngre.

"Uhøflig" telefonbruk synes jeg også er et fellestrekk. F.eks telefoner som ringer og plinger høyt i selskaper og møter. Å svare telefon og ha lengre samtaler (gjerne på høytaler) i sosiale settinger. Å spille av snapper med høy lyd i selskap. Å filme overdrevent mye på fester. Sistnevnte er sikkert også mange yngre skyldig i, men jeg har ihvertfall opplevd at det går igjen blant den eldre generasjonen. Og apropos moderne teknologi, ukritisk bruk av fb og galen skriving i kommentarfelter. Det er alltids mine fb venner på 50+ som til stadighet blir hacket 😂

Og ikke minst, uhyggelig behandling av servicemedarbeidere! Jeg har opplevd og observert ufin behandling, og kunden har uten unntak vært 50+. Det tror jeg ikke er en tilfeldighet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mest av alt så er jeg misunnelig.  Mamma og pappa kjøpte flott hus i flott strøk i 1990 da de var henholdsvis 27 og 28, Mamma var hjemmeværende med oss barna (jobbet 20%) i 10 år, vi hadde hytte, bil, båt og dro på charterreiser. Og de jobbet begge i butikk!!!

Både mannen og jeg har Master og jobber i gode jobber innen forskning, men det småbarnslivet jeg vokste opp i, kan vi glemme å gi våre barn.

 

Tror generelt det "peaket" for forrige generasjon og nå blir alt vanskeligere for hver generasjon som kommer. Stakkars de som kommer etter oss...

Anonymkode: 6e9f4...bc6

Min far bygde hus og fjøs til 18 % rente på 80 tallet, på ei inntekt. 

Vi var jo beint ut fattige, men hadde  tak over hodet, ved fra skauen, mat på bordet, vi arvet klær, arvet ski, arvet sykkel, kjørte i rusten gammel bil, hadde  gammel hund, gammel sofa, gammel sort hvitt tv. Aldri ferieturer. Men, ingen klaget, for alle sleit på samme viset og snudde på krona. 

Huset hadde han foresten ikke råd til å bygge før han var over 40, før den tid, leide de et gammelt hus til en billig peng for å spare seg opp startkapital. Da hadde han jobbet siden han var 14, Jobbet utenom gården til han tok over.  Det var ikke uvanlig att familier her leide 2 rom og delte toalett med huseier til langt oppå 80 tallet før de hadde råd til å bygge, der babyen sov i kommodeskuffen. 

Er jo det en må tilbake til nå, spare og spinke og kanskje tenke litt mer økonomisk framtidsrettet , 1990 - 2000 tallet har jo vært en eneste forbrukerfest der folk har lånt over evne til alt fra for dyre biler til for dyre hus og for dyre ferieturer, med ei unaturlig lav styringsrente i bunn, den tiden er nok over, nå må nok ungdommen begynne å spare igjen. 

 

 

 

Anonymkode: 3113c...78b

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 22.23):

Hva er itgpttw?

Anonymkode: 5ddb6...a29

Er bokstavfolka,skeive hen.

Anonymkode: d3a75...575

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du er faktisk dessertgenerasjonen til gangs. Når du kom til brukte staten himla mye penger på å bygge opp igjen landet. Og det ballet på seg år etter år. Du er vel en av de som hadde nybygd hus og var gjeldsfri før nittitallet kom. Stakkars du som bygde landet. 

Anonymkode: 27580...643

Herlig argumentasjon! Jeg kjenner ingen som var gjeldfrie tidlig i 40 årene. Du får kjøpe deg noe eget før du bikker 25, så er du gjeldfri før du er 50.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen trekk ved generasjonene jeg absolutt kjenner igjen. Er født på 70-tallet. Har derfor jobbet med mennesker som nå er 80, og de som er 20.

Det mest framtredende, som jeg er bekymra for, er evnen til å tåle livet. Dagens «snøfnugg» har blitt gjort en bjørnetjeneste. Å kjenne på hver eneste følelse, diagnostisere. 
Gråte på jobb, gråte med venner, gråte med kjæreste, og ikke minst-influensere som gråter på sosiale medier. 
Får lyst til å si som Oslo-losen; ta deg sammen!

Anonymkode: 932b0...cdf

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Acer
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du er faktisk dessertgenerasjonen til gangs. Når du kom til brukte staten himla mye penger på å bygge opp igjen landet. Og det ballet på seg år etter år. Du er vel en av de som hadde nybygd hus og var gjeldsfri før nittitallet kom. Stakkars du som bygde landet. 

Anonymkode: 27580...643

Staten brukte såvist ikkje himla mye penger å bygge oppatt landet i 50 /60 årene.  ettersom  landet hadde stort underskudd på   lånte penger. Bygde hus standard husbankhus  1978 m/ 16 % rente, og  først  2014 betalte  ein siste  avdraget på huslånet,  Makslån  1970   talet  var 3 x brutto inntekt da  de fleste husholdninger var eneforsørgere, m/ en bruttolønn  årslønn på kr. 65.000  1978.  

Ungdomer er nok generelt sett nokså historieløse  ettersom holdning  blandt mange ungdomer er at "ein skal leve i nu-tiden, og ikkje  for-tiden". Dersom Putin, og hans disipler  hadde  hatt den  holdning så hadde det ikkje vert krig i Ukraina idag 

 Krigen i midtøsten er   forhistorisk religionskrig

1918 > 1920 opplevde  verden en pandemie, og dei fleste  levde nok iden  tru at pandemi var noe som hørte histotrien til,men 2020> 2022  opplevde verden på ny en pandemie. .

I Norge har vi hatt 80år m/fred , men  eldre  som opplevde krigsårene sa at ein måtte ikkje ta freden som ein selvfølge. 

Ein har fått en holdningsendring blandt barn, og ungdom,og  eksplosiv økning i kriminalieten. Nooe har gått galt med oppdragelsen, av barn-og ungdom, og ein må lete i forhistorien

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

+ At mange av de mangler "nettvett" og er fullstendig ukritiske til informasjon de finner på nett, hva de poster, eposter de får osv. Du har ikke vunnet en tur til caribbean og skal under ingen omstendigheter oppgi kredittkortopplysninger. 

+ Enkelte i denne generasjonen er ekstremt direkte, og hevder det er sin rett om å si ifra om ting. Nei, du behøver virkelig ikke å fortelle at du ikke liker de blå flisene på badet, det kan du faktisk holde for deg selv. 

Gjelder selvsagt ikke alle. Når det er sagt så har de fleste i denne generasjonen svært høy arbeidsmoral og står hardt på! 

Anonymkode: 0294e...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for hatefullt innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben min så slier vi veldig med de som er nyutdannede nå. De har ingen Arbeidsmoral, er late, vil ha kjapp belønning/karriere, de vet best, sitter med nesa i mobilen, har svært lite generell kunnskap og snakker dåerlig norsk. 

Anonymkode: 16bb0...4b7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 20.31):

Jeg er ikke ung engang, men synes min foreldre-og besteforeldregenerasjon (60+) tidvis er ufyselige. Det er ingen som er så ovenifra og ned som dem, og som mellommann er jeg så lei av forsvare de yngre generasjonen som "generasjon grisk" har ødelagt så mye for.

Anonymkode: 5adfa...bba

Hehe har merket noen av disse. Spesielt på Østlandet. Handler mer om hva du kan gjøre for dem, hva de kan gjøre for andre er liksom: hva er det for’no? Er det en type appelsin? 

Anonymkode: d6c20...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/7/2024 at 2:29 PM, AnonymBruker said:

Det er noen trekk ved generasjonene jeg absolutt kjenner igjen. Er født på 70-tallet. Har derfor jobbet med mennesker som nå er 80, og de som er 20.

Det mest framtredende, som jeg er bekymra for, er evnen til å tåle livet. Dagens «snøfnugg» har blitt gjort en bjørnetjeneste. Å kjenne på hver eneste følelse, diagnostisere. 
Gråte på jobb, gråte med venner, gråte med kjæreste, og ikke minst-influensere som gråter på sosiale medier. 
Får lyst til å si som Oslo-losen; ta deg sammen!

Anonymkode: 932b0...cdf

Ja, følelser bør man jo absolutt ikke ha, det blir jo feil. Man bør vel bite tenna sammen og ta det som en mann. "Gråte med kjæreste", hva i H..??? Hvem skal man gråte med om ikke en man er komfortabel med? Eller er du mann som mener at menn ikke gråter? Jeg er også genX, men til forskjell fra deg har jeg utviklet empati og en forståelse for at man opplever verden forskjellig ut fra hva man opplever. Du er sørgelig utdatert.

Jeg har bitt tenna sammen og tålt livet. Har jobbet og vært "normal" tross incest, voldtekter, mishandling osv.

Så når noen sier at de unge må "tåle livet", så tenker jeg at det er helt fantastisk at de unge er tydelige på at de ikke tolererer drittmennesker. Ikke sleske personer, ikke sjefer som utnytter dem, ikke voksne som tror de kjenner virkeligheten bedre enn dem.

Anonymkode: 6516e...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for tulleinnlegg. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...